Ambassadens uppdrag är inte att utreda
försvinnanden och ev. brott.
I en rättsstat som Storbritannien kan
ambassaderna lita på att polisen tar information om ev. brott på allvar.
Om polisen har lämnat besked att det inte finns anledning tro att något
er galt, fortsätter inte ambassaden med en egen utredning.
Vänliga hälsningar
Magnus Engström
Magnus Engström
Counsellor
(Administration, Legal, Migration and Consular Affairs)
Embassy of Sweden in London
ph: +44 (0)20 7917 6431
Hei,
takk for svar!
Det er mulig at det er noe kommunikasjonsproblemer eller lignende, ute
og går, siden jeg skriver
på norsk.
Du skriver at jeg burde kontakte britsk politi.
Men jeg har kontaktet britisk politi, om dette, at jeg er bekymret for
hun Emelie Wallin, i februar
og november, i fjor.
Men britisk politi, har ikke gjort noe som helst.
Og dette ble del av en klagesak, som jeg sendte til IPCC, og de har
unnlatt å svare på e-poster osv., så
nå er det hos the Home Office.
Jeg har også kontaktet den norske ambassaden, som jeg nevnte, om
problemene hos Arvato/Microsoft,
hvor Wallin og flere andre nordiske statsborgere jobbet.
Men den norske ambassaden, sluttet å svare på henvendelser.
Det norske utenriksdepartementet, svarte heller ikke på e-poster.
Så dette er nå en klagesak, hos Sivilombudsmannen, i Norge.
Så dette problemet, med at jeg er bekymret for hun svenske
statsborgeren, Emelie Wallin, som jobbet
på Microsofts Arvato-drevne produktaktivering, frem til hun forsvant
derfra i 2006.
Dette blir neglisjert av norske og britiske myndigheter.
Og da er det nesten bare svenske myndigheter, som kan gjøre noe.
Og jeg skjønner ikke annet, enn at det er den svenske ambassadens
jobb, å sørge for at deres statsborgere,
er i god behold, i det landet, som ambassaden har som ansvarsområde.
Dette er helt klart uansvarlig, av ambassaden, å ikke hjelpe sine egne
statsborgere, når britiske myndigheter
ikke vil hjelpe.
Det er helt klart for meg, at noe er galt, når vedkommende svenske
statsborger, Emelie Wallin, uten noen
forklaring, bare begynner å gråte, når man ringer henne.
Det betyr at noe er galt, er min mening.
Og hun var også under kontroll av en irsk statsborger, Michael
O'Shaughnessy, har jeg forstått, når jeg har
tenkt igjenom hva som foregikk der, i ettertid, på Microsoft-aktiveringen.
Hun Emelie, sluttet også brått, eller forsvant, fra Microsoft-aktiveringen.
Så jeg mistenker at hun kan ha blitt kidnappet da, eller vært under
kontroll av noe 'mob'.
Noe er uansett galt, når hun begynner å gråte, over telefonen.
Da betyr det, at noe er galt, mener jeg.
Så at ambassaden ikke gjør noe, når noe er galt, det synes jeg er helt
uansvarlig.
Så jeg håper jeg har klart å forklare dette bedre nå, på tross av at
jeg skriver på et annet språk enn svensk.
Med vennlig hilsen
Erik Ribsskog
2008/9/22 <magnus.engstrom@foreign.ministry.se>:
>
> Bäste Erik Ribskog, de omständigheter som Ni tar upp i era emails
är inte
> något som denna ambassad kan eller skall ta sig an. Om Ni misstänker
brott,
> bör Ni i stället kontakta brittisk polis.
>
> Vänliga hälsningar
> Magnus Engström
> Counsellor
> (Administration, Legal, Migration and Consular Affairs)
> Embassy of Sweden in London
> ph: +44 (0)20 7917 6431
> ----- Forwarded by Magnus Engström/FOREIGN/MINISTRY on 2008-09-22
14:00
> -----
> Ambassaden London
> Sent by: Filippa Briggs/FOREIGN/MINISTRY
>
> 2008-09-22 10:29
>
> Ann Kask/FOREIGN/MINISTRY@RK
> Magnus Engström/FOREIGN/MINISTRY@RK
> cc:
>
> Subject: Fw:
Til: ambassadøren/Fwd: Fw: Svensk dame i
> problemer i Liverpool?
