Ingeborg Ribsskog - Baron Adeler Malteserordenen E-post til slottet om Mette-Marit videoen Er noe galt i Martine-saken? Problemer med Grandiosa? johncons-MUSIKK johncons-REISE johncons-FOTBALL

onsdag 3. februar 2010

Nå blir sikkert nevøen min Daniel flau. Dette er fra bestemor Ingeborgs 80-års dag, i Gurvika, i Nevlunghavn, i 1997

img295

PS.

Her ser vi at bestemor Ingeborg bruker sitt kunstnernavn Ankerita.

Hun var jo ikke så dårlig til å male akkurat da.

Hun skrev også artikler og 'petiter' i Aftenposten, som hun utga også som et hefte kalt 'De gode år med Ankerita i Nevlunghavn', eller noe.

Og bestemor Ingeborg fortalte meg en gang at vi var en kunstnerfamilie.

(Noe jeg ikke var helt enig i vel, siden jeg jobba på Rimi, men jeg la det på minnet hva hun sa da.

Selv om jeg ble overrasket, for hun er jo fra generaler og adelige og sånn, egentlig, fra sin egen familie.

Bestefar Johannes sin familie var kanskje en kunstnerfamilie, men de var også en lærerfamilie.

Men det kan ha vært tante Ellen hun mente da kanskje, sin datter.

Og Johannes da, som lagde trefigurer osv.

Men jeg hadde heller venta at hun hadde sagt at vi var fra en adelsfamilie eller offiserfamilie, eller noe i den duren.

Så kunstnerfamilie, det kom litt sånn bardus på meg, å få høre, at vi var.

Men men.

Tante Ellen og Pia og Axel var jo så ramme på å røyke hasj osv., så det passa jo ihvertfall sånn sett.

Selv om at det tror jeg nok at bestemor Ingeborg holdt seg langt unna sånt.

Så sånn var nok det).

Maleriet/tegninger er antagelig fra Mølen, ved Nevlunghavn, som var et motiv bestemor malte mye, hadde jeg inntrykk av.

Selv om jeg vel aldri var på Mølen selv.

Enda så mange søndagsturer jeg har blitt dratt med på, ute i Nevlunghavn.

Vi gikk alltid andre veien, når jeg var med, ut til Oddanesand osv.

Untatt på tante Ellens 50 års dag, i år 2002 vel, da var vi ut mot Mølen der vel.

Men men.

PS 2.

Det bildet er fra bestemor Ingeborgs 80-års dag, i 1997.

Det er min søster Pia til venstre, med sin sønn Daniel, som er født i 1995 vel, mener jeg å huske, som hun har med Keyton fra Somalia og Oslo.

Så er det vår kusine Rahel Maria Savodelli, som er tante Ellen Ribsskogs datter.

Tante Ellen, flytta jo til Sveits, rundt 1970.

Så Rahel er sveitsisk, må man vel si.

Rahel har vel aldri bodd i Norge.

Men hun er kjent skuespillerinne i Berlin, på teater osv.

Og hennes far heter Reto Savoldelli.

De ble skilt, men både Ellen og Reto bodde utafor Basel, i mange år.

Jeg og Pia var og besøkte dem, i Aesch, i Sveits, sommeren 1987.

Så sånn var det.

Dette er fra Gurvika, en camping for funksjonshemmede, eller utviklingshemmede, i Nevlunghavn.

Men bestemor Ingeborg har jo bodd i Nevlunghavn, i mange år, og gått mye turer og sånn der, så hun kjente vel alle omtrent sikkert.

Så hun fikk lov å leie forsamlingslokalet, i Gurvika, til sin bursdag da.

Og noen ganger leide hun biblioteket, og hadde bursdag der, siden hun hadde jo maleriutstillinger, i det nedlagte biblioteket, omtrent hver sommer vel, siden 90-tallet vel.

Så sånn var det.

Bare noe jeg kom på.

Mvh.

Erik Ribsskog

PS 3.

