Ingeborg Ribsskog - Baron Adeler Malteserordenen E-post til slottet om Mette-Marit videoen Er noe galt i Martine-saken? Problemer med Grandiosa? johncons-MUSIKK johncons-REISE johncons-FOTBALL

mandag 7. juni 2010

Her er det noen som har prøvd å forklare om 'negativ forsterkning', som ledelsesmetode, (slik som den ble brukt, på Bertelsmann/Microsoft)



PS.

Her prøver de å forklare, om negativ forsterkning.

Og de forklarer det, at arbeidsstedet blir et stressfullt sted.

Noe som jeg synes stemmer med Arvato.

Det var sånn at vi ble tatt tida på, når vi var på do, for eksempel.

Sånn som i den videoen.

Men de var ikke hjemme hos oss.

(Untatt en gang, når Team-Leader Marianne Høksaas ringte, og vekte meg.

Men hu var jo egentlig ikke hjemme hos meg da, bare ringte, det blir jo noe annet.

Og hu andre Team-Leaderen, Vivian Steinsland, ville besøke meg på 17. mai, ute i Walton(!).

Sammen med hu fra Tønsberg, hva het hu da.

Hu som var adoptert fra Korea.

Lise Mikkelsen, var det vel hun het.

Men da sa jeg nei takk, for det skjønte jeg ikke helt poenget med egentlig.

Men men).

Men, jeg har lest meg til, at hunder, de blir passive og nervøse av negativ forsterkning.

Så det er nok riktig, at jobben blir et stressfullt sted, som de sier i denne videoen.

(Hvor de kanskje ser dette mest fra en arbeidsgiveres synspunkt).

Men, jeg mener også det, at denne ledelsesmetoden, negativ forsterkning, kan ha senvirkninger, på arbeidstagerne, som blir ledet på denne måten.

Når det gjør hunder nervøse og passive, så tror jeg nok at det blir på samme måten med mennesker.

At disse også kan bli, mer eller mindre, varig prega av å ha jobba på et sted, hvor man blir utsatt for denne typen av ledelsesmetoder.

Det er min mening om det her ihvertfall.

Så sånn er det.

Bare noe jeg tenkte på.

Mvh.

Erik Ribsskog

PS 2.

Her er mer om dette:



PS 3.

Jeg sendte en ny e-post til han ledelseseksperten Rolf Marvin Bøe Lindgren:




Gmail - Forsterkning som ledelsesmetode.










Gmail


Erik Ribsskog
<eribsskog@gmail.com>




Forsterkning som ledelsesmetode.











Erik Ribsskog
<eribsskog@gmail.com>



Mon, Jun 7, 2010 at 4:06 AM




To:
Rolf Marvin Bøe Lindgren <r.m.b.lindgren@usit.uio.no>






Hei,

jeg prøver igjen.

Nå har jeg funnet en YouTube-video, hvor bruk av negativ forsterkning, som ledelsesmetode forklares.

Kanskje det er lettere å skjønne hva jeg mener, hvis man kikker på denne videoen:



Mvh.


Erik Ribsskog


2008/10/11 Rolf Marvin Bøe Lindgren <r.m.b.lindgren@usit.uio.no>



On 11. okt.. 2008, at 22:55, Erik Ribsskog wrote:




Hei,



jeg har jobbet i utlandet, (for Bertelsmann Arvatos Microsoft

Scandinavian Product Activation, i Liverpool).



Det fikk jeg opplyst av en team-leader at de ble lært opp til å bruke

'forsterkning' eller 'reinforcement',

som hun sa, som ledelsesmetode.



Jeg kikket tilfeldigvis på ukeavisen ledelse, for jeg tenkte jeg kunne

sende de et spørsmål.



Så så jeg at du skrev der, og jeg så også at du er utdannet innen psykologi.



Såvidt jeg forstår, så er forsterkning, en del av det faget.



Og siden det virker som for meg, at både ledelse og psykologi, er dine

felt, så tenkte jeg, at jeg kunne

prøve å sende en e-post for å høre om du hadde noen synspunkter, på

bruken av forsterkning, som

ledelsesmetode.



Jeg mener at dette er en tvilsom (har også fått beskrev det de gjorde

som ulovlig) metode. (Etter å ha

jobbet ti år med ledelse, i Rimi, i Norge, og hatt org. og ledelse som

fag, på vgs. og høyskole).



Det som foregikk, var at hvis medarbeideren ventet mer enn 5 sekunder

mellom samtalene,

så skrek team-leader gjennom rommet, at 'navn, your on wrap-up'.



Altså en slags psykologisk straff, som ble skreket gjennom rommet,

etter 5-15 sekunder.



Noe slikt.



Og lederne ble lært opp til å bruke 'reinforcement', som

ledelsesmetode, på lederopplæringen.



Jeg bare lurte på om du tilfeldigvis hadde mulighet til å gi noen

kommentarer til dette, ettersom

jeg driver og skriver om det som foregikk i firmaet på nettet, og også

prøver å få en arbeidssak

i gang, siden det var mye annen mobbing osv., i firmaet, i tillegg.




