Ingeborg Ribsskog - Baron Adeler Malteserordenen E-post til slottet om Mette-Marit videoen Er noe galt i Martine-saken? Problemer med Grandiosa? johncons-MUSIKK johncons-REISE johncons-FOTBALL

fredag 21. januar 2022

Min morfar var på radio, på nyttårsaften, i 1978. (Fra Helgelands Blad 29. desember 1978)

min morfar


Dette har jeg blogget om tidligere.

Dette var mens jeg bodde, hos min mor, i Larvik sentrum.

Og min mor ga min lillesøster Pia og meg, en slags 'viking/hippie-oppdragelse'.

(Kan man vel kanskje si).

Vi ble alltid sendt ut for å leke, (selv om det var midt på vinteren, og selv om det for eksempel regnet/snødde litt).

Og jeg hadde lært å samle tomflasker.

(Min mor ville at min stefar Arne Thomassen skulle ta meg med, på travbanen.

Og min stefar sin kamerat, (muligens Odd Seemann Pettersen), ba sin sønn Morten, om å lære meg å samle tomflasker, (på Jarlsberg Travbane).

Og etter dette, (dette var vel våren 1978), så var det ofte hobbyen min, å samle tomflasker, (i Larvik sentrum og på travbanene)).

Så det er mulig at jeg hang sammen med noen kamerater, (i Rønningen/Larvik sentrum), eller at jeg leita etter tomflasker, (på nyttårsaften i 1978).

Og så var jeg hjemom en tur, (i Jegersborggate 16).

Og da satt min mor aleine i stua, (foran en slags stue-versjon av en 'ghetto-blaster').

Og så sa hu: 'Det er bestefar Johannes'.

(Noe sånt).

Så hu hørte på min morfars kåseri, da.

Og jeg hørte også litt på.

Men min mor forklarte ikke, om dette var på radio eller kassett.

Men jeg gjenkjente min morfars stemme.

(Husker jeg).

Og så var det ut igjen, for å finne på noe, (sammen med kamerater, (eller om de hadde gått hjem tidlig, siden at var nyttårsaften)), da.

Og min morfar var kanskje noe sånt som ti ganger, på radio, (fra 40-tallet til 70-tallet).

(Kan det virke som fra 'Bokhylla').

Men NRK finner visst bare et av disse kåseriene/radio-programmene.

(Kan det virke som).

Jeg har vært i kontakt med NRK, om dette, mens jeg bodde, i Liverpool sentrum.

(Hvor jeg bodde fra 2006 til 2011).

Så sånn var det.

Bare noe jeg tenkte på.

Mvh.

Erik Ribsskog

PS 2.

Her er mer om dette:



PS 3.

Enda mer om dette:



PS 4.

Min mor, (og stefar), pleide å ha lignende stereo-anlegg av dette, i stua, (pluss platespiller, (i Mellomhagen), som muligens kan ha hatt egen forsterker):

i stua

https://digitaltmuseum.no/021026250106/radio

PS 5.

Da vi bodde i Mellomhagen, (hvor vi bodde fra 1976 til 1978), på Østre Halsen.

Så hendte det, (ihvertfall to ganger), at vi plutselig hadde fått 'nytt' stereo-anlegg.

(Disse stereo-anleggene fra PS 4, (transistor-radio/kassett-spillere med delt forsterker/kabinett), fantes i mange forskjellige merker/modeller.

For å si det sånn).

Og en gang, så viste min mor, (til min lillesøster Pia og meg), at hu, (og min stefar), hadde flere tusen kroner, i sedler, (av forskjellige slag), under en pute, i sofaen.

(Disse pengene skulle brukes til en eller annen ferie-reise.

Var det vel, at min mor sa).

Og jeg lurer på om dette kan ha vært på grunn av noe slags poker-spilling, (eller noe lignende).

(Min lillesøster Pia og jeg, måtte alltid legge oss veldig tidlig.

For å si det sånn).

Og at de noen ganger, brukte stereo-anlegget, som innsats, (når de var blakke).

(Noe sånt).

Så sånn var muligens det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 6.

Den platespilleren som jeg nevnte i PS 4.

Den så liksom ut, som om den var fra HIFI-klubben, (sånn som jeg husker det).

Og den stod vel, i en annen del av stua, enn 'transistor-radio/kassett-spilleren'.

Så det er mulig, at min far, kan ha vært der, med en gave.

Et HIFI-anlegg.

For jeg husker at Pia og jeg, fikk hver vår LP-plate, av vår far, mens vi bodde, i Mellomhagen.

(Og som vi spilte, på denne nevnte platespilleren).

Pia fikk en ABBA-plate og jeg fikk en Elvis-plate.

(Husker jeg).

Men vi hadde også platespiller, da vi bodde, i Hvattum/Brunlanes, (hvor vi bodde fra 1975 til 1976).

Det husker jeg.

For jeg pleide å spille en Robin Hood-plate, (fra Disney), hele tida der.

(Og jeg spilte også en Knutsen og Ludvigsen-plate.

Mener jeg å huske.

Den om at de hadde en grevling i taket.

For å si det sånn).

For platespilleren stod på lekerommet, (eller om det heter lekestua), til Pia og meg.

(Husker jeg).

Så sånn var det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 7.

Her er mer om dette:



PS 8.

Jeg tror at det må ha vært denne plata, som jeg hørte på hele tida, i Hvattum/Brunlanes:

hørte på

https://www.discogs.com/release/14475372-Various-Knut-Risan-Gisle-Straume-Rolf-Just-Nilsen-Lasse-Kolstad-Øystein-Sunde-Historien-Og-Sangene-

PS 9.

Da jeg hadde platen fra PS-et overfor.

Så hadde jeg vel ikke sett Robin Hood-filmen.

(Jeg visste vel ikke hva kino var.

På den tida).

Og jeg hadde ikke lært å lese.

Så jeg visste ikke at det stod noe om en film, på plate-coveret.

(Ellers så hadde jeg kanskje klaget om, at jeg ønsket å se den filmen.

Noe sånt).

Så sånn var det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 10.

Her er mer om dette:

Bloggarkiv

Populære innlegg

Om meg

Bildet mitt
Overhørte på Rimi Bjørndal, (jeg jobbet som butikksjef/leder i ti år, i mange forskjellige butikker), i 2003, at jeg var forfulgt av 'mafian', mm. Har etter dette ikke fått rettighetene mine, i mange saker. Blogger derfor om problemer med å få rettigheter, mm. Mine memoarer, (Min Bok 1-10), kan også finnes på johncons-blogg, (se: 'Etiketter'). Jeg blogger også om slektsforskning, (etter at min danskfødte mormor, som var etter adelige/kongelige, døde i 2009). Har også vært såvidt innom Høyre/Unge Høyre, i sin tid. Har også studert informasjonsbehandling/IT/Computing, (på NHI, HiO IU og University of Sunderland). Har også bakgrunn fra handel og kontor, (grunnkurs, økonomi med markedsføring og data). Er/var også i Heimevernet, (etter at jeg ble overført dit, etter førstegangstjeneste i infanteriet, (og en rep-øvelse i mob-hæren), i forbindelse med omorganiseringer, i Forsvaret, etter den kalde krigen). Blir også utsatt for mye nettmobbing, mm. johncons-blogg, (og mine memoarer og nettbutikk), er kjent fra TV-programmet Tweet4Tweet, i 2012, (selv om jeg måtte klage, for programmet var veldig useriøst/nedlatende, mm.).

Totalt antall sidevisninger

Etiketter