Ingeborg Ribsskog - Baron Adeler Malteserordenen E-post til slottet om Mette-Marit videoen Er noe galt i Martine-saken? Problemer med Grandiosa? johncons-MUSIKK johncons-REISE johncons-FOTBALL

mandag 14. desember 2020

Nå har jeg begynt å sladde fødselsnummeret, på vitnemålene, på nettstedet mitt

begynt å sladde

https://johncons.angelfire.com/vitnemaal.html

PS.

Jeg har egentlig alltid vært opptatt av, å beskytte identiteten min osv., på nettet.

(Det stod vel i Scibsted Nett sin 'internett-manual', (jeg kjøpte meg internett-abonnement fra dem, på Tanum i Karl Johan, sommeren/høsten 1996), at man burde være opptatt av dette.

Noe sånt).

For eksempel så ville jeg ikke, ha navn og bilde, #på quiz-show sitt nettsted, da jeg var op der, (fra cirka 1997 til 2004).

(Dette var vel fordi at jeg ikke var sikker på, hva min arbeidsgiver Rimi/ICA Ahold, (og kundene der jeg var butikksjef), ville mene om dette.

Sånn som jeg husker det).

Men Facebook snudde jo rundt på dette, (rundt 2007), må man vel si.

De ville at alle skulle ha navn og bilde, (istedet for kun nick), på nettet.

(For å si det sånn).

Og mens jeg dreiv med rettighetssaker, fra England, så gikk nok det med det norske personnummeret, litt over stokk og stein.

(For ens norske personnummer, er vel ikke en veldig sensitiv personopplysning, når man har flykta/emigrert til England.

For å si det sånn).

Så sånn er det.

Bare noe jeg tenkte på.

Mvh.

Erik Ribsskog

PS 2.

Når det gjelder nettstedet.

Så blogget jeg, for X antall dager siden, om 'EU-footere'.

Og jeg tok en dansk test, på nettstedet mitt.

Og jeg har visst bare cookies fra Facebook, Twitter og StatCounter, på nettstedet mitt.

Og irsk høyesterett har jo bestemt, at StatCounter-cookies, ikke behøver å advares mot.

(Noe jeg har blogget om tidligere).

Og nettstedet mitt ligger jo på en amerikansk server, (hos Dreamhost).

(Og ikke på en server, i EU/Europa).

Så jeg trenger vel egentlig ikke å ha EU-footer, (såvidt jeg har forstått det).

Jeg har nå to footere, på PC-nettstedet.

En footer hvor jeg forklarer om at det er jeg som har utviklet nettstedet.

Og en footer hvor jeg forklarer om at jeg bruker cookies, (fra blant annet StatCounter).

Men på mobilnettstedet, så har jeg kun en footer.

For jeg har lurt litt på hvordan jeg skulle gjøre dette.

Og da gjør jeg det nok bare sånn, at jeg gjør om til samme type footere, på mobil-nettstedet, (som de som er på PC-nettstedet).

Og det gjør jeg nok på nyåret.

I forbindelse med at jeg må gjøre om i footer-ne uansett, for å endre copyright-årene fra 2008 - 2020 til 2008 - 2021.

(For å si det sånn).

Noe som kanskje er litt tungvint, å ha det hardkodet, (som det vel heter).

Men da husker jeg ihvertfall hvordan jeg gjorde det, fra år til år.

Og da kan jeg i samme slengen, eventuelt også oppdatere footerne, (når jeg endrer copyright-årene), har jeg tenkt.

Så sånn er det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 3.

Når det gjelder 'EU-footere'.

(Som jeg har kalt de tidligere, på bloggen).

Så bruker vel de, sin egen cookie.

(Hvis jeg skulle tippe).

For ellers så ville 'EU-footeren' dukket opp, hver gang, som en besøker, et nettsted.

Men det er vel sånn, at 'EU-footer-en' husker, hva man har trykket, (angående cookie-innstillinger/preferanser osv.).

Og den informasjonen lagres vel, i sin egen cookie.

(Som 'EU-footer-firmaet', i Kina eller USA, muligens har tilgang til.

Sånn at de kan se, hvem som leser bloggen, osv.

Så 'EU-footere' er muligens et tilbakeskritt, når det gjelder folks sikkerhet, på nettet.

Uten at jeg tørr å si dette helt sikkert, (at 'EU-footer-firmaene' har tilgang, til informasjon, om hvem som leser på nettstedet, osv.)).

Så sånn er det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 4.

EU har jo laget, den 'EU-footer-loven'.

