Ingeborg Ribsskog - Baron Adeler Malteserordenen E-post til slottet om Mette-Marit videoen Er noe galt i Martine-saken? Problemer med Grandiosa? johncons-MUSIKK johncons-REISE johncons-FOTBALL

mandag 22. april 2019

Mer fra Norge

På mandag, (i forrige uke), så dro jeg ned til Oslo, for å kjøpe mat, (etter å ha kommet hjem fra danskebåten).

Så sånn var det.

Bare noe jeg tenkte på.

Mvh.

Erik Ribsskog

PS.

Som jeg skrev om, i bloggposten, om Danmarksturen.

Så hadde Ruter sitt 'tradisjonelle ferie-tull'.

Så t-banen gikk ikke lenger enn til Majorstua.

Og jeg skulle videre til Torshov.

(For å gå rundt på fortauene, på Majorstua, med masse bæreposer.

Det er ikke alltid, det mest artige.

Ihvertfall ikke før ettermiddagsrushet er helt ferdig.

For å si det sånn).

Og det er en ting, at t-banene ikke går lenger, enn til Majorstua.

Men de bruker bare et par spor tilsammen, (på Majorstua t-banestasjon).

Og info-tavle-systemet er ikke oppe og kjører.

Så det er som i Karachi, (hadde jeg nær sagt), med trengsel og vakter som skriker.

(For å si det sånn).

Så sånn er nesten det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 2.

Her er mer om dette:


PS 3.

På t-banen så jeg ut av vinduet.

Og jeg la merke til at Grefsen togstasjon hadde en jødestjerne, i et vindu.

Og siden at t-bane-ringen er ny.

Og siden at det ikke er sånn, som i England.

At alle stasjonene, har mange skilt, med steds-navnet på.

Så satt jeg i mine egne tanker, til jeg var, på Linderud.

Og Linderud husker jeg godt, (fra da jeg bodde i Oslo, fra 1989 til 2004).

Det er en stasjon, langs 5 Vestli, (Grorudbanen heter det visst).

(Og jeg har bodd i mange år, (fra 1990 til 1996), langs Furusetbanen, (på Furuset/Høybråten og Ellingsrudåsen).

Og der husket jeg alle stasjonene.

Og der har de en stasjon som het Lindeberg.

Så da blir det liksom litt feil, med Linderud.

Så da våkna jeg litt opp, (og kom meg av t-banen).

For å si det sånn).

Og jeg tok så den neste t-banen, tilbake mot Sinsen, (les: Torshov).

(Trodde jeg).

Men da endte jeg opp på Carl Berner.

(Så det må ha vært den tidligere Grorudbanen jeg tok.

I retning sentrum.

Men alle de østlige t-bane-linjene, (Furusetbanen, Grorudbanen, Østensjøbanen og Lambertseterbanen).

De ble knytt sammen, (på Stortinget t-banestasjon), med de vestlige linjene, (det er også snakk om fire linjer).

Rundt årtusenskiftet.

Så det er ikke bare-bare, når det gjelder, hva disse linjene, (som Grorudbanen), heter lenger, (når de går mot sentrum).

For å si det sånn).

For t-bane-ringen går ikke egentlig i ring.

Eller, t-bane-ringen går nok i ring.

Men t-banene som kjører på den, kjører ut av t-bane-ringen, litt i 'hytt og pine', (må man vel si).

(Noe sånt).

Istedet for å ha linje 10 Ringen, (som kun kjørte på t-bane-ringen, (i begge retninger)).

(For å si det sånn).

Så sånn var det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 4.

Jeg så på noen kart, på Carl Berner.

Og Ruter hadde visst også noen arbeider, mellom Carl Berner/Tøyen og Sinsen.

Så jeg bestemte meg for å likegodt handle på Carl Berner, (for jeg bodde i cirka en uke, på Forenom Rosenhoff/Carl Berner, for cirka et år siden), og så dra tilbake den samme veien jeg kom.

