Ingeborg Ribsskog - Baron Adeler Malteserordenen E-post til slottet om Mette-Marit videoen Er noe galt i Martine-saken? Problemer med Grandiosa? johncons-MUSIKK johncons-REISE johncons-FOTBALL

søndag 3. juli 2011

Mer fra Ronny Næss







  • Erik Ribsskog



    • Hei,

      jeg fant deg på Facebook-sida til Ketil Frydenlund.

      Bare lurte på om det var du som var på lag 2, i Geværkompaniet, tropp 1, sammen med meg og Frydenlund og Bricen og Paulsen og Sundeheim og Schellum, osv.


      (Jeg var reserve i tre måneder med var på lag 2 før og etter at jeg var på reservelaget.

      Jeg dukket opp på lag 2 igjen etter at Grønning, eller hva han het, han bryteren fra Sarpsborg, ble overhørt til HV, av en eller annen grunn).


      Var det du som brakk beinet, i påskeferien, ved der Blekkastad bodde?

      Du var der sammen med Løvenskjold og Frydenlund vel.

      Jeg var på TG93, for tremenningen min Øystein Andersen fikk gratisbilletter, jeg jobba med å lage dataprogram for firmaet hans, den ferien, et firma som seinere gikk konkurs, men ble dratt med på TG93 et par dager eller kvelder, som da var i Skedsmohallen.


      Var det du som var fra Lier, og som hadde vært i speidern og som fikk meg til å kjøpe gryterett, i butikken på Lillehammer, på fjellet der, (jeg var den eneste som tok med penger), og så mekka du gryterett av RSP, den dagen vi sov i snøhule.


      Noe som var god mat etter en skitur, husker jeg.

      Husker du at jeg fikk frostskade i militæret, for jeg prøver å få erstatning, (som seg hør og bør, mener jeg).

      Bricen og Frydenlund svarer ikke.

      Bekager hvis jeg sender til feil person!


      Mvh.

      Erik Ribsskog

      PS.

      Jeg prata vel ikke om alt mulig i militæret.

      Jeg sa vel ikke at jeg var fra Berger.

      (Som du kanskje veit hvor er siden du vel bodde i Lier).

      Og at jeg hadde gått et år på Gjerde VGS., og var på en grisegård i Lier, hos ei dame der faktisk, (av en eller annen grunn), på fest i russetida.


      Jeg jobba også på CC Storkjøp, på Brakerøya.

      Det var likesom ikke et sånt rom hvor man ville prate om alt mulig på, syntes jeg.

      Han Schellum, fra Vågå, var litt aggressiv, syntes jeg, og hadde visst rappa veska av ei gammel dame, en gang, sa noen på tropp 2 eller 3, så jeg var litt skeptisk til å plapre for mye om private ting osv. kanskje.


      Men men.

      Beklager hvis jeg sender til feil person.

      Hvordan gikk det med rest-tjenesten, måtte du tilbake til Terningmoen igjen, høsten 1993 også, etter at benbruddet ble fiksa?

      (Hvis det var riktig person da).


      Beklager igjen isåfall hvis det ikke var det.

      Nybø var det kanskje ja.

      Jaja, nå har jeg skrevet den her meldingen, så nå får jeg vel sende den og.

      Men men.

      Beklager forvekslingen!



  • Ronny Næss

    torsdag

    Ronny Næss


    • Hei. Erik.

      Nei, dette er feil person. Jeg ble kjent med Løvenskiold og Frydenlund først året etter, på befalskolen i Kavaleriet. Jeg bodde på rom med Ketil hele det året, og vi tjenestegjorde i samme eskadron på Bardufoss hele året etter, som sersjanter. Thomas kom ikke inn, men han har jeg mye kontakt med igjen idag via Heimevernet.


      -Ronny


  • Erik Ribsskog



    • Hei,

      ok, det er sånn det henger sammen ja.

      Jeg var ikke klar over det at Løvenskiold og Frydenlund søkte til befalskole.

      Jeg var også i HV, i støtteområdet, fra 1996 vel.

      Jeg overhørte i Oslo, i 2003 og 2004, at jeg var forfulgt av noe 'mafian', og har flyktet til England, to ganger, sist etter at jeg ble forsøkt myrdet i Kvelde, i 2005.


      Så jeg aner ikke hvor AG3 osv., er.

      Jeg la det igjen hos City Self-storage, i 2004.

      Men jeg har kontaktet HV om det, og er nå veteran fra HV, så det skulle være i orden sånn sett.

      Selv om ikke City Self-Storage vil si hva de har gjort med tinga mine.


      Det er kanskje HV som tuller, men de kan ikke rote med mine ting sånn, mener jeg, for der lå det også ting som gamle kjærestebrev fra Nina Monsen og Siri Rognli Olsen og Sari Arokivi osv., (fra ferier i England osv).


      Så det ville i såfall vært bare tull.

      Bare sier fra om at det er noe som foregår, men HV veit om det, så du trenger ikke å ta det med dem, ihvertfall så veit dem det.

      Jeg bare sa fra mens jeg dreiv med Facebook-meldinger her.


      Jeg skal ikke sende mer nå.

      Beklager igjen nå at jeg skreiv til feil person.

      Har også hørt fra Løvenskiold såvidt, selv om han også mobba meg litt da jeg var på reservelaget, (som hadde samme rom som staben på slutten), og sa at jeg og 12.7 toer Staff sov med rumpa i været.


      Men det tror jeg må være noe han har finni på egentlig.

      For det syntes jeg hørtes rart ut.

      Men men.

      Lykke til videre i HV osv., og hils Løvenskiold eventuelt.

      Mvh.

      Erik Ribsskog



  • Erik Ribsskog



    • Er du forresten i slekt med rektor Næss, som var min rektor i første klasse på Østre Halsen skole, skoleåret 1977/78?

