Ingeborg Ribsskog - Baron Adeler Malteserordenen E-post til slottet om Mette-Marit videoen Er noe galt i Martine-saken? Problemer med Grandiosa? johncons-MUSIKK johncons-REISE johncons-FOTBALL

mandag 29. januar 2018

Simbo, (som min farmor kalte 'Kiosken til a Liv'), lå kun noen titalls meter, fra huset til min fars foreldre. Så disse taterne, sov nok cirka, på dørkarmen til bestemor Ågot, (for å si det sånn). Selv om 'Ågot-huset' nok ble bygget, noen år etter, at dette taterfølget var der, (hvis jeg skulle tippe)

like ved huset

https://www.svelviksposten.no/feature/barndomsminner-fra-sand/sand/eggtyvene-pa-hoyen/f/5-74-40387?access=granted&access=granted

PS.

I bygdeboka for Strømm.

Så står det, om alle gårdene, i Strømm.

Men kiosken Simbo, står det ikke noe om.

(Sånn som jeg husker det).

Så det hadde kanskje vært artig, å visst mer, om når den kiosken dukka opp.

Og hvem som drev den, osv.

(For å si det sånn).

Så sånn er nok det.

Bare noe jeg tenkte på.

Mvh.

Erik Ribsskog

PS 2.

Og Høyen var en stor-gård, i vikingtiden, osv.

(Har jeg lest, i Strømm bygdebok, vel).

Men den gården ble delt opp, i tre deler.

(Var det vel).

Men om det var gårdshus, der hvor min farfar seinere bygde trevarefabrikk.

Det husker jeg ikke nå.

Men det var del av Høyen søndre, ihvertfall.

Men 'jentene på gården', (som min farmor sa), det vil si min CC Storkjøp-kollega Gøril og hennes lillesøster.

De bodde vel på Høyen søndre, (der Tore Nerdrum skriver om, at Maren og Sverre Bøhmer bodde).

Så det er mulig, at det ikke var noen bygninger, på Roksvold, da min farfar og farmor kjøpte tomter der.

Det tror jeg ikke at det var.

Men jeg kommer nok til å lese litt mer, i Strømm bygdebok, om dette etterhvert, (for å si det sånn).

(For å sjekke, hva som stod der, igjen.

Det stod blant annet noe om at jorda var dårlig, sånn at kuene ble syke.

Sånn som jeg husker det.

Noe sånt).

Så sånn var det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 3.

Min fetter Ove, (fra Follo), og hans søsken.

De var en del, på 'Bøhmer/Lersbryggen-gården', og besøkte Gøril og søstra, (på 80-tallet).

(Når de var på helgebesøk, på Sand).

Men jeg var aldri nede på den gården.

Jeg hadde nok med å liksom passe på, mitt 'gromgutt-territorium'.

I tilfelle min klassekamerat og uvenn Geir Arne Jørgensen, (og hans 'medsammensvorne'), kom for å rappe sprengtråd, (eller gjøre annen ugang).

(Som det visstnok skulle finnes en del av, på eiendommen vår.

Bak/ved verkstedet).

Jeg så aldri Geir Arne på Jordet til Lersbryggen, (for eksempel).

Men jeg tenkte sånn, at jeg ikke ville ha noen uvenner liksom, på Høyen.

(Siden at jeg hadde uvenner, den andre retningen, (fra Roksvold), liksom.

På Sand).

For når folk henger mye sammen, så kan det hende, at de begynner å krangle, om småting.

Og så blir det fiendskap/intriger etterhvert, liksom.

Men hvis du unngår folk, så blir det liksom ikke, noen 'hard feelings', (hverken den ene eller andre veien).

(For å si det sånn).

Så da gikk jeg ut fra, at sjansen for å unngå fiender på Høyen, (hvor ungene gikk på skole, i Svelvik, og ikke på Berger, som meg), var størst, hvis jeg ikke gikk ned til 'jentene på gården' osv., (noe min farmor etterhvert maste om, noen ganger, at jeg burde gjøre).

(Mener jeg å huske).

Så sånn var det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 4.

Min farfar Øivind Olsen.

Han fortalte forresten en historie.

(På slutten av 70-tallet/begynnelsen av 80-tallet).

Og det var om, noen teppeselgere, som de fikk, på døra.

(Noen måneder/år før jeg flytta fra min mor til min far.

Noe jeg gjorde høsten 1979).

Og de teppeselgerne, (som min farfar og dem, vel trodde, at var persere, eller noe sånt), hadde sagt, at teppene deres, var håndsydde.

Men så hadde det vist seg, (sa min farfar), at det var maskinsøm.

(Så det var antagelig noe, som de hadde kjøpt billig, på EPA, (eller noe lignende), da.

Noe sånt).

Så dette kan muligens ha vært, noen slags etterkommere, av det taterfølget, (som Tore Nerdrum nevner), i avisartikkelen ovenfor.

(Noe sånt).

Så sånn er muligens det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

Bloggarkiv

Populære innlegg

Om meg

Bildet mitt
Overhørte på Rimi Bjørndal, (jeg jobbet som butikksjef/leder i ti år, i mange forskjellige butikker), i 2003, at jeg var forfulgt av 'mafian', mm. Har etter dette ikke fått rettighetene mine, i mange saker. Blogger derfor om problemer med å få rettigheter, mm. Mine memoarer, (Min Bok 1-10), kan også finnes på johncons-blogg, (se: 'Etiketter'). Jeg blogger også om slektsforskning, (etter at min danskfødte mormor, som var etter adelige/kongelige, døde i 2009). Har også vært såvidt innom Høyre/Unge Høyre, i sin tid. Har også studert informasjonsbehandling/IT/Computing, (på NHI, HiO IU og University of Sunderland). Har også bakgrunn fra handel og kontor, (grunnkurs, økonomi med markedsføring og data). Er/var også i Heimevernet, (etter at jeg ble overført dit, etter førstegangstjeneste i infanteriet, (og en rep-øvelse i mob-hæren), i forbindelse med omorganiseringer, i Forsvaret, etter den kalde krigen). Blir også utsatt for mye nettmobbing, mm. johncons-blogg, (og mine memoarer og nettbutikk), er kjent fra TV-programmet Tweet4Tweet, i 2012, (selv om jeg måtte klage, for programmet var veldig useriøst/nedlatende, mm.).

Totalt antall sidevisninger

Etiketter