Ingeborg Ribsskog - Baron Adeler Malteserordenen E-post til slottet om Mette-Marit videoen Er noe galt i Martine-saken? Problemer med Grandiosa? johncons-MUSIKK johncons-REISE johncons-FOTBALL

tirsdag 14. februar 2023

Mer fra Norge

På fredag 18. november, så dro jeg til Sandvika, for å levere en bilag-konvolutt til Nav.

Så sånn var det.

Bare noe jeg tenkte på.

Mvh.

Erik Ribsskog

PS.

På denne tida.

Så var det sånn.

At det stod i nettavisene osv., om at Ruter hadde tilbud, på månedskort (i sone en) i desember.

(Noe sånt).

Men et eller annet geni, hadde gjort en endring, på Ruter-appen.

Sånn at når man skulle betale, så kunne man ikke krysse av, nederst på skjermen, når man brukte Bank-ID.

(Ihvertfall ikke når man brukte bank-ID fra Nordea.

For å si det sånn).

Så dette tilbudet var muligens bare for Vipps-kunder.

Og Vipps har nektet meg konto.

Siden at noen nett-troll har opprettet en konto i mitt navn, hos dem.

(Noe jeg så klagde på).

Så det er jo toppen av idioti.

(Må man vel si).

Så sånn er nok det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 2.

Her er mer om dette:


PS 3.

Enda mer om dette:


PS 4.

Som jeg har skrevet om i mange skildring-bloggposter tidligere, så har det vært et helvete å gå til Bekkestua sentrum, de siste årene, på grunn av en haug av byggeprosjekter, som foregår samtidig, i noe slags 'slow motion-tempo' (eller hva man skal kalle det):


PS 5.

Her er mer om dette:


PS 6.

Iceland hadde tilbud på luft (for å fleipe litt):


PS 7.

På Oslo S., så var det kjempestore plakater (flere steder) om at den 'irske' hamburger-restaurant-kjeden O'Learys (som visst er svensk-eiet) hadde halv pris på burgere, siden at de var nyåpnet.

(Noe sånt).

Men problemet var, at de ikke var ferdige, med bygge-arbeidet.

(Det var masse rot der.

For å si det sånn).

Og det var sånn, at man kunne ta en meny.

Men der hvor menyene lå, så var det sånn, at det satt en liten 'håndverker-gnom', på huk, noen få centimeter unna (mens han dreiv med et eller annet arbeid, på en inngangsport, eller noe lignende).

Så det ble ekkelt.

(Vil jeg si).

Så jeg tok med menyen, noen få meter unna.

Og mens jeg da prøvde å lese i menyen.

(For andre gang).

Og da dukket det opp en albansk kelner (eller noe i den duren).

Og han begynte å terge meg, ved å spørre, om et eller annet.

Og da sa jeg vel, at jeg klarte å spørre selv, hvis det var noe.

(Noe sånt).

Han albaneren ufredet meg da (som svenskene sier).

(Må man vel si).

Og så dro jeg heller til Burger King (som vanlig).

(For å si det sånn).

Istedet for å henge på denne 'degenererte' restauranten.

(Med ekle/innpåslitne ansatte osv.

Må man vel si).

Hvor man vel også, måtte bestille fra bordene, via app.

(Mener jeg at jeg såvidt rakk og lese (på menyen).

Innimellom denne mobbinga/plaginga.

Må man vel kalle det).

Så sånn var det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 8.

Her er mer om dette:


PS 9.

Enda mer om dette:


PS 10.

Og enda mer om dette:


PS 11.

Og enda enda mer om dette:


PS 12.

Det var forresten sånn.

At når jeg gikk bort til Burger King sine bestillings-automater.

Så dukket det med en gang opp, to karer, på hver sin side av meg.

(Og som begynte å bruke hver sin bestillings-automat.

For å si det sånn).

Og disse bestillings-automatene står muligens, litt vel nærme hverandre.

(Må man vel si).

Så det ble klamt hos Burger King og.

(Vil jeg si).

Så jeg gikk bort til Burger King i Storgata.

Og akkurat da, så gikk det en bøling, med sigøynere (som muligens var flaskesamlere) inn der.

(I den nokså lille restauranten.

For å si det sånn).

Så jeg snudde da, og gikk tilbake til Oslo City.

Hvor de har en Burger King-restaurant i under-etasjen.

(Noe de ikke hadde, de 10-15 første årene.

For å si det sånn.

Så det er noe de bare har hivd inn der (må man vel si).

Det første året jeg studerte (studieåret 1989/90).