      Eller Dr. Næss i Helgeroa, som min onkel Martin dro meg med til, fra Kvelde, i 2005, for han skulle ha det til at jeg var sinnsyk osv., da jeg nevnte jeg var forfulgt av noe 'mafian', osv.


      Mvh.

      Erik Ribsskog


  • Ronny Næss

    torsdag

    Ronny Næss


    • Nei, ikke i slekt (så vidt jeg vet i hvert fall).


  • Ronny Næss



  • Erik Ribsskog



    • Hei,

      det er ikke noe personlig, men jeg har dessverre som policy å ikke fjerne noe fra bloggen, før jeg har fått rettighetene mine, som jeg har opplyst om til advokat Elden osv.

      Håper dette er i orden!


      Mvh.

      Erik Ribsskog


  • Ronny Næss



    • Hei, igjen.

      Tenker du ikke på at jeg kanskje synes det er litt personlig, og tenker du ikke på hva som kan skje dersom 'mafian' kaster seg over meg, i forsøk på å finne deg? Du må jo verne om de du er i kontakt med, og ikke blottlegge de offentlig på denne måten.


      Nei, det er jo ikke i orden. Det er derfor jeg tok kontakt med deg om du kunne ta det bort. Du kunne jo feks ha spurt meg først om de var greit feks?

      Minner om at jeg var feil person, og ikke den du forsøkte å få tak på.


      Jeg opplyser samtidig om at du ikke har min tillatelse om å publisere min dialog med deg, nå eller tidligere, offentlig! Vennligst respekter dette.

      Jeg legger ved et utdrag fra artikkelen personvern fra Wikipedia:


      Veldig få som publiserer personopplysninger på internett, sett bort fra avisenes nettutgivelser, er klar over hvilke lover og regler som gjelder. Særlig er identifikasjon av personer et stort problem, både utilsiktet og tilsiktet. Eksempler på utilsiktet spredning av personopplysninger kan være gjennom familiens julebrev, onkels hjemmeside og lillebrors blogg. Tilsiktet spredning kan ofte bære preg av personangrep, og forekommer i mange blogger og websider. Mange norske forfattere av slike artikler og tekster kaller seg journalister og påberoper seg ytringsfrihet, og blant annet overnevnte paragraf i Personopplysningsloven. Nå er det likevel slik at det etter rettspraksis stilles høye krav til slike identifiserbare personomtaler. Da særlig skal identifisering kunne begrunnes i et berettiget informasjonsbehov.


      Antar at dette ikke bare gjelder meg, men også veldig mange andre som du også blottlegger på bloggen din med personlige opplysninger som navn, bosted, detaljer om fortid, epostadresser, dialoger, osv.

      Mvh
      Ronny Næss



  • Erik Ribsskog



    • Hei igjen,

      nå er det sånn at jeg har hatt den bloggen her i mange år.

      Og har hatt den samme policy-en angående sletting, hele tiden.

      Jeg har sagt det samme til advokat Elden, og alle andre som har ønsket noe slettet fra bloggen, at dette er en nød-blogg, og at jeg skal slette alt sånt, når jeg får rettighetene mine fra politiet.


      Beklager hvis dette medfører noen problemer!

      Mvh.

      Erik Ribsskog


  • Ronny Næss



    • Jeg skjønner fortsatt ikke hva jeg har med det å gjøre..., og jeg ser ikke helt nøden til å legge ut hva vi to snakker om eller ikke. Er ikke akkurat en stortingsrepresentat du snakker med her, og jeg finner det litt søkt at du legger ut meg med navn og bilde, sånn til info!


      Du er klar over at du bryter med mitt ønske om at dette ikke blir publisert? Jeg anser dette som en æreskrenkelse at du ignorerer mine krav! Jeg vurder å sette en advokat på saken om du ikke umiddelbart fjerner all kommunikasjon mellom meg og deg.


      Hilsen
      Ronny Næss


  • Erik Ribsskog



    • Hei,

      jeg beklager, men jeg kan nesten ikke bryte den policyen jeg har.

      Jeg har sagt det samme til alle andre, så da kan jeg ikke plutselig begynne å lage unntak, synes jeg.

      Dette er min korrespondanse, som jeg kan ha med om på min blogg, mener jeg.


      Men dette er ikke noe personlig, du får ha en god helg likevel.

      Mvh.

      Erik Ribsskog


  • Ronny Næss



    • Ok, men jeg tar det altså personlig. Du vil bli kontaktet via andre instanser.

      -Ronny


  • Erik Ribsskog



    • Hei,

      ja Norge er et fritt land så.

      Jeg trodde ikke at oss kara i Heimevernet hadde noe å skjule.

      Det er jo ikke akkurat statshemmeligheter dette er snakk om, dette er jo bare løs chatting, og det mener jeg at jeg har lov å publisere.


      Jeg mener ihvertfall at jeg har rett til å publisere Facebook-samtaler.

      Jeg har gjort det i flere år nå, og ingen har bevist at det ikke er lov.

      Jeg har til og med publisert brev fra bestemor Ingeborg, i Nevlunghavn, jeg skjønner ikke at det skal være noe galt eller ulovlig med det, så det kommer jeg nok til å fortsette med dessverre.


      Mvh.

      Erik Ribsskog


  • Ronny Næss



  • Ronny Næss



  • Erik Ribsskog



    • Hei,

      men bilder fra Facebook er det vanlig at aviser osv., også bruker.

      Profilbilder er liksom som et pressebilde, mener jeg.

      Du har jo selv publisert bildet på Facebook, og det følger jo med når du skriver meldinger.


      Jeg tror det er andre typer bilder som menes med det der, f.eks. bilder på Flickr.

      Du kan si jeg gjør som Knausgård på bloggen min, at jeg skriver om alt som har skjedd meg da.

