Ingeborg Ribsskog - Baron Adeler Malteserordenen E-post til slottet om Mette-Marit videoen Er noe galt i Martine-saken? Problemer med Grandiosa? johncons-MUSIKK johncons-REISE johncons-FOTBALL

mandag 8. september 2008

Middag. (In Norwegian).

Nå har jeg laget middag her.

Jeg lærte å lage mat, da jeg bodde sammen med søstra mi, og en kamerat som het Glenn, på Ungbo, på Ellingsrudåsen, i 1993 og 94, var det vel.

Søstra mi lærte meg, for da slapp hu vel å lage selv.

Noe sånt.

Hu hadde lært av somalierne, å lage spagetti.

For Somalia pleide å være italiensk koloni, så det gikk det mye av der, sa søstra mi.

Måten å finne ut, om spagettien var 'al dente', eller hva det heter.

Det var, at man skulle hive en bit spagetti, på kjøkkenskapet.

Og hvis spagettien hang fast, så var den ferdig kokt da.

Så sånn var det.

Nå lagde ikke jeg spagetti nå da.

Men en engelsk, eller indisk, rett, som heter Curry.

Det pleier dem å selge på indiske take-away resturanter osv. her.

Men det er bare å kjøpe en boks og, det er løk og tomater osv., i karrisaus.

Som koster kanskje 8 kroner.

Også koster to kyllingfileter, ca. 20 kroner.

Jeg er litt opptatt av priser, for jeg har jobba på Rimi i 12 år, så jeg har aldri hatt så særlig god råd.

Så sånn er det.

Så skjærer man opp kyllingfiletene i biter.

Man kan nok også bruke biff eller kjøttdeig.

Man tar panna på den sterkeste varmen.

tar oppi litt matolje.

Tørker bort med papir, hvis det blir for mye olje.

Det er noe sånn teflon-greier, tror jeg, så man behøver egentlig ikke så mye olje.

Også tar man et par dråper vann, fra fingrene, og legger oppi panna.

Når de dråpene er borte, så er panna varm nok.

Så legger man oppi de oppskjærte kyllingbitene.

Del hver filet, i 5-6 biter, eller noe.

Så stek de bitene, sånn at de blir stekt på hver side.

men ikke inni.

Så når dem er stekt på hver side, så hel oppi boksen med curri.

Så skru varmen, på det laveste eller nest laveste.

Så kan man etterhvert prøve å kutte kyllingbitene, i mindre deler, med en sånn stekespade.

Som om det var kjøttdeig omtrent.

Så ser man om kyllingen er gjennomstekt.

Men det her skal stå å putre, i ca. et kvarter da, stod det på boksen.

Og da blir kyllingen skikkelig mør.

Så gadd ikke jeg å lage ris da.

Jeg er litt lei av ris, for noen dager, når jeg har hatt dårlig råd, så har jeg bare spist ris, med soyasaus osv.

Så det er jeg litt lei nå.

Men men.

Så jeg bare smørte noen sånne engelske brødskiver, med hvitt brød, og smør eller margarin da.

For det brødet er veldig billig her.

Og det grove brødet i England, er ikke noe særlig bra alikevel.

Ikke halvparten så bra som det norske, Birkebeiner-brød osv., synes i hvertfall jeg.

Så da er det like greit å kjøpe det billige hvite brødet, det smaker egentlig ikke loff, for det er ikke så søtt.

Og det er ferdig skjært opp.

Så det er bare å hive fire brødskiver, på en tallerken.

Kline på noe margarin, noe sånn solsikkeolje-margarin, eller noe.

Og så helle over kylling og curri.

Og det var digg, for brødet var ferskt, og kyllingen var mør, så det var ikke vanskelig å spise den maten.

Det er sikkert.

Så den som hadde hatt penger og tid.

Da kunne man ha laget sånn mat hver dag omtrent.

Men man kan ikke ha alt.

Så sånn er det.

Så hvis det er noen som vil ha tips om mat, så bare skriv kommentar, for man lærer vel litt av å jobbe i matbutikk i 15 år og, får man vel håpe.

Selv om det nok er å overdrive, at man stille spørsmål om det.

Jeg kan vel bare noen få retter, det er ikke sånn at jeg skjønner hvordan man skal lage alt mulig.

Men broren min Axel er kokk, så han veit det, så han kan man kontakte antagelig, han jobber på en resturant som heter Oscar Braathen, eller noe, på Torshov.

Hvis han ikke har slutta.

Så sånn er det.

Med vennlig hilsen

Erik Ribsskog

Bloggarkiv

Populære innlegg

Om meg

Bildet mitt
Overhørte på Rimi Bjørndal, (jeg jobbet som butikksjef/leder i ti år, i mange forskjellige butikker), i 2003, at jeg var forfulgt av 'mafian', mm. Har etter dette ikke fått rettighetene mine, i mange saker. Blogger derfor om problemer med å få rettigheter, mm. Mine memoarer, (Min Bok 1-10), kan også finnes på johncons-blogg, (se: 'Etiketter'). Jeg blogger også om slektsforskning, (etter at min danskfødte mormor, som var etter adelige/kongelige, døde i 2009). Har også vært såvidt innom Høyre/Unge Høyre, i sin tid. Har også studert informasjonsbehandling/IT/Computing, (på NHI, HiO IU og University of Sunderland). Har også bakgrunn fra handel og kontor, (grunnkurs, økonomi med markedsføring og data). Er/var også i Heimevernet, (etter at jeg ble overført dit, etter førstegangstjeneste i infanteriet, (og en rep-øvelse i mob-hæren), i forbindelse med omorganiseringer, i Forsvaret, etter den kalde krigen). Blir også utsatt for mye nettmobbing, mm. johncons-blogg, (og mine memoarer og nettbutikk), er kjent fra TV-programmet Tweet4Tweet, i 2012, (selv om jeg måtte klage, for programmet var veldig useriøst/nedlatende, mm.).

Totalt antall sidevisninger

Etiketter