Ingeborg Ribsskog - Baron Adeler Malteserordenen E-post til slottet om Mette-Marit videoen Er noe galt i Martine-saken? Problemer med Grandiosa? johncons-MUSIKK johncons-REISE johncons-FOTBALL

fredag 12. juni 2020

Det norske språket blir fattigere, hvis vi ikke får lov til å si neger. Man kan kanskje si afrikaner istedet, men i Nord-Afrika så er de visst berbere, noe som vil si, at de kanskje ligner mer på arabere, (eller noe i den duren). Folk har sagt neger i alle år, og det blir rart, hvis man ikke får lov til å si det lenger. Gammel vane vond å vende, (for å si det sånn). Det er også noe som heter ytringsfrihet


https://www.dagbladet.no/kultur/full-krangel-etter-at-radiovert-sa-neger-pa-lufta/72532882

PS.

Jeg husker da jeg bodde på Ungbo, (i Skansen Terrasse), hvor jeg bodde fra 1991 til 1996.

Da var det sånn, en gang.

At min yngre søster Pia, (som bodde på Ungbo fra 1993 til 1995).

Hu liksom lista seg bort til meg, i gangen, (like ved døra til rommet mitt).

(En kveld, var det vel muligens).

Og så hu til meg, at negerne, (hu var sammen med en somalier), ikke likte å bli kalt negere.

Og hu sa også, (dette var muligens en annen gang), at det var en grunn, til at alle de mørkhudede, ville bo, i Oslo.

(Noe sånt).

Det var noe som var morsomt, (virka det som).

Men jeg fikk litt bakoversveis, (eller et slags støkk), av det, at negerne ikke likte å bli kalt negere.

(Husker jeg).

Det hadde jeg ikke tenkt på før, (for å si det sånn).

Neger var et helt vanlig norsk ord, for meg.

Som betydde en veldig mørk person, (med gener fra Afrika), eller noe i den duren.

Nigger er det kanskje som de blander med.

Nigger sa/sier man jo på norsk og, og det blir vel sett på som styggere.

(For å si det sånn).

Så sånn er nok det.

Bare noe jeg tenkte på.

Mvh.

Erik Ribsskog

PS 2.

Det da Pia sa, at negerne ikke likte, å bli kalt negere.

Det minner meg forresten, om en episode, da jeg gikk, i første klasse, (på Østre Halsen skole), skoleåret 1977/78.

Da lærte vi, (av frøken, som vi kalte henne), at verden ville vært bedre, hvis de sorte/fargede hadde hatt like mye penger, som de hvite.

(Og omvendt).

For det var fler sorte/fargede enn hvite, i verden, (ifølge frøken).

(Noe sånt).

Og da jeg kom hjem fra skolen, så tenkte jeg fortsatt, på dette rare, som frøken hadde sagt, da.

Og så prøvde jeg å forklare dette, til Pia, (som fortsatt gikk, i barnehagen).

(Dette var i Mellomhagen.

Hvor vi bodde, på den tida.

For å si det sånn).

Så det er mulig, at Pia liksom, skulle ape meg, (og det jeg sa på 70-tallet), på 90-tallet.

(Noe sånt).

Så sånn er muligens det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 3.

Mer om frøken, (fra Sandefjords Blad 28. juli 1984):


https://www.nb.no/items/0f1ad11d7c1e29bc5d7b09a8581bf1a7?page=17&searchText="inger%20berg%20sørensen"

PS 4.

Det var forresten sånn, på 17. mai 1978.

(Jeg gikk bare et år på Østre Halsen skole).

At rektor Næss var død.

Og at de ikke visste, hvordan de skulle flagge, (siden at det var 17. mai og rektor var død).

Og da dro min mor meg inn, på et kontor, (av en eller annen grunn), husker jeg.

(Mens det stod fullt av elever, foreldre og lærer utafor skolen.

For vi skulle gå i 17. mai-tog, inn til Bøkeskogen, i Larvik.

En gåtur på tre-fire kilometer, vel.

Noe sånt).

Og da var frøken, (hvis det var henne, det kan kanskje også ha vært en kontordame), nesten ikke til å kjenne igjen.

Hu hadde utslått/velfrisert hår, stilige/elegante klær, (muligens en slags tweed-jakke), og hadde vel ikke på seg briller.

(For å si det sånn).

Så sånn var det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 5.

Mer om rektor Næss, (fra Sandefjords Blad 26. november 1977):


https://www.nb.no/items/32478530ceaa205ee30a0c8981d6e0ba?page=19&searchText="rektor%20næss"

PS 6.