      Jeg skulle gjerne ha fjerna de samtalene med deg, men jeg synes ikke at jeg kan gjøre unntak, etter å sagt en ting til alle de andre som har villet fjerne ting fra bloggen.


      En Facebook-samtale mellom folk som bare kjenner hverandre gjennom Løvenskiold og Frydenlund, osv., er vel ikke så farlig.

      Løvenskiold er også på bloggen forresten:

      http://johncons-mirror.blogspot.com/2011/01/mer-fra-lvenskiold-fra-militret.html


      Og mange fra Oppland regiment.

      De fra HV kjente jeg ikke så bra, (for jeg hadde en kneskade), så de husker jeg ikke navna på engang dessverre.

      Dette var støtte-området og ikke noe geografisk område, så det var nesten som et kompani i hæren, med egne 12-7 tropper og kanon-tropper vel.


      Så det var nesten som at HV ble som Hæren synes jeg, noe som er merkelig vel.

      Men men.

      Mvh.

      Erik Ribsskog




  • Ronny Næss



    • Mine private dialoger på facebook er ikke synlige for andre, når du legger det ut så blir det plutselig offentlig. Jeg ser utifra bloggen din at du stort sett spør andre om det er greit, eller informerer de på forhånd. Det gjorde du ikke i mitt tilfelle. Glemte du det? Din policy er vel også å informere de du er i kontakt med, om at det du snakker med de om, vil bli lagt ut på din blogg?


      Det er ikke selve teksten jeg bryr meg om, selv om jeg synes det også blir feil å legge ut. Da jeg svarte deg viste jeg ikke at jeg samtidig svarte alle andre internettbrukere på jorden i tillegg. Det som bryr meg mest, er bilde og navnet, og at det er knyttet til en tekst. Man kan altså nå spore meg til hendelser med navn og bilde. Knytte meg til personer i tid og sted. Det kunne man ikke før jeg snakket med deg, og derfor synes jeg det blir feil og at du går inn i mitt private rom ved å legge ut vår dialog på denne måten.


      Du må mene hva du vil om bildet, og hvordan det kan brukes, men jeg gjentar det for deg. Du har ikke min tillatelse til å legge ut bilde, dialogen og navnet mitt.

      Igjen ber jeg deg om å fjerne det.

      -Ronny



  • Erik Ribsskog



    • Hei,

      jeg har ikke noe policy om å si fra om det.

      Dette er en nød-blogg, for h*lvete.

      Nå gidder jeg ikke å gjenta meg selv mer.

      Jeg har en policy å ikke fjerne noe fra bloggen.

      Jeg mener jeg har rett til å poste min korrespondanse på bloggen.


      Jeg burde kanskje bli flinkere til å si fra om det.

      Beklager det i såfall!

      Mvh.

      Erik Ribsskog


  • Erik Ribsskog



    • Hvis du er fra Tønsberg, så kjenner jeg Rose Marie Baltersen, Steinar Nielsen og Pål Eier, fra Sande VGS., og Frode Kølner fra Larvik og Kenneth Ek, fra Drammen.

      Dem burde vel klare å bekrefte at jeg ikke pleier å tulle, selv om jeg har måttet kutte ut Kølner, osv.


      Mvh.

      Erik Ribsskog


  • Ronny Næss



    • Jeg kan godt gjenta meg selv. Det er ikke ok for meg at du publiserer noe av dette på bloggen. Du har ikke spurt, og det er ikke greit. Nødblogg eller ikke, det har ingenting med meg å gjøre og du har ingen rett til å legge ut det vi har snakket om. Hadde jeg kommet med trusler, eller på noen måte vært involvert i noe av det du engasjerer deg i eller jobber med, ville saken kanskje vært en annen. Akkurat som jeg har respekt for dine problemer, synes jeg du skal tenke over at du nå skaper problemer for meg.


      En beklagelse holder liksom ikke, det er ikke det jeg ønsker.

      Nei, jeg kjenner ikken noen av de du snakker om.


  • Ronny Næss



    • -Ronny


  • Erik Ribsskog

    for 17 timer siden

    Erik Ribsskog


    • Hei,

      for å si det sånn, så tror jeg ikke at jeg behøver å be om lov for å publisere våre Facebook-samtaler.

      Vi kjenner hverandre ikke privat, og dette er bare snakk om militæret/HV osv.

      Og dette går under min yttringsfrihet, at jeg kan publisere mine Facebook-samtaler.


      Altså, min situasjon er den, at mange andre har bedt meg slette, men jeg har svart det, at jeg ikke gjør det, før jeg får mine rettigheter, fra myndighetene.

      Jeg skjønner ikke at du som Heimevernsmann osv., har noe å være redd for, du har jo nettverk og det som er da.


      Da må det være noe alvorlig galt i Norge, mener jeg, hvis HV-folk er redde for å bli sitert/tatt med, på en blogg.

      Jeg tror ikke det er noe vits i at vi fortsetter sånn her.

      Vi blir visst ikke enige.


      At vi begge bare gjentar oss selv, det tror jeg ikke er noe konstruktivt.

      Så jeg foreslår av vi avslutter vår kontakt her, det var jo bare fordi jeg trodde at du var Nybø, fra Geværkompaniet, og om militæret osv.


      Håper dette er i orden!

      Med hilsen

      Erik Ribsskog


  • Ronny Næss

    for 16 timer siden

    Ronny Næss


    • Jo, du trenger faktisk å be meg om lov for å publisere de samtalene.

      Dette har ingenting med HV å gjøre. Poenget mitt er at du har ikke min tillatelse til å publisere og offentliggjøre det vi snakker om, samt legge ut bilde og navn. Det har ikke noe med ytringsfrihet å gjøre, den har du fortsatt. Det er snakk om personvern.


      Til orientering kommer jeg ikke til å gi meg før dialogen og bildene er borte. Jeg kommer til å kontakte rett instans for å få det slik jeg har krav på.

