Ingeborg Ribsskog - Baron Adeler Malteserordenen E-post til slottet om Mette-Marit videoen Er noe galt i Martine-saken? Problemer med Grandiosa? johncons-MUSIKK johncons-REISE johncons-FOTBALL

lørdag 10. november 2007

Altså, noen ganger, så hender det jo at man skal beskrive en situasjon.

F.eks. her om dagen, så var jeg på Walton Lane politistasjon i Liverpool.

Og da ble jeg trakassert av en kvinnelig blond politikonstabel.

I England, eller i hvertfall Liverpool, så har de en sånn ringeklokke man skal trykke på, så dukker det etterhvert opp en politibetjent fra bakrommet.

Så det som skjedde, var at den kvinnelige blonde politibetjenten, begynte å spørre meg om hva mitt ærend ditt skyldtes osv.

Så plutselig slutter hun å høre på meg, og begynner å prate med en afrikaner eller neger da, som sitter i ventedelen av politistasjonen.

Så sier han afrikaneren, eller negeren da, at han har ventet i 20 minutter.

Så stikker hun blonde politidama, inn på bakrommet igjen, og blir der et par minutter, snakker mer med afrikaneren/negeren, og så spørr hun meg på nytt hva mitt ærend er.

Jeg mener det var trakassering fra politidama, fordi hun skulle ikke sluttet å høre på meg, (helt uten grunn var det og, det var ingen som sa noe, eller noe annen anledning, som skulle tilsi at hun plutselig skulle slutte å høre på hva jeg sa).

Men akkurat det er egentlig ikke poenget.

Poenget er, når jeg senere, sammen med annen informasjon, skrev en e-post, og beskrev denne episoden, til 'The Standard Unit', altså tilsvarende spesialenheten ved politidistriktet da.

Så måtte jeg jo beskrive situasjonen.

Og da er det jo greit å kunne beskrive f.eks. at politibetjenten var kvinnelig og blond.

Og at personen i venteværelse, var mannlig og neger/afrikaner da.

Fordi da er det lettere, for de som leser rapporten/e-posten, å skjønne hvilke personer det er man referer til.

Så dess mer nøyaktig man referer, dess mer nytte/informasjon, gir det man har skrevet da.

Altså, man bør vel få lov å kalle en spade for en spade.

Man kunne jo laget en ny regel, at man bør kalle en spade for graveredskap.

Men det finnes jo hakker og mye annet, som også kan være graveredskap.

Jeg husker jeg jobba på en gård for et par års tid siden, og gravde noen grøfter osv., så det er jeg helt sikker på.

Og hvis man da får beskjed f.eks: Gå å hent det graveredskapet.

Så henter du hakka da, siden det er et graveredskap.

Nei jeg mente ikke at du skulle hente graveredskapet, graveredskapet var det jeg mente du skulle hente, stikk å hent graveredskapet nå da.

Alle skjønner at dette blir bare tull.

Man må vel ha et ord for å beskrive spaden.

Hvis man ikke får lov å kalle negre for negre, så må man i det minste få et annet ord som betyr det samme da.

Som kan være akseptabelt for negre også da.

Men i mellomtiden, så kan man vel ikke forby ordet som betyr neger?

Det blir mer som i 1984, eller hvor det var 'new-speach' var med, eller ny-tale, at myndighetene, eller hvem det var, forbød de ordene som refererte til det man ikke ville at folk skulle tenke på, eller mene noe om da.

Det blir i hvertfall noe lignende, iom. at man forbyr å referere til et ord med en spesiell mening.

Jeg skjønner ikke at det skal være noe være å si neger enn eksimo.

Men eskimo er vel ikke greit lenger forresten, men da kan man jo si inuit, som betyr det samme vel.

Men hva kan man si som betyr det samme som neger?

Det vet ikke jeg egentlig.

Kanskje man skulle finne på et nytt ord, som betyr det samme da, før man forbyr det gamle.

Dette har jeg også tenkt på, i forbindelse med ordet 'rasisme'.

Så har man utvidet rasisme-begrepet.

Så vel, kun de færreste, egentlig vet hva man mener når man bruker ordet 'rasisme' for tiden.

Det er helt uholdbart synes jeg.

For hvordan skal man referere til rasisme, sånn som det betydde før begrepet ble utvidet da?

Man skulle jo selvfølgelig, latt rasisme bety rasisme, og så laget et nytt ord, som betydde både rasisme og også de ekstra begrepene, som er med i det nye utvidede rasisme begrepet som vel brukes nå.

Nå er det jo total forvirring.

Hvem er det som bestemmer hva ordene skal bety?

Det blir jo politikk i ordene, som som myndighetene eller hvem det er som bestemmer, holder på.

Så jeg synes bør passe litt på når ord pluteslig ikke er lov å brukes lengre, og når ordene over dagen forrandrer mening pga. en slags resulusjon eller noe slikt.

Da tror jeg det kanskje er på tide å stoppe opp litt, og prøve å høre hva det er som foregår.

Bloggarkiv

Populære innlegg

Om meg

Bildet mitt
Overhørte på Rimi Bjørndal, (jeg jobbet som butikksjef/leder i ti år, i mange forskjellige butikker), i 2003, at jeg var forfulgt av 'mafian', mm. Har etter dette ikke fått rettighetene mine, i mange saker. Blogger derfor om problemer med å få rettigheter, mm. Mine memoarer, (Min Bok 1-10), kan også finnes på johncons-blogg, (se: 'Etiketter'). Jeg blogger også om slektsforskning, (etter at min danskfødte mormor, som var etter adelige/kongelige, døde i 2009). Har også vært såvidt innom Høyre/Unge Høyre, i sin tid. Har også studert informasjonsbehandling/IT/Computing, (på NHI, HiO IU og University of Sunderland). Har også bakgrunn fra handel og kontor, (grunnkurs, økonomi med markedsføring og data). Er/var også i Heimevernet, (etter at jeg ble overført dit, etter førstegangstjeneste i infanteriet, (og en rep-øvelse i mob-hæren), i forbindelse med omorganiseringer, i Forsvaret, etter den kalde krigen). Blir også utsatt for mye nettmobbing, mm. johncons-blogg, (og mine memoarer og nettbutikk), er kjent fra TV-programmet Tweet4Tweet, i 2012, (selv om jeg måtte klage, for programmet var veldig useriøst/nedlatende, mm.).

Totalt antall sidevisninger

Etiketter