For det ble litt komplisert, med alle Ruter-arbeidene.

På toppen av 'surret', med at alle t-banene kjører inn og ut av t-bane-ringen, i hytt og pine.

Så sånn var det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 5.

Her er mer om dette:


PS 6.

Nå er det jo sånn, at Grorudbanen, ikke kalles Grorudbanen lenger.

Men den har sitt tall og sin farge.

Men etter at de østlige og vestlige banene, ble knyttet sammen, rundt årtusenskiftet.

Så har de bytta litt, på farger og tall, (i årenes løp), selv om det ikke ble bygget noen nye linjer/stasjoner, før t-bane-ringen dukka opp, for noen få år tilbake.

Så derfor ser jeg ikke så mye, på de tallene og fargene, (som på 80/90-tallet), må jeg innrømme.

Så derfor klarte jeg å ta Grorudbanen mot sentrum.

Istedet for Ringen mot klokka, liksom.

(Eller om man skal si: Loop-ringen mot klokka.

Eller: Ytre ringen mot klokka).

For Ringen/Ytre ringen/Ytre loop-ringen, (mot klokka).

Den har ikke farge rød, (for eksempel).

(Som den mest kjente, (den som går langs Oxford Street osv.), i London).

Så jeg ser ikke så mye på fargen og tallet, på Ringen heller.

(For å si det sånn).

Så sånn er det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 7.

For å ta et eksempel, på at t-banen endra seg, på 00-tallet, (uten at noen nye stasjoner ble satt i drift, for eksempel).

Så het Furusetbanen: '6 Ellingsrudåsen', på 80/90-tallet.

Men Furusetbanen heter nå '2 Ellingsrudåsen', (og er knytta sammen med den vestlige linjen/banen til Østerås).

Og for Lambertseterbanen, så var det sånn, at den het: '4 Bergkrystallen', på 80/90-tallet.

Men den heter nå noen ganger: '1 Bergkrystallen'.

Osv., osv.

Så sånn er det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 8.

Da nettavisene skrev om t-bane-ringen, for cirka ti år siden.

Så virka det som, (må man vel si), at det skulle bli en egen linje, som kun gikk, på t-bane-ringen.

(Både med og mot klokka).

Så når t-banen kjører inn og ut av t-bane-ringen, i 'hytt og pine'.

Så blir det mindre oversiktlig, enn t-bane-ringen ble fremstilt som, (i nettavisene osv.), i sin tid.

(Vil jeg si).

Så sånn er nok det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 9.

Og på plakaten i PS 5.

Så kan man se, at det er tunnel-arbeider, mellom Sinsen og Carl Berner/Tøyen.

Men den strekningen, er bare noe få år gammel.

Så hva disse tunnel-arbeidene egentlig går ut på, (i hver bidige ferie, må man vel si).

Det kan man kanskje lure på.

(For å si det sånn).

Så sånn er nok det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 10.

Det at Ringen skulle gå i loop, ble vel bare forklart om, i liten skrift, (og knapt nok det), på 00-tallet:


https://no.wikipedia.org/wiki/Fil:T-bane-fremtid-rutenett.png

PS 11.

Så t-bane-linjen Ringen, burde kanskje hatt navnet Loop-en.

Så hadde det kanskje vært enklere, for turister, osv.

(Må man vel si).

Eller om de kunne ha kjørt en linje, som den blå, i PS-et ovenfor.

Da hadde det blitt mindre komplisert.

(For å si det sånn).

Så sånn er nok det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 12.

Så Oslo-folk, ble lovet Ringen, på 00-tallet.

Og så fikk de istedet Loop-en.

Men den kalles fortsatt Ringen, (når den kjører på t-bane-ringen).

Og for meg, som mest har lest, om dette, i nettavisene osv., fra England.

Så blir det litt mer komplisert, enn jeg først hadde forestilt meg, (må jeg innrømme).

Ihvertfall når Ruter, (i hver bidige ferie må man vel si), har sine 'merkelige' tunnel-arbeider, på toppen av navn-surret.