      Med fare for å gjenta meg selv. Du har ikke min tillatelse til å legge ut bilde, navn og dialogen vi to har hatt.


      PS! Tror du denne noen 'mafian' kanskje kan være helt vanlige menneskser som du på en eller annen måte har provosert eller irritert i noe grad, nok til at de ønsker å kontakte deg, med den hensikt å få rettet opp i et eller annet? Jeg bare forsøker å tenke litt utenfor boksen her...


      Ikke vet jeg...., men men

      Vi får se.

      Hilsen
      Ronny Næss



  • Ronny Næss

    for 16 timer siden

    Ronny Næss


    • PS2! Hvordan fikk du Nybø til å bli Næss.


  • Erik Ribsskog

    for 16 timer siden

    Erik Ribsskog


    • Hei,

      jeg tror ikke jeg trenger din tillatelse for å legge ut vår Facebook-samtale.

      På samme måte som jeg tror at jeg ikke trenger tillatelse for å publisere brev fra min bestemor Ingeborg, eller andre brev sendt til meg, på bloggen.


      Det er min mening.

      Jeg er ikke noe ekspert på dette, jeg har ikke gått på Journalisthøgskolen, eller lignende, så jeg kan ikke dette på rams.

      Men jeg har skrevet johncons-blogg, i flere år, og har publisert mange Facebook-samtaler, siden 2007 vel.


      Og aldri har noen vist meg noe sted, hvor det står, at det ikke er lov.

      Så før jeg ser det, så vil jeg nok fortsette å publisere sånne her samtaler.

      Det er liksom del av det varslings, nød og rettighetsprosjektet, johncons-blogg, som jeg holder på meg nå.


      Litt som han Knausgård, eller som den tegneserien Rocky, de også skriver om folk de kjenner/har kontakt med.

      Da har jeg igjen prøvd å forklare min mening angående dette.

      Med hilsen

      Erik Ribsskog


      PS.

      Hvordan jeg fikk Nybø til å bli Næss.

      Jeg var jo i Geværkompaniet, i 1992/93, og mye har skjedd siden den tid, så at jeg skal huske navna på alle i troppen, på rams, det tror jeg ikke det er mange som gjør.


      Men både Nybø og Næss begynner jo på 'N', for eksempel.


  • Erik Ribsskog

    for 16 timer siden

    Erik Ribsskog


    • Altså,

      vi er jo ikke i noe hemmelig forbund vi.

      Jeg har ikke gitt noe løfte/ed/besvergelse om at jeg ikke skal gjengi hva vi prater om.

      Jeg mener jeg har lov å referere til vår samtale, uten å be om tillatelse.


      Hvis dette var noe hemmelig, (som jeg ikke kunne referere til/si videre/publisere om), så måtte du ha sagt fra, mener jeg.

      Så sånn mener jeg dette er.

      Med hilsen

      Erik Ribsskog



  • Erik Ribsskog

    for 15 timer siden

    Erik Ribsskog


    • Kjenner du forresten Lise Mikkelsen eller Sara Teigen, fra Tønsberg da?

      Da jeg jobba på Arvato, her i Liverpool, så jobba også hu Lise Mikkelsen der.

      (Jeg har en arbeidssak mot Arvato, og hu Mikkelsen klaga også fælt).


      Og hu sa det, at da hu var lita så var hu og Sara Teigen på stranda.

      Og da hadde hu Sara Teigen løpt rundt på stranda og skriki, 'vet dere hvem pappaen min er, vet dere hvem pappaen min er, Jahn Teigen'.


      Og da hadde hu Lise Mikkelsen ropt det, sa hu:

      Vet dere hvem pappaen min er, vet dere hvem pappaen min er, et eller annet Mikkelsen.

      Bare noe jeg tenkte på nå som vi preika om Tønsberg.

      Men du får ha en god helg og beklager hvis det ikke var noe kult å være på bloggen.


      Mvh.

      Erik Ribsskog


  • Ronny Næss

    for 14 timer siden

    Ronny Næss


    • Hei, igjen.

      Jeg kjenner ikke de du snakker om, men jeg kjenner en Arne Antonsen fra Tønsberg, Vigdis Simonsen fra Drammen, Kjersti fra Skien og Ante fra Finmark. Kjenner du noen av dem?

      Ille med slike som klager fælt. Ikke alle som kan være som oss, som tolererer folk og systemer rundt oss, som det er :-) Nei, disse klagerne skulle vi sendt 'mafian' på, om du skjønner hva jeg mener ;-)


      Så forresten faren til hun Teigen på TV nå nettopp. Lurer på om det er en sammenheng. Var rart at jeg så han (og moren...Anita, eller noe...) på tv, også har du akkurat skrevet om datteren. Har nesten vanskligheter med å se at det er tilfeldig. Særlig mhp alle de forskjellige fedrene som tross alt bor i norge, også er det akkurat faren hennes som synger. Det var rart, men men.


      Vi får se.

      Men du, til noe annet. Du sa at du måtte lese det selv, om du ikke hadde lov til å publisere ting på nettet.

      Ta en titt på vedlagt link. Fortell meg hva du synes, og hvordan du tolker det som står der.http://www.datatilsynet.no/templates/article____881.aspx


      Mulig jeg misforstår, men jeg får det ikke helt til å stemme med teksten og det du sier om at du kan gjøre som du vil. Jeg er ikke utdannet advokat eller journalist, men jeg kan lese og jeg synes det ser ut som at du kanskje ikke har liv til å publisere som du vil om hva som helst på bloggen. Mulig jeg tar feil. Venter på svar fra deg, om hva du tenker om dette.


      I mens får du ha en fin lørdagskveld. Vi har spist smørbukk vi da. Ikke Wethers Original som du selger på godteributikken, men veldig bra allikevel. Savner du norsk godteri? Kanskje du burde starte opp et kontor i Oslo også, som kan selge motsatt vei? Ingen dum tanke...men men. Vi får se.


