Ingeborg Ribsskog - Baron Adeler Malteserordenen E-post til slottet om Mette-Marit videoen Er noe galt i Martine-saken? Problemer med Grandiosa? johncons-MUSIKK johncons-REISE johncons-FOTBALL

mandag 30. oktober 2017

Mer om min mormor Ingeborg Ribsskog sin grandonkel Didrik Nyholm, som jeg fikk memoarene etter, (før disse seinere forsvant fra min farmors hus), på slutten av 80-tallet

arvet memoarene til

http://www.gravsted.dk/person.php?navn=didriknyholm

PS.

Mer om hva min mormors grandonkel jobbet med, i Egypt:

mormors grandonkel egypt

http://docplayer.dk/16432424-14-2007-carsten-niebuhr-biblioteket-en-bogserie-om-islamisk-kultur-www-cnbib-dk-1922-2006-forlaget-vandkunsten.html

PS 2.

Kvinnen han er gravlagt sammen med, er visst hans søster, (min mormors grandtante), kan det virke som:

gravlagt med sin søster

https://www.myheritage.no/person-1000072_67419522_67419522/didrik-galtrup-gjedde-nyholm

PS 3.

Søsteren ble heller ikke gift, (selv om det ser ut sånn, på MyHeritage, siden at det står: '(født Nyholm)'), men hu het: Dorothea Margrethe Vandborg Nyholm, (uten at jeg vet hvor 'Vandborg' er fra, men det må vel være, et slags døpenavn nesten, siden at hu visst het det, da hu var ti år gammel):

tulla på skjema

PS 4.

I PS-et ovenfor, så står det også, at min tipptippoldemor het _Justin_ Maren Gjedde.

Og det har jeg ikke hørt før, (at hu også skulle ha, et engelsk gutte-fornavn).

(Min mormor sa bare 'Maren Gjedde'.

Sånn som jeg husker det).

Og at min tipptippoldefar L. C. Nyholm også het 'Ingemann Geyleen', det er også nytt, for meg.

(For å si det sånn).

Så sånn er det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 5.

På dåpsattesten er visst ikke 'Vandborg' nevnt:

mer om ingeborgs grandtante dåpsdokument

PS 6.

På mitt MyHeritage-slektstre sin profil, for min mormors grandtante, så står det, at hu er gift Vandborg, (men hu ble aldri gift, men Vandborg var visst et slags mellomnavn, som hu fikk, en gang mellom dåpen og ti års-alderen):

på myheritage gift

PS 7.

Min mormors grandtante, var visst klosterfrøken.

Så hvordan det kan bli til, at hu var gift Vandborg, på MyHeritage.

Det forstår jeg ikke.

Men det må være dette 'smart-match', som noen ganger tuller det til, på MyHeritage.

(Noe sånt).

Så sånn er nok det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 8.

Her er mer om dette:

smartmach tuller det til

https://www.myheritage.no/person-1500123_67419522_67419522/dorthea-margrethe-wadborg-vandborg-fodt-nyholm

PS 9.

Mer om min mormors grandonkel Didrik Nyholm:

mer om mormors grandonkel

https://books.google.co.uk/books?id=M3jmCQAAQBAJ&pg=PA482&lpg=PA482&dq="didrik+nyholm"&source=bl&ots=jcXztVuoms&sig=Z_ZyLWd7Dz0R13xpY9xiL-f7TJA&hl=no&sa=X&ved=0ahUKEwjjlvWAvZnXAhWJVRoKHeNOBfwQ6AEIbjAN#v=onepage&q=%22didrik%20nyholm%22&f=false

PS 10.

Enda mer om min mormors grandonkel Didrik Nyholm:

enda mer om mormors grandonkel

http://heinonline.org/HOL/LandingPage?handle=hein.journals/nordic2&div=20&id=&page=

PS 11.

Og enda mer om min mormors grandonkel Didrik Nyholm:

og enda mer om didrik nyholm

http://ir.lib.uwo.ca/cgi/viewcontent.cgi?article=5055&context=etd

PS 12.

Og enda enda mer om min mormors grandonkel Didrik Nyholm:

og enda enda mer didrik nyholm

https://books.google.co.uk/books?id=eT8zAQAAQBAJ&pg=PA401&lpg=PA401&dq="d.+g.+Nyholm"&source=bl&ots=KF4RA2vnC2&sig=D9Ywb7T16sbtRwP-6SpOlvNUsZI&hl=no&sa=X&ved=0ahUKEwjNstClyZnXAhUCDxoKHVEpCmUQ6AEILDAB#v=onepage&q=%22d.%20g.%20Nyholm%22&f=false

PS 13.

Og enda enda enda mer om min mormors grandonkel Didrik Nyholm:

og enda enda enda mer om didrik nyholm

https://books.google.co.uk/books?id=133bkwvienYC&pg=PA13&lpg=PA13&dq="d.+g.+Nyholm"&source=bl&ots=p2rzZxX-Qd&sig=XYx2aqFmZIt0MMnsqVtXvm3zuGk&hl=no&sa=X&ved=0ahUKEwjNstClyZnXAhUCDxoKHVEpCmUQ6AEIMDAC#v=onepage&q=%22d.%20g.%20Nyholm%22&f=false

PS 14.

