Ingeborg Ribsskog - Baron Adeler Malteserordenen E-post til slottet om Mette-Marit videoen Er noe galt i Martine-saken? Problemer med Grandiosa? johncons-MUSIKK johncons-REISE johncons-FOTBALL

tirsdag 12. februar 2019

Her kan man se min morfar Johannes, (selv om det kanskje ligner litt på han som sa 'bob bob bob ikke sant', i the Julekalender), da han var i slutten av 30-åra. (Fra Morgenposten 29. desember 1952)



PS.

Morgenposten bruker navnet: 'John Ribskog'.

Men siden at det står kontorsjef i Nittedal, (og overrettsakfører).

Så skjønner jeg, (og jeg ser det også på bildet), at det er snakk om, min morfar Johannes Ribsskog.

(Som noen ganger ble kalt 'Johs.', (det var litt mangel på papir osv., i gamle dager, så folk forkortet mer).

Så det er nok derfra misforståelsen er.

Og etternavnet er også stavet feil, (med kun en 's')).

Så sånn er det.

Bare noe jeg tenkte på.

Mvh.

Erik Ribsskog

PS 2.

Her er mer om dette:


PS 3.

Den tevann-kokeren, øverst til høyre, på bildet ovenfor.

Det er visst en russisk samovar.

Og de søkte jeg om på nettet.

Og de finnes visst også i keramikk.

Og jeg har blogget om at min farmor Ågot, hadde en bolle/pokal, (på hedersplassen i stue-reolen), i fajanse antagelig, (med gulldekor, hanker og lokk).

Men det kanskje også ha vært en samovar, (tenker jeg nå).

(Noe sånt).

Så sånn er muligens det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 4.

Mer fra artikkelen:


PS 5.

Her er mer om dette:


PS 6.

Enda mer om dette:


PS 7.

Og enda mer om dette:


PS 8.

Og enda enda mer om dette:


PS 9.

Og enda enda enda mer om dette:


PS 10.

Og enda enda enda enda mer om dette:


PS 11.

Jeg har vel skrevet om, i mine memoarer.

At bestefar Johannes, hadde en bestefar-klokke, (som man vel nå sier), i sin TV-stue/salong, (i Blombakken), i Nevlunghavn, (på 70/80-tallet).

(Det var på grunn av denne klokka.

At jeg kalte noen jenter i klassen, (på Berger skole, hvor jeg gikk fra høsten 1979 til våren 1983), for veggklokker, (som jeg trodde at bestefar-klokker het), når vi spilte fotball, (på grusbanen nedenfor Berger skole), i gymmen, (var det vel).

For disse jentene, (Sissel Tysnes og Tone Heidi Berge, (og muligens Gry Stenberg og Lene Lillevik)).

De stod bare 'stasjonært', på en plass, (på fotball-banen), hele gym-timen, (må man vel si).

De bevegde seg bare, hvis ballen kom bort til dem.

Som om de var spillere, på et sånt fotballbord-spill, (fra 70/80-tallet).

Noe sånt).

Det var muligens Mora-klokka han hadde der.

Men jeg tørr ikke å si det helt sikkert.

Så sånn var det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 12.

Når det gjelder den samovaren, (et ord jeg ikke har hørt før), i PS 10.

Så står det, at den er, et stykke arvegods.

Og det tror jeg, at muligens kan være, etter min oldefar Johan Ribsskog.

(Hvis ikke det er etter Johannes sin onkel Asbjørn Dørumsgaard).

For Ingeborg, (min danskfødte mormor), sin far, døde først, i 1969.

Og avisartikkelen ovenfor, er fra 1952.

Og jeg har sett en liste, over de tingene, som Ingeborg sin tante/moster Magna Adeler f. Gjedde Nyholm og hennes ektemann Holger Adeler eide.

(På slutten av 70-tallet.

Da den siste av de, (de hadde noe slags testament-uskifte-særeie), nemlig Holger Adeler, døde).

Og Magna og Holger Adeler, eide ingen samovarer, (såvidt jeg kan huske ihvertfall).

Så den tevann-kokeren, er nok muligens, etter min morfar sin slekt.

(Hvis jeg skulle tippe).

Så sånn er nok det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 13.

