Ingeborg Ribsskog - Baron Adeler Malteserordenen E-post til slottet om Mette-Marit videoen Er noe galt i Martine-saken? Problemer med Grandiosa? johncons-MUSIKK johncons-REISE johncons-FOTBALL

onsdag 15. mai 2019

Høyre sier at kommunene kan samarbeide om rådhus. Mener de da at de skal slåes sammen, eller mener de at to kommunestyrer kan dele det samme rådhuset? Dette blir tull, (må man vel si). En kommune trenger strengt tatt ikke rådhus, (Svelvik kommune fikk ikke rådhus før på 80-tallet). Og hvis de slår seg sammen med en større kommune, så forsvinner identiteten og lokaldemokratiet, (husker jeg fra da Strømm ble del av Svelvik, på 60-tallet). Og hvis en kommune først slår seg sammen, (med en større kommune), så er det vel ingen vei tilbake. Så dette blir som noe svada, fra Høyre, (må man vel si)


https://www.dagbladet.no/nyheter/halvparten-av-kommunene-er-for-sma/71065690

PS.

Jeg var ikke født, på 60-tallet.

(Da Svelvik og Strømm slo seg sammen).

Men jeg husker at min farfar, på begynnelsen av 80-tallet, satt som en 'idiot', i stua si, (på Sand, i Strømm), og sa: 'Det heter Strømm'.

(Flere ganger).

Og da lo jeg nesten, (jeg var da cirka ti år), husker jeg.

For Strømm var det bare fabrikken vår Strømm Trevare som het, (og et håndball-lag).

Så Strømm var liksom noe rart/snodig, som man knapt kunne nevne, (husker jeg).

(Drøyt ti år etter at kommunen ble sammenslått.

For å si det sånn).

Så sånn var det.

Bare noe jeg tenkte på.

Mvh.

Erik Ribsskog

PS 2.

Jeg ble jo dratt med på kurs, hos Unge Høyre, (av min tidligere klassekamerat Magne Winnem), våren/sommeren 1991.

Og da var Høyre for de tingene de er imot nå.

(Jan Tore Sanner lærte oss om Høyre og konservativ politikk.

Sånn som jeg husker det).

Høyre var mot sentralisering.

De var for interkommunalt samarbeid, (som de kaller det i artikkelen ovenfor).

Og hvis de skulle legge ned noe, så ønsket de å legge ned fylkeskommunen.

(Sånn som jeg husker det).

Så Høyre angriper egentlig seg selv her, (for noen tiår tilbake), må man vel si.

For på 90-tallet så var Høyre stort sett enige med Senterpartiet, om disse tingene.

(Sånn som jeg husker det).

Så sånn var det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 3.

Det om at kommunene kan samarbeide om rådhus, når de samarbeider om barnevern og brann.

Det er jo som noe som Marie Antoinette kunne ha sagt, (må man vel si).

(Hu som er kjent for å si.

At: 'Kan de ikke spise kaker?'.

Når hu hørte at folk klagde, siden at de ikke hadde brød).

For hvis kommunene skal samarbeide, om rådhuset.

Så menes det vel, at de skal slå seg sammen.

Men da hiver de jo ut ungen med badevannet, (må man vel si).

For da mister jo kommunen sin selvråderett og makt, (innenfor rammene til landet/staten/fylket), og liksom overgir seg, til en annen/ny kommune.

Så det å samarbeide om rådhus, blir mer som at man underkaster/overgir seg, (enn som at man samarbeider som en likeverdig part), må man vel si.

Men Sanner lærte oss om konservativ politikk, (i 1991).

Og konservatismen er som en effektiv maskin, (kan det virke som).

Poenget er, at man står stille, på alle områder, unntatt et, (sånn som jeg husker det).

Og det området er tydeligvis kommunesammenslåinger, da.

Og så bruker muligens Høyre, all sin makt/arbeidskraft, på dette området.

Og så 'konserverer' de det bare, på de andre områdene.

(Det er kanskje derfor Sanner ble kalt 'superminister', da han begynte, som kommunalminister).

Så Høyre har kanskje trettet ut, all motstand.

Og så fortsetter de med sin 'Arbeiderparti-politikk', (på dette området), da.

(For å si det sånn).

Så sånn er muligens det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 4.

Det jeg skriver i overskriften.

Om at det ikke er noen vei tilbake, for en liten kommune, som slår seg sammen, med en større.

Da kan man tenke på Aker som slo seg sammen med Oslo.

Eller Svelvik som nå slår seg sammen med Drammen.

Og så angrer noen i Svelvik på dette, om noen år, (når mora dems får gamlehjem-plass på Fjell, liksom).

Og så vil de ha folkeavstemning, om at Svelvik skal bli egen kommune igjen.

Og da har jo de tidligere Drammen-bydelene kanskje ti ganger fler innbyggere og stemmer, (enn Svelvik-bydelene).

Så de vil da være avhengig av at Drammensfolka vil at Svelvikfolka skal ha sin egen kommune.

Og de liker kanskje å dra til sine 'Drammens-kyststier'.

Og vil ikke miste disse.

Og stemmer derfor mot å miste kyststiene/Svelvik, da.

(For å si det sånn).

Selv om det vel er eksempler på, at noen kommuner, (på Vestlandet/Sørlandet osv.), har slått seg sammen, for seinere å bli sin egen kommune igjen.

Så det er mulig at de finner ut av det.

Hm.

Så sånn er muligens det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 5.

Jeg husker klart, at Sanner sa, på det nevnte Unge Høyre-kurset, (i regi av Oslo Unge Høyre vel), i 1991.

At Høyre mente, at beslutningene skulle tas, nærmest mulig, de det gjaldt.

Og det er jo det motsatte, av sentralisering.

Så at høyre nå er for sentralisering, (som kommune-sammenslåingene vil føre til mer av).

Det betyr, at de har snudd, i denne saken.

(Må man vel si).

Så sånn er nok det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

Bloggarkiv

Populære innlegg

Om meg

Bildet mitt
Overhørte på Rimi Bjørndal, (jeg jobbet som butikksjef/leder i ti år, i mange forskjellige butikker), i 2003, at jeg var forfulgt av 'mafian', mm. Har etter dette ikke fått rettighetene mine, i mange saker. Blogger derfor om problemer med å få rettigheter, mm. Mine memoarer, (Min Bok 1-10), kan også finnes på johncons-blogg, (se: 'Etiketter'). Jeg blogger også om slektsforskning, (etter at min danskfødte mormor, som var etter adelige/kongelige, døde i 2009). Har også vært såvidt innom Høyre/Unge Høyre, i sin tid. Har også studert informasjonsbehandling/IT/Computing, (på NHI, HiO IU og University of Sunderland). Har også bakgrunn fra handel og kontor, (grunnkurs, økonomi med markedsføring og data). Er/var også i Heimevernet, (etter at jeg ble overført dit, etter førstegangstjeneste i infanteriet, (og en rep-øvelse i mob-hæren), i forbindelse med omorganiseringer, i Forsvaret, etter den kalde krigen). Blir også utsatt for mye nettmobbing, mm. johncons-blogg, (og mine memoarer og nettbutikk), er kjent fra TV-programmet Tweet4Tweet, i 2012, (selv om jeg måtte klage, for programmet var veldig useriøst/nedlatende, mm.).

Totalt antall sidevisninger

Etiketter