(Også kalt: 'Cookie-law', eller 'småkake-loven'.

Eller GDPR er det kanskje, at man sier nå.

Noe sånt).

Og de krever at andre land, utenfor EU, da begynner, å ha 'EU-footere', på sine nettsteder.

Og enkelte amerikanske nettsteder, (som Washington Post), begynte med egne 'EU-footere', for europeiske surfere.

Men i det siste, så har jeg sett, (når jeg har drevet med slektsforskning).

At amerikanske nettsteder, istedet nekter EU/EØS-borgere, å surfe på sine nettsider.

Så EU/EØS har blitt Nord-Korea, kan det nesten virke som.

(Noe sånt).

Så sånn er nesten det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 5.

Her er mer om dette:

eu har blitt nord korea

https://www.southernminn.com/northfield_news/archives/article_15d7f064-08d1-502f-ab79-7fa31d5879a6.html

PS 6.

Jeg blogget jo om 'EU-footere'/'GDPR-footere', for noen dager siden.

Og jeg prøvde da, å bestille, en 'EU-footer'/'Cookie-samtykke-boks', fra et engelsk firma.

(Som leverer disse, som en gadget/widget.

For å si det sånn).

Men da måtte man taste inn firmanavn.

(Og det gjaldt også for markedslederen, (et firma i Texas).

Sånn som jeg husker det.

Der måtte man i tillegg taste inn adresse, osv.

Var det vel).

Så det kan virke som, at disse 'EU-footerne', for det meste er beregnet, på firmaer.

Jeg har ikke hørt noe, selv om jeg ikke har hatt en sånn 'EU-footer', (som plutselig spretter opp, og som man må trykke på, for å få til å forsvinne), på nettstedet mitt.

Men jeg har istedet liksom kommet 'cookie-loven', litt i møte.

Ved å sette på en egen cookie-footer, (som ikke spretter opp), nederst på nettstedet.

Og den står på alle nettsidene, (og linker også til StatCounter).

(For å si det sånn).

Så den er kanskje bra nok, (også for EU/EØS).

(Noe sånt).

Så sånn er muligens det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 7.

Denne danske rapporten, (som jeg nevnte overfor), tar ikke høyde for, at StatCounter, er godkjent, av irsk høyesterett:

tar ikke høyde for at statcounter er godkjent av irsk høyesterett

PS 8.

Man kan se, i PS-et overfor.

At den danske rapporten klager, hvis data, blir sendt, til USA.

Så det er mulig, at 'Coookie-consent-bokser'/'EU-footere' ikke sender data, til USA/Kina, (selv om de er laget der).

Hm.

Så sånn er muligens det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men. 

PS 9.

Det er mulig, at jeg må fjerne Facebook og Twitter-knappene, fra nettstedet.

Og heller sette på egne knapper, som ikke sender data, til USA.

(Noe sånt).

Og StatCounter skal det visst ikke være nødvendig, å kreve samtykke for, (noe jeg har blogget om, blant annet overfor).

Men jeg kan jo la den nevnte cookie-footeren, bli stående, nederst på nettsidene.

(For å si det sånn).

Så sånn er det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

Bloggarkiv

Populære innlegg

Om meg

Bildet mitt
Overhørte på Rimi Bjørndal, (jeg jobbet som butikksjef/leder i ti år, i mange forskjellige butikker), i 2003, at jeg var forfulgt av 'mafian', mm. Har etter dette ikke fått rettighetene mine, i mange saker. Blogger derfor om problemer med å få rettigheter, mm. Mine memoarer, (Min Bok 1-10), kan også finnes på johncons-blogg, (se: 'Etiketter'). Jeg blogger også om slektsforskning, (etter at min danskfødte mormor, som var etter adelige/kongelige, døde i 2009). Har også vært såvidt innom Høyre/Unge Høyre, i sin tid. Har også studert informasjonsbehandling/IT/Computing, (på NHI, HiO IU og University of Sunderland). Har også bakgrunn fra handel og kontor, (grunnkurs, økonomi med markedsføring og data). Er/var også i Heimevernet, (etter at jeg ble overført dit, etter førstegangstjeneste i infanteriet, (og en rep-øvelse i mob-hæren), i forbindelse med omorganiseringer, i Forsvaret, etter den kalde krigen). Blir også utsatt for mye nettmobbing, mm. johncons-blogg, (og mine memoarer og nettbutikk), er kjent fra TV-programmet Tweet4Tweet, i 2012, (selv om jeg måtte klage, for programmet var veldig useriøst/nedlatende, mm.).

Totalt antall sidevisninger

Etiketter