Ingeborg Ribsskog - Baron Adeler Malteserordenen E-post til slottet om Mette-Marit videoen Er noe galt i Martine-saken? Problemer med Grandiosa? johncons-MUSIKK johncons-REISE johncons-FOTBALL

lørdag 22. oktober 2022

Mer om min mors tremenning Baard Ribsskog Schøyen. (Fra Adresseavisen 31. desember 1998)

IMG_20221020_161145

PS.

Her er det en par ting å sette fingeren på.

De skriver Ribsskog med en 's'.

Og hvor de har det fra, det kan man lure på.

(Må man vel si).

Dette er muligens en skrivefeil.

Hm.

Min mor pleide å si (på telefonen på begynnelsen av 80-tallet) at etternavnet hennes ble skrevet med 'b' og to 's'-er.

Så det er et litt vanskelig navn å stave.

(Det er visst en forvansking/fordansking av ordet Resskog (ress-skog).

Som en prest i Flatanger en gang bestemte angående, at man istedet skulle uttale og skrive Ribsskog.

For å si det sånn).

Min firemenning Nils (som har bodd på Bogstad Camping, og som muligens er sigøyner etter sin mor Evelyn Nygård, har jeg lurt på).

Han heter jo Ribsskog som mellomnavn (etter sin farmor vel).

Så at han bommer litt på farmorens etternavn, kan vel skje, hvis han er stressa.

Han Nils (hvis det var han som ringte inn dødsannonsen) heter jo Schøyen til etternavn, som sin far.

(Og han heter også Nygård til etternavn, etter sin mor.

Hans fulle navn er vel Nils Nygård Ribsskog Schøyen.

Ettersom jeg har forstått det).

Og det navnet skrives jo noen ganger Skøyen (om stedsnavnet) i Oslo.

Så da er det to vanskelige etternavn (eller tre med Nygård, som vel også kan skrives Nygaard) som han Nils har.

Og at han får et av de feil, kan vel da være forståelig.

(Noe sånt).

Men man kan også se, at den ukjente datteren Christine Leborg f. Wangberg (som kontaktet meg på MyHeritage, for et par år siden, gjennom sin ektemann Trond) ikke er nevnt, i dødsannonsen.

Så det er jo muligens som en slags solskinnshistorie (må man vel si) for han Nils (hvis man lever enda).

At han plutselig har fått en søster (eller halvsøster).

Det er vel en sånn historie som avisene kanskje kunne ha skrevet om.

(For å si det sånn).

Så sånn er muligens det.

Bare noe jeg tenkte på.

Mvh.

Erik Ribsskog

PS 2.

Det er også sånn.

At Bjørn Ribsskog (i sin slektsforskning) skrev Baard Ribsskog Schøyen sitt fornavn, med 'å' (Bård).

Og det er også sånn.

At min mors tremenning Baard Ribsskog Schøyen har skrevet en 'haug' av artikler/leserbrev, i Morgenbladet.

Så neste gang jeg er på Nasjonalbiblioteket, så skal se om jeg klarer å finne noen av de aktuelle avis-skriveriene.

(Det hadde kanskje vært litt interessant, å sett, hva denne Baard (med den ukjente datteren) skrev.

For å si det sånn).

Så sånn er vel det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

Bloggarkiv

Populære innlegg

Om meg

Bildet mitt
Overhørte på Rimi Bjørndal, (jeg jobbet som butikksjef/leder i ti år, i mange forskjellige butikker), i 2003, at jeg var forfulgt av 'mafian', mm. Har etter dette ikke fått rettighetene mine, i mange saker. Blogger derfor om problemer med å få rettigheter, mm. Mine memoarer, (Min Bok 1-10), kan også finnes på johncons-blogg, (se: 'Etiketter'). Jeg blogger også om slektsforskning, (etter at min danskfødte mormor, som var etter adelige/kongelige, døde i 2009). Har også vært såvidt innom Høyre/Unge Høyre, i sin tid. Har også studert informasjonsbehandling/IT/Computing, (på NHI, HiO IU og University of Sunderland). Har også bakgrunn fra handel og kontor, (grunnkurs, økonomi med markedsføring og data). Er/var også i Heimevernet, (etter at jeg ble overført dit, etter førstegangstjeneste i infanteriet, (og en rep-øvelse i mob-hæren), i forbindelse med omorganiseringer, i Forsvaret, etter den kalde krigen). Blir også utsatt for mye nettmobbing, mm. johncons-blogg, (og mine memoarer og nettbutikk), er kjent fra TV-programmet Tweet4Tweet, i 2012, (selv om jeg måtte klage, for programmet var veldig useriøst/nedlatende, mm.).

Totalt antall sidevisninger

Etiketter