Ingeborg Ribsskog - Baron Adeler Malteserordenen E-post til slottet om Mette-Marit videoen Er noe galt i Martine-saken? Problemer med Grandiosa? johncons-MUSIKK johncons-REISE johncons-FOTBALL

fredag 29. november 2019

På mitt oppvekst-sted Berger, så har de lagt ned posten, skolen og samvirkelaget. Og nå forsvinner visst bussen delvis


https://www.facebook.com/groups/266282843489204/

PS.

Her kan man se, at det er 1.9 kilometer, mellom Berger skole og fotballbanen på Berger.

Så når jeg skulle på trening eller spille kamp.

(For Berger IL).

Så måtte jeg gå, 3-4 kilometer, fra min farmor, (på Sand).

(Selv om jeg vel pleide å dele opp dette.

For midt mellom Sand og Berger, så ligger Bergeråsen, hvor 'jeg' hadde leilighet, og kunne ta pause.

Ihvertfall så var jeg innom og henta fotball-tøyet der.

For å si det sånn).

Og dette var etter, at jeg hadde gått, et par kilometer, (bort til Sand), etter skolen.

Så man var jo sliten, når kampen/treninga begynte.

(For å si det sånn).

Så sånn var det.

Bare noe jeg tenkte på.

Mvh.

Erik Ribsskog

PS 2.

Her er mer om dette:


https://www.svelviksposten.no/busser/svelvik/berger/bergersamfunnet-koker-over-1-100-underskrifter-i-redd-bussen-aksjonen/s/5-57-1270586

PS 3.

I tillegg til fotballen.

Så jobbet jeg, for vår slektsbedrift Strømm Trevare/Strømm Trevareindusti.

Med å pakke skruer, (til senger).

Og jeg hjalp også min far, med å levere og montere senger, (to-tre ganger i måneden kanskje), i Stor-Oslo.

Og jeg hjalp noen ganger min farmor, med å klippe plenen, osv.

Og jeg tok opp ved/avkapp, fra verkstedet, (og lempa det ned i kjelleren til min farmor sitt hus).

Og jeg hadde en leilighet, (med hage), å stelle, på Bergeråsen, (fra jeg var ni år).

(Og jeg handla mat/husholdningsvarer selv, (brødmat/snacks/trøstespise-godteri/cola/tegneserieblader), til denne leiligheten/meg selv).

Jeg hadde hobbyer som programmering/data, elektronikk, Vitseposten, katter, musikk/radio/TV/video, frisbee, TV-spill, luftgevær/fuglejakt, aviser/ukeblad-lesing, metalldetektor, bok-lesing/kriminalroman-lesing, frimerke-samling, mynt-samling, flaskebane, kino i Svelvik/Drammen, shopping i Svelvik/Drammen/Oslo, Danmarksturer/ferier, bading, osv.

Og jeg kjørte båt, (som tilhørte min fars samboer Haldis, (påhengsmotoren tilhørte min far)).

Jeg gikk på skole, (med lekser/innleveringsoppgaver og øving til prøver hjemme), tirsdagsklubb/bordtennis og dataklubb.

Jeg ble også dratt med på sommerjobb, (av to klassekamerater), som jordbær-plukker, et par somre.

Og jeg var også på språkreise, i England, tre somre.

Jeg spilte mye fotball, (og stod litt på langrenn-ski), sammen med mine søskenbarn Ove og Heidi, (fra Follo), som jeg nesten måtte være som en far/støttekontakt for, (i helger/ferier), siden at mora er i Jehovas Vitner, (og jeg er gromgutt og eldste sønn av eldste sønn på Roksvollshøgda, hvor min fars foreldre hadde hus og trevarefabrikk).

(Ove fikk meg også til å leke boksen går.

Og til å drive med grafitti-tegning.

Og badminton.

Og vi spilte også mye kort og Monopol, (og lekte gjemsel/løp rundt), i min farmor og farfar sitt hus.

For å si det sånn).

Og jeg gikk på skøyter og spilte fotball sammen med min yngre fetter Tommy, (og hans kamerater/gjeng), borte på Bergeråsen.

(Min yngre søster Pia, dro meg også med, på skøyter og paradis, (med venninner), og løpe-konkurranse, (mot sprek venninne), osv.

På Solbergelva og i Tagtvedt/Larvik.

For å si det sånn.

Og hu og min kamerat Frode Kølner, fikk meg også til å være med, på sykkelkonkurranse og slåsskamp med sekundanter, (da min mor bodde, i Larvik sentrum).

Av en eller annen grunn).

Så det var kanskje ikke så rart, at jeg fikk ringer under øya, av denne oppveksten, på Berger.

(For å si det sånn).

Så sånn var det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 4.

Og jeg jobba også, på CC Storkjøp, det siste året, som jeg bodde, på Berger.

(Det året jeg var 'utvekslingselev-russ', i Drammen).

Og da var det ikke tilrettelagt, med skolebuss.

Sa jeg måtte enten stå opp i 'otta', (ofte etter å ha jobba seinvakt på CC Storkjøp), eller haike.

(For å si det sånn).

Så sånn var det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 5.

Når jeg dreiv og leverte og monterte senger, (for min far).

Så dreiv jeg også litt, med ledelse og opplæring, (må man vel kanskje si).

For jeg fikk med mine kamerater Kjetil Holshagen og Ulf Havmo, på å levere senger.

(Sånn som jeg husker det.

Og jeg dro også med Ulf Havmo, (og min fetter Ove fra Follo), på fotball, med Berger IL).

