Ingeborg Ribsskog - Baron Adeler Malteserordenen E-post til slottet om Mette-Marit videoen Er noe galt i Martine-saken? Problemer med Grandiosa? johncons-MUSIKK johncons-REISE johncons-FOTBALL

tirsdag 20. februar 2018

Denne lederen har jeg ikke sett i Svelviksposten sin nettutgave

egentlig eknæs

PS.

Nå nevner ikke hu Svelviksposten-redaktøren, (i lederen), at dette egentlig er Eknæs-gården.

Jørgensen-gården ligger på Sand, et par kilometer lenger sør.

Det er mulig at Anette Eknæs ikke har særeie.

Men de kunne nå kanskje ha nevnt, (i lederen ovenfor), at dette er den ganske kjente Eknæs-gården.

For han Ivar Jørgensen, blir der, som han danske prins Henrik, som klagde på at han ikke fikk bli konge.

Det er Anette Eknæs som er dronninga med stor d, liksom.

Men Ivar Jørgensen er ikke bonden, på den måten, at han har odelen der.

Odelen tilhører Anette Eknæs.

(Siden at dette var hennes far sin gård.

Men foreldrene hennes fikk bare døtre.

Så Anette Eknæs har gifta seg med Ivar Jørgensen.

På samme måte som at dronning Margrethe, (i Danmark), gifta seg med prins Henrik, da.

For å si det sånn).

Så sånn er det.

Bare noe jeg tenkte på.

Mvh.

Erik Ribsskog

PS 2.

Jeg har blogget om tidligere.

At min farfar Øivind Olsen, en gang sa til meg, (og noen andre i slekta), at han hadde sett russere, nede på Høyen/Krok.

Og at disse lot som at de fiska.

Men at de prata i walkie-talkier, (og antagelig var noen spioner), da.

Dette sa min farfar i 1979 eller 1980, vel.

Men hvorfor satt de ikke opp bom, da.

(Disse Eknæs-folka).

Det kan man kanskje lure på.

For når de har latt russiske spioner bruke sin private vei.

Så burde vel også 'Ola Nordmann' få lov å bruke denne veien, (cirka 50 år seinere), skulle man vel tro.

Så dette er altså en vei, som har blitt brukt, av russiske spioner og Ola Nordmann osv., i mer enn 50 år.

(For å komme seg ned til Krok/stranda.

Det var blant annet ferje mellom Krok og Holmsbu, (har Tore Nerdrum skrevet om, i Svelviksposten).

Så her må trafikken ha vært stor, på denne mer eller mindre private veien).

Og så har de visst 'plutselig' satt opp en bom, da.

Og en Jørgensen, (som er en 'fersking' der liksom, siden at han ikke egentlig er derfra), begynner å klage osv., om hvor fælt det er, å ha vei over gårdstunet.

Men Ivar Jørgensen har ikke odelen.

Og er muligens fra en annen type gård.

(Så dette blir som at prins Henrik klager over, hvor fælt det er, at dansker ikke snakker fransk.

Eller noe lignende).

Men dette forklarer ikke Svelviksposten noe om, da.

(For å si det sånn).

Så sånn er det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 3.

På Bergeråsen/Sand, så hadde 'vi' noe lignende, på 70/80-tallet.

(Like ved den nevnte Jørgensen-gården på Sand).

Dette var ei Solveig Teodorsen, som ble kalt 'Teskjekjærringa'.

Og hu Teskjærringa, var noe som nesten var traumatiserende, for oss ungene, (må jeg si).

For når man skulle ned til stranda.

Så kom Teskjærringa ut, og skreik at det var privat vei.

Og dette hørte jeg, (som egentlig bodde hos min mor i Larvik), noen halvkvedede viser om, (fra min far), da.

Så det var som et helvete, å gå til stranda, (for oss på Bergeråsen), på grunn av denne 'vei-vakt-skrulla' da, (må jeg si).

Så dette blir som Teskjekjærringa 2, liksom.

Bare 40 år seinere og et par kilometer lenger nord.

(For å si det sånn).

Så sånn er nok det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 4.

Den veien ned til Krok.

Er muligens en eldgammel vei.

(Siden at Høyen var en storgård i vikingtiden.

Og det var også enda en ferje, (som vel het 'Viken'), som gikk til Holmestrand osv. vel, (ifølge et dikt av Signora Nerdrum, som hennes sønn Tore Nerdrum publiserte i Svelviksposten)).

Og hvorfor er det sånn, at Eknæs ville ha gården sin, på hver sin side, av denne veien, (som de nå har satt bom på).

Det må vel være som i Emil.

At de ville ha penger fra de som skulle ned til fjorden.

Og så åpna de en grind, for disse, (og ville ha mynter, i en hatt/lue).

(Noe sånt).

Og Eknæs-gården var ikke tidligere 'hoved-gården' på Høyen.

Det var Lersbryggen-gården, (som brant ned), som var 'hoved-gården'.

(Sånn som jeg har forstått det).

Så grunnen til at Eknæs-gården ligger dumt plassert.

(På begge sider av Krok-veien).

Det er muligens noe med Lersbryggen-gården, (som brant ned), og at Eknæs har kjøpt en 'flekk', av denne, (etter at den brant ned).

(Noe sånt).

Så sånn er muligens det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 5.

Ungene til Anette Eknæs og Ivar Jørgensen heter visst Eknæs til etternavn, så det er nok sånn, at det er Anette Eknæs, som liksom går med buksene, 'der i gården', (selv om jeg forstår, at det nok må være vanskelig, for Ivar Jørgensen, å havne som 'kone' liksom, på en gård, (Eknæs-gården), med vei over gårdstunet):

ungene heter visst eknæs

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=1437937496484300&set=a.1402904113320972.1073741829.100008041890454&type=3&theater

PS 6.

Dette må vel være noe tull, (hm):

må være noe tull hm

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10155427996556677&set=picfp.521656676.10154280481136677&type=3&theater

Bloggarkiv

Populære innlegg

Om meg

Bildet mitt
Overhørte på Rimi Bjørndal, (jeg jobbet som butikksjef/leder i ti år, i mange forskjellige butikker), i 2003, at jeg var forfulgt av 'mafian', mm. Har etter dette ikke fått rettighetene mine, i mange saker. Blogger derfor om problemer med å få rettigheter, mm. Mine memoarer, (Min Bok 1-10), kan også finnes på johncons-blogg, (se: 'Etiketter'). Jeg blogger også om slektsforskning, (etter at min danskfødte mormor, som var etter adelige/kongelige, døde i 2009). Har også vært såvidt innom Høyre/Unge Høyre, i sin tid. Har også studert informasjonsbehandling/IT/Computing, (på NHI, HiO IU og University of Sunderland). Har også bakgrunn fra handel og kontor, (grunnkurs, økonomi med markedsføring og data). Er/var også i Heimevernet, (etter at jeg ble overført dit, etter førstegangstjeneste i infanteriet, (og en rep-øvelse i mob-hæren), i forbindelse med omorganiseringer, i Forsvaret, etter den kalde krigen). Blir også utsatt for mye nettmobbing, mm. johncons-blogg, (og mine memoarer og nettbutikk), er kjent fra TV-programmet Tweet4Tweet, i 2012, (selv om jeg måtte klage, for programmet var veldig useriøst/nedlatende, mm.).

Totalt antall sidevisninger

Etiketter