Ingeborg Ribsskog - Baron Adeler Malteserordenen E-post til slottet om Mette-Marit videoen Er noe galt i Martine-saken? Problemer med Grandiosa? johncons-MUSIKK johncons-REISE johncons-FOTBALL

torsdag 28. desember 2023

Jeg fikk et brev fra Sykehuset i Vestfold



PS.

Her er mer om dette:



PS 2.

Enda mer om dette:



PS 3.

Og enda mer om dette:



PS 4.

Det står at min mor drev med: 'Vagabondering'.

Men det var sånn (som jeg skrev om, i 'Min Bok').

At hennes far Johannes, pleide å gå søndagstur (i Nevlunghavn).

Og dette gjorde han, hver dag (som pensjonist).

(Dette har jeg lest om i en avis.

For både min mormor og morfar, sendte mye leserbrev osv., til lokal-avisene (som pensjonister).

Noe jeg har blogget om tidligere).

Så dette kan ha vært, at min mor gikk søndagstur, på en hverdag.

(Noe sånt).

Så sånn var muligens det.

Bare noe jeg tenkte på.

Mvh.

Erik Ribsskog

PS 5.

Det at min mor prøvde å ta selvmord.

Det er nytt for meg.

Min mor var på besøk (i cirka en uke) på Ungbo (hvor min lillesøster Pia og Glenn Hesler (min tremenning 'Korea-Øystein' sin kamerat) og meg bodde).

Dette var muligens, på nyåret, i 1995.

Eller om det var på slutten, av 1994.

Jeg husker at jeg jobbet som heltids-leder, i Rimi.

Men det var dårlig betalt, så jeg hadde tenkt å få meg en ekstra-jobb, for å få råd til å ta kjøretimer.

(Jeg var ambisiøs.

Og jeg prøvde å få livet mitt til å framover, på mange forskjellige måter, da.

For å si det sånn).

Så jeg prøvde å få med meg Pia og Glenn (og også to andre som bodde på Ungbo, nemlig Hildegunn og Rune) på å spleise, på et Aftenposten-abonnement.

Og min mor ga da Ungbo-bofelleskapet en gave, ved at hun ga en hundrelapp (eller noe) til Aftenposten-regninga (husker jeg).

Og så fant jeg en telefonsalg-jobb (hos Norsk Idrettshjelp) ved å glo i Aftenposten, da.

(For å si det sånn).

Men min mor sa ikke noe om at hu var suicidal.

(Sånn som jeg husker det).

Men dette var kanskje før det ble kjent, at Pia var gravid.

Hm.

Så sånn var muligens det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 6.

Det at Pia fikk en negerunge.

Det var også et sjokk for meg (må jeg si).

Men dette var delt opp, i to sjokk.

(Må jeg si).

Det første sjokket var, at Pia likte negermenn.

(Husker jeg).

Jeg var utvekslingselev, på Gjerdes videregående i Drammen, det siste året, på handel og kontor.

Og min skolebuss (om morgenen) stoppa da, på Bragernes Torg (den siste holdeplassen).

Og så gikk jeg da, i cirka fem minutter, og så var jeg på skolen (som lå borte ved Aass Bryggeri).

Og da gikk jeg gjennom Gågata (hvor det var en kiosk, som åpnet kjempe-tidlig) husker jeg.

Og da ble det ofte til, at jeg gikk gjennom Gågata, også etter skolen (og i spise-fri).

Og da hendte det, at jeg møtte min lillesøster Pia.

Hu var ikke utvekslingselev.

Men hu gikk det første året, på Sande videregående (på allmenn-fag).

Og hu var byvanker i Drammen.

Jeg lurer på om hu (og hennes venninne Cecilie Hyde) gikk på feil skolebuss (etter skolen) og dermed endte opp i Drammen.

(Noe sånt).

Og en gang, så så jeg, at Pia stod sammen med hu 'Kinnskjegg-Heidi' (som jeg har blogget om tidligere) i Gågata.