      Hører av deg.

      PS! Kjenner en Gunnar også, men han har flytta. Tror det var noe med mora eller noe...at hun hadde fått seg type, og at han prøvde seg på dama til Gunnar eller noe. Ikke vet jeg. Tror han bor i Stavern kanskje.


      mvh
      Ronny Næss



    • www.datatilsynet.no

      Datatilsynet har skissert klare normer for hva man kan og ikke kan i forhold til bilder på nett.



  • Erik Ribsskog

    for 14 timer siden

    Erik Ribsskog


    • Hei,

      jeg trodde folk som var i Heimevernet skulle være seriøse jeg.

      Men dette var jo bare tull.

      Lykke til med å få skikk på Heimvernet osv.

      Mvh.

      Erik Ribsskog



  • Ronny Næss

    for 13 timer siden

    Ronny Næss


    • Hei, nei det er ikke bare tull. Les linken jeg sendte deg.

      Du skrev: Men jeg har skrevet johncons-blogg, i flere år, og har publisert mange Facebook-samtaler, siden 2007 vel. Og aldri har noen vist meg noe sted, hvor det står, at det ikke er lov. Så før jeg ser det, så vil jeg nok fortsette å publisere sånne her samtaler.


      Linken viser at du kanskje tar litt lett på det.

      Heimevernet har fremdeles ikke noe med dette å gjøre. Bare gamle gubber der vet du. Slike som fyrer opp HV-bål og lommelerke som går på rundgang ;-) Ekke noe for deg det vel, du drikker kanskje ikke heller?


      Jeg vil gjerne høre fra deg, hva du synes om det datatilsynet skriver, og hvordan du tolker det.

      Hører av deg.

      PS! Drit i Gunnar, han var ikke noe særlig grei allikevel.

      mvh
      Ronny Næss



  • Ronny Næss

    for 12 timer siden

    Ronny Næss


    • Hei, igjen Erik.

      Under ser du hva Datatilsynet skriver om bilder.

      mvh
      Ronny Næss

      PS! Jeg gjentar for sikkerhetsskyld at du ikke har min tillatelse til å trykke noe av det du har lagt ut fra vår dialog. Dette bør i det minste begrense bruken av bilder.



      Datatilsynet har skissert klare normer for hva man kan og ikke kan i forhold til bilder på nett.
      -------------------------------------------------
      Det finnes i dag ingen spesifikke lover som gjelder offentliggjøring av bilder på Internett. Selve publiseringen vil imidlertid falle inn under åndsverkloven § 45c. Mange har likevel frem til nå gjemt seg bak argumentet at de har en privat hjemmeside/blogg, og at de som privatpersoner kan legge ut omtrent hva de vil av bilder og andre opplysninger om venner og kjente. EF-domstolen har derimot slått fast at dette ikke kan brukes som argument ved publisering på Internett, der personopplysninger (herunder også bilder av gjenkjennelige personer) blir gjort tilgjengelige for et ubestemt antall personer. Enhver som publiserer bilder eller andre personopplysninger på nettet må derfor også forholde seg til personopplysningsloven.


      Portrettbilder
      -----------
      Her er hovedformålet å avbilde en eller flere bestemte personer. Hovedregelen er da at man alltid skal ha samtykke fra de avbildede før bildet legges ut på nett.

      Regelen er begrunnet i at en slik publisering vil kunne medføre ulemper for de som er avbildet da noen vil føle det ubehagelig at bilder, gjerne sammen med opplysninger om navn eller lignende, gjøres tilgjengelig for alle. Denne ulempen vil normalt veie tyngre enn interessen i offentliggjøringen. Bilder som ligger på nettet kan være uskyldige nok i seg selv, men sammenholdt med bilder og opplysninger på andre nettsteder, vil de kunne gi en helhetlig profil av enkeltpersoner som disse ikke ønsker.


      Samtykke
      --------
      Når det gjelder samtykke, stiller loven i utgangspunktet ikke krav til at dette skal være skriftlig, men det må ikke være noe rom for tvil om et samtykke virkelig er gitt eller ikke. Samtykket må være en aktiv handling. Det er den som har publisert bildene som eventuelt må bevise at et frivillig, uttrykkelig og informert samtykke virkelig foreligger.


      Ut over de generelle bestemmelsene i personopplysningsloven bør man også kjenne åndsverkloven:

      Åndsverkloven § 45c
      ------------------
      Fotografi som avbilder en person kan ikke gjengis eller vises offentlig uten samtykke av den avbildede, unntatt når


      a) avbildningen har aktuell og allmenn interesse,
      b) avbildningen av personen er mindre viktig enn hovedinnholdet i bildet,
      c) bildet gjengir forsamlinger, folketog i friluft eller forhold eller hendelser som har allmenn interesse,

      d) eksemplar av avbildningen på vanlig måte vises som reklame for fotografens virksomhet og den avbildede ikke nedlegger forbud, eller
      e) bildet brukes som omhandlet i § 23 første ledd tredje punktum eller § 27 andre ledd.

      Vernet gjelder i den avbildedes levetid og 15 år etter utløpet av hans dødsår.


  • Ronny Næss

    for 12 timer siden

    Ronny Næss


  • Erik Ribsskog

    for 11 timer siden

    Erik Ribsskog


    • Hei,

      ja, men det er jo du som har lagt det bildet ut på nett, og sender det til meg, når du skriver til meg på Facebook.

      Hvis du ikke vil at folk skal se det bildet, så burde du ta det bort fra Facebook da.


      Det er mange som ikke har bilde på Facebook.

      Dessuten, hvis vi prater sammen, så må jeg kunne si det videre, f.eks. hvis jeg møter Frydenlund.

      Da kan ikke jeg begynne å ringe deg på mobilen, og si at 'er det greit at jeg sier til Frydenlund at du sa at Løvenskiold ikke kom inn på befalskolen?'.