(For å det sånn).

Så sånn er nok det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 13.

Kiwi Trondheimsveien, hadde ikke Norgesgruppen sine billige kulepenner, (som de vel er ment å ha, (siden at Kiwi Ensjø for eksempel, har disse)):


PS 14.

Denne butikken, hadde fortsatt Mr. Parker-barberblader.

Men det betyr nok ikke, at den varen, er tilbake, i Kiwi sitt sortiment.

Det er vel mer snakk om rester.

Og da jeg jobba, som Rimi-leder, (noe jeg jobba som fra 1994 til 2004).

Så ville jeg nok tatt ut, de barberblad-pakkene, fra hylla.

(Og sagt at de var brekkasje/ukurante).

For siden at de har sånn teip på seg.

(Og man kan se, at pakningen, har vært ødelagt).

Så ser de, litt harry/lugubre ut.

(Må man vel si).

Man kan se, at her har noen galninger, drevet og røska, i varen, (sånn at pakningen har blitt ødelagt).

(Noe sånt).

Og det er vel ingen, som ønsker, å få 'galning-lus', liksom.

(For å si det sånn).

Så sånn er nok det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 15.

Her er mer om dette:


PS 16.

Hvis de Mr. Parker-barberbladene, fra PS-et ovenfor.

Hadde vært Gillette sine varer, (for eksempel).

Så hadde nok Gillette tatt ut de varene fra hylla, og bytta de ut selv, (og så tatt det på markedsføringsbudsjettet, eller noe lignende).

(Hvis Kiwi lar industrien være i butikkene i sine.

Noe Rimi gjorde, fram til årtusenskiftet cirka, var det vel.

Og etter det, så fikk Rimi-butikkene, en fast prosent-rabatt, for å dekke brekkasje, osv.).

For det er dårlig markedsføring, (av Mr. Parker-merkevaren), å presentere varen sånn, (med en pakning, som har vært ødelagt, og så har blitt fiksa, (med teip), på 'harry' vis).

Det at de med teip på, står foran.

Det kommer nok til å bremse salget.

(For å si det sånn).

Så det er nok grunnen til, at denne butikken, er en av de få Kiwi-butikkene, som fortsatt har Mr. Parker-barberblader igjen, (i hylla).

(Hvis jeg skulle tippe).

Så sånn er nok det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 17.

Jeg husker fra da jeg var liten.

At min mor, satt meg oppi handlevogna.

(Det var sånn, at unger kunne sitte, ved håndtaket, i handlevogna.

Noe sånt).

Den første gangen, som vi handla, på Halsen Dagligvare.

(Etter at vi flytta dit.

Det året jeg fylte fire år).

Og før det, så var jeg vel ikke med, i butikken, når mora mi handla.

(Sånn som jeg husker det).

Og unger i butikken, de flyr vel rundt, som hodeløse høns ofte.

Så når det er sånne 'idiot-familien', med unger, ved kassa.

Så går jeg ut av køen, (må jeg innrømme).

Så sånn er det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 18.

Her er mer om dette:


PS 19.

Da mora mi, satt meg oppi handlevogna, (på Østre Halsen).

(Våren/sommeren 1974).

Så husker jeg, at jeg reiv av prislappen, fra en liter grapefrukt-juice, (eller noe lignende).

Så det ble litt kaos, da.

(For kassadama huska ikke prisen.

Sånn som jeg husker det).

Men jeg var ikke vant med, å sitte oppi handlevogna, (eller være med å handle).

Og det var sånn, at mora mi, var usikker på, om hu skulle ha meg oppi handlevogna, eller ikke.

(Sånn som jeg husker det).

Så sånn var det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 20.

På Rema Rodeløkka.

Så var det sånn, at handlevognene stod inne i en krok, ved den innerste kassa, (som var i bruk).

Så det ble som noe klamt/ekkelt, å bruke handlevogn, (vil jeg si).

