Ingeborg Ribsskog - Baron Adeler Malteserordenen E-post til slottet om Mette-Marit videoen Er noe galt i Martine-saken? Problemer med Grandiosa? johncons-MUSIKK johncons-REISE johncons-FOTBALL

lørdag 12. desember 2020

Min yngre halvbror Axel sin amerikanske samboer-dame Ann Noel Southworth (tidligere Ann Vestgren), mener visst at min mor, var gift, med Axel sin far Arne Thomassen. Men de var ikke gift, dessverre. De var bare samboere, (og knapt nok det i perioder)

mener at arne thomassen var gift med min mor

PS.

Det var noe lignende, det første året, som jeg gikk, på HiO IU, (studieåret 2002/03).

Dette var et par-tre år etter at min mor døde.

Og jeg tenkte, at jeg/vi kanskje, burde bli mer kjent, med min mormor Ingeborg, før hu også døde.

(Siden at hu var den eldste i slekta, liksom).

Så jeg dro med Axel, ned til Nevlunghavn, for å besøke bestemor Ingeborg, en helg.

(Dette var vel høsten 2002).

Og klutsj-vaieren på bilen min røyk, i Sinsen-krysset.

Så det ble til at vi tok toget.

Og i Larvik, så tenkte jeg, at jeg kunne vise Axel, det huset, hvor vi bodde, (min mor, Axels far Arne Thomassen, min lillesøster Pia og meg), da Axel ble født, (høsten 1978).

(For jeg var vant til å gå dit.

Når jeg kom med toget til Larvik.

For jeg flytta til min far høsten 1979.

Og da måtte jeg ta toget til Larvik, cirka en gang i måneden, for å besøke min mor, (og de).

For å si det sånn).

Dette huset ligger i Jegersborggate 16, (i Larvik).

Og vi delte portrom, med Eikedalen-familien og Gundersen-familien.

Så det var lov, å gå inn i portrommet, (mente jeg å huske, fra 70-tallet).

(Ihvertfall så var det lov å sykle, (i portrommet), utafor der Lillan og dem bodde, nærmere Trygves gate/sykehuset, (ved Falken, som det het før).

Husker jeg at mine kamerater lærte meg, på 70-tallet.

Og Lillan, (som var barnebarn av fru Eikedalen), bodde nesten, i det nevnte portrommet.

Sommeren 1979.

Var det vel).

Og mens Axel og jeg var i portrommet.

(Jeg lurte på om et kjempestort morell-tre, (som jeg hadde bygget hytte i, på 70-tallet, etter ønske av Axel sin far Arne Thomassen), fortsatt stod der.

Og derfor gikk jeg litt ned mot Gundersen-familien sitt hus.

For å kikke inn i vår tidligere hage, (fra portrommet)).

Og da dukka det opp, en kar, i kjøkken-døra, (som vendte ut mot portrommet), i vårt tidligere hus, (som var gjenoppbygget, på grunn av barkebiller/husbukk, eller noe lignende, for det var gammelt hus, i 1978, da vi flytta inn der).

Og han karen lurte på hva vi gjorde der.

Og jeg fortalte at jeg bare viste min yngre halvbror huset som vi hadde vokst opp i.

Og da sa Axel, (som tøffet seg, må man vel si), at Thomassen, (som hans far het), hadde bodd der.

Og da skjønte ikke han karen i døra noen ting.

Men jeg rettet det, til Ribsskog.

Og da sa han karen i døra: 'Ribsskog, ja'.

(Noe sånt).

Og så spurte jeg, om det morelltreet.

Og det hadde de revet.

Så Axel trodde at det huset var hans far sitt, (og at min mor også het Thomassen).

Men Axel sin far hadde nok gått konkurs, det forrige stedet vi bodde, (i Mellomhagen, på Østre Halsen).

Og så hadde vår morfar Johannes, kjøpt et hus til oss, i Jegersborggate, (muligens for noen penger, etter min mormor sine Adeler-slektninger).