>
>
> ----- Forwarded by Filippa Briggs/FOREIGN/MINISTRY on 2008-09-22 10:29
-----
> "Erik Ribsskog" <eribsskog@gmail.com>
>
> 2008-09-22 09:26
>
> To: ambassaden.london@foreign.ministry.se
> cc:
>
> Subject: Til:
ambassadøren/Fwd: Fw: Svensk dame i problemer i
> Liverpool?
>
>
> Hei,
>
> jeg har ikke fått noe svar fra ambassaderåden, så jeg forsøker å
> eskalere denne henvendelsen.
>
> Med vennlig hilsen
>
> Erik Ribsskog
>
>
> ---------- Forwarded message ----------
> From: Erik Ribsskog <eribsskog@gmail.com>
> Date: 2008/9/12
> Subject: Fwd: Fw: Svensk dame i problemer i Liverpool?
> To: magnus.engstrom@foreign.ministry.se
>
>
> Hei,
>
> jeg beklager hvis jeg ble litt irritert, og klagde litt vel mye i
den
> forrige e-posten.
> Men jeg synes nå, at jeg burde prøve å gjøre det jeg kan, for å hjelpe
> en tidligere
> kollega, så jeg prøver å sende e-posten på nytt.
> Håper dette er i orden!
>
> Med vennlig hilsen
>
> Erik Ribsskog
>
> ---------- Forwarded message ----------
> From: Erik Ribsskog <eribsskog@gmail.com>
> Date: 2008/8/30
> Subject: Fwd: Fw: Svensk dame i problemer i Liverpool?
> To: magnus.engstrom@foreign.ministry.se
>
>
> Hei,
>
> jeg kan ikke se at jeg har fått svar på denne e-posten ennå.
>
> Men mens jeg har det i hodet, så husker jeg jo det, at hun Eva Sack
> hos dere, hun brøt nesten sammen,
> da jeg ringte nå sist.
> Så jeg skjønner jo det, at det kan være slik, at det er noe som har
> skjedd, som dere ikke vil ut med, og at
> dette var årsaken til at medarbeideren deres nesten brøt sammen, over
> telefonen, da jeg ringte nå sist.
>
> Men da har jeg i hvertfall tatt opp dette.
>
> Jeg begynner jo å bli vant med dette, at vi vel ikke lever i en
> verden, men i to verden, og at den verden
> som blir presantert for folk, nok ikke er den virkelige verdenen,
men
> jeg tar i hvertfall opp dette, mens
> jeg husker det.
>
> Hvis det er slik at vi lever i to forskjellige verdener, så er vel
det
> vel greit å ha ting klart, for å unngå
> ytterligere misforståelser, som vel en slik delt verden lett kan skape.
>
> Med vennlig hilsen
> Erik Ribsskog
>
> ---------- Forwarded message ----------
> From: Erik Ribsskog <eribsskog@gmail.com>
> Date: Aug 29, 2008 2:35 AM
> Subject: Re: Fw: Svensk dame i problemer i Liverpool?
> To: "magnus.engstrom@foreign.ministry.se"
> <magnus.engstrom@foreign.ministry.se>
>
>
> Hei,
>
> takk for svar!
>
> Jeg har allerede kontaktet politiet i Liverpool, men de gjør ikke
noe.
> De har løyet, og trakassert meg, de har kallt meg 'Miss Erik
> Ribsskog', blant annet, og de har
> sendt meg til Citizens Advice Bureaux, som de har påstått er
> 'Government', når det er en 'charity'.
>
> Merseyside-politiet har også brukt 'phoney-e' e-mail adresser.
> Jeg har klaget de inn til IPCC, men de svarer ikke engang på e-poster
nå.
>
> Så nå ligger det hos Minsitry of Justice, men de påstår at IPCC og
> politiet ikke sorterer under dem.
> Jeg har også vært i kontakt med den norske ambassaden om problemene
i
> firma generellt, og de
> henviste meg til det britiske politiet og Citiziens Advice Bureau.
