Ingeborg Ribsskog - Baron Adeler Malteserordenen E-post til slottet om Mette-Marit videoen Er noe galt i Martine-saken? Problemer med Grandiosa? johncons-MUSIKK johncons-REISE johncons-FOTBALL

mandag 30. april 2018

Min farmor Ågot har visst vært tekstilarbeiderske. Det var nytt for meg. Hu fortalte meg, (på slutten av 70-tallet), at hu hadde vært tjenestepike for Jebsen. Men det er mulig at hu bytta jobb etterhvert. Hm


PS.

Her er mer om dette:



PS 2.

Det var jo sånn, at min farmor Ågot, fortalte meg en historie, rundt midten av 80-tallet.

Og det var sånn, at under krigen, så kunne folk kun kjøpe/bestille, en flaske sprit, per måned.

(Noe sånt).

Og min farmor var sånn, at hu ikke drakk.

(Selv om hennes svigerdatter, (min fille-tante), Tone, vel klarte å få henne til å drikke et glass vin/sherry en gang, en julaften, på 90-tallet.

Noe sånt.

Hvis ikke det var min fille-tante Inger).

Men plutselig, så ble Ågot erta, for å ha kjøpt en flaske sprit.

(Dette kan ha vært postmannen, for under krigen så kunne de bestille sprit, med posten, fra Vinmonopolet i Drammen.

Og dette var ei flaske sprit, som kom med posten, sa Ågot).

Og så sa mobberne: 'Jasså Ågot, skal du drekke fælt?'.

(Noe sånt).

Og da ble Ågot forbaska.

For hu drakk jo aldri.

Så hu fikk ødelagt ryktet sitt, da.

(Noe sånt).

Og derfor så tok Ågot med seg flaska.

(Hu fant ut at det måtte ha vært sjølveste fabrikkeier/'Berger-eier' Jebsen.

Som hadde bestilt spritflaska, i Ågot sitt navn.

Etter å ha drekki opp sin månedlige sprit-flaske, da.

Noe sånt).

Og Jebsen-familien sa at de kunne bestille sprit i Ågot sitt navn, siden at hu bodde på Berger gård, (og jobba for Jebsen-familien der).

Men det var ikke Ågot enig i, da.

For de hadde bestilt denne flaska bak Ågot sin rygg.

Og min farmor fikk liksom ødelagt ryktet sitt, da.

(Og fikk muligens rykte på seg for å være lett på tråden.

Noe sånt).

Og derfor, så tok farmora mi med spritflaska, (som Jebsen hadde betalt for), ned til sin bror Ola, som da bodde på Sand, (var det vel).

Og så drakk de opp flaska, (og ble fulle), da.

(Noe sånt).

Og etter dette, så kan det ha skåret seg, mellom Ågot og Jebsen.

Og da har kanskje Jebsen sagt, at Ågot måtte flytte ut, og at hu ikke fikk lov å jobbe som tjenestepike lenger, (på gården).

Men at hu istedet måtte jobbe på fabrikken.

Sånn at Jebsen-familien slapp å se så mye til henne.

(Noe sånt).

Så sånn var muligens det.

Bare noe jeg tenkte på.

Mvh.

Erik Ribsskog

Bloggarkiv

Populære innlegg

Om meg

Bildet mitt
Overhørte på Rimi Bjørndal, (jeg jobbet som butikksjef/leder i ti år, i mange forskjellige butikker), i 2003, at jeg var forfulgt av 'mafian', mm. Har etter dette ikke fått rettighetene mine, i mange saker. Blogger derfor om problemer med å få rettigheter, mm. Mine memoarer, (Min Bok 1-10), kan også finnes på johncons-blogg, (se: 'Etiketter'). Jeg blogger også om slektsforskning, (etter at min danskfødte mormor, som var etter adelige/kongelige, døde i 2009). Har også vært såvidt innom Høyre/Unge Høyre, i sin tid. Har også studert informasjonsbehandling/IT/Computing, (på NHI, HiO IU og University of Sunderland). Har også bakgrunn fra handel og kontor, (grunnkurs, økonomi med markedsføring og data). Er/var også i Heimevernet, (etter at jeg ble overført dit, etter førstegangstjeneste i infanteriet, (og en rep-øvelse i mob-hæren), i forbindelse med omorganiseringer, i Forsvaret, etter den kalde krigen). Blir også utsatt for mye nettmobbing, mm. johncons-blogg, (og mine memoarer og nettbutikk), er kjent fra TV-programmet Tweet4Tweet, i 2012, (selv om jeg måtte klage, for programmet var veldig useriøst/nedlatende, mm.).

Totalt antall sidevisninger

Etiketter