Ingeborg Ribsskog - Baron Adeler Malteserordenen E-post til slottet om Mette-Marit videoen Er noe galt i Martine-saken? Problemer med Grandiosa? johncons-MUSIKK johncons-REISE johncons-FOTBALL

fredag 15. mars 2019

Sommeren 1978 så var var min mor Karen, min stefar Arne Thomassen og lillesøster Pia, på sommerferie, i Danmark. Og vi dro innom en galoppbane den siste dagen. Og jeg fikk fem kroner, (min stefar skyldte meg noen penger, som han hadde ranet fra meg, etter at jeg hadde vært på feriebesøk hos min far), som jeg spilte på en hest, (kusken het Olsen, som min far), og jeg vant cirka 30 danske kroner. Men var det da kriminelt, lurer jeg nå


https://www.nettavisen.no/nyheter/utenlandske-pengespill-kan-bli-blokkert-i-norge/3423409996.html

PS.

Man må vel si, at danske galoppbaner, blir et slags utenlandsk pengespill, (for nordmenn).

Så galoppbaner i Danmark, er det tydeligvis ikke lov å dra til, for nordmenn.

Eller er det lov, hvis man som nordmann er i Danmark?

Det var også sånn, at EF språkreiser, dro meg med, på greyhound-veddeløp.

I Weymouth, sommeren 1987.

(Husker jeg).

Så det virker som at det er lov, med utenlandske pengespill, når man er i utlandet.

(For å si det sånn).

Men hvis man spiller på nettet.

Er man da i Norge?

Serveren står kanskje i USA eller i Japan.

(For å ta noen eksempler).

Og firmaet er kanskje registrert i Danmark, (eller et hvilket som helst annet land).

Så her kan man si, at dette blir det samme, som å gå på galoppbane, i Danmark.

Men så snur man på flisa, (innen norske myndigheter).

Og så sier de visst heller.

At nettet liksom er i Norge.

Og at det derfor er forbudt, (siden at Norsk Tipping har enerett på pengespill i Norge).

(For å si det sånn).

Så her bruker man visst, en 'trangsynt'/restriktiv tankegang.

Istedet for å være objektive/liberale.

(Må man vel si).

For når de vil ha det til, at spill på nettet, alltid er noe i Norge.

(Som det kan virke som.

At politikerne/styresmaktene mener).

Så vrir og vrenger myndighetene på det.

(Vil jeg si).

Så sånn er nok det.

Bare noe jeg tenkte på.

Mvh.

Erik Ribsskog

PS 2.

Jeg har tidligere blogget om, at staten, burde selge seg ut, av Norsk Tipping.

(Staten eier visst alle aksjene i Norsk Tipping.

Sånn som jeg husker det).

For det er staten sin oppgave, å _regulere_ pengespillene.

Og da får de en dobbeltrolle, (som man kan se i artikkelen ovenfor), når de også driver det eneste tillatte pengespill-firmaet, (Norsk Tipping).

Så man kan lure på hvorfor staten vil eie et pengespill-selskap.

Ser de på det som staten sin oppgave, å drive med pengespill?

Hm.

Og hvorfor lar de ikke andre firma slippe til.

De har rare særordninger, hvor idretten og kulturen osv., får penger, fra overskuddet, til Norsk Tipping.

Så disse, (innen masse-idretten og kultur-verdenen), de blir vel da, som vaktbikkjene, til Norsk Tipping.

Så det er kanskje skummelt å skrive om denne monopol-situasjonen.

Jeg vet at enkelte stater, i USA, har statslotteri.

(Har jeg sett på om på Dagsrevyen, (eller noe lignende).

Når det har vært kjempestore premier).

Og disse lotteriene blir noe lignende av Norsk Tipping.

(Må man vel si).

Men man vet, at USA også, har hatt forbud mot å drikke alkohol, osv.

Så USA har helt klart hatt en slags restriktiv/moralistisk/religiøs/ikke liberal periode.

Så dette med de amerikanske delstatene sine statslotteri, kan kanskje være en overleving, fra den tida.

(Noe sånt).

Men det nevnes vel i en annen Nettavisen-artikkel, som stod på forsiden/landingssiden deres i dag, (https://www.nettavisen.no/okonomi/--tv3-viasat-4-max-og-fem-kan-forsvinne/3423615548.html), hva firmaer må gjøre, for å få lov til å drive med pengespill, i Norge.

(De må ha lisens).

Men Norge har da mange dyktige forretningsfolk, (som Rimi-Hagen, Reitan og Røkke).

Hvorfor har ikke noen av disse begynt med pengespill?

Mener staten at disse ikke klarer å drive et pengespill-firma, på en forsvarlig måte.