Så derfor endte jeg opp med å bruke handlekurv, (selv om det stod ganske mye, på handlelappen min).

(For å si det sånn).

Så sånn var det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 21.

Her er mer om dette:


PS 22.

Det Bondens potetgull, (til 20 kroner).

Det var tulla med, (vil jeg si).

For potetene, (som var fra en gård i Stavern), var veldig små, (og de hadde veldig mørkt skall).

Så jeg ble nesten kvalm, av å spise de.

Og den hadde ikke den vanlige gode smaken, (som Sørlandchips, som vel er produsenten), vanligvis har.

(Vil jeg si).

Så det var dårlig, (må jeg si).

Jeg husker at min tidligere klassekamerat Magne Winnem sa, (da han var butikksjef på Rimi Munkelia, (like etter at jeg begynte å jobbe der, i desember 1992)).

At sånne EMV-varer, (som Bondens), de kom ut fra, det samme samlebåndet ofte, som 'original-varen'.

Så det er meninga, at Bondens, skal ha like god kvalitet, som Sørlandschips.

Så her var det muligens noe tull, (fra Rema), vil jeg si.

Og det var sånn, at jeg ikke kjøpte, den fremste, av disse potetgull-posene.

For esken var liksom proppa/stappa full.

(Som om noen hadde rydda i potetgullet.

Og så trøkte de noen ekstra poser, (fra en halvtom eske), inn i en fra før nesten full eske.

Istedet for å legge de løse posene, på toppen, eller noe lignende).

Men den potetgull-posen, som stod bak den fremste.

Den var også litt sånn 'u-crisp'.

Men, (mens jeg fant potetgull), så dukka det vel opp ei Rema-dame der.

(Sånn som jeg husker det).

Og det med å ikke ta den fremste.

Det var noe Henning Sanne, (fra Rimi Nylænde), en gang babla om til meg, (at noen 'raringer' gjorde).

Så da blir man visst sett på, som litt rar.

(Hvis man ikke vil ha den øverste/fremste varene).

Så det var kanskje derfor, at jeg tok med meg den varen.

Selv om den også, (som den fremste), så litt 'u-crisp' ut.

(For å si det sånn).

Så sånn var det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 23.

Her er mer om dette:


PS 24.

Denne Rema-butikken, hadde ikke de billige/økonomiske potetkakene, (som jeg fant, da jeg liksom, gikk litt på 'skattejakt', (jeg så etter de kjempebillige lompene, som Rema Lambertseter hadde, for noen måneder siden), i Rema Ila sin lompe-avdeling):


PS 25.

Da jeg skulle finne middagsmat, (pølser og/eller karbonader/kjøttkaker).

Så gikk ei gammel dame, foran kjøledisken, i mange minutter.

(Som for å provosere).

Enda jeg har lest, i en avis en gang, at gamle damer handler, før folk kommer hjem fra jobb.

(For å si det sånn).

Så sånn var det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 26.

Her er mer om dette:


PS 27.

Enda mer om dette:


PS 28.

Da jeg skulle i kassa, så var det liksom, hu Rema-dama sin tur, til å (igjen) gå i veien for meg:


PS 29.

Hu Rema-dama satt visst også jekketralla sånn, at det skulle bli vanskelig for meg, å gå en annen vei, til kassa, (da jeg prøvde å gå rundt):


PS 30.

Hu Rema-dama, minna forresten, om hu assistenten, til Leif Jørgensen, fra Rimi Siggerud.

(Hu som liksom ble knekt, av distriktsjef Anne Kathrine Skodvin.

Siden at Skodvin visst manet henne, til å jobbe like hardt, (på Rimi Siggerud), som jeg jobba, (etter å ha blitt i toppform, (mer eller mindre), i infanteriet), på Rimi Nylænde, (rundt midten av 90-tallet)).

Hu jobba jeg seinere sammen med, på Rimi Bjørndal, (mot slutten av 90-tallet).

Og da jobba hu vel deltid der, (på Rimi Bjørndal), noen få vakter i uka.