Så pleide jeg å spise mange brunch-burgere på Oslo City (på vei til NHI Frysja), siden at kona (Berit Jorås) i huset hvor jeg leide hybel (på Abildsø) ikke tålte matlukt, så det gikk mye i fast food, det året, for å si det sånn.

Men da het hamburger-restauranten der Wimpys.

Og de holdt til der hvor det seinere var Jack & Jones-butikk (rundt årtusenskiftet).

Like ved der de nå har kunde-informasjon.

Er det vel).

Og så bestilte jeg en burger fra ei dame med britisk navn (Eileen vel) i kassa der.

Men før det, så ble jeg ble gått ned (minst en gang).

Siden at man måtte stå, mer eller mindre ute i senteret.

(Mens man venta på å bestille).

Og etter at jeg fikk maten.

Så skulle jeg sette meg ned.

Og en pakistaner i 30-åra, muligens.

Han hadde henta noen varer.

(Var det vel).

Og i den forbindelse, så gikk han inn en dør, til kjøkkenet.

(Rett foran meg).

Og da jeg gikk forbi.

Så satt han ut beinet, bak seg.

(Eller, han la igjen beinet, etter seg.

Heter det muligens).

Som for å prøve å få meg til å snuble.

(Husker jeg).

Så hva vi skal denne masse-invandringen.

Det kan man lure på.

Det er bare tull og tøys med disse nye landsmenna.

(Vil jeg si).

Så sånn er nok det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 13.

Her er mer om dette:


PS 14.

Sånn som jeg husker det.

Så var det aldri noe problem, å finne et sted å sitte, på Wimpys, når jeg skulle spise frokost/lunsj.

(Det var som regel bare meg der, på den tida av døgnet.

Sånn som jeg husker det).

Men på Burger King.

Så hadde en pakistansk jente burdags-selskap.

(Virka det som).

Og de pleier vel som regel å gå på McDonalds.

(Hvor det er bedre plass (må man vel si).

Og hvor de har mindre porsjoner/burgere, osv.

For å si det sånn).

Og ei norsk dame, i 40/50-åra, satt innerst i lokalet.

Mens hu oppførte seg som, at hu var, på kontoret sitt.

Hu ringte, og snakket høylydt, i mobilen.

Hele tida mens jeg åt.

Og hu hadde muligens sitti der, i X antall timer.

(Hu var ihvertfall ferdig med å spise, osv.

For å si det sånn).

Så det var like ekkelt, uansett hvor man gikk for å spise (i området rundt Oslo City, denne dagen) vil jeg si.

Så man må vel si, at det området, har blitt del mer belastet/getto-aktig.

Siden at jeg flytta til Oslo, høsten 1989.

(For å si det sånn).

Så sånn er nok det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 15.

Mer om det på O'Learys:


PS 16.

Mer om det på Burger King:


PS 17.

Bekkestua sin bygge-bonanza har spredd seg til Sandvika (kan det virke som):


PS 18.

I Sandvika var jeg innom biblioteket, og der var det veldig tett/innestengt luft (for å si det sånn):


PS 19.

Noen måneder før det her.

Så kjøpte jeg en Logitech-datamus, på Rewe Center, i Kiel.

Men den musa (M235) var litt tung/trå/treig å bruke (var det vel).

Så jeg tenkte (før jeg dro hjemmefra) at jeg prøver å kjøpe med, den billigste Logitech-musa (av de trådløse).

Og den var lettere å bruke.

(Fant jeg ut, når jeg kom hjem).

Den var ikke så tung og klumpete, som den tyske.

Og det var vel sånn, at når man flytta på musa, så flytta musepilen seg raskere/lengre.

(Selv om dette muligens kan stilles, via Control Panel.

Som det het før).

Og jeg skulle jobbe, med Min Bok 4 (var det vel) noen uker etter det her.

Så derfor ville jeg ha en datamus, som det var lett å jobbe med, da.

(For å si det sånn).

Og derfor dro jeg innom Elkjøp Glassmagasinet (ved Stortorvet) etter at jeg hadde vært i Sandvika.

Og den nye datamusa var mye lettere å jobbe med (når det gjaldt det meste).

For den er lettere og mer 'smekker'.

(Må man vel si).

Men når jeg skulle markere kapitlene, på bloggen.

Så var ikke denne datamusa (M185) så bra.

Da ble den litt skral.

(Må jeg si).

For med andre datamuser (som jeg har hatt tidligere).

Så har jeg kunnet holde inn venstre muse-knapp, mens jeg har scrollet nedover.

(Sånn som jeg husker det.

