Ingeborg Ribsskog - Baron Adeler Malteserordenen E-post til slottet om Mette-Marit videoen Er noe galt i Martine-saken? Problemer med Grandiosa? johncons-MUSIKK johncons-REISE johncons-FOTBALL

søndag 30. august 2015

Mer om PC

Jeg blogget jo litt, om den nye laptopen, som jeg kjøpte meg, tidligere denne måneden.

(For jeg fikk noen penger av Nav, som jeg ikke hadde ventet meg.

Og jeg fikk også pengene tilbake, for noen Doc Martens-sko, som jeg kjøpte meg, i februar, (var det vel)).

Og noe av det jeg blogget om, har jeg nå funnet ut mer om.

Denne laptop-en har nemlig ikke CD/DVD-spiller.

Og det fulgte heller ikke med en Windows-CD.

Men jeg har nå søkt litt, på Google.

Og noen skriver, at på de fleste laptop-er, så er det nå installert, en slags ekstra harddisk, istedet for å ha Windows-CD.

Så man trenger visst ikke Windows-CD.

Det fulgte ikke med brukermanual, med denne laptop-en.

Men jeg fant brukermanualen, på nettet.

Og det jeg må gjøre, hvis jeg får virus.

(Sånn at laptop-en blir, (mer eller mindre), umulig, å bruke).

Det er å trykke 'alt+F10', når laptop-en starter.

Og så kan jeg visst trykke en knapp, for å gjenopprette laptop-en.

(Sånn at den blir stilt inn, sånn som den var, da den var ny.

Det vil si uten virus, forhåpentligvis).

Så da trenger jeg visst ikke noe Windows-CD, for denne laptop-en.

Men det kunne kanskje ha fulgt med, en brukermanual.

Og virker dette 'trikset', tro?

Det får jeg eventuelt finne ut mer om, hvis jeg får virus, (på denne PC-en).

Vi får se.

Så sånn er det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

Mvh.

Erik Ribsskog

PS.

Her er mer om dette:

laptoper fra 2007

http://www.tomshardware.co.uk/forum/242195-44-restore-acer-laptop-factory-settings

PS 2.

Enda mer om dette:

mer om recovery

http://mans.io/files/viewer/58974/29

PS 3.

Jeg mener å huske, fra da jeg jobba, for Microsoft sin skandinaviske produktaktivering, (et sted jeg jobbet, fra høsten 2005 til desember 2006), at noen av de som ringte inn, for å aktivere, vel ville si det, at de hadde, en _recovery-partisjon_.

(Noe sånt).

Jeg kjøpte min forrige laptop, i desember 2005, (i England).

(For jeg hadde dårlig råd, den meste av tiden, som jeg bodde, i England.

Så når den '2005-laptop-en' ble utslitt.

Så kjøpte jeg bare brukte, stasjonære PC-er).

Så dette er nok ganske kjent, dette med recovery-partisjon, (hvis jeg skulle tippe).

Det er bare jeg, som ikke har fått fulgt med.

Men 'cluet' her, er vel kanskje, å ha brukermanualen i sitt hjem, når PC-en får virus.

Da kan man bare slå opp, i brukermanualen, og lese, hva man skal gjøre.

(Noe sånt).

Så sånn er nok det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 4.

Man bør også huske, å ta back-up, av viktige filer, (som bilder, osv.).

Men jeg har jo mine bilder, på Flickr.

Så jeg har jo back-up der.

(Selv om jeg kanskje burde hatt enda en back-up, av de bildene.

For hva hvis min Flickr-konto blir hacket.

Og noen sletter bildene?).

Og CV-en min, den har jeg jo, (ihvertfall vanligvis), på nettstedet mitt og også i noen e-poster, som jeg har, på G-mail.

Så for min del, så er jeg fornøyd, hvis jeg kan få PC-en til å bli, som den var, da den var ny.

(Hvis jeg får virus).

Det som skjer da, er at jeg må bruke Internet Explorer.

Og det programmet, er jeg ikke så vant med, å bruke.

(For jeg synes vel det, at andre browsere, er mer brukervennlige.

Noe sånt).

Men da bare laster jeg ned Firefox, for eksempel.

(For å si det sånn).

Så sånn pleier jeg å gjøre det, hvis jeg får virus.

Men andre folk, foretrekker kanskje, å gjøre det, på andre måter, (når de får virus).

Men man kan ihvertfall prøve, å tenke litt fremover, når man får en ny PC.

Hva gjør jeg, hvis jeg får virus, (og PC-en slutter å virke)?

Dette, (med virus), var ihvertfall et problem, (husker jeg), for en del år tilbake.

Jeg husker, at da jeg bodde, i Mandeville Street, (i Walton), fra 2005 til 2006, så var det en av mine 'house-mates' der, (Melissa M'Betsa), som stadig fikk virus, på PC-en, (som vel egentlig tilhørte ei Taru, fra Finland, som hadde flytta, til Irland).

Og da måtte jeg stadig tilbringe timer, (på mine fridager, fra Arvato), på Melissa sitt rom.

(Det var ihvertfall to dager, (med noen ukers mellomrom, vel), som jeg var, på Melissa sitt rom, (mener jeg å huske).

Og dreiv på, med 'virus-fjerning', (etter 'ordre', fra hu Melissa, da).

Mens hu var på jobb, var det vel).

Mens jeg prøvde å bruke, diverse anti-virus-programmer.

For å fikse PC-en, til Melissa/Taru, da.

Men til slutt, så gikk det ikke an, å bruke, disse anti-virus-programmene, lenger, (husker jeg).

(PC-en var umulig å få ren for virus.

Virket det som).

Og da måtte jeg bruke, en recovery-CD, (husker jeg).

Men da mistet jo hun Melissa, de filene hun eventuelt hadde, på PC-en.

Så det kan kanskje lønne seg, å tenke litt fremover, når man har hjemme-PC.

Hva gjør jeg, hvis jeg får virus?

Selv om det vel er mange år siden, at jeg selv, fikk noen sånne datavirus, (som gjorde at jeg måtte re-instalere), sånn som jeg husker det.

Så sånn er det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

Bloggarkiv

Populære innlegg

Om meg

Bildet mitt
Overhørte på Rimi Bjørndal, (jeg jobbet som butikksjef/leder i ti år, i mange forskjellige butikker), i 2003, at jeg var forfulgt av 'mafian', mm. Har etter dette ikke fått rettighetene mine, i mange saker. Blogger derfor om problemer med å få rettigheter, mm. Mine memoarer, (Min Bok 1-10), kan også finnes på johncons-blogg, (se: 'Etiketter'). Jeg blogger også om slektsforskning, (etter at min danskfødte mormor, som var etter adelige/kongelige, døde i 2009). Har også vært såvidt innom Høyre/Unge Høyre, i sin tid. Har også studert informasjonsbehandling/IT/Computing, (på NHI, HiO IU og University of Sunderland). Har også bakgrunn fra handel og kontor, (grunnkurs, økonomi med markedsføring og data). Er/var også i Heimevernet, (etter at jeg ble overført dit, etter førstegangstjeneste i infanteriet, (og en rep-øvelse i mob-hæren), i forbindelse med omorganiseringer, i Forsvaret, etter den kalde krigen). Blir også utsatt for mye nettmobbing, mm. johncons-blogg, (og mine memoarer og nettbutikk), er kjent fra TV-programmet Tweet4Tweet, i 2012, (selv om jeg måtte klage, for programmet var veldig useriøst/nedlatende, mm.).

Totalt antall sidevisninger

Etiketter