Og hu betrodde seg da, en gang, til meg, (av en eller annen grunn), om sin mareritt-aktige jobb, på Rimi Siggerud.

(Noe sånt).

Så sånn var det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 31.

Hu gamla, (som gikk i veien for meg, foran pølsene/kjøttkakene).

Det var kanskje mora, til hu fra Rimi Siggerud.

(Og at hu var der, som anstand liksom).

For en gang, (på slutten av 90-tallet), så glemte hu fra Rimi Siggerud nøkla sine, i garderoben, på Rimi Bjørndal.

Og jeg, (som hadde ansvaret for alle seinvaktene, blant annet).

Jeg tenkte, at siden at det var vanskelig å få tak i folk, (på den tida, for da ville 'alle' jobbe med data/teknologi, i forkant av årtusenskiftet).

Så ønsket jeg ikke, at hu Rimi Siggerud-dama, liksom skulle slutte, å fungere.

Så derfor dro jeg innom henne, (i Gamlebyen), med nøkla hennes, (etter å ha ringt henne, fra jobb).

(For da kom hu på jobb, også uka etter.

Tenkte jeg).

Og da prata jeg vel med mora hennes.

(Ihvertfall på telefonen).

Før jeg dukka opp der, og heiv nøkla til henne.

Mens hu stod, som ei slags Juliet, oppå en slags balkong.

(For å si det sånn).

Så sånn var det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men  men.

PS 32.

Hu gamla, (fra PS 24, PS 26 og PS 27).

Hu minner muligens litt, om min fars kusine Marit Olsen.

Som bodde, på Rosenhoff, (noen hundre meter oppover mot Sinsen), i 'alle år', (som gammel jomfru).

(Og som min far, dro meg med til, et par ganger, på 70-tallet/begynnelsen av 80-tallet.

Var det vel).

Så sånn var muligens det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 33.

Grunnen til at jeg lurer på, om hu gamla, kan ha vært i butikken, som anstand, for hu Rema-dama/Rimi Siggerud-dama.

Det var fordi, at jeg en gang.

(Dette var vel noen måneder etter at jeg ble butikksjef, høsten 1998).

Tilfeldig la merke til, at hu Rimi Siggerud-dama, gikk inn på Gunerius, sammen med noen slags skumle/mørkhudede talibanister, (eller noe lignende).

(Noe sånt).

Dette var vel, da jeg skulle kjøpe meg ny mobil, (i en el-butikk, i Storgata).

Etter at jeg fikk drøye 100.000.

Etter at min mor døde, høsten 1999, (og hu hadde visst hatt, en slags livsforsikring, som Pia, Axel og jeg, fikk hver vår tredel av).

Så hu Rimi Siggerud-dama, (som jeg ikke husker navnet på lenger), var muligens, en slags 'Jihad Jane-figur', da.

(Noe sånt).

Så sånn var muligens det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 34.

I kassa, så var det sånn, at en svær neger, (med svart skinnjakke vel), kom til kassa etter meg.

Og han skulle kun ha kattemat-tørrmat, (eller om det var kattesand), og en ølboks.

(Var det vel muligens).

Og siden at de nevnte handlevognene, stod i 'kose-kroken' der, (bak kassa).

Så var det ikke noe plass, for den 'teatralske' negeren, til å gå forbi meg.

(Og jeg handla for en del dager.

Og kassadama hadde kjørt varene mine ned, i den ytterste båsen.

For å si det sånn.

Men negeren sine varer havna, i den innerste båsen, da.

Var det vel).

Så jeg måtte ta varene mine, (før negeren var ferdig med å betale), bort til nabo-kassa, (som ingen satt i).

Og mens jeg stod der, (og pakka), så begynte en nordmann, å 'elge' på meg.

For han skulle absolutt gå inn i butikken, via den kassa, som jeg hadde flytta varene mine til.

(Som om jeg ikke stod der.

Og istedet for å bruke den 'vanlige' inngangen.

For å si det sånn).

