Ingeborg Ribsskog - Baron Adeler Malteserordenen E-post til slottet om Mette-Marit videoen Er noe galt i Martine-saken? Problemer med Grandiosa? johncons-MUSIKK johncons-REISE johncons-FOTBALL

lørdag 9. november 2019

En som avtjente førstegangstjenesten i 1989, skriver at de var den kalde krigens siste soldater. Da jeg avtjente førstegangstjenesten, fra juli 1992, så var verden liksom, i en slags fredsrus, og det var kanskje vanskelig å motivere seg, (og min 'russe-kamerat' Magne Winnem, (som hadde vært hovedtillitsvalgt i Forsvaret), sa at jeg burde få med meg alt som var gratis)


https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/JoXwP7/30-aar-siden-murens-fall-rapport-fra-en-norsk-soldat?utm_source=vgfront&utm_content=row-9

PS.

Norge er et av de få landene, i verden, som har verneplikt, (og ikke vervet forsvar).

Og man kan ikke velge, hvordan man skal avtjene denne verneplikten.

Likevel var det sånn, at en Rimi-distriktssjef, (Jan Graarud), en gang, (i 1999), spurte meg, (som da var butikksjef på Rimi Nylænde).

Om hva jeg gjorde i militæret, (og liksom skulle dra dette inn i Rimi, for å si det sånn).

(6-7 år etter at jeg begynte i Hagen Gruppen).

Så da blir det litt sånn goddag mann økseskaft, (eller noe lignende), må man vel si.

(Noe sånt).

Så sånn er vel det.

Bare noe jeg tenkte på.

Mvh.

Erik Ribsskog

PS 2.

Den mobiliseringshæren på 300.000 soldater, (hvis ikke det var enda flere).

(Som nevnes i artikkelen øverst i bloggposten).

Den har jeg skrevet om tidligere, (på blogg og i Min Bok 3).

Denne mob-hæren, ble 'hauset opp', av noen reserve-offiserer, (var det vel), på en øvelse, mot slutten, av 'førstegangstjeneste-året'.

Det var en reserve-offiser, som liksom var, sånn 'halleluja'.

Og han var så imponert, for han hadde nettopp vært på en øvelse, som offiser, for noen rep-soldater.

(Noe sånt).

Og den ene soldaten var ingeniør, og den andre var lege, og den tredje var advokat, (eller noe i den duren).

(Skrøt reserve-offiseren).

Og det var unikt, i verden omtrent da, (at vi hadde så klokke/utdannede soldater).

(Mente reserve-offiseren).

Og jeg husker jo selv, hvor flinke de norske soldatene var.

Når det gjelder det, å kjenne naturen/landskapet/landet, (eller 'lendet' som de sa, i militæret).

Og når det gjelder det, at man bare trenger et knappetelt/en 'syv-duker', (alle på et lag, bærer en teltduk hver, (på storsekken), ihvertfall i starten, (før man blir lei av å kneppe sammen teltet flere ganger hver dag, og istedet lar en av de kraftigste bære på det)).

For å overleve, i alt slags vær omtrent.

Og også overalt omtrent, (i landet).

Og når man da tenker på, hvor mye 'faenskap', som gerilja-soldatene i Afghanistan lagde, for Sovjet-soldatene.

(Sovjet klarte aldri å ta Afghanistan.

Samme hvor mye de prøvde, (i mange år, fra cirka 1980).

For gerilja-soldatene gjemte seg, i fjellene osv.).

Så kan man jo forestille seg, at denne mob-hæren, (med 300.000 'gerilja-soldater'), burde klare, å forsvare landet, mot hvem som helst.

For i infanteriet, (som jeg var i under førstegangstjenesten), så lærte jeg, at en angriper-styrke, helst bør være tre ganger så stor, som forsvars-styrken, for å være jevnbyrdig.

(For det er en stor fordel, å bare ligge i dekning, og plaffe ned soldater.

For å si det sånn).

Så hvis det kan overføres, på store hærstyrker.

Så ville vår fiende trengt, cirka en million soldater, for å overvinne vår mob-hær.

(Eller kanskje enda fler.

Siden at vi nordmenn kjenner landet vårt så bra, og siden at vi klarer oss med knappetelt, (det vil si uten så mange bygninger og kjøretøy), osv).

Så vi kunne da, (på 80/90-tallet), forsvare landet vårt, mot hvem som helst.

(Tørr jeg nesten å si).

Og vi var også medlem av NATO, som vi hadde en avtale med, (noe vi vel fortsatt har), at skulle hjelpe oss, hvis vi ble angrepet.

Så hvordan ståa er, men denne mob-hæren, i våre dager.

Det hadde det kanskje vært artig å funnet ut mer om.

(Etter mange mer eller mindre kloke omorganiseringer/nedleggelser, innen mob-hæren/Forsvaret/HV, på 90/00-tallet.

Må man vel si).

Så sånn er nok det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

Bloggarkiv

Populære innlegg

Om meg

Bildet mitt
Overhørte på Rimi Bjørndal, (jeg jobbet som butikksjef/leder i ti år, i mange forskjellige butikker), i 2003, at jeg var forfulgt av 'mafian', mm. Har etter dette ikke fått rettighetene mine, i mange saker. Blogger derfor om problemer med å få rettigheter, mm. Mine memoarer, (Min Bok 1-10), kan også finnes på johncons-blogg, (se: 'Etiketter'). Jeg blogger også om slektsforskning, (etter at min danskfødte mormor, som var etter adelige/kongelige, døde i 2009). Har også vært såvidt innom Høyre/Unge Høyre, i sin tid. Har også studert informasjonsbehandling/IT/Computing, (på NHI, HiO IU og University of Sunderland). Har også bakgrunn fra handel og kontor, (grunnkurs, økonomi med markedsføring og data). Er/var også i Heimevernet, (etter at jeg ble overført dit, etter førstegangstjeneste i infanteriet, (og en rep-øvelse i mob-hæren), i forbindelse med omorganiseringer, i Forsvaret, etter den kalde krigen). Blir også utsatt for mye nettmobbing, mm. johncons-blogg, (og mine memoarer og nettbutikk), er kjent fra TV-programmet Tweet4Tweet, i 2012, (selv om jeg måtte klage, for programmet var veldig useriøst/nedlatende, mm.).

Totalt antall sidevisninger

Etiketter