Ingeborg Ribsskog - Baron Adeler Malteserordenen E-post til slottet om Mette-Marit videoen Er noe galt i Martine-saken? Problemer med Grandiosa? johncons-MUSIKK johncons-REISE johncons-FOTBALL

tirsdag 7. september 2021

Min lillesøster Pia dukka opp et år og fem måneder etter meg. (Fra Tønsbergs Blad 29. desember 1971)

min lillesøster pia

https://www.nb.no/items/2d4427ebd5ee8744b3c427bbe804e47d?page=3&searchText=ribsskog~1

PS.

Det med Sandbu.

Det hadde seg sånn, at min fars foreldre flytta, fra Berger til Sand, på 50/60-tallet.

Og butikken på Sand, (Oddmund Larsen sin landhandel), hadde da post i butikk, (som det heter nå).

Min farmor viste meg, på 80-tallet, at hu hadde et postkort liggende, (på soverommet sitt), som var poststemplet: '3076 Sandbu'.

(Noe sånt).

Og så forklarte hu meg, at det postkortet var sendt, fra butikken til Odmund Larsen.

(For å si det sånn).

Og det hadde jeg aldri hørt om før, (at en butikk hadde postkontor).

I Larvik så hadde vi et flott postkontor, (med frimerke-utstillinger osv.), i begynnelsen av Jegersborggate, (i Larvik sentrum), i samme bygg som en bank, blant annet.

Men på 80-tallet, så hadde de slutta, med post i butikk, på Sand.

Og muligens på grunn av dette, så slutta folk å si Sandbu.

Alle sa: 'På Sand', (sånn som jeg husker det).

Selv om min farmor sin bolig-tomt og min farfar sin fabrikk-tomt, (Roksvold I og Roksvold II), visst var skilt ut, (har jeg funnet ut seinere), fra Søndre Høyen gård.

Men det er mulig at de som hadde den gården, (Bøhmer), var nazister, (under krigen).

Og at man derfor sa Sand/Sandbu, (som var nabogården/nabostedet), istedet for Høyen.

(For å si det sånn).

Og Roksvold-tomtene ligger oppå det samme platået, som butikken til Odmund Larsen.

(Så vi så ned på Høyen, (fra noen store stuevinduer osv.).

For å si det sånn).

Og det platået er muligens en svær sandhaug/morene da, (selv om den morenen vel må ha vært bebodd ganske lenge, for min farmor hadde plommetrær osv., så det ligger nok en del jord, oppå morene-sanda, isåfall).

Nå ligger det en morene, i Svelvik, en halv mil lenger nord.

Men der må de mudre, for at ikke Svelvikstrømmen skal tettes.

(Noe sånt).

Så det er kanskje sånn, at folk, i mange hundre år, har mudret i Svelvikstrømmen, og så frakta sanda, en halv mil lenger sør, til Sand, og laget en svært sandhaug der.

Hm.

Eller om isbreen fortsatte litt, på den ene sida.

Sånn at det ble to morener, (en i Svelvik, (på Verket), og en litt mindre på Sand).

(Noe sånt).

Så sånn er muligens det.

Bare noe jeg tenkte på.

Mvh.

Erik Ribsskog

PS 2.

Her er mer om dette:

eget postnummer

https://digitaltmuseum.org/021166441020/3076-sandbu-brevhus-ii

PS 3.

I bygdeboka ('Strømms Historie') så står det ikke noe om Sandbu (kun Sand/Sanndt/Sannd) så det er mulig at det var kjøpmenna som syntes at Sandbu hørtes finere ut:

ikke noe om sandbu


At gårdsbygningene til gården Sand.

De ligger litt 'nedi lia' der.

(Nesten nede ved fjorden).

De ligger ikke oppe på det platået hvor butikken til Odmund Larsen (som nå er innvandrer-butikk) lå.

Så det er mulig at det heter Sandbu oppe ved riksveien (som nå er fylkesvei).

(Noe sånt).