Så sånn var det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 35.

Her er mer om dette:


PS 36.

Mer om han nevnte 'elge-nordmannen':


PS 37.

På hjemveien, så tok jeg t-banen til Økern.

Og så prøvde jeg å finne Loop-en mot klokka, liksom.

Og det var lettere sagt enn gjort, (må jeg si), for jeg er ikke så kjent der.

Men jeg fant tilslutt t-banen til Majorstua.

Og der, (på Majorstua/'Karachi' t-banestasjon), så var det sånn, at to tenåringsjenter, (hvorav minst ei var 'kebab' vel), i trange klær, dreiv og sparka, etter en due.

(Noe jeg tidligere bare har sett neger-unger, (i England), gjøre noe lignende av.

For å si det sånn).

Så sånn var det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 38.

Her er mer om dette:



PS 39.

Det var også sånn, på Kiwi.

At jeg skulle ha Rene Hender.

Og den ble bare slått inn, (av en farget kassamedarbeider), på: 'NON FOOD/JERNVARETAST'.

Og med prisen: 20,00.

(Som vel er et par kroner for lite).

Så det var litt merkelig, (må man vel si).

Jeg vet ikke om kassamedarbeideren ikke klarte, å scanne varen.

(Da skal man egentlig slå inn EAN-koden.

Lærte jeg på Matland/OBS Triaden, da jeg jobba der, som kassamedarbeider, fra 1990 til 1992).

Eller om det er noe feil, med Kiwi sitt butikkdatasystem.

(Og at varen ikke går inn.

Selv om man slår inn EAN-koden).

Det var det, sist jeg kjøpte Mr. Parker-barberblader, (husker jeg).

På Kiwi Parkveien.

For noen uker/måneder siden.

(Da hjalp det hverken å scanne eller slå inn EAN-koden.

Sånn som jeg forstod det).

Da slo de bare inn de barberbladene, til 50 kroner.

Men da sa de ihvertfall fra.

(Om at de bare fant på en pris, liksom.

For å si det sånn).

Det gjorde ikke 'svartingen', på Kiwi Trondheimsveien.

Men de ansetter vel muligens folk, som ikke har så veldig lett, for å snakke norsk.

Og da blir det vel gjerne sånn.

(Må man vel si).

Så sånn er muligens det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 40.

Her er mer om dette:


PS 41.

Det var også sånn.

At han negeren, i kassa, på Kiwi Trondheimsveien.

Han måtte bytte kassarull.

Og det hendte det vel også, at vi måtte gjøre, innimellom at vi ekspederte kundene, på Matland/OBS Triaden, (i sin tid).

(For der var det køer, hele lørdagen, liksom.

For å si det sånn).

Men på Kiwi.

Hm.

Jeg har jo sitti i kassa selv, på CC Storkjøp, Matland/OBS Triaden og i X antall Rimi-butikker.

Og det pleier å komme sånne røde striper osv., (på kassarullen), lenge før den må byttes.

(Sånn som jeg husker det).

Så det var litt rart, (må man vel si), at negeren måtte bytte kassarull, akkurat da jeg var der.

(For å si det sånn).

Og det var ikke noe han dreiv med, før han slo inn mine varer.

Neida.

Det var sånn, at kun halve kvitteringa mi kom ut.

(Noe sånt).

Og så måtte negeren sette inn en ny rull.

Og så trykke på en 'kopi-knapp', (eller noe lignende), for å få ut kvitteringa mi, da.

(For å si det sånn).

Så sånn var det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 42.

Her er mer om dette:



PS 43.

Jeg har vel blogget om, at jeg informerte 'Ungbo-Per', som jobba, som sjåfør, for Nordfjord Kjøtt, (var det vel).

Om at Nordfjord Kjøtt-varene var vanskelige å scanne, (på OBS Triaden sine scannere).

(Dette var vel, noen uker/måneder, etter at jeg flytta inn, på Ungbo Skansen Terrasse, (på Ellingsrudåsen), sommeren/høsten 1991).

