Ingeborg Ribsskog - Baron Adeler Malteserordenen E-post til slottet om Mette-Marit videoen Er noe galt i Martine-saken? Problemer med Grandiosa? johncons-MUSIKK johncons-REISE johncons-FOTBALL

fredag 15. januar 2010

Sånn, nå fikk jeg fylt ut alle boksene i det slektstreet. Og det i løpet av en dag. Ikke dårlig!

familie tre

PS.

Jeg visste fra før, at jeg er 1/4 dansk.

Men nå fant jeg ut, at jeg også er 1/16 svensk, ser det ut til.

Men jeg får si jeg er norsk da.

For jeg er jo da 3/4 - 1/16 norsk.

Dvs. 12/16 - 1/16 norsk.

Dvs. at jeg er 11/16 norsk.

Og det er ganske mye.

Så da får jeg vel bare si at jeg er norsk.

Om man er 1/16 svensk, så er det vel ingen som bryr seg om det, i Norge?

Så da kan jeg vel bare si det, at jeg er norsk og kvart dansk.

Og at en tippoldefar er svensk, hvis jeg har lyst til å forklare veldig mye.

Pluss at faren min babla noe om, husker jeg, på begynnelsen av 80-tallet, om noe slekt fra Finnskogen.

Men det vet jeg ikke helt nøyaktig hvordan var.

Men det skulle ikke forrundre meg, om det var noe med hu Bergit Tovsdotter Mogan, mora til farmora mi Ågot, eventuelt.

Det er mulig.

Vi får se.

Mvh.

Erik Ribsskog

PS 2.

Jeg får ta for meg morfaren min sin familie da, Johannes Ribsskog.

Jeg må si det da, at Ribsskog-familien, som jeg er i, etter faren til Johannes.

De er vel noen slags flyktninger, vil jeg nesten si, fra Trøndelag.

Som først flytta til Romerike, og så til Vestfold.

Så min onkel Martin Ribsskog, og min tante Ellen Savoldelli f. Ribsskog.

De bor nå i Larvik.

Men de har ingen tilknytning til Larvik.

Annet enn at meg og søstra mi bodde i Larvik, med mora vår.

Fra 1973.

Så flytta bestemor Ingeborg og bestefar Johannes, til Larviksdistriktet, (Nevlunghavn), rundt 1975 vel.

Så flytta onkel Martin til Larvik, rundt år 2000 vel.

Så flytta tante Ellen til Larvik, eller Stavern, rundt år 2006 vel.

Men i 1972, så hadde det aldri bodd noen Ribsskog-folk i Larvik, vil jeg si.

Så jeg og søstra mi, og mora vår, som er død.

Vi er de første Ribsskog-folka, som bodde i Larvik.

Så hva onkelen min og tanta mi gjør i Larvik nå, det skjønner ikke jeg så bra, egentlig.

Men det skjønner dem kanskje selv.

Det er mulig.

Og min mormor, hun var vel kanskje som en slags flyktning, fra Danmark.

Hun flytta ihvertfall ikke tilbake igjen til Danmark, da morfaren min døde.

Nei, da bodde hun heller i mange år, i ca. 25 år vel, alene i Norge, i Larviksdistriktet da.

Så sånn var det.

Og familien til farmora mi Ågot, de må vel best beskrives som noen gærne døler?

Fra Numedal, som for i skytteltrafikk, fram og tilbake, til og fra USA, og lot døtrene sine bli fosterbarn osv.

Men jeg har jo selv sett, hvordan denne USA-tendensen har hengt igjen, hos min far, Arne Mogan Olsen, som har vært lidenskapelig USA-patriot, omtrent hele livet, vil jeg si.

Så den delen av familien, de var nok minst like mye amerikanske, som norske, vil jeg si.

Hvis man så på huset til farmora mi og farfaren min, på Sand, så var det som å være i en amerikansk 50-talls film noen ganger.

Alt var perfekt rydda og det var alltid helt reint osv.

Og dem hadde mange biler og sånn, faren min og onklene mine, og dreiv alltid med masse artige ting da, og drakk cola og hørte på Elvis osv.

Så sånn var det.

Så de var nok som amerikanere, vil jeg si.

Det er mulig at han Tov Toeiet, ble registrert som amerikansk statsborger.

(For han hadde visst en farm i USA, i en del år.

Kanskje det var derfor han ble kalt Toeiet, siden han eide i to land?

Hvem vet.

Kanskje noe sånt).

Og det er mulig at hu Bergit Tovsdatter Mogan, ble født i USA, eller ble registrert som amerikansk statsborger.

Så det er mulig at vår familie har lov å bo i USA kanskje, pga. dette(?)

Det må jeg eventuelt sjekke opp nøyere.

Det regelverket har jeg ihvertfall ikke i hue.

Og jeg aner ikke om disse ble registrert som amerikanske statsborgere, eller ikke.

Så sånn var det.

Men den siste slekta, til farfaren min, Øivind Olsen, den ser vel ut til å være den mest normale, vil jeg si.