>
> Da problemene hopet seg opp, med løgner og trakassering, fra disse,
så
> kontaktet jeg den norske
> ambassaden i London igjen, men da svarte de ikke på e-postene jeg
sendte.
> Heller ikke utenriksdepartementet i Norge svarte.
>
> Og Statsministerens kontor, i Norge, sa at det ikke sorterte under
dem.
> Så nå ligger det hos Sivilombudsmannen, i Norge.
>
> Men de virker lojale mot myndighetene, og trenerer dette, må man nok
si.
>
> Og det treneres også, her i Storbritannia, hos Minstry of Justice,
som
> prøver å si fra seg ansvaret.
> Så dette har stoppet opp, både i Norge og Storbritannia.
> Jeg skjønner at dere ikke har hørt noe om de nevnte problemene, på
den
> svenske ambassaden.
>
> Men jeg har altså mislykkes, med å ta opp dette, med britiske og
> norske myndigheter, må man si,
> så det er derfor jeg har sagt fra til dere, fordi det virker for meg
> som at noe er galt, og de nevnte
> myndighetene gjør ingenting.
>
> Så det er derfor jeg kontakter dere nå.
> Med vennlig hilsen
> Erik Ribsskog
>
>
> On 8/28/08, magnus.engstrom@foreign.ministry.se
> <magnus.engstrom@foreign.ministry.se> wrote:
>>
>> Erik, ambassaden har ingen kännedom om någon svensk kvinna som
skulle
>> saknas eller vara hotad i Liverpool-området. Icke desto mindre
kan det ju
>> vara så.
>> Jag tycker du själv borde kontakta polisen i Liverpool. Om de
finner
>> anledning att undersöka brottsmisstankar, kommer de säkert att
göra det.
>>
>> Vänliga hälsningar
>> Magnus Engström
>> Counsellor
>> (Administration, Legal, Migration and Consular Affairs)
>> Embassy of Sweden in London
>> ph: +44 (0)20 7917 6431
>> ----- Forwarded by Magnus Engström/FOREIGN/MINISTRY on 2008-08-28
15:29
>> -----
>> Ambassaden London
>> Sent by: Filippa Briggs/FOREIGN/MINISTRY
>>
>> 2008-08-28 13:44
>>
>> To: Magnus
Engström/FOREIGN/MINISTRY@RK
>> cc:
>>
>> Subject: Fw:
Svensk dame i problemer i Liverpool?
>>
>>
>> ----- Forwarded by Filippa Briggs/FOREIGN/MINISTRY on 2008-08-28
13:44
>> -----
>> "Erik Ribsskog" <eribsskog@gmail.com>
>>
>> 2008-08-28 11:59
>>
>> To: ambassaden.london@foreign.ministry.se
>> cc:
>>
>> Subject: Fwd:
Fwd: Svensk dame i problemer i Liverpool?
>>
>>
>> Hei,
>>
>> jeg ringte ambassaden deres i dag, og snakket med Eva Sack.
>>
>> Og da ble vi enige om at jeg skulle prøve å sende denne e-posten
på nytt,
>> til ambassadens generelle
>> e-postaddresse, for at e-posten så eventuellt kunne bli videresendt,
til
>> et ambassaderåd, hos dere.
>>
>> Ettersom jeg tror noe ikke er som det burde, og jeg gjerne ville
gjøre
>> mitt, for at dette ble håndtert
>> på så ansvarlig måte som mulig.
>>
>> Håper dette er i orden!
>>
>> Med vennlig hilsen
>>
>> Erik Ribsskog
>>
>>
>> On 8/27/08, eva.sack@foreign.ministry.se <eva.sack@foreign.ministry.se>
>> wrote:
>>
>> Hej Erik,
>>
>> Tack för e mail. Tyvärr kan jag inte öppna - the attachement.
Tyvärr kan
>> inte ambassaden hjälpa dig. Svenska medborgare kan kontakta ambassaden
>> direkt för råd och eventuell hjälp.
>>
>> Med vänlig hälsning
>>
>>
>> Eva Sack
>> Embassy of Sweden
>> Information
>> 11 Montagu Place
>> London W1H 2AL
>> Phone 44 (0) 20 7917 6400
>> Direct 44(0) 20 7917 6424/6406
>>
>> Would you like to receive the Swedish Embassy monthly newsletter?