Og det var også sånn, at Arne Thomassen, (Axel sin far), sa til meg, at jeg skulle være mannen i huset, (eller noe lignende).

(Han fikk meg til å legge meg, i dobbeltsenga, (til min mor og han), i første etasje.

Av en eller annen grunn.

Før han kjørte min mor, til sykehuset, (for å føde Axel)).

Så sånn var det.

Bare noe jeg tenkte på.

Mvh.

Erik Ribsskog

PS 2.

Når det gjelder at min mor og Arne Thomassen var samboere.

Så var det ofte sånn, (i perioder), at Arne Thomassen bodde, på andre plasser, som Rauland og Ulvøya, (i Oslo).

I forbindelse med ymse jobb-oppdrag, (som hytte-bygging og han jobbet og også med å male tankskip som lå i opplag i Holmestrand, (husker jeg at det var om på nyhetene eller Norge Rundt en gang, noe min mor viste meg)).

Og våren/sommeren 1978.

Like etter at vi flytta til Jegersborggate, (noe vi gjorde våren 1978).

Så var min far, i Larvik, for å levere meg, etter et helgebesøk, (på Bergeråsen, hvor min far bodde, på den tida).

(Noe sånt).

Eller om han bare var der, for å levere, en køyeseng, (som skulle stå på Pia og mitt rom).

(Noe sånt).

Og da sov min far over, i min mors dobbeltseng, (sammen med min mor), husker jeg.

(Vi hadde da hoved-soverommet ut mot Jegersborggate.

Og ikke ut mot hagen/portrommet, som seinere).

Så jeg har lurt på, om Axel, kan ha vært, min fars sønn.

(Og at Arne Thomassen, (som også var sjømann, som ung), ikke kunne få barn, eller noe lignende.

Noe sånt).

Men det vet jeg jo ikke sikkert, da.

(For å si det sånn).

Så sånn er det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 3.

Når det gjelder husbukk.

Så var det forresten sånn.

(Noen måneder før jeg flytta til min far, (på Berger), høsten 1979).

At jeg en gang ble dårlig, fordi at jeg fikk, en husbukk, i meg.

Min mor så at jeg var dårlig/trøtt.

(Noe sånt).

Og så så hu, at bakkroppen til en bille, stakk ut, fra et sted på overkroppen min, (muligens fra magen min, eller noe lignende).

(Før hu dro ut billen, med en pinsett.

Var det vel).

Og jeg/vi trodde vel, at det var noe som hadde skjedd, mens jeg lå i en hytte/platting, (som Arne Thomassen ville at jeg skulle lage, i det nevnte morelltreet, sommeren før), og leste en fotball-tegneserie-pocketbok, som jeg hadde fått, av fru Landhjem, (som drev kolonial-butikk, et kvartal unna).

Men da jeg bodde i Leather Lane, (hvor jeg bodde fra 2006 til 2011), i Liverpool.

Så kontaktet jeg de som nå bor i Jegersborggate 16, på e-post, (var det vel).

Og da fortalte hu Sol, (heter hu vel), at de hadde revet hele huset, (og bygget det opp på nytt), på grunn av husbukk.

(Noe sånt).

Og de hadde også mistet, et spedbarn, (eller noe lignende), i det huset.

Og det kan være, at det gikk husbukk, i ungen, har jeg seinere tenkt.

Så husbukk kan muligens være skummelt.

Min mor lot oss ikke Pia og meg, ha varmeovn, på soverommet, i det gamle/trekkfulle huset.

Så husbukken skjønte kanskje ikke at vi var mennesker, (og ikke hus), da.

(For å si det sånn).

Så sånn var muligens det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.


PS 5.

Jeg kan kommentere litt om det hu Sol skriver om salgsprisen på huset.

Det kan være, at huset lå til salgs, for 150.000.

Men det var sånn, at min stefar Arne Thomassen.

