Ingeborg Ribsskog - Baron Adeler Malteserordenen E-post til slottet om Mette-Marit videoen Er noe galt i Martine-saken? Problemer med Grandiosa? johncons-MUSIKK johncons-REISE johncons-FOTBALL

tirsdag 3. oktober 2017

En undersøkelse har prøvd å finne ut, hva grunnen er til, at det er så vanskelig, for nye aktører, å etablere seg, i dagligvarebransjen. Men mangelen på uavhengige grossister, nevnes ikke. Da mistenker jeg, at disse folka, (som har skrevet denne rapporten), er inkompetente. Hm

mangel på grossister nevnes ikke

https://www.aftenposten.no/okonomi/i/agx3A/Matkjedene-og-leverandorene-har-fatt-mer-makt-de-siste-fem-arene

PS.

Nye aktører, ville kanskje hatt problemer, med å hevde seg, på pris, hvis vi hadde hatt uavhengige grossister.

(Som disse nye aktørene, kunne kjøpt varer fra).

Men disse nye aktørene, kunne da kanskje hevdet seg, på kundeservice eller lange åpningstider, (for eksempel).

Jeg mistenker at det egentlig, ville vært rom for, nye aktører, som var gode, på service og kvalitet.

(Som for eksempel Mat-Compagniet, (het de vel), som holdt til, i krysset Uelands gate/Waldemar Thranes gate, på 80/90-tallet.

Noe sånt).

Så sånn er nok det.

Bare noe jeg tenkte på.

Mvh.

Erik Ribsskog

PS 2.

Og hvis han Mat-Compagniet-karen, hadde gjort det bra, i butikken sin, på Ila.

Så kunne han kanskje, også ha åpna, en butikk, på Ullevål, (eller noe lignende).

Osv., osv.

Men nå er det sånn, at den grossisten, som Mat-Compagniet, fikk varene sine fra.

Den grossisten, er nå ikke lenger uavhengig.

Men de er nå eiet, av Rema/Reitan, Norgesgruppen eller Coop.

Så nå blir det klamt, bare det, å starte opp, den første butikken liksom, (vil jeg si).

(For da må man kjøpe varer, (og få en grossist-avtale), fra en konkurrent, da.

For å si det sånn).

Så sånn er nok det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 3.

Det er også sånn, at i artikkelen ovenfor, så står det: 'Orkla, Kiwi, Tine, Meny, Ringnes, Rema er alle aktører i dagligvarebransjen'.

Det er nok riktig.

Men her blandes det, (vil jeg si).

For her skal halvparten av firmaene, i båsen: 'Leverandører/produsenter', (vil jeg si).

(Nemlig Orkla, Tine og Ringnes).

Og Kiwi, Meny og Rema er butikker/detaljister.

Men legg merke til, at ingen grossister nevnes.

Og det er fordi at alle grossister, liksom har blitt 'spist opp', av matbutikk-kjedene, (på 90-tallet, var det vel).

(Noe sånt).

Så sånn er det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 4.

Min farfar hadde jo forresten en møbelfabrikk, ved navn Strømm Trevareindustri.

Og det var ikke monopol, i Norge, på 70/80-tallet, (husker jeg).

De/vi kunne kjøpe materialer, (til å lage senger av), flere forskjellige steder.

(Blant annet fra et firma i Hof, husker jeg).

Og maskiner kunne de også kjøpe, fra flere forskjellige steder.

(Blant annet fra Sverige, mener jeg å huske).

Så sånn var det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 5.

Og sånn er det nok fremdeles, når det gjelder møbelfabrikker.

At de kan kjøpe materialer, (altså gran/furu-planker), fra mange forskjellige leverandører.

(Hvis jeg skulle tippe, ihvertfall).

Og de kan nok kjøpe maskiner, fra mange forskjellige leverandører fremdeles.

(Hvis jeg skulle tippe, ihvertfall).

Men sånn er det nok ikke, å starte, en matbutikk.

Da må du kjøpe, fra en konkurrent.

Og det måtte ikke farfaren min, (husker jeg).

(For jeg var en gang med, (til Hof), da min far og farfar, skulle se, på materialer der.

Og det var ikke sånn, at det var Ikea liksom, som min far og farfar, måtte kjøpe materialer fra.

Nei, dette var et firma, som solgte, til mange forskjellige fabrikker osv., da.

Sånn som jeg husker det).

Men for folk som skal starte matbutikker, i våre dager.

Så er det nok, som at min farfar og far, måtte ha kjøpt materialer, fra Ikea.

For folk som vil starte matbutikk, i 'våre dager', de må få varene, fra Rema/Reitan eller Norgesgruppen, (altså konkurrenter), på grunn av det mangler uavhengige grossister, (som det materialutsalget i Hof, var et eksempel på, når det gjelder trevareindustrien).

Så sånn er det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 6.

Så når de glemmer båsene, og blander alle aktørene, i en 'haug'.

Så gjemmer de de faktumet, (må man vel kalle det), at det har blitt vanskeligere, for nye butikker, å etablere seg.

Mens når det gjelder nye produsenter, så er vel det, omtrent like lett/vanskelig, som i 'gamle dager', å etablere seg.

Siden at det fortsatt er konkurranse, (fra leverandørene), når det gjelder råmaterialer, som disse fabrikkene/produsentene bruker.

(For å si det sånn).

Så sånn er nok det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

Bloggarkiv

Populære innlegg

Om meg

Bildet mitt
Overhørte på Rimi Bjørndal, (jeg jobbet som butikksjef/leder i ti år, i mange forskjellige butikker), i 2003, at jeg var forfulgt av 'mafian', mm. Har etter dette ikke fått rettighetene mine, i mange saker. Blogger derfor om problemer med å få rettigheter, mm. Mine memoarer, (Min Bok 1-10), kan også finnes på johncons-blogg, (se: 'Etiketter'). Jeg blogger også om slektsforskning, (etter at min danskfødte mormor, som var etter adelige/kongelige, døde i 2009). Har også vært såvidt innom Høyre/Unge Høyre, i sin tid. Har også studert informasjonsbehandling/IT/Computing, (på NHI, HiO IU og University of Sunderland). Har også bakgrunn fra handel og kontor, (grunnkurs, økonomi med markedsføring og data). Er/var også i Heimevernet, (etter at jeg ble overført dit, etter førstegangstjeneste i infanteriet, (og en rep-øvelse i mob-hæren), i forbindelse med omorganiseringer, i Forsvaret, etter den kalde krigen). Blir også utsatt for mye nettmobbing, mm. johncons-blogg, (og mine memoarer og nettbutikk), er kjent fra TV-programmet Tweet4Tweet, i 2012, (selv om jeg måtte klage, for programmet var veldig useriøst/nedlatende, mm.).

Totalt antall sidevisninger

Etiketter