Med forbehold om at dette er en korrekt gjengivelse, så er «forsterkning» som prinsipp noe av det mest effektive og samtidig det mest humane som kan brukes som metode for å endre atferd, og det finnes en hel vitenskap rundt dette, med filosofisk grunnlag, forskningsmetodikk, resultater og metoder.



Dette som beskrives her virker, hvis det er korrekt gjengitt, som noe helt annet, hvor ordet forsterkning brukes helt annerledes enn det vanligvis gjør. Dette virker direkte sanseløst og uten støtte verken i teori eller metode.




--

Rolf Marvin Bøe Lindgren

http://www.grendel.no/

http://www.elvetun.no/

+47 40061755













PS 4.

Jeg har kanskje ikke vært så flink til å beskrive denne negative forsterkningen, når jeg har skrevet om forholdene på Bertelsmann/Microsoft, på bloggen, og andre steder.

Men dette med forsterkning, kan være litt komplisert, mener jeg.

Og, dette med forsterkning, er egentlig en del av psykologien.

Det er ikke egentlig en del av ledelse-faget.

Så dette er ikke mitt felt, i det hele tatt.

For jeg har ikke lært noe om psykologi, på NHI, som var en skole som underviste i datafag, med et næringslivsperspektiv, så vi lærte økonomi, markedsføring og organisasjon/ledelse også.

Og fra tre år handel og kontor, lærte vi heller ikke noe om forsterkning, eller psykologi som metode for å styre organisasjonen da.

Så hovedpoenget her, (etter at jeg hatt fordøyd den YouTube-videoen øverst i denne bloggposten), må vel bli det, at Bertelsmann/Microsoft, ikke bruker ledelse, som metode, for å styre organisasjonen, (i dette tilfellet Microsofts skandinaviske produktaktivering), men de bruker heller psykologi.

Og heller ikke på butikksjefkurs i Rimi, snakket de om dette, å bruke forsterkning, eller psykologi, for å kontrollere bedriften.

De snakket om motivasjon.

Selv om Rimi kanskje også lærte oss butikksjefene å bruke psykologiske metoder, under kurser og personalmøter osv.

Rimi lærte oss butikksjefene ihvertfall å bruke metoder, som jeg ikke lærte om på videregående eller høyskole, (dvs. NHI).

Men dette med Microsoft sin produktaktivering, det må vel sies å være ekstremt, sett i et nordisk eller europeisk perspektiv vel.

I Norge, så blir Microsoft kåret til beste arbeidsgiver, har jeg lest i Nettavisen, var det vel.

Mens på Microsoft sin norske produktaktiveringen, i Storbritannia og i Tyskland, så prøver de ikke engang, å motivere de ansatte, men tar tida på de, når de går på do osv.

(Men Bertelsmann og Microsoft bruker heller en metode, (negativ forsterkning), som gjør hunder, (og vel da også mennesker), passive og nervøse, og viser ingen tillit til sine medarbeidere da).

Så her er det noe slags klasseskille nesten, vil jeg si, som Microsoft opererer med, kan man nesten mistenke.

Kjempebra arbeidsmiljø, for de i eliten, som jobber hos dem, i Norge.

Og kjempedårlig arbeidsmiljø, for de fra lavere samfunnslag, som jobber på vegne av dem, (Microsoft har outsourcet disse jobbene til det tyske firmaet Bertelsmann), i Storbritannia, (og muligens også i Tyskland, for alt jeg vet).

Så dette blir rarere og rarere dess mer jeg tenkte på det, vil jeg nesten si.

Så her er det på tide å rope et varsko igjen, synes jeg.

Så får vi se om noen våkner.

Vi får se.

Bloggarkiv

Populære innlegg

Om meg

Bildet mitt
Overhørte på Rimi Bjørndal, (jeg jobbet som butikksjef/leder i ti år, i mange forskjellige butikker), i 2003, at jeg var forfulgt av 'mafian', mm. Har etter dette ikke fått rettighetene mine, i mange saker. Blogger derfor om problemer med å få rettigheter, mm. Mine memoarer, (Min Bok 1-10), kan også finnes på johncons-blogg, (se: 'Etiketter'). Jeg blogger også om slektsforskning, (etter at min danskfødte mormor, som var etter adelige/kongelige, døde i 2009). Har også vært såvidt innom Høyre/Unge Høyre, i sin tid. Har også studert informasjonsbehandling/IT/Computing, (på NHI, HiO IU og University of Sunderland). Har også bakgrunn fra handel og kontor, (grunnkurs, økonomi med markedsføring og data). Er/var også i Heimevernet, (etter at jeg ble overført dit, etter førstegangstjeneste i infanteriet, (og en rep-øvelse i mob-hæren), i forbindelse med omorganiseringer, i Forsvaret, etter den kalde krigen). Blir også utsatt for mye nettmobbing, mm. johncons-blogg, (og mine memoarer og nettbutikk), er kjent fra TV-programmet Tweet4Tweet, i 2012, (selv om jeg måtte klage, for programmet var veldig useriøst/nedlatende, mm.).

Totalt antall sidevisninger

Etiketter