Og da var det vel, at strekkoden, hadde et slags 'grøtet' trykk.

(Virka det som, for meg).

Som scannerne hadde vanskelig for, å scanne.

Og da er det sånn, i butikker, (ihvertfall var det sånn, på Matland/OBS Triaden, vil jeg si), at de minst motiverte.

De slår da ikke inn EAN-koden.

(Som består av tolv siffer.

Er det vel vanligvis).

Men de slår heller inn prisen, (som kun består av fire siffer, til vanlig).

(Selv om direktørene/disponentene/distriktsjefene/butikksjefene.

De ønsker, at kassamedarbeiderne, skal slå inn mest mulig, på 'ordentlig' måte.

Og bruke 'Kolonial'/'Non food'-knapper minst mulig.

For å si det sånn.

For de ønsker å analysere dataene, når det gjelder hvilke varer man selger.

Og finne ut hvor mye overskuddet blir.

Og bestillingene blir ofte tatt automatisk, (i våre dager, via butikkdata-systemet).

Og da blir det feil bestillinger, hvis man ikke slår inn varene ordentlig.

For da tror butikkdata-systemet, at butikken, (for eksempel), har 20 Rene Hender, (til sammen, i butikken og på lageret).

Mens de egentlig er utsolgt, (for eksempel), da.

For å si det sånn).

Og det er muligens det som har skjedd, når det gjelder Rene Hender-varen, på Kiwi Trondheimsveien.

Kassamedarbeideren har ikke giddet, å slå inn, så mange som tolv siffer.

(Hvis han har tygget khat, (for eksempel).

Så stokker kanskje tallene seg for han.

Hva vet jeg.

Og det er mulig at han stod i kassa, istedet for å sitte, (som for å hevde seg, eller noe lignende).

Og da er det kanskje mer kronglete, å slå inn en lang tall-rekke.

Hva vet jeg).

Så her er muligens problemet (også), at Rene Hender, har en for liten strek-kode, på baksiden av flasken.

Hvis de gjør den strek-koden dobbelt så stor, (for eksempel).

Så er det kanskje enklere å scanne varen.

Selv om jeg ikke fulgte med, så mye, på hvordan kassamedarbeideren slo inn varene.

(Av gammel vane.

Må man vel si.

Og i våre dager, så har butikkene, noen store bokser/sparebøsser, ('cash guard'), som hindrer innsynet, for kundene, når det gjelder hvordan kassamedarbeiderne slår inn varene.

For å si det sånn.

Og det er jo også sånn, at når kassamedarbeiderne står i kassa, (istedet for å sitte).

Så kan man nesten ikke kikke, på hvordan de slår inn varene.

For da fremstår man jo liksom, som en slags pervo, som glaner på skrittet til folk, osv.

Må man vel si).

Det kan også ha vært sånn, at Rene Hender, er en vare, som Kiwi skal slutte med, (som Mr. Parker barberblader).

Og at de derfor, har tatt bort varen, (litt vel tidlig), fra sitt butikkdata-system.

De har kanskje noen vikarer, på IT-avdelingen.

Ellers så har kanskje ikke butikksjefene til Kiwi, lest skriv om, (for eksempel på intranett), at de skal ta ut Mr. Parker osv., av hyllene.

Eller om de har fått skriv om, at de skal prise Mr. Parker-barberbladene, med prismaskin.

Sånne beskjeder kan nok gå i glemmeboka, hvis det er mye sykdom, for eksempel, i en butikk.

(Da har dem kanskje ikke tid til, å lese på intranett.

For å si det sånn.

Og butikkledere kan også bli stigmatisert, hvis de sitter, for mye på kontoret, (av andre butikkledere/sjefer).

Husker jeg fra da jeg jobba som Rimi-butikksjef.

Noe jeg jobba som, fra 1998 til 2002).

Men det virker idiotisk, av Kiwi, å fjerne Mr. Parker-barberblader, fra butikkdata-systemet, selv om den varen, er på vei ut, av Kiwi sitt sortiment.

