Ingeborg Ribsskog - Baron Adeler Malteserordenen E-post til slottet om Mette-Marit videoen Er noe galt i Martine-saken? Problemer med Grandiosa? johncons-MUSIKK johncons-REISE johncons-FOTBALL

onsdag 31. januar 2018

Noe lignende hendte meg, da jeg gikk i første/andre klasse, (og bodde, hos min mor, i Larvik sentrum)

dratt med til bedehuset i larvik

https://www.dagsavisen.no/roganytt/skoleklasse-solgte-toalettpapir-mor-stjal-pengene-1.1092449

PS.

Det var sånn, at min mor hadde, en venninne, (i Larvik sentrum), som var kristen.

Og hu dama hadde en sønn, (som var et par år eldre enn meg), som kom på døra vår, (i Jegersborggate).

(Dette må ha vært våren/sommeren/høsten 1978.

Noe sånt).

Og han gutten, spurte min mor, om jeg skulle være med, på bedehuset.

Og det skulle jeg, sa min mor.

Og der så var det innsamling til Afrika, (eller noe lignende).

Så etter 'gudstjenesten'.

Så ble jeg gående rundt, i Larvik sentrum, og samle inn penger, (for noe jeg egentlig ikke visste hva var, men dette var visst noe med statskirken, har jeg funnet ut, mens jeg bodde i Leather Lane, (hvor jeg bodde fra 2006 til 2011), i Liverpool).

Og jeg samla inn penger i Jegersborggate, (inkludert i et bygg som vel blir kalt 'Berlinmuren').

Og i andre gater, (for eksempel i noen lange blokker, (som vi pleide å spille fotball utafor), i Greveveien, (ovenfor sykehuset)), i Rønningen/Larvik sentrum.

(Og ikke så langt fra der Thor Heyerdahl vokste opp, vel.

Selv om det muligens var noen andre, som samla inn, akkurat der.

For å si det sånn).

Noen gutter viste oss, (mens vi gikk opp Herregårdsbakken, før vi hadde fått starta opp, med å samle inn penger), at en blind mann, hadde gitt dem penger, (og bommet litt, på en strek, på kvitterings-heftet).

Og jeg var også innom min mor og stefar, (i Jegersborggate).

Og de ga vel en femmer.

(Noe sånt).

Og jeg fikk da kjeft, av min stefar.

For vi hadde visst dårlig råd.

Noe jeg burde ha visst om, (sa min stefar Arne Thomassen).

(Noe sånt).

Men jeg ville kanskje vise min mor og dem, hva jeg dreiv med, (eller måtte drive med), da.

(For å si det sånn).

Dette var ikke noe jeg egentlig ønsket å være med på, (dette med bedehuset).

De hadde noen tenåringer der, som var ledere.

Og disse talte i tunger osv., i noen slags seanser, (mens vi måtte stå på alle fire vel).

(Noe sånt).

Og det syntes jeg, at var rimelig komisk, da.

(For å si det sånn).

Og jeg kunne vel ikke dy meg, for å le litt, muligens.

(Mener jeg å huske).

Men jeg var vel den yngste der, (hvis jeg ikke tar helt feil).

For dette ble vel sagt, (av en av lederne).

I forbindelse med, at jeg var med, på noe slags 'snø-sisten' der, (ved bedehuset, (som lå over veien for herregården), og ved Tollerodden), vinteren 1979.

(Må det vel antagelig ha vært).

Så han 'bedehus-gutten', var nok på døra vår, flere ganger, da.

(For å si det sånn).

Og det var også sånn, at bedehus-lederne.

De kom bort til meg, på skoleveien osv., (var det vel).

(Hvis ikke det var i skolegården).

Og det var fordi at de savnet 'Afrika-pengene'.

Og det var fordi, at de hadde min stefar og mor, brukt til å kjøpe røyk og kaffe, osv.

(Dette var vel snakk om cirka hundre kroner, tilsammen.

Noe som var en del penger, på slutten av 70-tallet, da.

For å si det sånn).

Og de pengene, fikk vel ikke 'bedehus-folka', før det hadde gått flere måneder.

(Sånn som jeg husker det).

Men det var kanskje flaks.

For ellers så måtte jeg kanskje ha blitt med, på denne tunge-talingen osv., hver uke, (i flere år), da.

(For å si det sånn).

Så sånn er muligens det.

Bare noe jeg tenkte på.

Mvh.

Erik Ribsskog

PS 2.

Det må ha vært en gutteklubb, (i regi av den norske kirke), som jeg ble dratt med til, (i Larvik), på slutten av 70-tallet:

gutteklubb hm

http://www.mandal.kirken.no/Artikler/Nyheter/ArticleId/9602/Oversikt-over-barneaktiviteter

Bloggarkiv

Populære innlegg

Om meg

Bildet mitt
Overhørte på Rimi Bjørndal, (jeg jobbet som butikksjef/leder i ti år, i mange forskjellige butikker), i 2003, at jeg var forfulgt av 'mafian', mm. Har etter dette ikke fått rettighetene mine, i mange saker. Blogger derfor om problemer med å få rettigheter, mm. Mine memoarer, (Min Bok 1-10), kan også finnes på johncons-blogg, (se: 'Etiketter'). Jeg blogger også om slektsforskning, (etter at min danskfødte mormor, som var etter adelige/kongelige, døde i 2009). Har også vært såvidt innom Høyre/Unge Høyre, i sin tid. Har også studert informasjonsbehandling/IT/Computing, (på NHI, HiO IU og University of Sunderland). Har også bakgrunn fra handel og kontor, (grunnkurs, økonomi med markedsføring og data). Er/var også i Heimevernet, (etter at jeg ble overført dit, etter førstegangstjeneste i infanteriet, (og en rep-øvelse i mob-hæren), i forbindelse med omorganiseringer, i Forsvaret, etter den kalde krigen). Blir også utsatt for mye nettmobbing, mm. johncons-blogg, (og mine memoarer og nettbutikk), er kjent fra TV-programmet Tweet4Tweet, i 2012, (selv om jeg måtte klage, for programmet var veldig useriøst/nedlatende, mm.).

Totalt antall sidevisninger

Etiketter