Ingeborg Ribsskog - Baron Adeler Malteserordenen E-post til slottet om Mette-Marit videoen Er noe galt i Martine-saken? Problemer med Grandiosa? johncons-MUSIKK johncons-REISE johncons-FOTBALL

torsdag 20. desember 2018

Her kan man se min oldefar Hans Otto Olsen Bergstø. (Fra Svelviksposten 16. februar 1954)


PS.

Her er mer om dette:


PS 2.

Svelviksposten brukte det samme bildet i min oldefars nekrolog, (fra Svelviksposten 22. juli 1958):


PS 3.

Min far Arne Mogan Olsen, er muligens oppkalt etter sin onkel Arne, (som muligens var oppkalt etter eiendommen Arnestø som brant), som døde ung, (fra Svelviksposten 23. desember 1937):


PS 4.

Min oldefar søkte visst om statsstøtte til vannforsyning, (fra Svelviksposten 19. februar 1952):


PS 5.

Min oldefars far Ole Martin Sandersen, (som muligens vokste opp hos en stefar ved navn Gabrielsen), ble hjemmedøpt, av en Christen Rød, på Rødgårdene, (hvor det vel seinere ble produsert den norske champagnen Golden Power), ved Filtvedt/Oslofjorden, og min oldefar kjøpte tomt ved Drammensfjorden/Holmsbu/Støa, av en Røed, (uten at jeg vet om det er noe slektskap med Filtvedt-bonden Rød):


PS 6.

Bilet i PS-et ovenfor var fra Svelvikposten 21. august 1953.

Så sånn var det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 7.

Min grandonkel Gunnar Bergstø, ble visst rangert, på en tredjeplass, av Holmsbukunstnerne, (før ei frøken Karlsen og Alberto Rosati), i en basar-loddtrekning, (fra Svelviksposten 14. oktober 1955):


PS 8.

Fra PS-et ovenfor, så kan man se, at Alberto Rosati, også malte.

(I tillegg til å drive med keramikk.

Noe han vel var mest kjent for).

Og i en bloggpost jeg skrev, (om min grandonkel Gunnar Bergstø), for noen dager siden.

Så publiserte jeg om, at det stod, i en avis-artikkel, (fra Svelviksposten), at Alberto Rosati, var lærermester, i maling, for min grandonkel Gunnar Bergstø.

Så Holmsbus Alberto Rosati, er nok den samme Alberto Rosati, som er kjent fra engelsk Wikipedia, som en relativt lite produktiv maler-sønn, av en Giulio Rosati, som var orientalist, (det vil si at hans malerier ofte fokuserte på det muslimske adelskap).

Så her har vi en mystisk italiener/orientalist/muslim.

På 40/50/60-tallet, (på bygda/i Holmsbu), i Norge.

Hvor det vel var sånn, (husker jeg selv fra 70-tallet), at man kunne bli ganske gammel, (jeg var vel selv 5-6 år gammel), før man for eksempel så en neger.

Så sånn var det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 9.

Hvis man søker på 'Bokhylla', så kan man se, at Røyken og Hurums Avis, opererer med samme fødselsår og dødsår som engelsk Wikipedia, for Alberto Rosati, så Holmsbus Alberto Rosati var nok orientalisten Giulio Rosati sin sønn:


PS 10.

Her er mer om dette:


https://en.wikipedia.org/wiki/Giulio_Rosati

PS 11.

Dette er nok Bergstø I, (hvor min oldefar bygde det vakre huset fra PS 2), og så var det muligens sånn, at Even Røed bodde, på Bergstø II, (i et mindre hus som vel fortsatt står på den tomten), fram til like før han døde, (fra Svelviksposten 7. januar 1930):


PS 12.

Hvis min tippoldefar Ole Martin Sandersen, egentlig var sønn, av Christen Rød, (som hjemmedøpte han, i 1837, var det vel).

(Jeg har også sett at Rødgårdene, (som min grandonkel Idar Sandersen kalte det på telefonen), har blitt kalt 'Røed gård', på Wikipedia).