Dem var vel for det meste fra Holmsbu og Hurum da.

Og ihvertfall en bror av farfaren min, bor der enda, på Bergstø, som er like ovenfor Arnestø, som lå nede ved fjorden da, like ved det fjellet, som Bergstø ligger på da.

Så sånn var det.

Men det er jo ens farfars linje, som er ens hovedlinjen liksom, vil jeg si.

Så da er den viktigst, vil jeg si.

Så det er bra at dem kanskje virker mest normale da.

Med untak av faren min og onklene mine.

Dem ble vel kanskje mer påvirka av slekta til farmora mi.

De 'gærne' USA-dølene, fra Rollag i Numedal.

Hvem vet.

Det kan man lure på ihvertfall, mener jeg.

Men jeg vil ikke ha stolt på dem.

Dem prater alltid så høyt, sa kusina mi Susanne en gang, da vi var på Bergstø i Holmsbu, rundt år 2001 vel, i en begravelse for en grandonkel av meg der da, en av brødrene til Øivind, farfaren min.

Så hvis dem alltid prater høyt, hva kan det komme av da.

Det veit jeg ikke.

Hun prata nok litt kryptisk da, hu Susanne.

Det vil jeg si.

Så sånn var nok det.

Men en liten 'advarings' mot faren min, (som lot meg bo alene, fra jeg var ni år), og brødrene hans, Runar og Håkon.

Dem er nok litt som noen gærne cowboyer osv., vil jeg si.

Så sånn er nok det.

Bare noe jeg kom på.

Så vi får se hva som skjer.

Vi får se.

Og onkel Martin, han er som en slavedriver, det lærte jeg i 2005.

Onkel Martin har jeg ikke hatt så mye med å gjøre, i livet mitt, for han har for det meste bodd i f.eks. Ås, som er et stykke unna Vestfold.

Og han var en attpåklatt, så han var en ungdom, da jeg og søstra mi vokste opp, så han hadde ikke egne unger da, så det var ikke sånn at mora mi og onkel Martin, var på like fot, og vi ble kjent med han sånn.

Nei, Martin var nesten som sønnen til mora vår.

Han fikk sjokolademelk osv., husker jeg, i 1973, på Østre Halsen, av mora vår.

For da var vel Martin vel bare i midten eller begynnelsen av tenårene vel.

Så sånn var det.

Og tante Ellen, hun har bodd i Sveits, helt fram til 2006, så hun kjenner jeg heller ikke så godt.

Men jeg vil også advare mot de, men de kjenner jeg ikke så godt, egentlig.

Men de virker kanskje litt skumle, når man tenker nærmere etter.

Så sånn er nok det.

Så vi får se hva som skjer.

Vi får se.

PS 3.

Christell (Humblen), har forresten også noe sånn USA-slekt.

Jeg mener jeg leste på nettet, at hu hadde slektninger som var med Titanic, men som ikke døde.

Så kanskje 'Haldis-huset' i Havnehagen, var et USA-hus?

Også bodde jeg i Norge-huset, i Leirfaret?

Hvem vet.

Noe rart var det nok ihvertfall.

Så sånn var nok det.

PS 4.

Nei, han reiste visst på 3. klasse, og døde han Humblen, som reiste med Titanic:

http://www.titanic-titanic.com/adolf_mathias_nicolai_olsen_humblen.shtml

PS 5.

Men her er det ihvertfall noen Humblen-folk, som er fans av USA:

http://humblen.net/

Bloggarkiv

Populære innlegg

Om meg

Bildet mitt
Overhørte på Rimi Bjørndal, (jeg jobbet som butikksjef/leder i ti år, i mange forskjellige butikker), i 2003, at jeg var forfulgt av 'mafian', mm. Har etter dette ikke fått rettighetene mine, i mange saker. Blogger derfor om problemer med å få rettigheter, mm. Mine memoarer, (Min Bok 1-10), kan også finnes på johncons-blogg, (se: 'Etiketter'). Jeg blogger også om slektsforskning, (etter at min danskfødte mormor, som var etter adelige/kongelige, døde i 2009). Har også vært såvidt innom Høyre/Unge Høyre, i sin tid. Har også studert informasjonsbehandling/IT/Computing, (på NHI, HiO IU og University of Sunderland). Har også bakgrunn fra handel og kontor, (grunnkurs, økonomi med markedsføring og data). Er/var også i Heimevernet, (etter at jeg ble overført dit, etter førstegangstjeneste i infanteriet, (og en rep-øvelse i mob-hæren), i forbindelse med omorganiseringer, i Forsvaret, etter den kalde krigen). Blir også utsatt for mye nettmobbing, mm. johncons-blogg, (og mine memoarer og nettbutikk), er kjent fra TV-programmet Tweet4Tweet, i 2012, (selv om jeg måtte klage, for programmet var veldig useriøst/nedlatende, mm.).

Totalt antall sidevisninger

Etiketter