Hvis det var mye tekst, som skulle markeres).

Men denne datamusa, blir da trå.

For den er litt for skral.

Scrollehjulet går borti noe, når man prøver å bruke det, samtidig med at man holder inn venstre museknapp.

(Noe sånt).

Så denne musa var bedre.

Men jeg får se om jeg får tak i en enda bedre en (som ikke blir trå, når man bruke scrollehjulet og venstre museknapp samtidig) før jeg begynner på de neste Min Bok-bøkene.

(For å si det sånn).

Så sånn er det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 20.

Disse datamusene (M185) var forresten satt ned, med noen ti-kroninger, siden at det var Black Friday:


PS 21.

De fleste Elkjøp-butikker har kasse-område, ved utgangen.

(Vil jeg si).

Men denne Elkjøp-butikken (som har leid seg inn hos Glassmagasinet, som i mange tiår, kun solgte sine egne varer, i dette bygget).

Den har kasser, i hver avdeling.

Og om det er meninga, at man kan betale, i en annen avdeling.

Det kan man kanskje lure på.

Det kan man muligens.

Men med den nevnte masse-innvandringen og horder av fremmedkulturelle.

Så er det kanskje like greit, å ikke gå til en kasse, langt unna.

(Må man vel si).

Og det var sånn, at kø-lapp-systemet, var åndssvakt (må man vel si).

Den knappen man skulle trykke, for å få ut kølappen, var nesten umulig å finne.

(Den stod nokså langt ned, på utsida av kassa.

Var det vel).

Og det var en ting.

Men når man først hadde skjønt opplegget (når det gjaldt å få kølapp).

Så var ikke tullet over.

Neida, for det var egentlig ikke noe sted, å stå å vente der.

Man måtte stå å vente, ved siden av noen laptop-er (eller noe lignende).

(For å si det sånn).

Så man ble jo gått ned hele tida der (av kunder som skulle se på forskjellige varer).

(Det var ikke noen tradisjonell kø-ordning der

Som på Elkjøp Carl Berner (en nå nedlagt butikk) for eksempel). 

Så man må vel nesten si, at denne butikken, tar kaka, når det gjelder dumme løsninger.

(Noe sånt).

Så sånn er nok det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 22.

Her er mer om dette:


PS 23.

Det kunne muligens virke som, at Elkjøp bruker tilbake-leverte datamaskiner, som utstillings-modeller:


PS 24.

Disse laptopene, hadde heller ikke blitt vaska/rengjort, på år og dag (kunne det virke som):


PS 26.

Siden at det var kaos, borte ved kassene.

Så var det sånn, at jeg stod og venta, ved laptop-ene, en stund.

(Jeg gikk litt rundt der).

Men det var egentlig ikke noe sted å vente.

(Vil jeg si).

Så det var et helvete å handle der.

(Må jeg si).

Og alle kundene før meg, brukte kjempe-lang tid.

(De skulle muligens ha hjelp til å finne riktig mobil/datamaskin.

Hva vet jeg).

Og jeg (som visste hva jeg skulle ha) måtte vente kjempe-lenge (og ble liksom jaget rundt der, siden at det egentlig ikke var noe egnet sted, hvor man kunne vente, fordi at det var rimelig trangt (og jævlig) der).

Men når jeg hadde venta, i 15-20 minutter kanskje.

Så var det snart min tur.

Og jeg gikk da nærmere kassa.

Og det var også sånn, at de hadde, ei slags 'nisse-dame', i butikken.

Dette var ei blondine (i 20-åra) med en knallrød genser.

Og det var sånn, at hu på 'førsten' (mens jeg venta) løfta opp genseren bak (hu fikla med genseren mens hu prata med en kunde-dame) sånn at man kunne se ryggen hennes.

(Noe sånt).

Og når jeg var den neste kunden.

Så gikk jeg ned mot kassene.

Men det var kaos rett foran kassa.

Så jeg stilte meg kanskje fem meter unna kassa.

Og da kom hu 'nisse-dama' bort til meg.

(Hu nevnte kunde-dama hadde gått.

Selv om det ikke var sånn, at hu bare var innom der en kort stund.

Hu kunde-dama var der en god stund.

Vil jeg si.

Men køen gikk veldig treigt, da.

For å si det sånn).

Og så sa nisse-dama: 'Jeg kan hjelpe deg, men bare hvis det er Apple'.

(Noe sånt).

Så hu jobba tydeligvis for Apple da.

Og hu hadde ikke noe Elkjøp-uniform på seg.

(Og hu hadde heller ikke på seg noe navnskilt, eller noe lignende.