      Det blir for dumt, synes jeg.

      Så her føler jeg at jeg har mitt på tørre.

      Jeg har skrevet blogg i mange år, og har publisert hundrevis av Facebook-samtaler.

      Dessuten er bloggen i USA, og jeg er i England.


      Så man kan ikke bare bruke norsk lov her tror jeg.

      Så du får heller roe deg ned litt og nyte sommerværet tror jeg.

      Det er vel fint i Tønsberg nå tror jeg, hvis jeg skulle tippe, nede ved havna der osv. :)


      Har dere ikke fin havn i Tønsberg, eller du er kanskje mest i Oslo.

      Jeg får skrive til Løvenskiold og, og mobbe han litt siden han ikke kom inn på befalskolen.

      Men du får ha en bra helg.

      Mvh.


      Erik Ribsskog


  • Ronny Næss

    for 11 timer siden

    Ronny Næss


    • Hei.

      Du vet at det jeg snakker om folk med på facebook, det blir ikke tilgjengelig for andre enn den jeg prater med og meg selv. Alternativ er hvis jeg legger det ut på facebookforsiden min, da får alle mine venner se det også. Fortsatt ikke resten av verden. Din blogg er tilgjengelig for alle, og den indekseres av verdens beste søkemotor Google hele tiden. Jeg synes du bør tenke litt over hva du legger ut på bloggen og ikke. Er jo dumt om du bryter lover og sånt, tenker jeg.


      Hvor du publiserer et har ikke så mye å si. For å sette det litt på spissen. Dersom du hadde lagt ut nakenbilder av feks Mette-Marit, på en server i USA og kongehuset, samt den norske regjenring fant ut det. Tror du at det hadde vært greit?


      Du kjenner sikkert til Jon Bing. Han uttaler seg i en sak ikke ulik denne, dog litt annet innhold. Det er en video som legges ut i tro om at det er Lommemannen. Nå var det ikke det, men uansett så skriver Bing at vedkommende som er avbildet skulle gitt samtykke, og at noe annet vil være straffbart. Youtub eies også av Google, og drites også i USA (vil jeg anta). Jeg ser ikke helt forskjellen på den saken og dette. Du har ikke mitt samtykke, og dermed er det ulovelig det du gjør. Du bryter personvernsloven og det er straffbart.http://www.adressa.no/nyheter/innenriks/lommemannen/article1011182.ece


      Frykter du ikke hvilke konsekvenser dette kan få for din blogg? Er det ikke bedre å bare fjerne innleggene enn å risikere å miste kanskje alt sammen? Gud veit hvor mange andre som kan få interesse av å få ting fjernet etter at jeg har fått gjennomslag!


      Havna i Tønsberg er fin den, men jeg har ikke bodd der på mange år. Er nok Oslo som gjelder ja. Dessuten er det nok en annen Ronny Næss du har funnet som bor i Tønsberg ;-)


      Thomas lar seg nok ikke mobbe, og dessuten hadde Thomas vært motivert for å komme inn så hadde han kommet inn ;-)


      Mvh
      Ronny Næss



    • www.adressa.no

      Med bilder og fullt navn hetses den siktede i Lommemann-saken på YouTube. Nå viser det seg at bildene viser feil mann.



  • Ronny Næss

    for 11 timer siden

    Ronny Næss


  • Ronny Næss

    for 11 timer siden

    Ronny Næss


    • Også fra nettvett.no, ang blogging. Litt mer utfyllende og detaljert. Les spesielt det angående "lover og regler"

      Du kan ikke løpe fra ansvaret ditt, eller forsøke å vri deg unna. Du har plikt i å sette deg inn i lover og regler for hva du kan foreta deg eller ikke på internett. Les og lær.


      Nok en gang vil jeg gjenta at du har ikke mitt samtykke til å publisere noe av dette vi har diskutert her på facebook.

      Nå føler jeg vel egentlig at du bør ha fått nok informasjon om lover og regler, satt av den norske stat til at du kan foreta det som er riktig. Lykke til med beslutningen og ha en ellers bekymringsløs og fin lørdagskveld i stuen.


      PS! Jeg er ikke sint, jeg er ikke opprørt, faktisk heller ikke overrasket. Det er bare snakk om prinsipp!

      PS2! Vi snakkes vel kanskje videre? ;-)


      mvh
      Ronny Næss



    • www.nettvett.no

      Blogger kan fremstå som en dagbok for den som skriver, men kan også være vinklet mot et bestemt tema, interesse eller kunstform. Les mer her.



  • Erik Ribsskog

    for 10 timer siden

    Erik Ribsskog


    • Hei,

      det er en interessant diskusjon.

      Det er forskjell mellom nakenbilder og profilbilder på Facebook, mener jeg.

      Jeg synes jeg har forklart nok om det, med at jeg kan publisere samtalene, jeg mener det går under ytringsfriheten.


      Det er greit å diskutere dette, men dette går ikke under norsk lov, siden Blogger er i USA, så er det nok amerikansk lov som gjelder.

      Sånn er vel bare verden nå for tiden.

      Jeg har prøvd å ha bloggen på norske bloggtjenester, som Blogg.no, men bloggen har bare blitt slettet.


      Jeg kan godt diskutere dette.

      Jeg lurer litt på de samme tingene selv og, og er ikke noe ekspert på dette, men har begynt å blogge, og så fortsatt, uten at noe har skjedd med Blogger-bloggen, som nå har cirka 14.000 bloggposter og nærmere 1.5 millioner sidevisninger.


      Det står Tønsberg på Facebook-profilen din, at du er fra Tønsberg, det er derfor jeg har begynt å bable om Tønsberg.

      Hvorfor begynte Løvenskiold på befalskolen hvis han ikke var motivert da, det var spesielt.


      Men men.