Og så sa Pia (til 'Kinnskjegg-Heidi') om noen negere: 'De er så flotte/muskuløse' (eller noe).

Så hu stod og beundret, to neger-menn, som gikk forbi, da.

(Noe sånt).

Og hu skrøyt høylydt av disse, til hu 'Kinnskjegg-Heidi' da.

Og da var det ikke sånn, at jeg gikk bort til Pia, og sa: 'Er du så glad i negermenn du da?'.

Nei, det ville blitt rart det og.

(Må man vel si).

Så jeg sa ikke noe til Pia.

(Husker jeg).

Så sånn var det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 7.

Så det at Pia ble sammen med en somalier (Keyton) mens jeg var i militæret (jeg var juli 1992-kontingent).

Det trodde jeg, at bare var noe midlertidig.

At Pia ønsket å få utløp, for sine lyster, når det gjaldt negermenn.

Og at dette var en slags fase, som hu liksom måtte/ville gjennom.

Og at hu ville få seg en hvit mann, når hu var ferdig, med disse 'ungkars-kvinne-greiene' sine.

(Noe sånt).

Så når Pia sa at hu var gravid (med Keyton).

Som kom det som lyn fra klar himmel, på meg.

(Må jeg si).

Og det var et nytt sjokk, da.

Og jeg prøvde å få Pia, til å ta abort, husker jeg.

(Glenn Hesler spøkte med dette.

Da jeg chattet om, hva jeg skulle kjøpe til Pia, i julegave (mens min yngre halvbror Axel også var der vel (vi så muligens på 'The Julekalender')).

Så sa Glenn: 'Strikkepinner' (husker jeg).

Og det hadde jeg lest et eller annet sted, at strikkepinner, var noe kvinnfolk brukte, når de skulle ta hjemme-abort.

Men om Glenn prøvde å få meg til, å kjøpe strikkepinner, sånn at Pia skulle bli rasende på meg.

Det veit jeg ikke.

Det er mulig at det bare var ment som en spøk.

Noe sånt).

Men Pia sa, at hu ikke ønsket å ta abort.

Og så hadde Pia ordnet det sånn, at jeg skulle feire jul, hos min far og de, i Drammen (i vannseng-butikken på Strømsø).

Og jeg skulle da overnatte, hos min stesøster Christell (i Konnerudgata).

Og så kom Pia dit, på første juledag (hu var hos min mor i Tønsberg, på julaften, eller om hu var hos min mormor, i Stavern/Nevlunghavn).

Og da sa jeg til Christell, at hu måtte prøve å få Pia, til å ta abort.

Og Christell ba da Pia, om å ta abort.

(Sånn som jeg husker det).

Men Pia ville ikke ta abort.

(For å si det sånn).

Og dette (at jeg ønsket at Pia skulle ta abort) det var av de sammen grunnene (som gjorde at min mor prøvde å ta selvmord).

Det var fordi at Keyton var arbeidsledig.

Og Pia var ikke gift med Keyton.

Og de var ikke engang samboende (de hadde hver sin bolig, og så hang de/overnattet hos hverandre, i perioder).

Og det var også det, at det var tabu, med negre/neger-unger (i slekta).

Det tror jeg muligens, at min mor også syntes.

Men hu turte kanskje ikke å si dette, på sykehuset.

For min mor tenkte kanskje, at de på sykehuset, var så politisk korrekte.

At de da ville begynt å skjenne på henne.

(Noe sånt).

Så sånn var muligens det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 8.

Det at min mor hadde en venn (i Tønsberg) som var periode-dranker.

Det visste jeg ikke.

Jeg var på besøk, hos min mor (i Lysakerveien) høsten 1993 (husker jeg).

Etter at jeg hadde fullført militæret.

(Det var Pia som dro meg med dit.

Sånn som jeg husker det).

