Ingeborg Ribsskog - Baron Adeler Malteserordenen E-post til slottet om Mette-Marit videoen Er noe galt i Martine-saken? Problemer med Grandiosa? johncons-MUSIKK johncons-REISE johncons-FOTBALL

onsdag 3. februar 2010

Enda et brev fra bestemor Ingeborg

img282

img283

PS.

Jeg skal prøve å tyde det brevet:

PS. Pia er glad for sin nye og store leilighet.

11 - 9 - 06

Kjære Erik!

I går reiste så min danske Tremenning (Halvfetter) med kone hjem.

Jeg fortalte at mitt sølvkrus fra Højriis står i en bankbox i Oslo.

Gudskjelov at du ikke har solgt det!!

De fortalte at din tip-tip-oldefar som ejet Højriis engang hadde gitt en husmann en lussing, fordi han var for langsom med å ta av luen

Sagnet lød, at denne Christoffer Gjedde hadde en tønne med gull i kelderen.

Av nytt er at Martin har fått arbeide som alt-mulig-mann eller Vagtmester på Teiroheimen i Larvik, en statslig instistusjon for nervelidende mennesker.

Han skal være der kl. 7 hver morgen.

Martin har søkt flere plasser og han er lykkelig for dette arbeidet.

Han har forklart Banken om sin økonomi og Banken er tilfreds med de avdrag Martin kan gi.

Martin har ingen bil, den ti grete, så hverken Pia og Daniel eller Liv Kristin eller jeg kan besøkte Martin.

Trist.

Jeg vil bli glad for et livstegn fra deg!?

Har arbeidet med min utstillling denne sommer og solgt 14 malerier.

Ganske bra.

Jeg har bare lave priser.

Ha det!

Bestemor, den slemme!

PS 2.

Denne Christoffer Gjedde, som bestemor nevner, i dette brevet, som min tipp-tipp-oldefar.

Det må nok være Andersen Christensen Gjedde, vil jeg tippe på.

Som stod referert til som 'bondesøn' og 'gamle-Gjedde', på Thisted Museum sine websider.

Og som jeg lurte på om var en 'falsk Gjedde'.

Vi får se.

Mvh.

Erik Ribsskog

PS 3.

Jeg sjekka slektstreet mitt nå.

Og min tipp-tipp-oldefar, i Gjedde-linjen.

Han het Lauritz Christian Nyholm aka. L.C. Nyholm.

Den samme venstre-politikeren og hofjægermesteren, som hadde fått det mye omtalte sølv-ølkruset, som jeg fikk til min bursdag i 2004, fra danskekongen.

Så hvis han hadde en tønne gull i kjelleren, så hadde han nok fått den av sin venn danskekongen, vil jeg tippe på.

Kanskje til gjengjeld for å tulle med Gjedde?

Hva vet jeg.

Tja, jeg tørr ikke å si noe sikkert, men jeg synes det er rart at min mormor tror at det sølvølkruset ble gitt til en Gjedde.

Og Christoffer Gjedde, hvis en slik Christoffer Gjedde, hadde funnets, som har bodd på Højriis, så tror jeg at jeg hadde visst det.

Jeg skal finne en liste over de som har eiet Højriis, for det mener jeg er på nettet.

Vi får se.

PS 4.

Her kan man se at det ikke står om noen Christoffer Gjedde, som eier av Højriis:

http://da.wikipedia.org/wiki/H%C3%B8jriis_Slot

Jeg kan ikke se at hverken Maren Gjedde eller hennes ektemann, L.C. Nyholm, har stått som eier av Højriis heller.

Men Maren Gjeddes far, (min tipp-tipp-tipp-oldefar), Anders (Christensen) Gjedde, står oppført der.

Så sånn er det.

Bloggarkiv

Populære innlegg

Om meg

Bildet mitt
Overhørte på Rimi Bjørndal, (jeg jobbet som butikksjef/leder i ti år, i mange forskjellige butikker), i 2003, at jeg var forfulgt av 'mafian', mm. Har etter dette ikke fått rettighetene mine, i mange saker. Blogger derfor om problemer med å få rettigheter, mm. Mine memoarer, (Min Bok 1-10), kan også finnes på johncons-blogg, (se: 'Etiketter'). Jeg blogger også om slektsforskning, (etter at min danskfødte mormor, som var etter adelige/kongelige, døde i 2009). Har også vært såvidt innom Høyre/Unge Høyre, i sin tid. Har også studert informasjonsbehandling/IT/Computing, (på NHI, HiO IU og University of Sunderland). Har også bakgrunn fra handel og kontor, (grunnkurs, økonomi med markedsføring og data). Er/var også i Heimevernet, (etter at jeg ble overført dit, etter førstegangstjeneste i infanteriet, (og en rep-øvelse i mob-hæren), i forbindelse med omorganiseringer, i Forsvaret, etter den kalde krigen). Blir også utsatt for mye nettmobbing, mm. johncons-blogg, (og mine memoarer og nettbutikk), er kjent fra TV-programmet Tweet4Tweet, i 2012, (selv om jeg måtte klage, for programmet var veldig useriøst/nedlatende, mm.).

Totalt antall sidevisninger

Etiketter