      Kanskje det var Frydenlund som tulla?

      Hvem vet.

      Hvor er dere i HV da, hvis det er lov å spørre om det?

      Jeg var i HV 02, for Oslo, og i område 2018, støtteområde.

      Synes du ikke at det er spesielt med 12.7-tropper?


      Jeg er klar for å diskutere hvis det blir holdt på et sivilisert nivå.

      Du ser litt tøff ut, men jeg ser at du klarer å diskutere sivilisert, så det er bra.

      Jeg så også at du har gått på HiO, er det HiO IU det er snakk om?


      Jeg har en klage på de, for jeg ble tulla med av Frode Eika Sandnes der.

      Jeg kan finne mer om det på bloggen hvis du veit hvem det er.

      Mvh.

      Erik Ribsskog



  • Erik Ribsskog

    for 10 timer siden

    Erik Ribsskog


    • Det her er jo også bare noe tull egentlig.

      Jeg forklarte deg jo, at jeg trodde du var Nybø, men husket navnet mens jeg skrev.

      Så når du sender svar, så må jo ta det utgangspunktet, at det er bare noe tull, eventuelt noe om militæret.


      Så dette er ikke noen initime personopplysninger eller nakenbilder, som dette gjelder.

      Dette blir som å publisere sin ligningsattest, eller noe, på nettet, mener jeg.

      Jeg har jo ikke kontaktet deg som privatperson, men som militær.


      Så da så vel jeg for meg kanskje noen gode historier fra militæret, men ikke for private ting.

      Så dette er ikke en privat samtale, men en som er i forbindelse med militæret, mener jeg.

      Og jeg har vel også forklart at jeg er forfulgt av 'mafian' osv.


      Så dette er bakgrunnen her.

      Så å få dette til å bli som noen nakenbilder, det er ikke riktig, mener jeg.

      Håper du kan si deg enig i at dette er om militæret og ikke om noen intime, private greier, (siden vi ikke kjenner hverandre, og vel begge er heterofile, ihvertfall er jeg det).


      Med veteran-hilsen

      Erik Ribsskog


  • Ronny Næss

    for 9 timer siden

    Ronny Næss


    • Nja, hetro eller ikke har vel ikke så mye med saken å gjøre egentlig. For at du ikke skal misforstå det utsagnet så vil jeg bare klarifisere at jeg er hetro! (sånn til alle dere andre som også leser dette..hehe

      Videre at du tok kontakt er bare hyggelig, det gjør ingenting at du tok feil av meg og en annen. Det har heller ikke så mye med saken å gjøre.


      Jeg tror ikke du er tjent med å vinkle dette inn på en militær samtale. Da er ennå strengere, så det tror jeg vi skal la vær å gjøre. Til dine spørsmål fra forrige melding, så har jeg ingen kommentar hva angår militæret.


      Om du er forfulgt er i for seg alvorlig, men det forsvarer ikke at du kan legge ut hva som helst på bloggen, og spesielt ikke når det bryter norsk lov. Akkurat det er selve saken, og ikke noe man kan tulle bort.


      Det mer nakenbilde var bare et eksempel. Poenget var bare at man kan ikke legge ut bilde av en annen uten dennes samtykke.

      Vil legge til at alt det du spør om i sosial sammenheng, i forhold til bosted, venner og bekjente, hv osv er hyggelig det, men jeg kan ikke snakke med deg om noen av disse tingene så lenge jeg vet at det vil bli lagt ut på en blogg som alle kan lese. Da er det ikke lenger bare deg jeg prater med, men alle i hele verden (teoretisk sett).


      Hilsen
      Ronny Næss


  • Erik Ribsskog

    for 9 timer siden

    Erik Ribsskog


    • Hei,

      altså, det bildet du snakker om, det er et som følger med, når du sender meg melding.

      Og det er et bilde du har lagt ut på nettet selv.

      Da blir det nesten som at politikere og næringslivsledere, som har egne bilder pressen kan bruke, osv.


      Også aviser er vel kjent for å publisere (profil)-bilder fra Facebook.

      Jeg skjønner ikke at det skal være verre, hvis en blogg gjør det.

      Og du har jo selv sendt meg disse meldingene og bildet, så jeg kan ikke si annet, enn at jeg tror dette må være i orden.


      Jeg tror at Blogger hadde stengt bloggen min for lenge siden, hvis dette her hadde vært noe ulovlig.

      Men jeg skjønner at det er forskjell på praksis i Norge og i USA, osv.

      Så dette er nok et komplisert tema.


      Arvato klarte å få slettet noe på bloggen min, så kanskje du også klarer det, det er mulig.

      Men det får du ta med Blogger i såfall.

      De har ikke sagt noe til meg, om at dette ikke er greit, i USA.


      Ja, du velger jo også selv hva du svarer på.

      Dette var først og fremst militært.

      Det er ikke så ofte jeg snakker med folk fra militæret og HV osv., så hva som er gjengs grense for skille mellom militært og privat, det har jeg ikke helt oversikten over, men jeg regner med at du har det, siden du har gått på befalskole, osv.


      Men vi får kanskje bare være enige om å være uenige.

      Jeg er så vant til å publisere alt av Facebook-meldinger på denne måten, så dette er som en vane for meg nå, må jeg si.

      johncons-blogg er noe jeg startet med, fordi jeg ikke fikk rettighetene mine, av Kripos og andre norske myndigheter, etter at jeg rømte til Liverpool, etter å ha blitt forsøkt myrdet i Kvelde, i 2005, og etter å ha overhørt at jeg er forfulgt av 'mafian', i Oslo, i 2003 og 2004.


      Da jeg bodde i Oslo, så hadde jeg ikke blogg, og publiserte ikke samtaler fra internett, eller noe sånt.

      Så dette er noe jeg har begynt med i et forsøk på å få mine rettigheter, og for å varsle at ting kanskje ikke er som de burde, i Norge, og for å liksom rope 'ulv' da.