Og før det, så var det sånn, at jeg var på besøk hos min mor, i januar 1990 (siden at NHI-studenter hadde så lang juleferie, så hadde jeg fri, til langt ut i januar, og min mor ville at jeg skulle besøke henne, i Tønsberg).

Og så var det sånn, at etter at jeg fikk meg lappen og bil.

Så ville min mor (ifølge Pia) at jeg skulle besøke henne (også da i Lysakerveien) sommeren 1996 (da jeg skulle på bil-ferie (jeg brukte min Toyota HiAce som campingbil) til Danmark).

Så jeg var vel muligens ikke, på besøk, hos min mor, mellom 1993 og 1996.

(Det var en fremmed/gammel dansk dame (ei venninne av bestemor Ingeborg) på besøk hos min mor, i 1993.

Så det ble litt pinlig, da Pia kysset henne på kynnet.

Og så endte det med, at jeg gjorde det samme.

Og da lagde hu danska, et nummer at det.

Husker jeg.

Og Ingeborg klagde på, at jeg leste en Hamsun-bok (som tilhørte min mor) for raskt.

Men det var sånn, at denne leiligheten (i Lysakerveien) lå like ved det siste sinnsykehuset (ifølge Pia) som min mor bodde på.

Så jeg lurte på, om min mors leilighet, liksom var en del, av dette sinnsykehuset.

(At min mor liksom fortsatt var på sinnsykehus.

Men at hu hadde fått en leilighet, av sinnsykehuset.

Så hu var ikke tvangsinnlagt lenger, men bare halvveis tvangsinnlagt, liksom.

Noe sånt).

Selv om jeg seinere har sett på internett, at dette siste sinnsykehuset, muligens var et krisesenter.

(For å si det sånn).

Men Pia sa (som tenåringsjente) at dette var et sinnsykehus (mener jeg å huske).

Men nå var det sånn, at min far tvang meg til å bo aleine, fra jeg var ni år.

Så i mange år, på midten av 80-tallet (som var da jeg første gang besøkte min mor på Borgheim).

Så var det sånn, at jeg så Pia, kanskje et par ganger i året.

(Siden at jeg spiste middag, hos min farmor, hver dag.

Mens Pia bodde hos Christell og dem (noe min far også gjorde) og spiste middag der).

Så derfor kunne det lett bli misforståelser, mellom Pia og meg, de få gangene, som vi møttes.

(Må man vel si).

Så det var vel sånn, at jeg skulle tilbake til Oslo, den samme dagen.

Og jeg hadde bare noen få timer, å lese ferdig boka på.

Noe sånt).

Så sånn var det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 9.

Det står også, i PS 3.

At man kunne se arr, etter mamma-reduksjon.

Og det lurer jeg på, om var det som jeg har blogget om tidligere.

At min mor, på første halvdel av 80-tallet (mens hu bodde, på Tagtvedt).

Fikk det offentlige, til å betale, for en bryst-hevings-operasjon.

(Noe sånt).

Noe som jeg stusset litt ved (da min mor forklarte om dette) husker jeg.

For det syntes jeg, at hørtes litt pinlig ut.

Og at det offentlige skulle betale for noe sånt, det hørtes nesten ut, som noe lugubert/tusk-aktig/lureri, for meg (på den tida) husker jeg.

Men det var kanskje sånn, at min mor liksom ønsket, å starte et slags tredje liv.

(Etter å ha vært gift med min far (fra 1970 til 1973) og fått min lillesøster Pia og meg.

Og etter å ha vært samboer med Arne Thormod Thomassen (fra 1974 til cirka 1982) og fått sønnen Axel med han, i 1978).

For min mor rømte også, til København osv., på 80-tallet (etter at min lillesøster Pia, flytta etter meg til Berger, våren 1982).

(Min mor skulle muligens vise fram de nye puppene sine osv. da (i København osv.).

Tenker jeg nå.

