Ingeborg Ribsskog - Baron Adeler Malteserordenen E-post til slottet om Mette-Marit videoen Er noe galt i Martine-saken? Problemer med Grandiosa? johncons-MUSIKK johncons-REISE johncons-FOTBALL

lørdag 4. september 2021

Mer om min firemenning Kari Johansson f. Ribsskog, (som jeg aldri møtte). Fra Tønsbergs Blad 12. mai 1962

firemenning kari

https://www.nb.no/items/b8c2d1fa38edb8ed99822855bd269652?page=3&searchText=ribsskog~1

PS.

Disse, (etter min morfars fetter Bjarne Ribsskog), bodde i Vestfold, som oss.

(Selv om min hjemkommune Svelvik nå har blitt overført fra Vestfold til Viken.

For å si det sånn).

Men disse Ribsskog-folka, (etter Bjarne Ribsskog), ble aldri nevnt, av min mor, (eller far).

(Sånn som jeg husker det).

Og jeg har en døv kusine, (Lene Therese Løff Olsen), på farssiden.

Men for å forklare, at vi bodde, i en annen del, av Vestfold/Østlandet.

Så gikk min kusine på døveskolen i Holmestrand.

(Og da jeg var på døvespråk-kurs, (hjemme hos Lene og de), arrangert av døveskolen i Holmestrand.

Så nevnte de aldri noe om det i Andebu.

Sånn som jeg husker det.

Og det gjorde heller aldri Lene sine foreldre, (Tone og Håkon).

For å si det sånn).

Og jeg hørte vel aldri noe, om de etter Bjarne Ribsskog, (på den tida).

Eller, det var forresten en gang.

Borte hos min fars foreldre, på Sand.

(Hvor jeg pleide å spise middag, etter skolen.

På 80-tallet).

At det stod om min firemenning Kari Ribsskog Johansson, i TV-programmet.

Hu skulle være med på Frokost TV, (eller noe), med sine hjemmelagde dukker.

(Noe sånt).

Og det syntes jeg, at var litt pinlig, (sånn som jeg husker det).

(At Ribsskog-navnet liksom ble forbundet med dukker.

Og det var også rart, på en annen måte.

For jeg visste ikke hvem disse folka var, (som tydeligvis var i min slekt).

Selv om de kun bodde, noen få mil unna oss.

For Vestfold var det minste fylket, når det gjalt areal.

Men når det gjaldt antall byer, (Holmestrand, Horten, Tønsberg, Sandefjord og Larvik).

Så var Vestfold det største fylket.

For å si det sånn.

Så når jeg bodde hos min mor i Larvik, så lå Sandefjord, (som er en særegen by vel, ifølge Larvik-folk), imellom meg og Tønsberg/Melsomvik, (hvor de etter Bjarne Ribsskog bodde).

Og når jeg bodde hos min far på Berger, så lå Holmestrand og Horten, mellom meg og disse etter Bjarne Ribsskog).

For jeg var vel i 15-16 års-alderen, kanskje.

Men jeg kalte meg Erik Olsen, på skolen.

(Etter min farfars ønske).

Så det var bare på Sand/Roksvoll, (for det meste), at dette ble pinlig.

(Må jeg si).

Så sånn var det.

Bare noe jeg tenkte på.

Mvh.

Erik Ribsskog

PS 2.

Som jeg har blogget om tidligere.

Så gikk onkel Martin, (min mors yngre bror), på skogbruk-skole i Melsomvik.

(Har jeg funnet ut på nettet).

Og det var vel på den samme plassen, (Vestfold Landbruksskole), hvor min firemenning Kari Ribsskog Johansson bodde, i en periode, (sammen med sin ektemann Gøran).

Så det er nok sannsynlig, at onkel Martin, kjenner disse folka.

Men han har aldri nevnt disse, for meg.

Men nå flytta jeg, til min far, som ni-åring, (høsten 1979).

Så det er mulig, at Martin, (eller min mor), kan ha nevnt disse 'Bjarne Ribsskog-folka', for min lillesøster Pia, (som bodde hos min mor, helt fram til våren 1982).

(Var det vel).

Så sånn er muligens det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 3.

Mer om Kari sin far Tore, (fra Tønsbergs Blad 2. juni 1962):

kari sin far

https://www.nb.no/items/92c8ddb88fb4b18d87d7e72c8380a999?page=15&searchText=ribsskog~1

PS 4.

Min mors vokste jo opp, der hvor hennes kontorsjef/rådmann-far Johannes jobba.

Og det var i Nittedal, Vesterålen og Hurum.

(For å si det sånn).

Så de var egentlig ikke fra Vestfold.

Men da min mor rømte fra min far, (med min lillesøster Pia og meg), i 1973, (da jeg var tre år gammel).

Så rømte hu, til sine foreldre, på Sætre, (i Hurum), husker jeg.

Og så endte det med, at vi flytta, ned til Vestmarka, (utafor Larvik), av en eller annen grunn, (noen uker/måneder seinere).

(Min far mente en gang, (jeg snakka med han på telefonen, da jeg bodde i Liverpool sentrum, hvor jeg bodde fra 2006 til 2011), at det var han, som hadde skaffa min mor, denne boligen, i Vestmarka/Larvik.