Min morfar sin søster, blir også nevnt, i artikkelen ovenfor.

Og det må da være snakk om Dagny Holmsen f. Ribsskog, (min morfars storesøster, og eldste søsken).

(For min morfar hadde bare en søster.

Nemlig Dagny Holmsen f. Ribsskog, (som vant NM i fårikål, i sin tid, på Nitimen, på radio)).

Og min morfars søster, fikk en datter, som het Anna Holmsen.

Og hu bytta seinere navn til Annikken Holmsen, (av en eller annen grunn).

Men før hu bytta navn, så rakk hu, (blant annet), å være fadder, for meg.

(Sammen med min farmor Ågot og min onkel/morbror Martin).

Men denne dåpen husker ikke jeg noe av.

For jeg var vel bare et halvt år, tror jeg.

Noe sånt).

Men hu Annikken Holmsen, prata jeg med, på telefon, mens jeg bodde, i Leather Lane, (hvor jeg bodde fra 2006 til 2011), i Liverpool.

Og hu sa, at de en gang, hadde planer om, å besøke Ingeborg og Johannes, i Nevlunghavn.

Men de, (Johannes og dem), hadde hatt en bilulykke, (eller noe lignende).

(Noe sånt).

Og hu Annikken sa også, at Johannes og dem bodde, på 'Sørlandet'.

Men de bodde i Nevlunghavn/Brunlanes, (i Vestfold).

Sommeren 1979, så tok min mor Karen Ribsskog og stefar Arne Thomassen, med min lillesøster Pia, min lillebror Axel og meg, til Kristiansand.

Og da kjørte vi gjennom Sørlandsporten, (noe min mor gjorde et poeng av, husker jeg).

Og den Sørlandsporten, lå mange mil, sør for Larvik.

(Man måtte kjøre i en eller to timer, vel.

Noe sånt).

Og Vestfold fylke skal nå slåes sammen med Telemark.

Og ikke med Agder.

Selv om tingretten i Larvik, faktisk ligger under Agder lagmannsrett.

(Hvis jeg ikke husker helt feil).

Så min fadder Annikken Holmsen, har rett i at Nevlunghavn/Larvik ligger på Sørlandet, på minst en måte.

(Selv om man kanskje ikke skulle tro det.

Hvis man hadde hørt, at min mor, (i sin tid), 'babla' om, at Sørlandsporten, var grensen mellom Sørlandet og Østlandet,

For å si det sånn).

Så sånn var det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 14.

Da jeg først så artikkelen ovenfor.

(Hos Nasjonalbiblioteket).

Så tenkte jeg, at her har det gått litt raskt, i trykk-pressen.

Og så har min morfar fått seg noe trykksverte, på haka.

Men er det egentlig snakk om et slags tøystykke, tro.

Hm.

Så sånn er muligens det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

Bloggarkiv

Populære innlegg

Om meg

Bildet mitt
Overhørte på Rimi Bjørndal, (jeg jobbet som butikksjef/leder i ti år, i mange forskjellige butikker), i 2003, at jeg var forfulgt av 'mafian', mm. Har etter dette ikke fått rettighetene mine, i mange saker. Blogger derfor om problemer med å få rettigheter, mm. Mine memoarer, (Min Bok 1-10), kan også finnes på johncons-blogg, (se: 'Etiketter'). Jeg blogger også om slektsforskning, (etter at min danskfødte mormor, som var etter adelige/kongelige, døde i 2009). Har også vært såvidt innom Høyre/Unge Høyre, i sin tid. Har også studert informasjonsbehandling/IT/Computing, (på NHI, HiO IU og University of Sunderland). Har også bakgrunn fra handel og kontor, (grunnkurs, økonomi med markedsføring og data). Er/var også i Heimevernet, (etter at jeg ble overført dit, etter førstegangstjeneste i infanteriet, (og en rep-øvelse i mob-hæren), i forbindelse med omorganiseringer, i Forsvaret, etter den kalde krigen). Blir også utsatt for mye nettmobbing, mm. johncons-blogg, (og mine memoarer og nettbutikk), er kjent fra TV-programmet Tweet4Tweet, i 2012, (selv om jeg måtte klage, for programmet var veldig useriøst/nedlatende, mm.).

Totalt antall sidevisninger

Etiketter