Ingeborg Ribsskog - Baron Adeler Malteserordenen E-post til slottet om Mette-Marit videoen Er noe galt i Martine-saken? Problemer med Grandiosa? johncons-MUSIKK johncons-REISE johncons-FOTBALL

søndag 17. august 2014

Vestre Berger og Dyrdal, lå i Sande kommune, på 60-tallet. Men ikke Sand, (hvor kjøpmann Oddmund Larsen, hadde 'post i butikk', for postnummer 3076 Sandbu)

vestre berger og dyrdal

http://www.ssb.no/a/folketellinger/kommunehefter/1970/kh_1970_0711.pdf

PS.

Her er mer om dette:

mer om dette

(Samme link som ovenfor).

PS 3.

Man kan se her, (ved å sjekke, i det øverste bildet), at Roksvold ligger, i krets Høyen/Høien, (og ikke på Sand, som bestemor Ågot, (og dem), pleide å si):

arkiv3 paint

PS 4.

Hvis jeg skal komme, med en teori.

Om hvorfor det heter, både Sand og Høyen, på Roksvold.

Så er det, at Roksvold, betyr Ragnaroks-vold.

Og Ragnarok, (syndefloden), det er at Svelvik-morenen raknet.

Og så lempa noen sand, fra Svelvik, og frakta sanda, fem kilometer sydover.

Og lagde en kjempesvær 'gravhaug'.

Den er tom, tipper jeg.

De sier kanskje, at det er Balders gravhaug.

(For stedet Breidablikk, ligger like vel).

Men Balder, det betyr ra_balder_, tror jeg.

Og det er fordi at Billing, (Drammenselva), kanskje lagde mye bråk, det første stedet, som den gikk, (nemlig der E18 går, mellom Drammen og Sande, i våre dager).

Så de begravde rabalder, da.

Og dette tenkte jeg på, fordi at klasseforstander Aakvåg, på Svelvik ungdomsskole.

Han gjorde et poeng av det.

At de har misteltein, på øya Mølen.

Og den øya, dukka opp av havet, for ganske få hundre år siden.

Og det må ha vært, da de flytta Billing, (Drammenselva), tror jeg.

(Som jeg har skrevet om tidligere, på bloggen).

Mistelteinen, var så ung, (sies det, i legenden).

(Siden at Mølen var en ung øy, kanskje).

Så Mistelteinen ville ikke ha tilbake Balder aka. Rabalder, (altså Drammenselva, langs der E18 går nå).

(For da ville (Ra)Balder ha drept mistelteinen.

Ved at øya Mølen, (med misteltein), hadde synket i havet, igjen).

Og så drepte Mistelteinen (Ra)Balder.

Min tolkning av norrøn mytologi.

Mvh.

Erik Ribsskog

PS 5.



PS 6.

Og 'tusen etasjer høi'.

Det har de også, på Sand.

De har nemlig 'tusen-trappene'.

Som Geir Arne Jørgensen kalte dem, (da han, (og resten av 'Sand-narverne'), viste meg dem).

På den tida, som jeg bodde, på Roksvold.

(Nemlig våren og sommeren 1989).

Og de tusen-trappene.

De gikk fra ved moloen, på Sand.

Og opp til toppen av et fjell, (muligens Breidablikk), med hytter.

Så sånn var det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

Bloggarkiv

Populære innlegg

Om meg

Bildet mitt
Overhørte på Rimi Bjørndal, (jeg jobbet som butikksjef/leder i ti år, i mange forskjellige butikker), i 2003, at jeg var forfulgt av 'mafian', mm. Har etter dette ikke fått rettighetene mine, i mange saker. Blogger derfor om problemer med å få rettigheter, mm. Mine memoarer, (Min Bok 1-10), kan også finnes på johncons-blogg, (se: 'Etiketter'). Jeg blogger også om slektsforskning, (etter at min danskfødte mormor, som var etter adelige/kongelige, døde i 2009). Har også vært såvidt innom Høyre/Unge Høyre, i sin tid. Har også studert informasjonsbehandling/IT/Computing, (på NHI, HiO IU og University of Sunderland). Har også bakgrunn fra handel og kontor, (grunnkurs, økonomi med markedsføring og data). Er/var også i Heimevernet, (etter at jeg ble overført dit, etter førstegangstjeneste i infanteriet, (og en rep-øvelse i mob-hæren), i forbindelse med omorganiseringer, i Forsvaret, etter den kalde krigen). Blir også utsatt for mye nettmobbing, mm. johncons-blogg, (og mine memoarer og nettbutikk), er kjent fra TV-programmet Tweet4Tweet, i 2012, (selv om jeg måtte klage, for programmet var veldig useriøst/nedlatende, mm.).

Totalt antall sidevisninger

Etiketter