Sånn som jeg husker det).

Så dette var nesten som noe tull.

(Må jeg si).

Og jeg svarte, at jeg bare skulle ha den Logitech-musa.

Og jeg forklarte, at grunnen til at jeg hadde stilt meg nærmere kassene, var fordi, at det var sånn, at mitt kø-nummer, snart ville dukke opp, på skjermen.

(For å si det sånn).

Kassafolka virka litt stressa.

Så hvis jeg hadde stått langt unna, når det ble min tur.

Så hadde de kanskje trykket en gang til (sånn at jeg mista plassen min i køen) mens jeg gikk bort til kassene

(Tenkte jeg).

Så sånn var det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 27.

Det var vel sånn, at de hadde to-tre folk i kassa.

Det var ei slags nerde-dame (med brunt hår vel).

Og det er mulig at de også hadde en eller flere homser der.

(Noe sånt).

Men når det ble min tur, så stakk hu nerde-dama.

(Hu skulle muligens ha pause.

Hva vet jeg).

Og det dukka opp en høyrøstet pakistaner/tyrker der.

(Noe sånt).

Og ikke nok med det.

Men når jeg skulle gå bort til kassa.

(Siden at det ble min tur).

Så var det sånn, at det stod ei afghansk dame der (eller noe lignende) i køen.

Og hu prøvde da å snike foran meg i køen.

Så hu skjønte muligens ikke kø-systemet.

(Kunne det virke som). 

Så det var helt kaos der.

(Må jeg si).

Og det var vel sånn, at tyrkeren (eller om det var en pakistaner) ikke spurte, om jeg ville ha med kvittering.

Så den måtte jeg purre på.

(Var det vel).

Så det ble som en scene der, med han 'buldrebass-utlendingen' (som visst het Mehmet).

(For å si det sånn).

Så sånn var det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 28.

Her er mer om dette:


PS 29.

Jeg dro så til Nasjonalbiblioteket (for en anonym person, hadde kontaktet meg per mail, og forklart meg, at Thomas Seltzer hadde nevnt meg, i sin nyutgitte bok).

Og når jeg skulle gå inn der.

Så kunne det se ut som, at Halleys komet, hadde tatt seg, en 'ekstra-tur' innom jorda.

(En del tiår for tidlig.

For å si det sånn).

Så sånn var det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 30.

Her er mer om dette:


PS 31.

Da jeg gikk inn på Nasjonalbiblioteket.

Så var klokka ti på halv fire.

Og jeg fant meg en 'slektsforsknings-PC'.

Og det varte og rakk.

For det tok kjempelang tid, å logge på.

Og mens jeg venta, så kom det en iransk Securitas-vekter (eller noe) bort til meg.

Og begynte å gnåle om, at de stengte halv fire.

Og den PC-en jeg satt ved, funka ikke.

Så jeg gikk til en annen PC.

(Jeg skulle bare sjekke en ting.

Nemlig hva Thomas Seltzer hadde skrevet om meg).

Og da kom han vekteren bort til meg igjen.

Selv om det satt ei dame, i nærheten, ved en annen 'slektsforsknings-PC'.

Og hu fikk sitte i fred der.

(Virka det som).

Så dette var som noe slags trakassering/forskjellsbehandling/plaging.

(Må jeg si).

Og tidligere, så har disse PC-ene stått, i etasjen over.

(Og også nærmere 'hoved-resepsjonen' der, vel.

Noe sånt).

Og man har kunne bruke de, til langt ut på kvelden.

(For å si det sånn).

Men nå, så har de begynt å stenge disse PC-ene, på det 'russiske' tidspunktet 15.30.

Selv om resten av Nasjonalbiblioteket, har åpent til klokka 19.

(Er det vel).

Så dette var som noe 'russisk' tull.

(Må jeg si).

Så sånn var det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 32.

Her er mer om dette:


PS 33.

Enda mer om dette:


PS 34.

Og enda mer om dette:


PS 35.

Det er også sånn.

At det skiltet (på bildet i PS 33) hvor det står åpningstidene, til 'slektsforsknings-PC-ene'.

Det skiltet er nesten umulig å lese.

Og det står ikke nærme nok inngangs-døra.

(Må man vel si).

Så det at de stenger mye tidligere, i den såkalte 'Veiledningen', er noe slags lureri.

(Må man vel si).

Så sånn er nok det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 36.

Det er også sånn, at det er klamt, å kalle den plassen, hvor 'avisarkiv-PC-ene' og mikrofilm-maskinene er, for 'Veiledningen'.

