Ingeborg Ribsskog - Baron Adeler Malteserordenen E-post til slottet om Mette-Marit videoen Er noe galt i Martine-saken? Problemer med Grandiosa? johncons-MUSIKK johncons-REISE johncons-FOTBALL

torsdag 6. april 2023

Frydenlund og Bø, fra Min Bok 3, var visst på forsida av Aftenposten. (Fra Aftenposten 6. februar 1993)



https://eavis.aftenposten.no/aftenposten/70941/?gatoken=dXNlcl9pZD01OTU1OTM1JnVzZXJfaWRfdHlwZT1jdXN0b20%3D (bak betalingsmur)

PS.

På siste sida, så er også Bricen og 'Kalesj-Bjørn' med:



(Samme link som overfor)

PS 2.

Som jeg har skrevet om i Min Bok 3.

Så var Bø på lag 1.

(Han var vel nestlagfører der).

Og Bricen og Frydenlund var på lag 2 (hvor jeg var geværmann 1, på den tida).

(Bricen var lagfører og Frydenlund var nestlagfører.

For å si det sånn).

Så dette er ikke et geværlag (eller infanterilag, som Aftenposten skriver).

Men det er muligens et slags 'politisk korrekt' geværlag, som er satt sammen, spesielt til ære for Aftenposten.

(Noe sånt).

Hvis ikke det var sånn, at Skjellum (som var MG 1-er på vårt lag) nekta å være med.

(Han sa muligens: 'Eg likar ikkje å bli teke bilde av'.

På sin Vågå-dialekt).

Og at de derfor lånte Bø, fra lag 1.

(For å si det sånn).

Så sånn var muligens det.

Bare noe jeg tenkte på.

Mvh.

Erik Ribsskog

PS 3.

Det var heller ikke vanlig, at vi hadde bajonett på AG-en (som Bricen har på bildet overfor).

(Annet enn når vi stod parade i Karl Johan (under åpninga av Stortinget osv.).

For å si det sånn).

Så man må nok si, at dette bildet, er noe tull, til ære for Aftenposten.

(Noe sånt).

Og under 'ild og bevegelse' (som Aftenposten kaller det).

Så pleide ikke soldatene å være så tett sammen (i 'tre-spann').

Vi pleide å ligge nede (og søke dekning) og så var det parvis fremrykking.

(De som løp fremover, ble dekket, av de andre 'to-spannene'.

Som da samtidig skøyt (med 'rødfis', som regel).

For å si det sånn).

Så bildet overfor, er noe slags posering.

(Synes jeg at det virke som).

Og man kan også se, at Bricen ikke har snø-kamo-bukse på seg (som de andre).

Så her har de bare raska sammen noen folk.

(Kan det nesten virke som).

Så sånn er muligens det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 4.

Det kan også se ut som, at soldatene ikke har de grønne fotposene på seg.

(Som vi muligens var noen av de første, til å bruke (vi var juli 1992-kontingent).

Hvis jeg har forstått det riktig).

Og de fotposene hadde vi 'alltid' på oss, om vinteren (når vi dreiv med forskjellige utendørs-økter).

(Sånn som jeg husker det).

Så dette bildet er nok arrangert.

(For å si det sånn).

Og det var vel sånn, at vi ikke dreiv med så mye 'jalla' (som Skjellum kalte det) om vinteren.

'Ild og bevegelse'/angrepstrening, var vel noe vi dreiv mest med, om sommeren/høsten (og igjen om våren).

(Sånn som jeg husker det).

Så sånn var vel det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 5.

Aftenposten kaller snø-kamo-uniformene for 'forsvinningsdrakter':



(Samme link som overfor)

PS 6.

Man kan kanskje lure på hva poenget var, med å ha på seg kun snø-kamo-bukser.

(Og ikke snø-kamo-jakker også).

Det er vel da ikke snakk om så veldig bra kamuflasje (om vinteren).

(For å si det sånn).

Men det er mulig, at det var for å fryse mindre, at de denne dagen, hadde et ekstra par bukser på seg.

(I tillegg til Forsvaret sin feltbukse.

Og: 'Vinter, under, lang' (som Forsvaret sine lange underbukser ble kalt, på Forsvaret sitt byråkratiske språk, må man vel kalle det).

Forsvaret sine lange underbukser var forresten laget av hvit bomull (jeg lurer på om det kalles makko) sånn som jeg husker det.

Og disse lange underbuksene må jeg nesten skryte av.

For de var ikke sånn, at de klødde.

Det var sånn, vinteren 1980 (var det vel) at jeg slutta å gå med stil-longs, fordi at jeg syntes, at de klødde fælt (husker jeg).

Men sånn var det ikke med Forsvaret sine lange underbukser (husker seg).

De var hverken laget av ull eller noe slags syntetisk materiale.

Så de var komfortable å gå med.

Må jeg si).

Så sånn var det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 7.

Skjellum hadde muligens en storebror (eller noe) som hadde avtjent førstegangstjenesten i Nord-Norge:




At det var Andresen (fra Vinstra og reservelaget) som sa: 'Jalla'.

(Og ikke Skjellum.

For å si det sånn).

Så sånn var muligens det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

Bloggarkiv

Populære innlegg

Om meg

Bildet mitt
Overhørte på Rimi Bjørndal, (jeg jobbet som butikksjef/leder i ti år, i mange forskjellige butikker), i 2003, at jeg var forfulgt av 'mafian', mm. Har etter dette ikke fått rettighetene mine, i mange saker. Blogger derfor om problemer med å få rettigheter, mm. Mine memoarer, (Min Bok 1-10), kan også finnes på johncons-blogg, (se: 'Etiketter'). Jeg blogger også om slektsforskning, (etter at min danskfødte mormor, som var etter adelige/kongelige, døde i 2009). Har også vært såvidt innom Høyre/Unge Høyre, i sin tid. Har også studert informasjonsbehandling/IT/Computing, (på NHI, HiO IU og University of Sunderland). Har også bakgrunn fra handel og kontor, (grunnkurs, økonomi med markedsføring og data). Er/var også i Heimevernet, (etter at jeg ble overført dit, etter førstegangstjeneste i infanteriet, (og en rep-øvelse i mob-hæren), i forbindelse med omorganiseringer, i Forsvaret, etter den kalde krigen). Blir også utsatt for mye nettmobbing, mm. johncons-blogg, (og mine memoarer og nettbutikk), er kjent fra TV-programmet Tweet4Tweet, i 2012, (selv om jeg måtte klage, for programmet var veldig useriøst/nedlatende, mm.).

Totalt antall sidevisninger

Etiketter