      Men dette har jeg vel vært innom tidligere og, i denne samtalen og.

      Jeg har gjentatt meg selv mange ganger nå, siden du er i Heimevernet, osv.

      Men nå har vi kanskje diskutert dette lenge nok, føler jeg.


      Så vi får kanskje stoppe det her.

      Hvis det ikke er noe nytt du vil diskutere/bidra med, i samme slengen.

      Mvh.

      Erik Ribsskog


  • Ronny Næss

    for 13 minutter siden

    Ronny Næss


    • God morgen Erik.

      Bildet du finner av meg på facebook knytter ikke meg til en dialog eller utsagn. Det viser bare at jeg er meg, ved siden av navnet mitt. Det er stor forskjell på det, og det å legge ut samtaler, bilder og navn på en blogg som alle kan lese.


      Du kan se det på denne måten. Hadde jeg visst at du ville lagt ut alt vi pratet om på bloggen med en gang, så hadde jeg ikke svart deg. Det synes jeg du skal tenke over, og at du skal informere alle du kontakter om. Jeg ser jo at du stort sett gjør det, og at folkene ikke protesterer. Da er det greit. Du gjorde ikke det med meg, du nevnte ikke at det ville bli lagt ut på en blogg. Å når jeg sier til deg at jeg ikke synes det er greit, samt henviser til loven at jeg har retten på min side om at du ikke kan gjøre det, så bryr du deg ikke om det.


      Jeg synes bloggen din er underholdende og interessant, men når mennesker føler seg brydd med at du legger ut informasjon som berører dem, og du ikke har hjemmel for å gjøre det så blir det feil. Da går du over en grense hvor du gjør mer ugang og risikerer å få uvenner. Det tenker jeg at du ikke er tjent med.


      Hvordan fant du ut at jeg kjenner Løvenskiold og Frydenlund? Du er jo ikke venner på facebook med noen av dem og jeg har vel ikke blottlagt noe på min profil, tror jeg?

      Tenk litt over det jeg har nevnt over, også vil jeg at du samtidig skal reflektere over verdien av å ha din og min dialog på bloggen. Gir det deg noen fordeler i forhold til bloggen som en "nødblogg" eller hemmer det den mere, sett i øynene til de du faktisk forsøker å rope ulv til? Jeg tror nemlig at det kan oppfattes litt feil, at den type innhold hører hjemme i din blogg, og kanksje spesielt siden jeg ikke samtykker til det. Ref det vi allerede har snakket masse om.


      Jeg kan ikke stoppe før jeg får det som jeg vil.

      Ha en fin dag.

      PS! Flere har kontaktet meg i forbindelse med denne uenigheten vår. De sier at det er nytteløst, og at man ikke kan prate deg til fornuft. Jeg tror du er er en intelligent kar, masse utdannelse (fra en fin skole, hint-hint) har du også, og da tror jeg du er i stand til å erkjenne at du kanskje ikke har rett. Oss IT-kara i mellom liksom.


      Vi får se.

      mvh
      Ronny Næss


  • Erik Ribsskog

    for 8 minutter siden

    Erik Ribsskog


    • Hei,

      nå er det andre gangen jeg sier det, at du må kontakte Blogger, hvis du tror at noen av mine bloggposter bryter mot noen lover, eller lignende.

      Jeg orker ikke å krangle eller diskutere mer om dette.


      Jeg tar ihvertfall dette når jeg får høre mer fra Blogger.

      Så jeg kommer nok ikke til å svare på noen fler av dine Facebook-meldinger, dessverre.

      Dette blir bare som noe slitsomt tullball, uten noen hensikt, å drive å gjenta meg selv, om det her, dag ut og dag inn.


      Men du får ha takk for svar på Facebook-melding osv.

      Med hilsen

      Erik Ribsskog


  • Ronny Næss

    for 4 minutter siden

    Ronny Næss


    • Hmm, da hadde jo alle de andre rett da jo. At du ikke er i stand til å skjønne at du gjør feil.

      Ok, vi får håpe at du ikke mister hele bloggen da. Det ville jo vært trist.

      Da gjentar jeg bare nok en gang jeg også, at du har ikke min tillatelse og at du bryter norsk lov siden du allikevel velger å publisere alt dette tulleballet som jeg mener uansett ikke har noen betydning for din blogg.


      mvh
      Ronny Næss







Bloggarkiv

Populære innlegg

Om meg

Bildet mitt
Overhørte på Rimi Bjørndal, (jeg jobbet som butikksjef/leder i ti år, i mange forskjellige butikker), i 2003, at jeg var forfulgt av 'mafian', mm. Har etter dette ikke fått rettighetene mine, i mange saker. Blogger derfor om problemer med å få rettigheter, mm. Mine memoarer, (Min Bok 1-10), kan også finnes på johncons-blogg, (se: 'Etiketter'). Jeg blogger også om slektsforskning, (etter at min danskfødte mormor, som var etter adelige/kongelige, døde i 2009). Har også vært såvidt innom Høyre/Unge Høyre, i sin tid. Har også studert informasjonsbehandling/IT/Computing, (på NHI, HiO IU og University of Sunderland). Har også bakgrunn fra handel og kontor, (grunnkurs, økonomi med markedsføring og data). Er/var også i Heimevernet, (etter at jeg ble overført dit, etter førstegangstjeneste i infanteriet, (og en rep-øvelse i mob-hæren), i forbindelse med omorganiseringer, i Forsvaret, etter den kalde krigen). Blir også utsatt for mye nettmobbing, mm. johncons-blogg, (og mine memoarer og nettbutikk), er kjent fra TV-programmet Tweet4Tweet, i 2012, (selv om jeg måtte klage, for programmet var veldig useriøst/nedlatende, mm.).

Totalt antall sidevisninger

Etiketter