Ingeborg Ribsskog - Baron Adeler Malteserordenen E-post til slottet om Mette-Marit videoen Er noe galt i Martine-saken? Problemer med Grandiosa? johncons-MUSIKK johncons-REISE johncons-FOTBALL

fredag 15. januar 2010

Her fant jeg mora til farfaren min Øivind, Ingeborg Olsen. Hu var fra Svelvik gitt. Det var ikke så langt unna Berger

mor til øivind

mor til øivind 2

PS.

Ole Olasen, eller noe, het visst han skomakeren, som visstnok var fra Sverige.

Navnet på mormora til Øivind, det var visst litt vanskelig å tyde.

Men noe med Randi, Ragnhild, eller noe sånt?

Og et etternavn på R også.

Jeg får prøve å lete mer.

Vi får se.

Mvh.

Erik Ribskog

PS 2.

Her er mer om dette:

ole olasen skomaker

PS 3.

Mormora til farfaren min, het visst Randi Kittilsdatter, fra Nesbygda, og morfaren Olof Olson fra Sverige, bosatt i Svelvik da.

Her er mer om dette:

Randi Kittilsen

PS 4.

Og faren til mormora, (til Øivind), het Kittil Aslesen.

Og faren til morfaren, (til Øivind), het Olof Nilson, (fra Sverige da, som man vel kan se).

Så sånn var det.

Så vi får se om jeg klarer å finne ut mer og.

Vi får se.

PS 5.

Her var det enklere å se:

ungkar

Ungk. Skom. Olof Olsson

og

Pige Randi Kittilsdt.

Noe sånt.

Det er bra at klokkeren kunne skrive litt tydelig ihvertfall.

Ikke dårlig.

Hvem nå det var, i 1861.

Dette var vel helt i begynnelsen av at det ble skrevet kirkebøker i Strømm/Svelvik.

Jeg får se om jeg finner mer om det.

Vi får se.

PS 6.

Eller, det har vel vært kirkesogn der, i en del år før sikkert.

Det er bare at de har rota bort kirkebøkene, fra før 1861, eller noe.

Noe sånt.

Her er mer om Strømm:

Strømm er en tidligere kommune i Vestfold fylke.

I 1837 var Strømm et annekssogn til Hurum prestegjeld. Men siden Strømm var adskilt fra sitt hovedsogn av en fylkesgrense (Strømm tilhørte Vestfold, mens Hurum hovedsogn lå i Buskerud) måtte det opprettes som et eget formannskapsdistrikt. (For samme problem se også Bakke, Bindal, Birkenes, Røldal og Åseral - samt Hemne.)

Ladestedet Svelvik ble opprettet i 1845, og det ble adskilt fra Strømm som et eget formannskapsdistrikt. Disse to kommunene ble imidlertid igjen slått sammen til én 1. januar 1964.

I 1845 hadde Strømm 794 innbyggere (mot ladestedet Svelviks 1 201 innbyggere). Ved sammenslåingen i 1964 hadde Strømm 2 618 innbyggere.

Frem til 1918 ble kommunenavnet alltid skrevet i bestemt form (Strømmen), men etter dette i ubestemt form (Strømm). Strømm sogn skiftet navn til Svelvik sogn i 1977.


http://no.wikipedia.org/wiki/Str%C3%B8mm

Bloggarkiv

Populære innlegg

Om meg

Bildet mitt
Overhørte på Rimi Bjørndal, (jeg jobbet som butikksjef/leder i ti år, i mange forskjellige butikker), i 2003, at jeg var forfulgt av 'mafian', mm. Har etter dette ikke fått rettighetene mine, i mange saker. Blogger derfor om problemer med å få rettigheter, mm. Mine memoarer, (Min Bok 1-10), kan også finnes på johncons-blogg, (se: 'Etiketter'). Jeg blogger også om slektsforskning, (etter at min danskfødte mormor, som var etter adelige/kongelige, døde i 2009). Har også vært såvidt innom Høyre/Unge Høyre, i sin tid. Har også studert informasjonsbehandling/IT/Computing, (på NHI, HiO IU og University of Sunderland). Har også bakgrunn fra handel og kontor, (grunnkurs, økonomi med markedsføring og data). Er/var også i Heimevernet, (etter at jeg ble overført dit, etter førstegangstjeneste i infanteriet, (og en rep-øvelse i mob-hæren), i forbindelse med omorganiseringer, i Forsvaret, etter den kalde krigen). Blir også utsatt for mye nettmobbing, mm. johncons-blogg, (og mine memoarer og nettbutikk), er kjent fra TV-programmet Tweet4Tweet, i 2012, (selv om jeg måtte klage, for programmet var veldig useriøst/nedlatende, mm.).

Totalt antall sidevisninger

Etiketter