Han bygde på huset, (i andre etasje, (ut mot hagen), på 'kvisten' muligens, som det vel heter), mens min mor og de bodde, på Stenseth Terrasse, (i Solbergelva).

(Hvor de bodde, i et drøyt halvår vel, fra slutten av 1979).

Og da fikk min lillesøster Pia eget soverom der, (i Jegersborggate), osv.

(Der hvor det seinere brant, (og brannvesenet måtte slukke), fordi at min søster hadde vært skjødesløs, og hengt en søppelpose, på en varmeovn, (eller noe lignende).

Noe jeg har blogget om).

Så jeg kunne faktisk ta med to kamerater dit, (Petter og Christian Grønli), høsten 1980, (fra Bergeråsen), husker jeg.

Selv om jeg hadde to søsken der, (Pia og Axel).

Og selv om jeg hadde to 'bonus-foreldre'/foreldre der, (min mor og min tidligere stefar Arne Thomassen).

Så det er mulig, at 150.000, var prisen som ble nevnt, _før_ utbyggingen.

Og at 250.000 var prisen _etter_ utbyggingen.

Og at dette har gått hu Sol litt hus forbi da, (for å si det sånn).

(Noe sånt).

Så sånn var muligens det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 6.

Det med at min morfar, fikk 50.000, under bordet, (da han solgte Jegersborggate 16).

Det kan godt stemme.

Men det var visst sånn, at vi i Norge, hadde et veldig regulert eiendomsmarked, (nesten som i Østblokk-landa muligens), før Willoch-regjeringen rydda opp i dette, seinere på 80-tallet.

Så det var visst normen, å betale en del av salgssummen, (for eiendommer/boliger), under bordet, på den tida.

(For å si det sånn).

Så sånn var visst det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 7.

Den brannen, som min lillesøster Pia startet, i Jegersborggate, (i desember 1980), var på et helt nytt rom, som min tidligere stefar Arne Thomassen hadde bygget, (på kvisten, ut mot hagen, i andre etasje, ved å liksom rette ut skråtaket), noen måneder tidligere:

brann desember 1980 var på nytt rom

https://johncons-mirror.blogspot.com/2020/07/her-har-min-lillesster-pia-hatt-brann.html

PS 8.

Grunnen til at de satt inn, sånne fargede vinduer, ut mot Jegersborggate.

Det var muligens fordi, at ei jente, som gikk på samme skole som meg, (Torstrand skole).

(Som 'alltid' hadde en flokk med yngre unger, rundt seg.

Så det var nesten umulig, å gå forbi henne, på fortauet, (på vei hjem fra skolen, hvis hu/de slutta før).

For å si det sånn).

Hu smalt det fra, (ihvertfall en gang), at: 'Så fint dere har det', (når vi kom fram til vårt hus).

(Noe min mor, (som var ganske årvåken, og det var jo et gammelt/dårlig isolert hus), muligens kan ha hørt.

For å si det sånn).

Dette var ei mørkhåra jente, (som gikk i trange jeans), husker jeg.

(Muligens hu frikirke/pinsemenighet-prestedattera, (som jeg har blogget om tidligere), fra Bøkelia.

Noe sånt).

Så sånn var muligens det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 9.

Det er forresten mulig, at det var flått jeg fikk.

(Ifølge det min mor sa, på 70-tallet).

Av å ligge, i hytta, i det nevnte morell-treet, og lese tegneserier.

(Sommeren 1979.

Må det vel ha vært).

Så sånn var muligens det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 10.

Jeg leste om flått nå, på nettet.

Og flått kan visst gi en influensa-lignende sykdom.

(Noe som kan passe med, at jeg var dårlig/trøtt/hadde feber.

Da min mor så at jeg hadde flått/husbukk).

Men flått kan også gi hjernehinnebetennelse, (stod det, på nettet).

Så det kan stemme med, at hu Sol sin sønn døde, av hjernehinnebetennelse, (som man kan se, i PS 4).

