Ingeborg Ribsskog - Baron Adeler Malteserordenen E-post til slottet om Mette-Marit videoen Er noe galt i Martine-saken? Problemer med Grandiosa? johncons-MUSIKK johncons-REISE johncons-FOTBALL

torsdag 13. mars 2008

Krig i Norge? XXXXIV. (In Norwegian).

Jeg husker rundt 1990, kan det kanskje ha vært.

Da fortalte søstra mi, at ei venninne av henne, Monica Lyngstad fra Røyken.

Hadde blitt slått i magen av politiet i Drammen.

For da ble det ikke merker.

Og dette var vel når hu Monica var sånn 17-18 år eller noe vel.

Hu hadde vel kanskje solgt hasj da.

For det gjorde hu i Oslo husker jeg.

På Thorvalds, eller hva det heter, like ovenfor Schaushallen eller noe vel.

Ikke langt fra legevakta, på Nedre Grünerløkka.

Og da spaka hu, Monica, en fakkel, etter vakta, tror jeg da.

Men hu traff søstra mi i beinet.

Så det er mulig at det var søstra mi hu sikta på da.

Enten søstra mi eller vakta som hadde kasta hu ut.

Jeg husker jeg hjalp dem å flytte ut fra Christies gate, der søstra mi, Monica, og Siv, også fra Røyken vel, bodde.

Det var hun Siv som var med søstra mi til Sunderland, i jula 04, når jeg studerte der.

Men da dem flytta ut, så kom broren til hun Monica Lyngstad.

Og skulle kjøre tinga dems til stesøstra vår Christell eller noe.

Det var vel kanskje tinga til Pia det da.

Da bodde hu Christell, en gate like ved den Terningen matcafe der, hvor hu vel også jobba.

I hvertfall venninna hennes vel, Hege fra Rødgata på Gulskogen, som delte leilighet med Christell i Oslo da.

Og på veien dit, så dreiv hu Monica og vifta med en sånn hasj-vekt hu hadde.

Så broren hennes så det.

Og jeg og søstra mi så det da.

Så hu solgte nok en del hasj.

Men jeg lurer på om søstra mi kan ha vært involvert på noen måte jeg.

Fordi, når Monica og søstra mi, og Siv og dem.

De fleste fra Røyken.

Når dem flytta inn til Oslo.

Det må vel ha vært høsten 91 da.

Siden søstra mi var vel russ på Drammen gym., våren 91.

Men da flytta dem til gamlebyen.

Og seinere til Christies gate da.

Og da, når jeg var i bursdagen til Magne Winnem, også fra Røyken.

Som jeg kjente fra Gjerdes VGS, i Drammen, skoleåret 88/89.

Så mens Magne jobba som butikksjef på Rimi Munkelia, fra 91 eller 92 vel.

Det her var bursdagen til Magne, mener jeg å huske.

Så jeg lurer på om det kan ha vært januar 92.

Det var etter at han hadde møtt kona si, Elin.

Da var det først vorspiel, hjemme hos Magne, i Rimi-leiligheten (det var bare en rimi leilighet der), i 2. etg., over Rimi Nylænde.

Og da var det med en kar, som var leder i Oslo Unge Høyre eller noe.

Som fortale at han hadde mye ansvar på Høyres Hus da.

For han hadde en ny sekretær for Høyre.

Og da, etter at han hadde lovt henne jobben.

Så så han over søknaden en gang til.

Og da viste det seg, at hu skrivi at hu var flink i 'World perfect', på søknaden da.

Word Perfect, het vel det mest kjente tekstbehandlingsprogrammet på den tida.

Før Word slo til antagelig.

Men i militærer, 92/93, så hadde dem vel Word.

Så dem var vel litt gammeldagse i Høyres Hus da.

Magne var jo medlem i Høyre, og stod på lambertseter T-bane, under kommunevalget, eller hva det var, enten før eller etter EU-valget.

Og jeg var med en eller to ganger til Høyres Hus, i 89 vel.

På noe Unge Høyre møte.

Og da lærte vi om hva konservatisme betydde.

Konservatisme betydde at man skulle ha kontinuerlitet.

Man skulle ikke forrandre alt på en gang.

Man kunne forrandre på en ting, men da skulle de andre tingene være de samme, mens forrandra den ene tingen da.

Så det var motsetningen til revolusjon da, mer eller mindre.

Og vi lærte om, at selv om noe var et bra tiltak, f.eks. at folk får trene, for da får de god helse.

Så skulle ikke staten betale det.

For hvis man støtter alle som har to bein, så blir det ikke noe igjen til dem som har et bein.

Så det hørtes jo litt fornuftig ut, mye av det dem sa der husker jeg.