Mens det mest naturlige, ville vel være å tro, at det var min morfar, som hjalp min mor med dette.

Siden at min mor jo rømte, fra min far, til sin far, (og mor).

For å si det sånn).

Så sånn var det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 5.

Så det var sånn, at min firemenning Kari Ribsskog Johansson og de.

De bodde i midt-fylket, (i Melsomvik).

Mens min far bodde i nord-fylket, (på Berger).

Og min mor bodde i sør-fylket, (i Larvik).

(På 80-tallet).

Men for å gjøre det mer komplisert.

Så havna min mor på sinnsykehus, (i midt-fylket), våren/sommeren 1986, (kan det vel kanskje ha vært).

Og der snakka jeg ikke mye med henne.

(Vi var innom der, en gang, sommeren 1987, (på vei til bestemor Ingeborg sitt 70 års-lag, i Stavern).

Men da var det sånn, at vi bare var der, noen få minutter.

Og min mor sa ikke noe, om noen slektninger i Melsomvik.

For å si det sånn).

Og etter dette, så flytta min mor, til nettopp Tønsberg/Borgheim/Nøtterøy.

Men da bodde hu også på institusjon.

(Dette var muligens et krise-senter.

Selv om min lillesøster Pia, (som bodde hos sin stemor Haldis på denne tida, og derfor hadde mest kontakt med min mors slekt, siden at min far også bodde der, og de hadde telefon).

Hu ville vel ha det til, at institusjonen på Borgheim, også var et sinnsykehus, (som det min mor hadde bodd på, (litt lenger inn i fylket), sommeren 1987)).

Og min lillesøster Pia, dro meg med, for å besøke min mor der, pinsen/påsken og sommeren 1988.

(Kan det vel kanskje ha vært).

Men da var det mest snakk om, å dra med bussen, inn til Tønsberg, for å shoppe.

(Sånn som jeg husker det).

Min mor snakket aldri noe, om Kari Ribsskog, (eller noen andre i Ribsskog-slekten), mens hu bodde der, (sånn som jeg husker det).

Hu syntes kanskje at det var pinlig, å bo, på denne institusjonen.

Og det var vel sånn, at pratinga mest var om dagligdagse ting, (og knapt nok det), da jeg, (og Pia), besøkte henne der

(For å si det sånn).

Så sånn var det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 6.

Jeg lurer på om det var her, (i Lysakerveien på Borgheim), at min mor bodde i 1988, (og så fikk hu seg en leilighet et steinkast unna, (også i Lysakerveien), i 1989):

lysakerveien

PS 7.

Grunnen til at min lillesøster Pia og jeg, kunne besøke min mor, på institusjonen, på bildet overfor, i 1988.

Det var fordi, at min mor, i perioder, var den eneste, som bodde, på dette krise-senteret.

(Eller hva det var).

Så det var sånn, at det kun var min mor, Pia og meg, som var der, hele påsken/pinsen, da.

(For å si det sånn).

Så sånn var det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 8.

Det var også sånn, (i 1989-1990 deromkring).

At jeg lurte på.

Om den leiligheten, som min mor bodde i, i Lysakerveien, var noe i tilknytning, til insititusjonen, på bildet, i PS 6.

(Husker jeg).

Siden at min mors leilighet.

(Hvor hu vel bodde, fra cirka 1989 til cirka 1996).

Lå rett over veien, (mer eller mindre), for den nevnte institusjonen, da.

(For å si det sånn).

Så sånn var det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 9.

Her er mer om dette, (fra Tønsbergs Blad 5. juli 1990):

mer om mors adresse

Bloggarkiv

Populære innlegg

Om meg

Bildet mitt
Overhørte på Rimi Bjørndal, (jeg jobbet som butikksjef/leder i ti år, i mange forskjellige butikker), i 2003, at jeg var forfulgt av 'mafian', mm. Har etter dette ikke fått rettighetene mine, i mange saker. Blogger derfor om problemer med å få rettigheter, mm. Mine memoarer, (Min Bok 1-10), kan også finnes på johncons-blogg, (se: 'Etiketter'). Jeg blogger også om slektsforskning, (etter at min danskfødte mormor, som var etter adelige/kongelige, døde i 2009). Har også vært såvidt innom Høyre/Unge Høyre, i sin tid. Har også studert informasjonsbehandling/IT/Computing, (på NHI, HiO IU og University of Sunderland). Har også bakgrunn fra handel og kontor, (grunnkurs, økonomi med markedsføring og data). Er/var også i Heimevernet, (etter at jeg ble overført dit, etter førstegangstjeneste i infanteriet, (og en rep-øvelse i mob-hæren), i forbindelse med omorganiseringer, i Forsvaret, etter den kalde krigen). Blir også utsatt for mye nettmobbing, mm. johncons-blogg, (og mine memoarer og nettbutikk), er kjent fra TV-programmet Tweet4Tweet, i 2012, (selv om jeg måtte klage, for programmet var veldig useriøst/nedlatende, mm.).

Totalt antall sidevisninger

Etiketter