Det er vel kanskje litt rart hvordan søstra mi Pia, holder på rampen, til rullestolrenna vel, på Gurvika.

Dette var forresten to år etter at jeg ødela kneet, og et år etter at jeg opererte kneet på Aker Sykehus.

Og tre år etter at Pia hadde med tre afrikanere hjem, en lørdagskveld, på Ungbo, i Skansen Terrasse, og jeg sparka en fotball i veggen, dagen etter.

Og Pia sa, at hennes afrikanske kavalerer, ikke kunne ha tatt juice av meg, siden, som hun sa, 'vi har jo ikke noen saks'.

PS 4.

Vi ser at bestemor malte på gamle plakater fra en kjøpmann.

Jeg var hos bestemor Ingeborg, sommeren 1996, da jeg også dro til Løkken i Danmark.

(For Irene fra Rimi Bjørndal, sa at det var et fint sted).

Og da kjørte jeg og handla for henne, hos en kjøpmann i Helgeroa.

Som hun likte bedre, enn de i Nevlunghavn, tror jeg.

Det var den kjøpmannen, ved hovedveien, til høyre, når man kjører mot Nevlunghavn.

Så sånn var det.

Jeg klipte vel også plenen for bestemor Ingeborg, i 1996.

Jeg visste ikke hvor bestemor bodde da, men mora mi hadde sagt det.

Jeg kjørte innom mora mi i Tønsberg.

Jeg trengte ferie, fra Rimi Bjørndal, hvor jeg jobba som assistent, sammen med Irene Ottesen, assistent, (det var to assistenter, for det var en stor butikk), og Kristian Kvehaugen, butikksjef.

For de folka var slitsomme å jobbe sammen med, husker jeg at jeg syntes.

Så jeg trengte å komme meg bort.

Så da brukte jeg min Toyota HiAce, som jeg hadde kjøpt brukt av mine kamerater Øystein Andersen og Glenn Hesler, som campingbil, og tok ferja til Danmark, fra Larvik, en superspeed-aktig båt, som gikk der allerede da, i 1996 da.

Så sånn var det.

Bare noe jeg kom på.

Jeg vet ikke hvorfor bestemor Ingeborg sendte meg bilder, som det står Pia på.

Det var kanskje litt rart.

Jeg pleide ikke å få så mye brev og ting fra bestemor Ingeborg, så det var kanskje litt rart at jeg plutselig fikk det, etter at jeg flytta/flykta til Liverpool, i 2005.

Så sånn var nok det.

PS 5.

Her er mer om dette:

img296

Bloggarkiv

Populære innlegg

Om meg

Bildet mitt
Overhørte på Rimi Bjørndal, (jeg jobbet som butikksjef/leder i ti år, i mange forskjellige butikker), i 2003, at jeg var forfulgt av 'mafian', mm. Har etter dette ikke fått rettighetene mine, i mange saker. Blogger derfor om problemer med å få rettigheter, mm. Mine memoarer, (Min Bok 1-10), kan også finnes på johncons-blogg, (se: 'Etiketter'). Jeg blogger også om slektsforskning, (etter at min danskfødte mormor, som var etter adelige/kongelige, døde i 2009). Har også vært såvidt innom Høyre/Unge Høyre, i sin tid. Har også studert informasjonsbehandling/IT/Computing, (på NHI, HiO IU og University of Sunderland). Har også bakgrunn fra handel og kontor, (grunnkurs, økonomi med markedsføring og data). Er/var også i Heimevernet, (etter at jeg ble overført dit, etter førstegangstjeneste i infanteriet, (og en rep-øvelse i mob-hæren), i forbindelse med omorganiseringer, i Forsvaret, etter den kalde krigen). Blir også utsatt for mye nettmobbing, mm. johncons-blogg, (og mine memoarer og nettbutikk), er kjent fra TV-programmet Tweet4Tweet, i 2012, (selv om jeg måtte klage, for programmet var veldig useriøst/nedlatende, mm.).

Totalt antall sidevisninger

Etiketter