Når private klarer å drive matbutikker, osv.

Så klarer de vel å drive pengespill-firma og.

(Skulle man vel tro).

Så her later staten som at pengespill-bransjen, ikke er statlig, (ved å la Norsk Tipping være et aksjeselskap, som er heleiet av staten).

Og så nekter de tydeligvis, de som egentlig er private/ikke-statelige, å konkurrere mot Norsk Tipping.

(Kan det virke som).

Så sånn er visst det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 3.

Jeg har også bodd noen måneder, i Trondheim.

Og der var det sånn.

At det eneste man kunne finne på.

Det var å ta en gratis-buss, til en liten by, i Sverige, (en del timer unna), hvor de ikke hadde pol/systembolag engang.

(Selv om jeg ikke rakk å prøve den buss-turen.

For å si det sånn).

Hvis man ikke ville ut og fly.

Noe som vel ikke er så laid-back lenger, (siden 11. september).

Men 'naken-scanning', osv.

(For å si det sånn).

Og man kunne også ta tog/buss til Oslo/Bergen.

Men det tok nesten en hel dag/natt.

(For å si det sånn).

Så vi som bor på Østlandet, vi vet ikke hvor fint vi har det.

Vi kan dra til København, Svinesund/Sverige og Kiel, osv.

Uten så veldig mye stress.

Men det kan ikke folk i midt-Norge/nord-Norge/vest-Norge alltid.

De kommer seg kanskje til en sånn liten by uten systembolag/vinmonopol.

Men da må de ofte kjøre lenge.

Så det er ikke sånn, at jeg er så glad i å spille, på nettet.

Det er mer sånn, at jeg ikke gidder.

(Må jeg si).

For det er ikke sånn at jeg kjeder meg, (jeg har mange rettighetsaker, osv.).

Men for folk som kjeder seg, så skjønner jeg, at de vil ha noe å finne på.

Og i Norge, så er det mange plasser, hvor det kanskje skjer lite.

Så det spille på nettet, er kanskje et slags fritidstilbud, som folk setter pris på, her og der.

(Hvis jeg skulle tippe).

Man kan vel muligens også spille på nettet, hos Norsk Tipping.

(Hvis jeg skulle tippe).

Men det blir kanskje litt traust/kjedelig, i lengden, med bare et spillefirma.

(For å si det sånn).

Så sånn er muligens det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 4.

Som jeg skrive i PS 2, så må man ha lisens, for å drive med pengespill i Norge.

Jeg vet ikke når denne lisens-ordningen oppstod.

Men Willoch/Høyre-regjeringen på 80-tallet gjorde jo Norge mer vestlig/liberalt.

Vi fikk lengre åpningstider i butikkene.

Og vi fikk lov til å høre på nærradio, osv.

Så kringkastingsmonopolet ble oppmyket/opphevet.

Så det var kanskje noe i den gata der.

(I forbindelse med at man gikk over fra monopol til lisens, når det gjaldt pengespill).

Man kan lure på hvorfor staten ønsker å eie Norsk Tipping.

Når de likevel har en kontroll-rolle gjennom Lotteritilsynet, (eller hva de heter i våre dager).

Og hvorfor har ingen andre firma søkt lisens.

Det er kjent, (mener jeg å huske), at Norsk Tipping kun betaler tilbake, cirka 50 prosent, av omsetningen, til spillerne.

Og det er mye mindre, enn i andre land.

Så det er kanskje grunnen til, at ingen utenlandske spillselskaper, har etabler seg, i Norge.

(Og fått lisens.

Fra norske myndigheter).

For da ville de kanskje måtte tilby, dårligere odds, enn konkurrentene, som opererer, fra utlandet.

Så da ville de kanskje fått dårlig rykte.

Noe Norsk Tipping vel får.

Men de lever visst godt med det.

Så det at man skal bruke så mye av tippe-pengene på sport og kultur, osv.

Det retter vel opp litt av ryktet til Norsk Tipping.

Norsk Tipping blir elsket av de som ikke tipper, (for de får fotballbaner og kunst-utstillinger).

Men de blir hatet av tipperne.

(For de raner halvparten av pengene deres.

For å si det sånn).

Så det må da være bedre, å gi støtte, til kunst og sport osv., over statsbudsjettet.

I stedet for dette.

Jeg vet ikke hva man skal kalle det.

En slags 'bastard', i økonomien.

(Noe sånt).

Her må det være noe rart, siden at ingen andre, (hverken av norske eller utenlandske firma), har søkt om/fått lisens, for å drive pengespill, i Norge.

(Noe sånt).

Så sånn er nok det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 5.