Det er ikke sånn, at jeg går dit, for å få veiledning.

Men det er fordi, at jeg ble sendt til Nasjonalbiblioteket (av Hoved-Deichman) i 2014, da jeg skulle finne mitt resultat fra Osloløpet (i 1993).

Og da stod mikrofilm-maskinene, i et eget rom (uten resepsjon) i etasjen over.

Og så har de etterhvert begynt å scanne fler og fler aviser.

Og så har de gjemt mikrofilmene (som de tidligere hadde satt fram et utvalg av) i kjelleren.

Og så har de hivd disse PC-ene (som tidligere stod her og der, i publikums-områdene) inn på et klamt lokale da (med 'russisk' stengetid).

(For å si det sånn).

Så sånn er det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 37.

Som jeg har blogget om tidligere.

Så har de også to 'avisarkiv-PC-er' i lesesalen.

Men det er klamt/ekkelt.

For lesesalen har kanskje hundre sitte-plasser.

Og så står det to avis-arkiv-PC-er i et hjørne.

Og lesesal-brukerne 'gjemmer' seg som regel, bakerst i salen (lengst unna resepsjons-dama).

Så det blir som noe unaturlig, å sitte, ved avis-arkiv-PC-ene, i lesesalen.

For hvis det dukket opp en slektsforsker/journalist #2.

Så blir disse sittende, i en slags 'kose-krok', for seg selv.

Langt unna alle de andre der.

Så det blir som noe klamt/svett/merkelig.

(Må man vel si).

Så sånn er nok det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 38.

Her er mer om dette:


PS 39.

Da jeg skulle ut av lesesalen, så var det noen som lagde helvete (må man vel si):


PS 40.

På Meny Bekkstua, så var handlevognene shabby-e (må man vel si):


PS 41.

Her var det rot:


PS 42.

Enda mer om dette:


PS 43.

På Extra Bekkestua Nord (den i 'Coop-torget-senteret') så var det også rot:


PS 44.

Her er mer om dette:


PS 45.

Jeg handla en del varer, både på Meny og Extra.

Så jeg stod litt utafor Extra, mens jeg fordelte vekta litt, på posene (og jeg hadde også med meg en bag, som jeg la noen av varene oppi).

(Før jeg bar dette hjem).

Og da dukka det opp ei dame der, med en svær hund, som ikke var i bånd.

Og bikkja løp bort til meg.

(Og skulle liksom snuse på meg.

Eller hva den tenkte på).

Så jeg måtte sette handlevogna mellom meg og hunden, for at den ikke skulle komme helt bort til meg.

Så dette ble som noe uansvarlig, fra hu hunde-dama.

(Må jeg si).

Så sånn var det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 46.

Her er mer om dette:


PS 47.

Enda mer om dette:


PS 48.

Mer om det på Elkjøp:


PS 49.

Enda mer om dette:


PS 50.

Og enda mer om dette:


PS. 51.

For å lese alt på Nasjonalbiblioteket sitt nettbibliotek ('Bokhylla') så må man bruke deres publikums-PC-er (og disse blir sjonglert rundt med, må jeg si):


Bloggarkiv

Populære innlegg

Om meg

Bildet mitt
Overhørte på Rimi Bjørndal, (jeg jobbet som butikksjef/leder i ti år, i mange forskjellige butikker), i 2003, at jeg var forfulgt av 'mafian', mm. Har etter dette ikke fått rettighetene mine, i mange saker. Blogger derfor om problemer med å få rettigheter, mm. Mine memoarer, (Min Bok 1-10), kan også finnes på johncons-blogg, (se: 'Etiketter'). Jeg blogger også om slektsforskning, (etter at min danskfødte mormor, som var etter adelige/kongelige, døde i 2009). Har også vært såvidt innom Høyre/Unge Høyre, i sin tid. Har også studert informasjonsbehandling/IT/Computing, (på NHI, HiO IU og University of Sunderland). Har også bakgrunn fra handel og kontor, (grunnkurs, økonomi med markedsføring og data). Er/var også i Heimevernet, (etter at jeg ble overført dit, etter førstegangstjeneste i infanteriet, (og en rep-øvelse i mob-hæren), i forbindelse med omorganiseringer, i Forsvaret, etter den kalde krigen). Blir også utsatt for mye nettmobbing, mm. johncons-blogg, (og mine memoarer og nettbutikk), er kjent fra TV-programmet Tweet4Tweet, i 2012, (selv om jeg måtte klage, for programmet var veldig useriøst/nedlatende, mm.).

Totalt antall sidevisninger

Etiketter