Ingeborg Ribsskog - Baron Adeler Malteserordenen E-post til slottet om Mette-Marit videoen Er noe galt i Martine-saken? Problemer med Grandiosa? johncons-MUSIKK johncons-REISE johncons-FOTBALL

torsdag 10. desember 2020

Min oldemor Birgit Mogan sin onkel/fosterfar Gullek Gulleksen fant Tråen-skatten, (et par år etter at han flytta tilbake fra Amerika, for andre gang). Og nå har jeg sporet opp hans svoger, (min oldemors foster-mor Åse Levorsdatter Tollum sin bror), i Amerika

sporet opp

https://www.findagrave.com/memorial/95372341/gunhild-tollum

PS.

Man kan se i Rollag bygdebok, at foreldrene nok er de samme, (selv om gårdsnavnet for moren er en annen Rollag-gård, (Fikkaneiet istedet for Stærneseiet)):

navna på foreldren er de samme

https://www.nb.no/items/9d4afe1d56d570d135714fc83cd13b81?page=451&searchText="levor%20kristensen%20bjorsåte"

PS 2.

Her kan man se et bilde av min oldemors fostermor/fille-tante Åse Levorsdatter Tollum sin bror Halvor Levorson Tollum, (som døde i Amerika):

broren til oldemors fostermor

https://www.findagrave.com/memorial/5975763/halvor-levorson-tollum¨

PS 3.

Eldste-dattera til min oldemor sin fostermor sin bror flytta etterhvert til fylket Haakon:

flytta til haakon

https://www.ancestry.com/search/?name=Anna_Froslie&birth=1885&death=1960

PS 4.

Her er mer om dette:

fylket haakon

https://no.wikipedia.org/wiki/Haakon_County

PS 5.

Foreldrene til Åse og Halvor var visst veldig fattige, (i Norge):

foreldrene var veldig fattige i norge


Åse Levorsdatter Tollum, (min oldemors fille-tante/fostermor), var født i USA, (ifølge Rollag bygdebok).

Og foreldrene dro hjem til Norge, (og døde der), ifølge noe jeg har lest, på 'Bokhylla'.

Ihvertfall så var det sånn, at Åse gjorde dette.

(For å si det sånn).

Så sånn var det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 7.

Her er mer om dette:

mer om aase levorsdatter

https://www.nb.no/items/91bdc6e09d756c52b52e7e3cd64fe4ae?page=503&searchText="aase%20levorsdatter"

PS 8.

Når man ser på bildet, av min oldemors fostermor/filletante sin bror Halvor Levorson Tollum, (og hans to avkom), i PS 2.

Så kan det vel se ut som, at bildet, har en litt rar bakgrunn.

Var dem så fattige at de måtte bo i tipi, eller?

Hm.

Så sånn er muligens det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 9.

Min oldemor sin fostermor/filletante Aase Levorsdatter sin mor Anne Halvorsdatter sine foreldre, var visst stadig på flyttefot, så det kan være grunnen til at amerikanerne sier: 'Anne Halvorsdatter Fikkaneiet' og Rollag bygdebok sier: 'Anne Halvorsdatter Stærneseiet':

stadig på flyttefot

https://www.nb.no/items/8096db9968d44c165a7d3c5de8d998f5?page=167&searchText="levor%20kristensen"

PS 10.

Plassfolk, (som min oldemor sin fostermor/filletante sin mor sine foreldre kalles, i PS-et overfor).

Det var folk, som ikke eide, så mye jord.

Kun en husmannsplass, (som det heter).

Og så leide de kanskje jord, fra en storbonde.

(Eller jobbet for storbonden).

Men plassfolk/husmannsfolk, de var visst 'småfolk', og de dro ofte til Amerika, for å finne lykken der.

Så sånn var visst det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 11.

Her er mer om dette:

husmenn og andre småfolk

https://naob.no/ordbok/husmann

PS 12.

Jeg har visst funnet noen av disse tidligere, på MyHeritage, (ved å bekrefte smart-matcher der), men morsomt å se bilder av de, osv.:

morsomt å finne bilder

https://www.myheritage.no/person-1500382_67419522_67419522/halvor-christensen-levorsen#

Bloggarkiv

Populære innlegg

Om meg

Bildet mitt
Overhørte på Rimi Bjørndal, (jeg jobbet som butikksjef/leder i ti år, i mange forskjellige butikker), i 2003, at jeg var forfulgt av 'mafian', mm. Har etter dette ikke fått rettighetene mine, i mange saker. Blogger derfor om problemer med å få rettigheter, mm. Mine memoarer, (Min Bok 1-10), kan også finnes på johncons-blogg, (se: 'Etiketter'). Jeg blogger også om slektsforskning, (etter at min danskfødte mormor, som var etter adelige/kongelige, døde i 2009). Har også vært såvidt innom Høyre/Unge Høyre, i sin tid. Har også studert informasjonsbehandling/IT/Computing, (på NHI, HiO IU og University of Sunderland). Har også bakgrunn fra handel og kontor, (grunnkurs, økonomi med markedsføring og data). Er/var også i Heimevernet, (etter at jeg ble overført dit, etter førstegangstjeneste i infanteriet, (og en rep-øvelse i mob-hæren), i forbindelse med omorganiseringer, i Forsvaret, etter den kalde krigen). Blir også utsatt for mye nettmobbing, mm. johncons-blogg, (og mine memoarer og nettbutikk), er kjent fra TV-programmet Tweet4Tweet, i 2012, (selv om jeg måtte klage, for programmet var veldig useriøst/nedlatende, mm.).

Totalt antall sidevisninger

Etiketter