Ingeborg Ribsskog - Baron Adeler Malteserordenen E-post til slottet om Mette-Marit videoen Er noe galt i Martine-saken? Problemer med Grandiosa? johncons-MUSIKK johncons-REISE johncons-FOTBALL

torsdag 19. mai 2022

Den yngste dattera i familien som min morfar kjøpte huset etter (på midten av 70-tallet, i Nevlunghavn) ble visst dømt til seks års straffearbeid. (Fra Nordlands Framtid 19. desember 1947)

straffearbeid

https://www.nb.no/items/5c3bf5b53f7a8eee6598a0e9ecb13314?page=151&searchText="johannes%20ribsskog"~1

PS 2.

Som jeg har blogget om tidligere.

Så surrer bygdeboka litt, angående min mors foreldre.

Det står at de brukte huset som sommerbolig.

Men det er ikke riktig.

De brukte det som helårsbolig.

Men de bodde, de 2-3 siste vintrene, i Syden.

(For å si det sånn).

Før min morfar døde der nede (i Alicante) vinteren 1985.

(Var det vel).

Selv om jeg flytta til min far, på Berger, høsten 1979.

Så fra 1979 til 1985, så hadde jeg ikke så bra oversikt, (over hva min mors foreldre dreiv med).

Men jeg er ganske sikker på, at det nevnte huset, var deres helårsbolig, fra 1975 til 1979, ihvertfall.

(For å si det sånn).

Min lillesøster Pia og jeg var der minst en gang om vinteren, ihvertfall.

(Vi tok bussen dit, fra Larvik sentrum, hvor vår mor bodde, på den tida.

Det må vel ha vært vinteren 1978/79.

Siden at jeg ikke bodde i Larvik sentrum noen andre vintre, (ettersom at jeg flytta til min far høsten etter)).

Og da mente min mormor, at Nevlunghavn-jentene, pleide å skli, på støvlene sine, ned den bratte/glatte Blombakken.

(Mens hu, Pia og jeg, gikk ned den bakken.

For Pia og jeg skulle ta bussen tilbake igjen til Larvik.

For å si det sånn).

Og en annen gang, (noen år tidligere), så tok min mor, en 360 graders piruett, (eller to 180 graders piruetter rett etter hverandre), i min stefars Rover, (rett før Helgeroa, på vei hjem fra min mors foreldre).

Så dette var helt klart om vinteren, (siden at det var så glatt).

Og jeg husker også, at jeg en gang så på en slalom/alpin-konkurranse, (på TV), i Blombakken.

Og så gleda jeg meg, (i bilen), til å komme hjem, (til Larvik), for å se på resten av konkurransen.

(For å si det sånn).

Så det var nok sånn, at min mormor og morfar, for det meste bodde i Blombakken, om vintrene.

Vi feiret også jul der, det første året de bodde der, (jula 1975), husker jeg.

(Jeg fikk 'Andungen Kvakk Kvakk'-singel-plate, i julegave.

Og den spilte onkel Martin, på en platespiller, som han hadde på rommet sitt der.

Husker jeg).

Så sånn var det.

Bare noe jeg tenkte på.

Mvh.

Erik Ribsskog

PS 3.

Det står at familien som min morfar kjøpte huset fra, het Edvardsen.

Men som jeg har blogget om tidligere.

Så var det sånn, at hu Ågot/Aagot gifta seg, under krigen, med en annen nazist, som het John Falchenberg, (som også ble dømt til mange års fengsel/straffearbeid).

Og det var visst sånn, (som jeg har blogget om tidligere), at hele Edvardsen-familien var nazister.

(Noe sånt).

Så sånn var visst det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 4.

Jeg har også blogget om tidligere, at dette huset, (Blombakken 9), hadde et bidet, på badet.

(Noe som ikke var så vanlig på den tida.

For å si det sånn).

Men jeg kontakta Aagot Falchenberg sin nevø, (en tidligere losoldermann, som var sønn av eldste-dattera i familien), om noen russiske kamera, som jeg fant på loftet der, sommeren 1983, (kan det vel ha vært).

(For noen uker sider.

Var det vel).

Og han nevøen nevnte, (uten å si et ord om familiens nazi-historie), at to tanter, hadde bodd, i andre etasjer, i det huset, (i hver sin periode).

Og den ene tanten (hu nest eldste dattera, som var født i Brooklyn).

Hu ble visst lam (fra livet og ned).

Så det er mulig, at hu derfor, trengte bidet, i sin hverdag.

(Noe sånt).

Så sånn er muligens det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

Bloggarkiv

Populære innlegg

Om meg

Bildet mitt
Overhørte på Rimi Bjørndal, (jeg jobbet som butikksjef/leder i ti år, i mange forskjellige butikker), i 2003, at jeg var forfulgt av 'mafian', mm. Har etter dette ikke fått rettighetene mine, i mange saker. Blogger derfor om problemer med å få rettigheter, mm. Mine memoarer, (Min Bok 1-10), kan også finnes på johncons-blogg, (se: 'Etiketter'). Jeg blogger også om slektsforskning, (etter at min danskfødte mormor, som var etter adelige/kongelige, døde i 2009). Har også vært såvidt innom Høyre/Unge Høyre, i sin tid. Har også studert informasjonsbehandling/IT/Computing, (på NHI, HiO IU og University of Sunderland). Har også bakgrunn fra handel og kontor, (grunnkurs, økonomi med markedsføring og data). Er/var også i Heimevernet, (etter at jeg ble overført dit, etter førstegangstjeneste i infanteriet, (og en rep-øvelse i mob-hæren), i forbindelse med omorganiseringer, i Forsvaret, etter den kalde krigen). Blir også utsatt for mye nettmobbing, mm. johncons-blogg, (og mine memoarer og nettbutikk), er kjent fra TV-programmet Tweet4Tweet, i 2012, (selv om jeg måtte klage, for programmet var veldig useriøst/nedlatende, mm.).

Totalt antall sidevisninger

Etiketter