Ingeborg Ribsskog - Baron Adeler Malteserordenen E-post til slottet om Mette-Marit videoen Er noe galt i Martine-saken? Problemer med Grandiosa? johncons-MUSIKK johncons-REISE johncons-FOTBALL

tirsdag 18. september 2018

Mer om min klasseforstander, (fra Svelvik ungdomsskole), Jan Aakvåg


PS.

Her er mer om dette:



PS 2.

Man kan se, at Jan Aakvåg, var en realfag-student.

(På universitetet).

Og det er sånn jeg husker Jan Aakvåg.

En litt sliten kar, som ikke trivdes så godt, i sin rolle, som lærer/klasseforstander.

Hvis Aakvåg hadde gått lærerhøyskolen, så hadde han kanskje mestret bedre, sin rolle, som lærer/klasseforstander.

For det skortet vel muligens litt, på pedagogikken, (og menneskekunnskapen), sitt felt.

(Noe sånt).

Så det var litt, som den kjente situasjonen, da BBC, (var det vel), intervjuet, en vilkårlig neger, om et eller annet.

Her er det noen, som bare har hevet, en person, inn i et klasserom.

(Kan det virke som).

Og det er kanskje en ting.

Men å gjøre vedkommende til klasseforstander, for en Berger-klasse, (et sted som ligger nesten en mil unna Aakvåg sitt Ebbestad).

Det er kanskje, litt rart, (må man vel si).

Så rektor Kjølås hadde kanskje ikke så mange lærere, å velge mellom da, (for å si det sånn).

Så sånn var muligens det.

Bare noe jeg tenkte på.

Med hilsen

Erik Ribsskog

PS 3.

Når det gjelder, at Aakvåg ikke trivdes, i jobben.

Så var det spesielt noe han sa, om at den forrige klassen hans, (før oss), hadde vært så ille.

(Noe sånt).

Og etterhvert så sa han vel, at vi var, hans verste klasse.

(Noe sånt).

Og han sa også, at buss-sjåførene hatet Berger-ruten.

(For vi Berger-elevene var visst de verste å kjøre.

Noe sånt).

Så jeg fikk inntrykk av, at Aakvåg mistrivdes, i sin jobb.

Og at hver dag liksom, var en kamp, (mot elevene), for han.

Og første skoledag, (i syvende klasse), så kasta Aakvåg en bok, på pulten, til Ole-Tonny Bergum, (som døde i en bilulykke noen år seinere).

Og det var fordi at Ole-Tonny var litt ukonsentrert, og ikke fulgte med.

(Fikk jeg inntrykk av).

Ole-Tonny fulgte med, på noe som skjedde bak seg, (var det vel).

(Han ble muligens erta).

Og det å kaste en bok sånn.

(Sånn at det smalt fælt).

Det var som noe, som en apekatt, kunne ha gjort, (må man vel si).

Men hvis Aakvåg hadde gått på lærerhøyskolen.

Så ville han nok ha løst problemet, med ukonsentrerte elever, på en smidigere måtte.

(Hvis jeg skulle tippe).

Og likevel, så ble Aakvåg, i jobben, som ungdomsskolelærer/klasseforstander, i noe sånt, som 40 år.

(Noe sånt).

Og hver dag var som et helvete liksom, (både for han og elevene).

Så det hadde kanskje vært bedre, (både for lærer og elever), hvis Aakvåg hadde funnet seg, en annen jobb.

(For å si det sånn).

Men Aakvåg var veldig faglig dyktig.

Han var flink til å lære bort realfag, (som naturfag, kjemi og matte).

Og vi leste en bok, som het 'Ulvehiet' vel, i klassens time.

Og dro på artige klasseturer, (til Oslo og Tønsberg).

Men det var hele tida, dette 'hatet', (mot elvene og jobben sin), fra Aakvåg, som lå under, (må man vel si).

Og da vi dro på fotballtur, til Gøteborg, (og Floda BOIF), i syvende klasse, (var det vel), med Berger IL.

Så så vi at Aakvåg, hadde fått motorstopp, langs 'sørlandske'/E18, (var det vel).

(Vi tok Horten-Moss-ferja.

Og vi kjente igjen Aakvåg sin røde Mazda, da.

Var det vel).

Men uka etter, (vi var bare borte en helg), så ville ikke Aakvåg innrømme, at det var han, som hadde fått motorstopp, langs E18.

Så det var en del 'rusk' da, (med herr Åkvaag), som klasseforstander, (må man vel si).

Og jeg husker også, at han en gang nevnte, at det var barne-prostituerte, i Møllergata, (eller om det var en av parallell-gatene), i Oslo.

(Noe sånt).

Uten at jeg vet hvorfor han nevnte det.

(For å si det sånn).

Og han sa også, at de nye syvende-klassene, høsten 1985.

(Som min søster Pia og stesøster Christell gikk i).

De så mye eldre ut, enn vi gjorde, da vi begynte, i syvende klasse, (to år tidligere).

Og det virka, som noe litt spesielt, (eller som noe 'GPP', ('generelt pisspreik')), å si, (må man vel si).

Dette var noe, som var litt rart, å gjøre et poeng av.

(Må man vel si).

Så sånn var nok det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 4.

Aakvåg sa også noe en gang, som jeg ikke kan huske å ha hørt, at noen andre har sagt.

Og det er, at hvis to kamerater, skal dra sammen, til et sted.

Så skal han som ikke kjører, betale _all_ bensina.

For han som har bilen, får da slitasje, på motoren, osv.

Så da blir det urettferdig, å spleise, på bensina.

Men å begynne å forklare om noe sånt, når man skal, på 'Harry-tur', (eller noe lignende).

Da blir man vel muligens sett på, som en slags nerd.

(For å si det sånn).

Så sånn er muligens det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

Bloggarkiv

Populære innlegg

Om meg

Bildet mitt
Overhørte på Rimi Bjørndal, (jeg jobbet som butikksjef/leder i ti år, i mange forskjellige butikker), i 2003, at jeg var forfulgt av 'mafian', mm. Har etter dette ikke fått rettighetene mine, i mange saker. Blogger derfor om problemer med å få rettigheter, mm. Mine memoarer, (Min Bok 1-10), kan også finnes på johncons-blogg, (se: 'Etiketter'). Jeg blogger også om slektsforskning, (etter at min danskfødte mormor, som var etter adelige/kongelige, døde i 2009). Har også vært såvidt innom Høyre/Unge Høyre, i sin tid. Har også studert informasjonsbehandling/IT/Computing, (på NHI, HiO IU og University of Sunderland). Har også bakgrunn fra handel og kontor, (grunnkurs, økonomi med markedsføring og data). Er/var også i Heimevernet, (etter at jeg ble overført dit, etter førstegangstjeneste i infanteriet, (og en rep-øvelse i mob-hæren), i forbindelse med omorganiseringer, i Forsvaret, etter den kalde krigen). Blir også utsatt for mye nettmobbing, mm. johncons-blogg, (og mine memoarer og nettbutikk), er kjent fra TV-programmet Tweet4Tweet, i 2012, (selv om jeg måtte klage, for programmet var veldig useriøst/nedlatende, mm.).

Totalt antall sidevisninger

Etiketter