Sol sin sønn, var kanskje også, i/ved det nevnte morell-treet.

Og fikk så kanskje flått og hjernehinnebetennelse, da.

(For å si det sånn).

Så sånn var muligens det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 11.

Her er mer om dette:

skogflått sykdommer wiki

https://no.wikipedia.org/wiki/Flåttbårne_sykdommer

PS 12.

Det står i Wikipedia-artikkelen overfor.

At hvis man får hjernehinnebetennelse av flått.

Så har man en symptomfri periode, før man så blir syk igjen.

Og det kan stemme med, noe kraftig/fæl feber, som jeg hadde, mens jeg bodde, hos min far, (i Hellinga 7B, på Bergeråsen), som jeg flytta til, høsten 1979.

For da hadde jeg feberfantasier, (mer eller mindre), husker jeg.

Og da var det som, at ting fløy/gled rundt i taket der, (inne på soverommet), husker jeg.

(Mens jeg lå i senga mi.

Mens jeg hadde feber/var syk, da.

For å si det sånn).

Så sånn var det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 13.

Hu Sol, (som kjøpte huset i Jegersborggate 16 av min morfar), har visst vært i RV:

sol har vært i rv

https://www.nb.no/items/7ec9a17175a087dfad1d59965184583b?page=15&searchText="Sol%20Britt%20Bråthen%20Hoft"

PS 14.

Jegersborggate ligger i det samme strøket, som der hvor Thor Heyerdahl vokste opp, i sin tid:

samme strøk som heyerdahl

https://www.op.no/heyerdahl-byen/simon-sang-og-ukulele-i-thor-heyerdahls-hage/s/1-85-5237944

PS 15.

Jeg sjekka forresten med Adeler-skiftepapirene nå.

Og baron Holger Adeler døde, i juni 1979.

Og vi flytta, til Jegersborggate, våren 1978.

Så det må ha vært som det stod, i testamentet, til min mormor Ingeborg.

At pengene etter Adeler, (min mormors tante Magna 'Meme' (Fog) (Gjedde) Nyholm, gifta seg med Holger Adeler, og ble baronesse), ble satt inn i min mors neste hus, i Hestehavna, på Tagtvedt.

(For å si det sånn).

Så sånn var nok det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 16.

Her er mer om dette:

004 paint

PS 17.

Enda mer om dette:

mer om arv etter adeler

https://johncons.angelfire.com/arvettermormorsak.html

Bloggarkiv

Populære innlegg

Om meg

Bildet mitt
Overhørte på Rimi Bjørndal, (jeg jobbet som butikksjef/leder i ti år, i mange forskjellige butikker), i 2003, at jeg var forfulgt av 'mafian', mm. Har etter dette ikke fått rettighetene mine, i mange saker. Blogger derfor om problemer med å få rettigheter, mm. Mine memoarer, (Min Bok 1-10), kan også finnes på johncons-blogg, (se: 'Etiketter'). Jeg blogger også om slektsforskning, (etter at min danskfødte mormor, som var etter adelige/kongelige, døde i 2009). Har også vært såvidt innom Høyre/Unge Høyre, i sin tid. Har også studert informasjonsbehandling/IT/Computing, (på NHI, HiO IU og University of Sunderland). Har også bakgrunn fra handel og kontor, (grunnkurs, økonomi med markedsføring og data). Er/var også i Heimevernet, (etter at jeg ble overført dit, etter førstegangstjeneste i infanteriet, (og en rep-øvelse i mob-hæren), i forbindelse med omorganiseringer, i Forsvaret, etter den kalde krigen). Blir også utsatt for mye nettmobbing, mm. johncons-blogg, (og mine memoarer og nettbutikk), er kjent fra TV-programmet Tweet4Tweet, i 2012, (selv om jeg måtte klage, for programmet var veldig useriøst/nedlatende, mm.).

Totalt antall sidevisninger

Etiketter