(Vil jeg si).

Så her tuller muligens Kiwi, (vil jeg si).

For det er nok ikke sånn, at Kiwi sitt butikkdata-system, kun har plass, til 2000 varer, (for eksempel).

(For å si det sånn).

Det var i PLU-kassene sin tid, (på 80/90-tallet), at det var sånn.

Så her tuller nok Kiwi litt, (hvis jeg skulle tippe).

(Noe sånt).

For prisen på minne, (megabyte/gigabyte på harddisker osv.), har blitt mye lavere, siden 80/90-tallet.

Så minne-plass, burde egentlig ikke være en begrensning, når det gjelder antall varelinjer, (i butikkdata-systemer).

(Tørr jeg nesten å påstå).

For en varelinje, består nok kun, av noen få byte.

Det er et felt for varenummer.

Og et felt for varenavn.

Og et felt for pris.

Osv., osv.

Og en sånn post, burde ikke bestå, av så mange byte.

Så man burde få plass til mange millioner/milliarder varelinjer, (på en vanlig harddisk), i våre dager, (må man vel si).

For prisen på minne, har blitt mange tusen/millioner ganger billigere, da.

(For å si det sånn).

Se bare på de første hjemme-datamaskinene.

C64 hadde 64 kilobyte minne, (var det vel).

Mens dagens datamaskiner, har mange megabyte minne.

Neida.

De har mange gigabyte minne.

Neida.

De har mange terabyte minne.

(Ihvertfall de som Norgesgruppen har, på sine servere, (som sentralt er koblet opp mot butikkdatasystemet), hvis jeg skulle tippe).

Og en megabyte inneholder tusen kilobyte.

Og en gigabyte inneholder tusen megabyte.

Og en terabyte inneholder tusen gigabyte.

Så minne har kanskje blitt noen millioner/milliarder ganger billigere, (siden 80/90-tallet/PLU-kassene sin tid), da.

(For å si det sånn).

Så sånn er det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 44.

Det var forresten sånn.

Da jeg dro hjemmenfra.

At han 'Airbnb-naboen', (som jeg vel blogga om, i fjor).

(Han som muligens bor i Syden, (eller noe lignende).

Og leier ut, via Airbnb).

Han hadde nå leid ut, til en negerfamilie.

Og negerfaren satt ute og solte seg, (utafor leiligheten), mens to negerunger 'surra' rundt.

(Noe sånt).

Så sånn var det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

Bloggarkiv

Populære innlegg

Om meg

Bildet mitt
Overhørte på Rimi Bjørndal, (jeg jobbet som butikksjef/leder i ti år, i mange forskjellige butikker), i 2003, at jeg var forfulgt av 'mafian', mm. Har etter dette ikke fått rettighetene mine, i mange saker. Blogger derfor om problemer med å få rettigheter, mm. Mine memoarer, (Min Bok 1-10), kan også finnes på johncons-blogg, (se: 'Etiketter'). Jeg blogger også om slektsforskning, (etter at min danskfødte mormor, som var etter adelige/kongelige, døde i 2009). Har også vært såvidt innom Høyre/Unge Høyre, i sin tid. Har også studert informasjonsbehandling/IT/Computing, (på NHI, HiO IU og University of Sunderland). Har også bakgrunn fra handel og kontor, (grunnkurs, økonomi med markedsføring og data). Er/var også i Heimevernet, (etter at jeg ble overført dit, etter førstegangstjeneste i infanteriet, (og en rep-øvelse i mob-hæren), i forbindelse med omorganiseringer, i Forsvaret, etter den kalde krigen). Blir også utsatt for mye nettmobbing, mm. johncons-blogg, (og mine memoarer og nettbutikk), er kjent fra TV-programmet Tweet4Tweet, i 2012, (selv om jeg måtte klage, for programmet var veldig useriøst/nedlatende, mm.).

Totalt antall sidevisninger

Etiketter