Ingeborg Ribsskog - Baron Adeler Malteserordenen E-post til slottet om Mette-Marit videoen Er noe galt i Martine-saken? Problemer med Grandiosa? johncons-MUSIKK johncons-REISE johncons-FOTBALL

onsdag 2. november 2016

Jeg sendte en e-post til Vitenskapelige Høgskole

Erik Ribsskog

Respons på henvendelse vedr. Haldis Humblen på Madagaskar

Erik Ribsskog Wed, Nov 2, 2016 at 6:25 AM
To: Gustav Steensland
Cc: wss.info@wilhelmsen.com
Hei,

det måtte være, hvis noen av Haldis og Oddbjørn Humblen sine omgangsvenner, fra tiden på Madagaskar, var i live, da.

Det står i en bok, som heter: 'Søster Milly : nærbilde av misjonær Milly Kopperud'.

At Oddbjørn Humblen, dro til spedalske-kolonien, sammen med Den Norske Amerikalinjen sin direktør Henriksen (og hans kone), Østafrikalinjens direktør Hansson, og generalkonsul Eidesen.

Er noen av disse fortsatt i live, tror dere?

På forhånd takk for eventuelt svar!

Mvh.

Erik Ribsskog 



2016-11-01 12:24 GMT+01:00 Gustav Steensland <Gustav.Steensland@vid.no>:
Hei igjen,

Det er kjent at mennesker ble holdt som slaver på Madagaskar, og mange ulike aktører var involvert. Bl.a. velstående og innflytelsesrike gassere hadde slaver. Misjonsarkivet har dokumentert en slik situasjon fra 1880-tallet.

Misjonsarkivets adresse er Misjonsmarka 12, 4024 Stavanger. Dette er ca. 15 minutter med bil fra Sola flyplass, og 20 minutters gange fra Stavanger sentrum. Så bare ta kontakt om du er her i området.

Mvh
Gustav


Gustav Steensland (石天嵐), PhD
Arkivleder / Chief Archivist, VID Historical Archives
VID Specialized University, Campus MHS, Stavanger
Cell: (+47) 90 17 36 43

Current repositories:
School of Mission and Theology, Mission Archives, Stavanger, Norway
Diakonhjemmet University College, Oslo, Norway
VID_logo_horisontal_positiv_20



Fra: Erik Ribsskog [mailto:eribsskog@gmail.com]
Sendt: 20. oktober 2016 04:29
Til: Gustav Steensland <Gustav.Steensland@vid.no>
Emne: Re: Respons på henvendelse vedr. Haldis Humblen på Madagaskar

Hei,
ok, jeg lurte litt på, om Haldis hadde neger-slaver, på Madagaskar.
For da min far ble sammen med Haldis Humblen, våren 1980.
Så var jeg litt vonbråten, (som ni-åring), siden at min far ikke kom hjem, om kvelden, (og jeg måtte da, sitte aleine, om kveldene, uten å være forberedt på dette).
Men min far lokket med, at det var to jenter der, på min alder, (nede hos Haldis).
(Som jeg kunne leke med, sa min far).
Og det var Christell Humblen og Nina Monsen.
Men Nina Monsen hu hadde de bare, som en ting, (eller noe sånt), kunne det virke som.
De hadde henne bare der, som en slags slave kanskje, for Christell.
Og det at de brukte folk sånn, (som slaver, kan man vel kanskje si), det var kanskje noe, som de fikk sansen for, på Madagaskar, har jeg tenkt.
Og hu Nina Monsen døde, før hu ble 30 år gammel, vel.
Så de er så kyniske, når det gjelder mennesker, (må man vel si), og det er kanskje noe de har lært, på Madagaskar, tenkte jeg.
Dere holder vel til, i/på Sola, ved Stavanger.
Og Haldis sin søster Anne Margrethe Ueland f. Brekke, (som Christell kalte 'Lete'), bor der, med sin ektemann Per Ueland.
(De bodde like ved Mosseveiens Skrekk, har de sagt.
I en bydel, i Stavanger).
Så jeg har vært og bada, på Sola strand, på 80-tallet.
Og det var artig, (siden at det var høye bølger osv., sånn som jeg husker det).
Så kanskje jeg kikker litt i det arkivet, en gang, som jeg er, på sommerferie, på Vestlandet, eller noe sånt.
Vi får se.
Mange takk for svar, ihvertfall.
Mvh.
Erik Ribsskog

2016-10-06 12:48 GMT+02:00 Gustav Steensland <Gustav.Steensland@vid.no>:
Hei,

Jeg viser til din e-post 2. september 2016 til NMS infosenter, som videresendte den til Misjonsarkivet, nå en avdeling i VID historiske arkiv.

Misjonsarkivet har to hovedserier av materiale relatert til Madagaskar, nemlig organisasjonsarkivet fra NMS og personarkiver fra misjonærer og deres familier.

Basert på vår erfaring med gjenfinning av informasjon i de nevnte arkivserier, er det neppe svar å finne på dine spørsmål om Haldis Humblen og hennes privatliv og familierelasjoner på Madagaskar. Ettersom det dreier seg om personer som ikke var ansatt i NMS, vil det bare være tilfeldig om NMS-misjonærers korrespondanse (til NMS og til egen familie) har opplysninger om Haldis. Å søke etter slike opplysninger er en altfor omfattende oppgave til at vi kan påta oss den. Foreløpig har vi derfor ingen holdepunkter for å gi forslag om sannsynlige arkivserier der slike opplysninger kan finnes. Du er selvsagt velkommen til Misjonsarkivet lesesal for å kunne få tilgang til arkivmateriale.

Mvh


Gustav Steensland, PhD
Arkivleder / Chief Archivist, VID Historical Archives
VID Specialized University, Campus MHS, Stavanger
Cell: (+47) 90 17 36 43

Current repositories:
School of Mission and Theology, Mission Archives, Stavanger, Norway (www.mhs.no/arkiv)
Diakonhjemmet University College, Oslo, Norway
VID_logo_horisontal_positiv_20

Bloggarkiv

Populære innlegg

Om meg

Bildet mitt
Overhørte på Rimi Bjørndal, (jeg jobbet som butikksjef/leder i ti år, i mange forskjellige butikker), i 2003, at jeg var forfulgt av 'mafian', mm. Har etter dette ikke fått rettighetene mine, i mange saker. Blogger derfor om problemer med å få rettigheter, mm. Mine memoarer, (Min Bok 1-10), kan også finnes på johncons-blogg, (se: 'Etiketter'). Jeg blogger også om slektsforskning, (etter at min danskfødte mormor, som var etter adelige/kongelige, døde i 2009). Har også vært såvidt innom Høyre/Unge Høyre, i sin tid. Har også studert informasjonsbehandling/IT/Computing, (på NHI, HiO IU og University of Sunderland). Har også bakgrunn fra handel og kontor, (grunnkurs, økonomi med markedsføring og data). Er/var også i Heimevernet, (etter at jeg ble overført dit, etter førstegangstjeneste i infanteriet, (og en rep-øvelse i mob-hæren), i forbindelse med omorganiseringer, i Forsvaret, etter den kalde krigen). Blir også utsatt for mye nettmobbing, mm. johncons-blogg, (og mine memoarer og nettbutikk), er kjent fra TV-programmet Tweet4Tweet, i 2012, (selv om jeg måtte klage, for programmet var veldig useriøst/nedlatende, mm.).

Totalt antall sidevisninger

Etiketter