Please
>> send an e-mail to swedishculture@foreign.ministry.se
>>
>>
>>
>>
>> "Erik Ribsskog" <eribsskog@gmail.com>
>>
>> 2008-08-27 14:47
>>
>> To: eva.sack@foreign.ministry.se
>> cc:
>>
>> Subject: Fwd:
Svensk dame i problemer i Liverpool?
>>
>>
>> Hei,
>>
>> jeg viser til telefonsamtale nå nettopp, og håper jeg har klart
å skrive
>> e-post adressen riktig nå.
>>
>> Med vennlig hilsen
>>
>> Erik Ribsskog
>>
>> ---------- Forwarded message ----------
>> From: Erik Ribsskog <eribsskog@gmail.com>
>> Date: Aug 16, 2008 2:32 PM
>> Subject: Fwd: Svensk dame i problemer i Liverpool?
>> To: ambassaden.london@foreign.ministry.se
>>
>>
>> Hei,
>>
>> jeg kan ikke se at jeg har mottat noe svar på denne e-posten,
så jeg
>> prøver å sende den igjen.
>>
>> Håper dette er i orden!
>>
>> Med vennlig hilsen
>>
>> Erik Ribsskog
>>
>>
>> ---------- Forwarded message ----------
>> From: Erik Ribsskog <eribsskog@gmail.com>
>> Date: Aug 8, 2008 5:02 PM
>> Subject: Svensk dame i problemer i Liverpool?
>> To: ambassaden.london@foreign.ministry.se
>>
>>
>> Hei,
>>
>> jeg pleide å jobbe på Arvato Services Ltd's skandinaviske
>> Microsoft-produktaktivering i Liverpool.
>>
>> Det var det mye problemer, jeg kan legge ved en link.
>>
>> Jeg hadde mistanke om at det var noe 'mob' i firma, og har kontaktet
norsk
>> og engelsk politi, og
>> også den norske ambassaden, i London.
>>
>> Men ingen har gjort noe.
>>
>> Jeg er litt bekymret for hva som foregikk der, og hva som foregår
med de
>> nordiske kollegaene mine
>> derfra.
>>
>> Det var mange svenske og finske medarbeidere der, og norske og
også danske
>> da.
>>
>> Nå i det siste, så møtte jeg en britisk dame på byen, for noen
måneder
>> siden, og da fikk jeg noen
>> nye opplysninger, som gjorde at jeg skjønte, at en svensk dame,
som heter
>> Emelie Wallin, og
>> en norsk jente, som heter Kristine Hansen, som jobbet på Arvato
Services
>> Ltd./Microsoft Scandinavian
>> Product Activation, var under kontroll, av en Ire, (som også snakker
>> svensk), og som heter
>> Michael O'Shaughnessy, som fortalte disse nevnte jentene, hvor
de skulle
>> sitte, altså han befalte
>> de dette, enda han ikke jobbet som leder på kampanjen, men var
en vanlig
>> medarbeider.
>>
>> Hun britiske jenta jeg traff på byen, fortalte meg, at hun Kristine,
ikke
>> var med familien sin,
>> da hun studerte i Liverpool, som jeg trodde, og da tenkte jeg
mer på
>> dette, og da husket
>> jeg, at han O'Shaughnessy, hadde fortalt hun svenske Emelie Wallin,
hvor
>> hun skulle sitte
>> osv., og vært nesten som faren hennes da, og det samme med hun
norske
>> Kristine Hansen.
>>
>> Enda jeg ikke tror at hun Emelie, kjente han O'Shaughnessy, da
hun begynte
>> i jobben.
>>
>> Men men.
>>
>> Hun Emelie Wallin, ble forresten plutselig borte fra jobben, 'home
sick',
>> de siste en og en halv
>> månedene, som jeg jobbet der.
>>
>> Så jeg var litt bekymret for henne, for hun er en veldig pen jente,
og hun
>> var en god kollaga,
>> må jeg vel si, for hun hjalp meg med alle de danske samtalene,
som jeg
>> fikk overført fra
>> lederne, enda svensk-språkelige egentlig ikke skulle svare danske
>> samtaler.