Men det må ha vært i 90 eller 91 det her tror jeg.

For jeg hadde dårlig råd husker jeg.

Og noen bukser med hull osv.

Siden jeg var fattig student.

Så det synes jeg ble litt dumt, å gå på Unge Høyre møter med hullete klær osv.

Så det ble vel bare med et eller to møter vel.

Jeg tror det her var vinteren 90/91.

For det var i forbindelse med at vi skulle se på skulle se på valgkampmaterialet, som Unge Høyre hadde til valgkampen i 91.

Og gi våre meninger om det osv.

Hvis jeg ikke var der to ganger da, det er mulig det.

Vi var i hvertfall på Høyres valgkampåpning i Spikersuppa, høsten 91.

Og da hilste vi på de som var ansvarlige for Unge Høyres valgkampmateriale, ved valget 91 da.

Fordi Magne og jeg, hadde sitti igjen der, etter møte vel, på Høyres Hus, for å si hva vi mente om argumentene i materialet til Unge Høyre da.

Og jeg var jo vant med søstra mi og andre, mer eller mindre, sosialister, fra Sande VGS, osv.

Jeg var jo ikke fra Oslo Vest osv.

Så jeg visste vel mer, hva som folk utenfor Oslo Vest, ville reagere negativt på da.

I hvertfall hva jeg skjønte søstra mi f.eks. ville ha reagert på.

Bare for å ta et eksempel.

Men det er mulig jeg fikk dem til å moderere seg for mye.

Og at det prorammet bli litt tannløst, etter at jeg hadde sagt hva som ville bli dårlig mottatt av argumentene utenfor Oslo Vest osv.

Noe av poenget var vel at Unge Høyre skulle skille seg ut, og profilere seg og.

Så jeg får ikke håpe at dem blei for tannløse osv.

Jeg var jo ikke vant til å drive med politikk osv.

Men jeg var jo vant til å prate i klassen osv., når lærerne spurte om noe.

For jeg skjønte jo ofte mye av pensumet i de forskjellige fagene ganske lett.

Så jeg var vant til å prate i klasserommet.

Og det var sjelden noen som turte å si seg uenig med meg husker jeg.

Hverken av lærere eller elever vel.

Så jeg hadde vel en litt tøff tone antagelig.

Så det mulig dem i Unge Høyre hørte litt for mye på meg.

For jeg hadde jo ikke drevet noe med politikk.

Men det er mulig de bare lata som om de hørte på meg, og at dem brukte hue og tenkte sjæl.

Det er vel mest sannsynelig.

Men da vi var i bursdagen til Magne, i Nylænde på Lamberseter der, i, eller rundt, januar 92, må det vel ha vært.

Så skulle hele gjengen på byen da.

Tim fra Hyggen, og Andre fra Røyken.

Som begge hadde gått i samme klasse som Magne og meg på Gjerdes VGS i Drammen 88/89, var også med.

I russetida, så var vi på fest hos Tim og dem i Hyggen.

I huset dems der.

Og da var det noen lokale jenter, som tulla med Tim på festen, og sa noe sånt som, det er jo bare Tim jo.

På den tida her, så jobba jeg på OBS Triaden, husker jeg.

Og jeg dro dit etter jobben da.

Først hjem til Ellingsrudåsen, og så til Lamberseter da.

Så jeg var vel sist der antagelig.

Og når jeg kom inn døra, oppe i 2. etg., over Rimi Nylænde der da.

Så bare smallt det fra Tim da.

'Det er jo bare Erik jo'.

Hva han nå mente med det.

Men jeg kan jo høre med han.

Han er på Facebook-sida mi.

Men han har ikke svart på de siste meldingene.

Men vi får se.

Men vi havna på byen da.

Hele vorspielet, med Magne, og Elin og Tim og Andre.

Og han karen fra Unge Høyre, og en av sjefene til Magne vel, en distriktsjef eller noe fra Rimi eller noe da vel, som vel var i 30-åra, mens vi andre var i 20-åra.

Så skulle vi på Tut og Kjør, eller et sted i Kirkegata da.

Sannsynligvis et annet sted enn Tut og kjør, for det var ganske harry.

Men det var mange steder i Kirkegata, vi var nesten på sånn pub til pub runde.

Så gikk vi gjennom Karl Johan da.

Så møtte vi søstra mi.

Og en av samboerne hennes, fra Christies gate, hvis dem hadde flytta inn der enda.

Sannsynligvis så bodde dem vel i gamlebyen da.

I en av sidegatene til Sweigaardsgate.

Like ved Oslogate der tror jeg.

Og han het vel Glenn han 'flat-mate'n' hennes, fra Røyken da.

En kar med lyst hår.