Så jeg ledet kanskje de litt da.

Selv om det var min far som hadde oversikten.

Han ville da be oss gutta, om å ta med de og de eskene/senge-delene.

Og så ville vel jeg lede arbeidet, med å bære disse tingene, inn hos kundene, (som var møbelforretninger og privatpersoner/familier/forbrukere i Stor-Oslo), da.

(For å si det sånn).

Så sånn var det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 6.

Grunnen til at jeg ble med min lillesøster Pia, på å hoppe paradis, (sammen med hennes venninner), på Tagtvedt, (i 1981 eller 1982).

Det var, (som man kanskje ville ha sagt, i våre dager), fordi at jeg liksom ønsket, å tilbringe, litt kvalitetstid, sammen med min lillesøster.

Jeg syntes kanskje, at jeg hadde forsømt Pia litt.

For jeg hadde jo passet på Pia, når vi begynte å gå rundt, på Østre Halsen, (i 1974).

Og også når vi begynte, å sykle rundt, i Larvik sentrum, (etter at min mor flytta dit), i 1978.

Så jeg var vant til å tenke på Pia, (og følge med på henne), da.

Og jeg syntes nok litt synd på Pia.

Siden at jeg hadde flytta til vår far på Berger.

Og Pia fortsatt bodde, hos vår mor, (som flytta litt rundt, (må man vel si), mellom Larvik sentrum, Solbergelva og Tagtvedt).

Og min far, (og farmor), var mer rause, med godteri og cola, osv.

(Iforhold til min mor.

Som kunne være veldig streng/gammeldags).

Og jeg så ikke Pia så ofte.

(Kanskje en gang i måneden.

Eller sjeldnere.

For jeg var ikke så glad i, å besøke min mor, (etter at jeg flytta til min far).

Min mor hadde samværsrett, (heter det vel), hver tredje helg, med meg.

(Og hu hadde også samværsrett, i noen ferier.

For å si det sånn).

Men jeg utsatte det litt, sånn at det ble hver fjerde helg, (i starten).

Og etterhvert, (da mora mi flytta til Tagtvedt, hvor jeg ikke hadde noen kamerater), så var jeg ikke så begeistret for, å besøke min mor.

Må jeg si).

Så jeg prøvde vel, å ta meg litt av Pia, (og opprettholde kontakten med henne, og være litt sosial).

Og derfor måtte jeg bli med henne, på paradis-hopping.

(Sammen med henne venninner).

For det var ikke noe annet, som Pia dreiv med der, (på Tagtvedt), på den tida, som jeg kunne være med på, om kvelden.

(Må man vel si).

Og jeg hadde litt dårlig samvittighet, (ovenfor Pia).

Siden at jeg hadde flytta til min far, (et eller to år tidligere), og liksom latt Pia være igjen, hos vår mor, da.

(For å si det sånn).

Så sånn var det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 7.

En annen ting, som jeg dreiv med, på Bergeråsen, på første halvdel av 80-tallet.

Det var rattkjelke-kjøring, ned S-svingen, (på Bergeråsen), om vinteren, (med og uten hopp).

(Og råning rundt på sykkel).

Dette var med Myrberg-brødrene, (les: Sameguttene), på den tida, (eller like før), som søstera mi Pia, flytta etter meg, til min far, (på Berger).

(Det vil si rundt 1981/1982.

Noe sånt).

Så sånn var det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 8.

Og jeg ble også dratt med, på en telttur, (med fisking i Fossekleiva), i toppen av slalombakken/Seterkleiva, på Berger.

(En sommer/høst).

Dette ble jeg dratt med på, av Carl Fredrik Fallan og Espen Melheim, (som begge var mine klassekamerater).

(Av en eller annen grunn).

Og vi så en rev, (på veien tilbake til Bergeråsen, grytidlig om morgenen).

(Husker jeg).

Så sånn var det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 9.

Espen Melheim, dro meg også med, på en joggetur, (i skog og hei), på Berger.

Det siste året, som jeg bodde der.

(Av en eller annen grunn).

Så sånn var det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

Bloggarkiv

Populære innlegg

Om meg

Bildet mitt
Overhørte på Rimi Bjørndal, (jeg jobbet som butikksjef/leder i ti år, i mange forskjellige butikker), i 2003, at jeg var forfulgt av 'mafian', mm. Har etter dette ikke fått rettighetene mine, i mange saker. Blogger derfor om problemer med å få rettigheter, mm. Mine memoarer, (Min Bok 1-10), kan også finnes på johncons-blogg, (se: 'Etiketter'). Jeg blogger også om slektsforskning, (etter at min danskfødte mormor, som var etter adelige/kongelige, døde i 2009). Har også vært såvidt innom Høyre/Unge Høyre, i sin tid. Har også studert informasjonsbehandling/IT/Computing, (på NHI, HiO IU og University of Sunderland). Har også bakgrunn fra handel og kontor, (grunnkurs, økonomi med markedsføring og data). Er/var også i Heimevernet, (etter at jeg ble overført dit, etter førstegangstjeneste i infanteriet, (og en rep-øvelse i mob-hæren), i forbindelse med omorganiseringer, i Forsvaret, etter den kalde krigen). Blir også utsatt for mye nettmobbing, mm. johncons-blogg, (og mine memoarer og nettbutikk), er kjent fra TV-programmet Tweet4Tweet, i 2012, (selv om jeg måtte klage, for programmet var veldig useriøst/nedlatende, mm.).

Totalt antall sidevisninger

Etiketter