Og det endte med, at min mor ble etterlyst, i avisene, osv.

For min morfar (som døde i 1985) visste/skjønte ikke hva min mor dreiv med.

For å si det sånn).

Så sånn var muligens det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 10.

Min mor var også i avisa, da hu var tvangsinnlagt, på det nest-siste sinnsykehuset.

(Det sinnsykehuset het Granli (i Sem).

Og jeg/vi besøkte henne der (på vei til bestemor Ingeborg sitt 70 års-selskap i Stavern) sommeren 1987, husker jeg).

Og da var min mor på maler-kurs (i regi av sinnsykehuset) i lag med en kar (som var noen år yngre).

Og det kan muligens ha vært sånn, at hu seinere har holdt kontakten med han.

Hm.

Det var forresten sånn, at jeg måtte hilse på en hel haug av galninger der (da jeg/vi besøkte min mor på Granli sinnsykehus) sommeren 1987 (husker jeg).

Men hvorfor jeg måtte hilse på disse (som 16/17-åring) det veit jeg ikke.

Jeg får ikke håpe, at min mor hadde stått i med alle disse galningene.

(Hu hadde vel da vært der, i cirka et år, eller noe (for min lillesøster Pia sa, våren/sommeren før, at hu hadde fått vår mor tvangsinnlagt, i forbindelse med at min mor prøvde å rømme, fra Zara Larsson sin mulatt-venninne Maria 'Truse-jenta' Voss og de (hvor min mor da hadde bodd, i noen måneder, av en eller annen grunn) i Svelvik)).

Hm.

Så sånn var det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 11.

Her er mer om dette (fra Tønsbergs Blad 20. juni 1987):




PS 12.

Jeg har kontaktet han maler-læreren (Svein Evenrud) angående min mors forhold til han Thomas Karlsen, men Svein Evenrud har ikke svart:



PS 13.

Det kan forresten virke som (fra brevet fra Sykehuset i Vestfold).

At jeg bare har fått en del, av min mors journal.

(Noe sånt).

Jeg vet ikke hva de driver med.

For det står ikke noe om tida fra Granli sinnsykehus, osv.

Som var det jeg tenkte på, da jeg bestilte denne journalen.

Og min mor var også tvangsinnlagt, noen ganger, på 70-tallet.

(Sånn som jeg husker det).

Så sånn var det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 14.

Jeg fikk også sjokk, da min lillesøster Pia (og stesøster Christell) kom fra sykehuset, til Ungbo, den siste gangen (var det vel muligens).

Jeg hadde trodd at Pia sin kjæreste Keyton skulle hente Pia og sin egen unge.

Men det var Christell som henta Pia.

(Viste det seg).

Og det Pia gjorde, når hu kom inn døra, på Ungbo (som jeg også skulle flytte ut fra, for jeg stod på venteliste når det gjaldt Rimi-leder-leilighet, på St. Hanshaugen).

Det var å kaste ungen sin (Daniel) på/mot meg.

Så det var som at hu ville at jeg skulle miste ungen (i det nokså harde gulvet, på Ungbo).

(Kunne det virke som).

Så sånn var det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 15.

Det var også sånn, at Christell ringte meg (fra sykehuset muligens) i tida rundt fødselen.

Og hu var sur på meg.

(Sånn som jeg husker det).

Men jeg var opptatt med Rimi-leder-jobbing osv., disse dagene.

(Jeg lurer på om det var sånn, at butikksjef Elisabeth Falchenberg hadde sommerferie, sånn at jeg hadde ekstra ansvar på jobb, på Rimi Nylænde, på den her tida.

Noe sånt).

Og jeg var sikker på at Pia sin kjæreste Keyton, ville hente Pia og ungen selv, på sykehuset.

(For å si det sånn).

Så hvorfor Christell var sur på meg, det skjønte jeg ikke noe av.

(Må jeg innrømme).

Så sånn var det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 16.