Og enda enda enda enda mer om min mormors grandonkel Didrik Nyholm:



PS 15.

Og enda enda enda enda enda mer om min mormors grandonkel Didrik Nyholm:

dommer nyholm igjen

https://books.google.co.uk/books?id=Hlg6DwAAQBAJ&pg=PT83&lpg=PT83&dq="dommer+nyholm"&source=bl&ots=zS99Dyj-Zr&sig=WRdg4hFWM2_y3nVg09yeQHVPrcQ&hl=no&sa=X&ved=0ahUKEwiJ7bP0zpnXAhXBbBoKHdHGDycQ6AEINTAF#v=onepage&q=%22dommer%20nyholm%22&f=false

PS 16.

Som det står, i PS 10, så var Didrik Nyholm, som en slags fosterfar, for sine yngre søsken, (inkludert min tippoldefar Anders Gjedde Nyholm).

Så man kan kanskje si, at Didrik Nyholm, er nesten, som min tipptippoldefar.

(Noe sånt).

Og siden at han ikke fikk noen etterkommere.

Så har altså papirene/memoarene etter han, (og også min tippoldefar Anders Gjedde Nyholm), til slutt endt opp, hos meg, (via min danskfødte mormor, som sendte de med min lillesøster Pia, etter at hu hadde vært, på et helge/ferie-besøk, hos min mormor), på slutten, av 80-tallet.

(Noe sånt).

Før disse papirene forsvant igjen, (med unntak av et brev/kort, til min tippoldefar Anders Gjedde Nyholm vel, fra danskekongen), som jeg la sammen med mine førstedagsbrev, (i et førstedagsbrev-album), og som jeg derfor fortsatt har, (hvis jeg får tilgang til tingene mine), i min lagerbod, hos City Self-Storage.

Så sånn er det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 17.

Det var også sånn, at min halvbror Axel, fikk noen fotografier, av disse Nyholm-brødrene.

(Det var muligens kun fotografier av Anders Gjedde Nyholm).

En gang, (sommeren 1991 vel), som han var med meg, på sommerferie-besøk, til bestemor Ågot, på Sand/Roksvoll.

For Ågot ble så 'vonbråten', etter at Axel, (på initiativ av vår søster Pia vel), tagg til seg min myntsamling, (som jeg mye hadde fått/'forskudds-arvet'/blitt prakka på, av bestemor Ågot).

Dette var mest mynter, (som ett-øringer, fra 60/70-tallet osv.), som ikke var verdt så mye, (sånn som jeg husker det).

(Så de myntene, (som jeg fikk av Ågot), var jo nesten som noen glansbilder.

Noe sånt.

For det var vel sånn, at jeg hadde sjekka, (en gang på 80-tallet), i en katalog, (som jeg hadde kjøpt eller lånt), angående hvor mye, disse myntene, som jeg hadde fått av Ågot, var verdt.

Noe sånt.

Og det var ikke store summene, da.

Sånn som jeg husker det).

Så det var ikke så nøye, for meg, (som hadde frimerkesamling, som en viktigere hobby), liksom.

Men min farmor ble lei seg.

Og jeg trodde, at hu kanskje ville bli mindre lei seg, hvis jeg også ga Axel, noen av tingene, som jeg hadde fått, av min mormor Ingeborg.

(Så skjønte kanskje Ågot, at det var ikke sånn, at jeg satte Ingeborg sitt arvegods, noe særlig høyere, liksom.

Noe sånt.

Men jeg satt liksom min halvbror Axel høyt, da.

(For å si det sånn).

Og jeg tenkte, at når Axel fikk Ågot sine mynter, så ble det nesten som, at Ågot, fikk et nytt 'bonus-barnebarn', da.

Noe sånt).

Så derfor ga jeg også Axel, 3-4 fotografier, av vår danske general-tippoldefar Anders Gjedde Nyholm, (var det vel).

For å prøve å roe ned Ågot, (som vi var på besøk hos), da.

(For å si det sånn).

Etter at Axel hadde tigget til seg myntene mine.

(Noe som kom litt bardust, på meg, må jeg si).

Så sånn var det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 18.

Mer om min mormors grandonkel Didrik Nyholm:

didrik nyholm våpen

https://tidsskrift.dk/personalhistorisk_tidsskrift/article/download/78947/114071

PS 19.

Enda mer om min mormors grandonkel Didrik Nyholm:

enda mer om didrik nyholm original

https://books.google.co.uk/books?id=VEgjBAAAQBAJ&pg=PA137&lpg=PA137&dq="didrik+nyholm"&source=bl&ots=WKIA6d09mL&sig=BSTyiYysKQtK6yIxWGVdvlRdW4c&hl=no&sa=X&ved=0ahUKEwiH9djQq5rXAhWLLcAKHeljC2YQ6AEIbzAN#v=onepage&q=%22didrik%20nyholm%22&f=false

PS 20.

Og enda mer om min mormors grandonkel Didrik Nyholm:

nyholm 1 2

nyholm 2

nyholm 3

nyholm 4

Bloggarkiv