Så sånn er muligens det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 5.

Når det gjelder poststed-navnet Sandbu, (istedet for Sand).

Så kan det kanskje ha vært sånn, at de ikke ville at det stedsnavnet skulle bli blanda, med for eksempel Sand i Rogaland.

(Et poststed som jeg fant, når jeg søkte litt på nettet nå).

Og de ville kanskje heller ikke ha det tungvinte: 'Sand i Vestfold', som poststed-navn.

Og derfor så valgte de heller Sandbu, da.

(Noe sånt).

Og det var også sånn, at Bjørn Havre, (som døde for noen år tilbake), kalte sin teppe-butikk, for Sandbu Tepper.

Så det kan være, at stedsnavnet Sandbu, har vært i bruk.

Men at bygdeboka ikke har fått det med seg.

(For å si det sånn).

Så sånn er muligens det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 6.

Når det gjaldt hvorfor de ikke brukte 'Sand i Vestfold' som poststed-navn, (istedet for Sandbu).

Så kan det ha vært på grunn av, at det da ville ha blitt for likt 'Sande i Vestfold', (som ligger et par mil lenger sør).

(Noe sånt).

Så sånn er muligens det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 7.

Rundt 1980, så fortalte min farfar Øivind Olsen meg, (av en eller annen grunn), at når det gjaldt byene Kristiansund og Kristansand.

Så måtte man skrive 'Kristiansund N' og 'Kristiansand S' som poststed-navn.

Og hvis man da skulle ha brukt 'Sand i Vestfold', (som poststed-navn), så ville man kanskje ha måttet skrevet: 'Sand i Vestfold N', (og 'Sande i Vestfold S').

(Noe sånt).

Men nå er ikke Sand og Sande like kjente steder, som Kristiansund og Kristiansand.

Så å forvente at folk skal huske hva som ligger lengst nord, (av Sand og Sande).

Det er kanskje for mye forlangt.

(For å si det sånn).

Og nå, (i våre dager), så ligger forresten Sand, (i Svelvik kommune), i Viken fylke.

Mens Sande ligger, (i Holmestrand kommune), i Vestfold og Telemark fylke.

(Siden et par år tilbake.

Blir det vel).

Så sånn er det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 8.

Her står det at Kristiansund/Kristiansand-problemet opphørte når man begynte med postnummer, (men sånn som jeg husker min farfar, så var det fremdeles meningen at man skulle skrive 'Kristiansand S' og 'Kristiansund N', rundt 1980):

problemet opphørte

Bloggarkiv

Populære innlegg

Om meg

Bildet mitt
Overhørte på Rimi Bjørndal, (jeg jobbet som butikksjef/leder i ti år, i mange forskjellige butikker), i 2003, at jeg var forfulgt av 'mafian', mm. Har etter dette ikke fått rettighetene mine, i mange saker. Blogger derfor om problemer med å få rettigheter, mm. Mine memoarer, (Min Bok 1-10), kan også finnes på johncons-blogg, (se: 'Etiketter'). Jeg blogger også om slektsforskning, (etter at min danskfødte mormor, som var etter adelige/kongelige, døde i 2009). Har også vært såvidt innom Høyre/Unge Høyre, i sin tid. Har også studert informasjonsbehandling/IT/Computing, (på NHI, HiO IU og University of Sunderland). Har også bakgrunn fra handel og kontor, (grunnkurs, økonomi med markedsføring og data). Er/var også i Heimevernet, (etter at jeg ble overført dit, etter førstegangstjeneste i infanteriet, (og en rep-øvelse i mob-hæren), i forbindelse med omorganiseringer, i Forsvaret, etter den kalde krigen). Blir også utsatt for mye nettmobbing, mm. johncons-blogg, (og mine memoarer og nettbutikk), er kjent fra TV-programmet Tweet4Tweet, i 2012, (selv om jeg måtte klage, for programmet var veldig useriøst/nedlatende, mm.).

Totalt antall sidevisninger

Etiketter