Det var forresten sånn, at Christell, i 1988 (kan det vel ha vært) gnålte om en abort, som Pia visst hadde hatt, nede hos Christell og dem (hvor Pia bodde fra 1982 til 1988).

Og da sa/skreik Christell (utafor min Strømm Trevare-leilighet (firmaet min farfar startet) som jeg bodde i (to Strømm Trevare-leiligheter etter hverandre) på Bergeråsen, fra 1981 til 1989).

At det hadde vært så mye blod, i senga til Pia.

(Dette var på den tida, som Pia flytta opp til meg.

Fra Christell, Haldis, min far og dem.

Disse bodde i Havnehagen, et steinkast unna.

Mens jeg bodde i Leirfaret, i en leilighet, som lå, kanskje 10-20 meter høyere over havet, enn Christell/Haldis sin leilighet.

For å si det sånn).

Så dette var kanskje en slags unnskyldning, som Christell kom med (tenker jeg nå).

Det kan ha vært sånn, at Pia kasta Daniel på/mot meg, for å liksom forklare, hvordan det hadde vært, i Havnehagen (på Bergeråsen) 7-8 år tidligere.

Pia kan ha gitt ungen sin (Daniel sin storebror/storesøster) til Christell.

Og så har Christell muligens mista ungen i gulvet, sånn at den døde.

(Noe sånt).

Så sånn var muligens det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 17.

Det var forresten sånn, at Christell drepte en fugl, på en lignende måte, i Jugoslavia (hvor min spesielle onkel Runar, dro med halve slekta) sommeren 1980.

(Min far hadde forlatt Christell og meg, på en camping-plass (mens han var på do, eller noe).

Og så var to ting som skjedde samtidig.

En liten fugl (som jeg først fikk øye på) trasket rundt, i gresset, ved siden av Christell og meg.

Og en slags 'jugoslav-gubbe' dreiv og ugleså oss (litt lenger bort).

For å si det sånn).

Og da (etter at vi fant Runar og de, som hadde dratt ned til Jugoslavia, noen dager før oss).

Så drepte Christell fuglen, ved å knuse den, med knærna (eller noe lignende).

Og da lot hu vel som, at dette var et uhell.

(Noe sånt).

Så sånn var det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 18.

Det at min mor hadde pollen-allergi, er også nytt for meg.

Og såvidt meg bekjent, så har ingen av min mors avkom (Pia, Axel og meg) dette.

(For å si det sånn).

Så sånn er det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

Bloggarkiv

Populære innlegg

Om meg

Bildet mitt
Overhørte på Rimi Bjørndal, (jeg jobbet som butikksjef/leder i ti år, i mange forskjellige butikker), i 2003, at jeg var forfulgt av 'mafian', mm. Har etter dette ikke fått rettighetene mine, i mange saker. Blogger derfor om problemer med å få rettigheter, mm. Mine memoarer, (Min Bok 1-10), kan også finnes på johncons-blogg, (se: 'Etiketter'). Jeg blogger også om slektsforskning, (etter at min danskfødte mormor, som var etter adelige/kongelige, døde i 2009). Har også vært såvidt innom Høyre/Unge Høyre, i sin tid. Har også studert informasjonsbehandling/IT/Computing, (på NHI, HiO IU og University of Sunderland). Har også bakgrunn fra handel og kontor, (grunnkurs, økonomi med markedsføring og data). Er/var også i Heimevernet, (etter at jeg ble overført dit, etter førstegangstjeneste i infanteriet, (og en rep-øvelse i mob-hæren), i forbindelse med omorganiseringer, i Forsvaret, etter den kalde krigen). Blir også utsatt for mye nettmobbing, mm. johncons-blogg, (og mine memoarer og nettbutikk), er kjent fra TV-programmet Tweet4Tweet, i 2012, (selv om jeg måtte klage, for programmet var veldig useriøst/nedlatende, mm.).

Totalt antall sidevisninger

Etiketter