Enda mer om rektor Næss, (fra Sandefjords Blad 22. juni 1978):


https://www.nb.no/items/c918e9bcc56bf0845e61b171aebcb232?page=1&searchText="østre%20halsen%20skole"

PS 7.

Rektor Næss døde visst, en eller to dager, før 17. mai, men vi elevene, (og foreldrene), fikk ikke vite dette, før vi kom på skolen, for å gå, i barnetoget, for å si det sånn, (fra Sandefjords Blad 19. mai 1978):


https://www.nb.no/items/586e71c3f21f53d3195c4c457170ce7d?page=1&searchText="østre%20halsen%20skole"

PS 8.

Det er mulig, at jungeltelegrafen gikk, på Østre Halsen, om at rektor Næss var død, dagen før 17. mai, (eller noe sånt).

Men vi flytta, til Jegersborggate, i Larvik, noen dager før 17. mai.

Så min mor hadde ikke noen nabokoner, (for eksempel), å sladre med, om dette.

(For å si det sånn).

Så sånn var det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 9.

17. mai var visst på en onsdag, det året.

Så det er mulig, at det kan ha vært sånn.

At min mor, (som var med meg på skolen).

Hu kan ha lurt på, hvorfor de skulle holde tale.

Og så har noen sagt, at rektor Næss var død, (til min mor).

(For jeg husker at min mor sa dette til meg, (med litt sjokk i stemmen vel), utafor skolen.

På 17. mai.

Det var muligens sånn, at min mor, (som visst hadde holdt en prolog-tale, en gang, på 17. mai, som ungjente, i Hurum, (ifølge 'Bokhylla')), spurte noen, om hvorfor de ikke flagget.

Og så fikk hu til svar, at rektor Næss, var død, da.

Noe sånt).

Og så har jeg trodd, at rektor Næss nettopp hadde dødd.

(Frøken sa kanskje ikke noe om dette, i timene, dagene før 17. mai.

For å si det sånn).

Og så har jeg trodd, at rektor døde, på 17. mai, (eller natta før 17. mai).

Og så var det egentlig, noen dager tidligere.

(For å si det sånn).

Så sånn var visst det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 10.

Her er mer om dette:




PS 11.

Rektor Næss sin kone Randi Irene Fjeldbo, er visst i slekt med min yngre søster Pia sin Larvik/Rønningen-venninne Lillann Fjeldbo, (kan det virke som):


https://www.nb.no/items/797fcd0e9930f00457c566d2b5694858?page=71&searchText="bjørn%20kristian%20næss"

PS 12.

Mannen til frøken, ble visst slått av rektor Næss, når det gjaldt hvem som skulle få bli rektor, på Østre Halsen skolen, så frøken hata muligens rektor Næss, (fra Østlands-Posten 13. mai 1966):


https://www.nb.no/items/366c15465ea4c79f09ea8b6822065282?page=1&searchText="bjørn%20kristian%20næss"

PS 13.

Min mor var vant med 17. mai, (fra DT/BB 20. mai 1967):


https://www.nb.no/items/6dcb4a9f13453a4602f8497ce480e014?page=11&searchText="karen%20ribskog"

Bloggarkiv

Populære innlegg

Om meg

Bildet mitt
Overhørte på Rimi Bjørndal, (jeg jobbet som butikksjef/leder i ti år, i mange forskjellige butikker), i 2003, at jeg var forfulgt av 'mafian', mm. Har etter dette ikke fått rettighetene mine, i mange saker. Blogger derfor om problemer med å få rettigheter, mm. Mine memoarer, (Min Bok 1-10), kan også finnes på johncons-blogg, (se: 'Etiketter'). Jeg blogger også om slektsforskning, (etter at min danskfødte mormor, som var etter adelige/kongelige, døde i 2009). Har også vært såvidt innom Høyre/Unge Høyre, i sin tid. Har også studert informasjonsbehandling/IT/Computing, (på NHI, HiO IU og University of Sunderland). Har også bakgrunn fra handel og kontor, (grunnkurs, økonomi med markedsføring og data). Er/var også i Heimevernet, (etter at jeg ble overført dit, etter førstegangstjeneste i infanteriet, (og en rep-øvelse i mob-hæren), i forbindelse med omorganiseringer, i Forsvaret, etter den kalde krigen). Blir også utsatt for mye nettmobbing, mm. johncons-blogg, (og mine memoarer og nettbutikk), er kjent fra TV-programmet Tweet4Tweet, i 2012, (selv om jeg måtte klage, for programmet var veldig useriøst/nedlatende, mm.).

Totalt antall sidevisninger

Etiketter