Som jeg husker Monica Lyngstad, sa, litt seinere muligens.

At det gikk dårlig med, at han hadde så dårlig råd, og festa og/eller kjøpte så mye dop, at han måtte selge platesamlinga si.

Og dette her var sånne litt frikete folk fra Røyken og Drammen osv.

Som gikk mye på alternative konserter, og den stilen der da.

The Cure og Raga Rockers og Butthole Surfers og alt mulig.

Mange fler band.

Så dem hadde vel egentlig ikke lyst til å selge platene sine.

Men da dreiv søstra mi, og sjefa han Glenn rundt i Karl Johan.

Og sa at han skulle tigge mynter, i fylla eller rusa, av den og den.

Og var skikkelig myndig mot han husker jeg.

Så jeg ga en 20-30 kroner i mynter da.

Når jeg så han tigge i Karl Johan, under ledelse av søstra mi, synes jeg det virka som.

Jeg synes det var hyggelig å treffe søstra mi da.

For jeg så ikke hu så mye.

Men det var jo litt flaut da.

Ovenfor resten av selskapet.

At man skulle treffe søstra si tiggende i Karl Johan, når man var ute på byen, med studiekamerater fra datalinja på Gjerde, og Unge Høyre ledere vel, og folk innen høyere ledelse i Hakon-gruppen.

Så jeg vet ikke hvor artig jeg synes det var.

Og nå, husker jeg jo at søstra mi hadde en veldig streng tone, ovenfor han Glenn da.

Som måtte tigge.

Så jeg vet ikke om søstra mi, var noe sånn mafia-greier.

Og at hu fikk han Glenn til å tigge, og hu Monica Lyngstad til å selge hasj f.eks.

Jeg trodde jo ikke noe sånt på den tida da.

Men nå begynner jeg jo å lure litt da.

Jeg skal ikke si det her for sikkert da.

Jeg vet jo ikke det her sikkert.

Men jeg mistenker det litt da.

Men hvis man vil vite det sikkert, så må man vel spørre Monica eller Glenn, eller kanskje Siw da.

Jeg synes det var litt rart at Monica sparka fakkelboksen i beinet på søstra mi, og ikke i beinet på vakta, når hun ble kasta ut av Thorvalds, for å selge hasj i 92 eller 93 eller når det var vel.

Men sånn er det vel.

Det kan jo være at hu bomma og.

Men det må vel ha vært noe som har foregått da.

For vanligvis, så var vel ikke hu sånn at hu sparka fakkelbokser rundt hele tida.

Men sånn er det vel.

At noen ganger, så kan det vil klikke litt for dem fleste.

Men hva den egentlige grunnen var, det er ikke lett for meg å si.

Men noe var det vel.

De her folka fra bursdagfesten til Magne.

Dem bare stakk dem.

Når jeg ga mynter til Glenn, og prata med søstra mi, mens dem tigde i Karl Johan da.

Så det var såvidt jeg fant dem, på utestedene i Kirkeveien der da.

Men Magne venta da.

Han var den eneste som gadd å vente, dem andre bare stakk, fortalte hu som seinere ble kona hans, Elin, meg, husker jeg.

Men dem hadde vel lyst på øl da.

Ellers så likte dem ikke meg, av noen anledning.

Noe var det vel.

Bloggarkiv

Populære innlegg

Om meg

Bildet mitt
Overhørte på Rimi Bjørndal, (jeg jobbet som butikksjef/leder i ti år, i mange forskjellige butikker), i 2003, at jeg var forfulgt av 'mafian', mm. Har etter dette ikke fått rettighetene mine, i mange saker. Blogger derfor om problemer med å få rettigheter, mm. Mine memoarer, (Min Bok 1-10), kan også finnes på johncons-blogg, (se: 'Etiketter'). Jeg blogger også om slektsforskning, (etter at min danskfødte mormor, som var etter adelige/kongelige, døde i 2009). Har også vært såvidt innom Høyre/Unge Høyre, i sin tid. Har også studert informasjonsbehandling/IT/Computing, (på NHI, HiO IU og University of Sunderland). Har også bakgrunn fra handel og kontor, (grunnkurs, økonomi med markedsføring og data). Er/var også i Heimevernet, (etter at jeg ble overført dit, etter førstegangstjeneste i infanteriet, (og en rep-øvelse i mob-hæren), i forbindelse med omorganiseringer, i Forsvaret, etter den kalde krigen). Blir også utsatt for mye nettmobbing, mm. johncons-blogg, (og mine memoarer og nettbutikk), er kjent fra TV-programmet Tweet4Tweet, i 2012, (selv om jeg måtte klage, for programmet var veldig useriøst/nedlatende, mm.).

Totalt antall sidevisninger

Etiketter