>>
>> Så da hun plutselig ble borte fra jobben, så mistenkte jeg at
noe kunne
>> være galt.
>>
>> Jeg mistenkte at det var noe 'mob', i firma, og rapporte om dette
til
>> pressen og Arvato i
>> Tyskland osv., etter at en team-leader, på en annen avdeling der,
hadde
>> fulgt etter meg
>> hjem fra jobben.
>>
>> Men ingen har gjort noe med dette, jeg har ikke klart å få noe
hjelp med
>> den saken jeg har,
>> angående problemene i firma, hverken av norske eller britiske
myndigheter.
>>
>> Da jeg meldte meg på Facebook, tidligere i år, så søkte jeg på
noen av
>> kollegaene mine
>> i firma, og da fant jeg hun Emelie Wallin der, og da fikk jeg
>> telefonnummerne hennes.
>>
>> Så jeg har prøvd å ringe henne, for å få prate med henne, om problemene
i
>> firma, og
>> hva som egentlig foregikk, det var også en leder, som het Ian
Womald, som
>> også
>> drev og kontrollerte henne, virker det som.
>>
>> Så jeg har prøvd å ringe henne, for å møte henne, og prate om
problemene i
>> firma,
>> men det ville hun ikke.
>>
>> Hun sier at hun ikke hadde det noe bra da, at hun hadde en del
personlige
>> problemer
>> osv., men at hun hadde det bedre nå.
>>
>> Men jeg mistenker at noe kan være galt fremdeles, fordi et par
ganger jeg
>> har ringt henne,
>> så har hun begynt å gråte.
>>
>> Nå sist når jeg ringte henne for ca. en måned siden.
>>
>> Jeg har prøvd å ringe henne, for å møte henne, for å prate om
dette,
>> vanlig, og ikke over
>> telefon da, for å se om hun har det bra osv., siden jeg har mistenkt
at
>> noe er galt, men jeg
>> har ikke klart å få til det.
>>
>> Og sist jeg ringte, så svarte hun ikke, og hun svarte heller ikke
på
>> tekstmelding, når jeg
>> spurte henne hvorfor hun gråt.
>>
>> Så jeg lurer på om hun kan være under kontroll, av noe 'mob',
eller noe,
>> fremdeles.
>>
>> Hun sa hun jobbet for Lufthansa nå, med å svare på e-poster osv.,
i the
>> Cotton House, i
>> sentrum av Liverpool, for noen måneder siden i hvertfall, men
hun har også
>> jobbet i mange
>> andre firma, også i andre byer, i nærheten av Liverpool, så jeg
lurer på
>> om det er noe 'mob',
>> som driver å sender henne rundt.
>>
>> Noe sånt.
>>
>> Og for Lufthansa, så jobbet også mange av de samme nordiske damene,
som
>> jobbet for
>> Microsoft-aktiveringen, drevet av Arvato, i the Cunard Building.
>>
>> Så jeg tror dette må være noe med noe 'mob', eller noe slikt,
at de
>> kontrollere disse damene da,
>> synes jeg det virker som.
>>
>> Og jeg tror ikke alt er bra, med hun Emelie Wallin, hverken da
hun jobbet
>> på Arvato, da dukket
>> hun pluteslig opp gråtende i heisen, og når gråter hun på telefonen
når
>> jeg ringer, og siden
>> jeg har tatt dette med norske og britiske myndigheter, uten at
de gjør
>> noe, så tenkte jeg at
>> jeg kunne kontakte den svenske ambassaden i London, siden jeg
bor i
>> Storbritannia selv,
>> så regnet jeg med at det var et sted jeg kunne kontakte da.
>>
>> Så håper jeg det var i orden, og jeg skal legge ved den nevnte
linken.
>>
>> Med vennlig hilsen
>>
>> Erik Ribsskog
>>
>> PS.
>>
>> Her er den nevnte linken, med noen møtereferater osv., fra hva
som
>> foregikk hos Aravato/Microsoft,
>> her i Liverpool:
>>
>> http://johncons-mirror.blogspot.com/search/label/Arvato-case
>>
>>
>>
>>
>>
>>
>>
>>
>
|
|