Jeg har jo jobba som tippeansvarlig, osv.

(På Rimi Bjørndal, Rimi Nylænde, (og Rimi Langhus)).

Så jeg vet at Norsk Tipping, (ihvertfall ikke rundt årtusenskiftet), tilbydde odds-tipping på enkeltkamper.

Det kan kanskje ikke Norsk Tipping gjøre.

For da 'driter de seg vel ut'.

For siden at de har 'russiske' lisensvilkår.

Så betaler de kun tilbake cirka 50 prosent av omsetningen til tipperne.

Og derfor vil de nok ikke tilby odds-spill på enkeltkamper.

For da skinner det igjennom, hvor mye dårligere odds man får, hos Norsk Tipping.

For da kan spillerne sammenligne, med utenlandske spillfirma, på nettet, osv.

(For å si det sånn).

Så sånn er nok det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 6.

Det er visst fortsatt sånn, at det ikke er vanlig, å spille på enkeltkamper, hos Norsk Tipping:


PS 7.

Utenlandske spillselskaper, (som Betsson, Ladbrokes, osv.)

De selger nok mye mer enkeltspill, enn Norsk Tipping, (hvis jeg skulle tippe).

(Da jeg bodde på St. Hanshaugen, (hvor jeg bodde fra 1996 til 2004), så spilte jeg en del hos Ladbrokes osv., (etter å ha lest tips på VGD), som jeg har skrevet om, i Min Bok 5.

Og da jeg bodde i Leather Lane, (hvor jeg bodde fra 2006 til 2011), i Liverpool.

Så spilte jeg en del, hos Ladbrokes og William Hill, osv.

På nettet.

Men da gikk det mest i velkomsttilbud.

Og så fantes det kanskje ti sånne spillselskaper.

Og så fikk jeg kanskje ti velkomsttilbud, da.

Og så vant jeg kanskje litt på det tilbudet.

Og så slutta jeg og spille hos det selskapet.

Og prøvde da heller et velkomsttilbud hos et annet spillselskap.

Før jeg ikke vant selv om det var velkomsttilbud.

Og jeg ble da litt lei av det.

Men det var uansett ikke så store beløp det var snakk om, (mens jeg spilte fra Leather Lane).

For å si det sånn.

Det var snakk om ti pund cirka vel, for hvert firma.

Og så fikk man da kanskje det dobbelte, å spille for.

(Som velkomstbonus, da).

Sånn at jeg vel gikk med et lite overskudd totalt.

Men man måtte jo fylle ut online registreingsskjema, hos alle selskapene.

Og man måtte jo også finne et spill som man hadde tro på.

Så det tok jo litt tid, alt i alt.

Så til slutt så mista jeg interessen litt, for sånne online spillselskaper.

For å si det sånn).

Så man kan kanskje si, at det er forbud, mot odds-spill, (mer eller mindre), på enkeltkamper, i Norge.

Så her er det muligens snakk om, å fortsette, på Willoch-regjeringen sin liberalisering/'vestliggjøring', av det sosialistiske Norge.

Og så heller gjøre om fra 'russiske' lisensbetingelser.

Sånn at vi også får 'normale' pengespill, i Norge.

(For å si det sånn).

Så sånn er muligens det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

Bloggarkiv

Populære innlegg

Om meg

Bildet mitt
Overhørte på Rimi Bjørndal, (jeg jobbet som butikksjef/leder i ti år, i mange forskjellige butikker), i 2003, at jeg var forfulgt av 'mafian', mm. Har etter dette ikke fått rettighetene mine, i mange saker. Blogger derfor om problemer med å få rettigheter, mm. Mine memoarer, (Min Bok 1-10), kan også finnes på johncons-blogg, (se: 'Etiketter'). Jeg blogger også om slektsforskning, (etter at min danskfødte mormor, som var etter adelige/kongelige, døde i 2009). Har også vært såvidt innom Høyre/Unge Høyre, i sin tid. Har også studert informasjonsbehandling/IT/Computing, (på NHI, HiO IU og University of Sunderland). Har også bakgrunn fra handel og kontor, (grunnkurs, økonomi med markedsføring og data). Er/var også i Heimevernet, (etter at jeg ble overført dit, etter førstegangstjeneste i infanteriet, (og en rep-øvelse i mob-hæren), i forbindelse med omorganiseringer, i Forsvaret, etter den kalde krigen). Blir også utsatt for mye nettmobbing, mm. johncons-blogg, (og mine memoarer og nettbutikk), er kjent fra TV-programmet Tweet4Tweet, i 2012, (selv om jeg måtte klage, for programmet var veldig useriøst/nedlatende, mm.).

Totalt antall sidevisninger

Etiketter