Så kan det tenkes, at Even Røed, var onkelen, (for eksempel), til min oldefar.

Røed-familien solgte visst gården til Wittusen, som begynte å lage vin/champagne, på Røed gård, (i Filtvedt).

Dette var på 1870/1880-tallet, (mener jeg å ha lest, tidligere i dag).

(Noe sånt).

Så sånn var visst det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 13.

Min onkel Håkon/Haakon, er noen ganger, litt rabiat, (må man vel si).

Og det kan kanskje være noe med min slekts nabo/familievenn Alberto Rosati, (som var orientalist som sin far, ifølge Wikipedia på engelsk).

For det kan kanskje være sånn, at Håkon, ble 'smittet', med 'islam-greier', fra Alberto Rosati, da.

(For å si det sånn).

Men min farfar Øivind, sa på 70/80-tallet, at de en gang hadde fått noen teppeselgere på døra.

Og så var det maskinsøm, (og ikke håndsydde tepper, som selgerne påstod).

Men min farfar var kvart svensk, (etter sin halvt svenske mor Ingeborg Olsen Bergstø).

Så det kan ha vært en 'svensk' referanse til Rosati, og at de var 'russiske', (tenker jeg nå).

Så om Rosati, (som visst måtte gjemme seg for nazistene under krigen), var russere.

Og at onkel Håkon er mer rusk enn rabiat/sydlandsk/italiensk, liksom.

Hm.

Så sånn er muligens det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 14.

Mine oldeforeldre satt noen ganger inn 'takke-annonser' i avisa, (fra Svelviksposten 26. februar 1954):


PS 15.

Her er mer om dette, (fra Svelviksposten 4. januar 1938):


PS 16.

Enda mer om dette, (fra Svelviksposten 13. april 1962):


PS 17.

Min oldemor Ingeborg Olsen Bergstø f. Olsson Brunmark, fikk visst ikke like mye omtale i avisa, (når hu hadde runde fødselsdager), som min oldefar, (fra Svelviksposten 23. oktober 1956):


PS 18.

Her kan man se dødsannonsen til min oldemor Ingerborg Olsen Bergstø f. Olsson Brunmark, (fra Svelviksposten 30. mars 1962):


PS 19.

Min oldefar var med i Holmsbu Fiskerlag sitt første styre, (fra Svelviksposten 12. april 1960):


PS 20.

Min oldefar var også styremedlem i Holmsbu Handelsforening, (fra Norsk Kunngjørelsestidende 28. juli 1933):

Bloggarkiv

Populære innlegg

Om meg

Bildet mitt
Overhørte på Rimi Bjørndal, (jeg jobbet som butikksjef/leder i ti år, i mange forskjellige butikker), i 2003, at jeg var forfulgt av 'mafian', mm. Har etter dette ikke fått rettighetene mine, i mange saker. Blogger derfor om problemer med å få rettigheter, mm. Mine memoarer, (Min Bok 1-10), kan også finnes på johncons-blogg, (se: 'Etiketter'). Jeg blogger også om slektsforskning, (etter at min danskfødte mormor, som var etter adelige/kongelige, døde i 2009). Har også vært såvidt innom Høyre/Unge Høyre, i sin tid. Har også studert informasjonsbehandling/IT/Computing, (på NHI, HiO IU og University of Sunderland). Har også bakgrunn fra handel og kontor, (grunnkurs, økonomi med markedsføring og data). Er/var også i Heimevernet, (etter at jeg ble overført dit, etter førstegangstjeneste i infanteriet, (og en rep-øvelse i mob-hæren), i forbindelse med omorganiseringer, i Forsvaret, etter den kalde krigen). Blir også utsatt for mye nettmobbing, mm. johncons-blogg, (og mine memoarer og nettbutikk), er kjent fra TV-programmet Tweet4Tweet, i 2012, (selv om jeg måtte klage, for programmet var veldig useriøst/nedlatende, mm.).

Totalt antall sidevisninger

Etiketter