Ingeborg Ribsskog - Baron Adeler Malteserordenen E-post til slottet om Mette-Marit videoen Er noe galt i Martine-saken? Problemer med Grandiosa? johncons-MUSIKK johncons-REISE johncons-FOTBALL

tirsdag 31. august 2021

Jeg lurer på om dette er Ragnhildsløkken, fra Min Bok 3. (Fra Hamar Arbeiderblad 15. juli 1992)

ragnhild hm

PS.

Det ligna ikke på Ragnhildsløkken på dette bildet, men jeg lurer på om disse to, kan være troppens brumunddøler, Furuset og Prestsveen:

furuset og prestsveen

PS 2.

Jeg lurer på om de to foran til venstre, kan være Henriksveen-tvillingene.

Han ene, (han i troppen vår), begynte å grine, på oppstillingsplassen, fordi at sersjant Breili klipte håret hans, (i nakken).

For han var modell, (mente han).

(Noe sånt).

Så sånn var det.

Bare noe jeg tenkte på.

Mvh.

Erik Ribsskog

PS 3.

Jeg lurer på om det kan være meg, som står bak, han med den svarte skinnjakka.

Jeg kjøpte en svart olabukse, på Cubus, (eller om det var Adelsten), i Grensen, en gang studieåret 1990/91, (da jeg leide av Mette Holter og Arne Thomassen på Furuset), husker jeg.

Og mokasiner, det kjøpte jeg vel, en gang, på slutten av 80-tallet, (og muligens også seinere).

Og en sånn hvit jakke, (hvis det er det), det kjøpte min mor og søster til meg, (i bursdag-gave muligens), en gang, sommeren 1988, (før jeg skulle på språkreise til Brighton), i Tønsberg.

(Sammen med en hvit bukse.

Som noen Hammerfest-damer, (eller om det var typen dems), brant hull i.

Mens jeg spilte fotballkamp der, (i Brighton), som EF arrangerte.

For å si det sånn).

Og jeg hadde sånn frisyre, på den tida.

(For jeg hadde kutta ut piggsveis.

Et drøyt år tidligere).

Og jeg lånte en rød og hvit-stripet Poco Loco-genser, (var det vel), av Magne Winnem, (som egentlig brukte større kles-størrelser enn meg).

Når vi skulle på valgkamp-åpning, med Unge Høyre, (i Spikersuppa), høsten 1991.

(Magne Winnem shanghaiet/lurte meg med.

Må jeg si).

Så det er kanskje den genseren, som jeg har på meg.

Og det var også sånn, at min stesøster Christell, en gang dro med meg, (og sin nå avdøde kjæreste Iver), til en klesbutikk, ved Bragernes Torg, (i Drammen), skoleåret 1988/89.

Og da kjøpte jeg en grønn og hvit-stripet Levis-genser.

Så det kan kanskje ha være den genseren, som jeg har på meg.

Hm.

Jeg synes at han høyeste, (med treningsjakke), på første rad, ligner på Erland Borgen.

(Min tidligere klassekamerat fra Berger skole og Svevik ungdomsskole).

Men jeg kan ikke huske, å ha snakka med Erland Borgen, på Terningmoen.

Og jeg kan ikke huske å ha bli tatt bilde av.

Den sveisen kutta jeg ut, i militæret, siden at vi måtte ha kortere hår.

(Håret skulle ikke være utenfor bereten.

Ble det gjentatt, som et slags mantra.

Under rekrutt-perioden.

Så noen i troppen, (som Furuset og Berget), fikk en slags militær-frisør, til å skinne dem.

For en femtilapp/hundrelapp.

Var det vel).

Så om det er meg, (og hvorfor jeg står så nærme han med skinnjakka).

Det veit jeg ikke.

Jeg husker ikke at avisa var der, (må jeg innrømme).

Og at Erland Borgen var der, uten at jeg husker det.

Det virker litt rart.

(Må jeg si).

Så sånn er det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 4.

Kaptein Isefjær forteller her litt om hvordan tjenesten blir, (selv om han glemmer å forklare om kryping i gjørme, netter i knappetelt, ski/truge-gåing og lange marsjer med tung pakning, osv):

glemmer en del

PS 5.

Isefjær var ny som kompanisjef, (og jeg husker at han improviserte, en gang som kompaniet dreiv med slutta orden, inne på leir-området, og da var det sånn, at noen stjernegriser, (som de høyere offiserene ble kalt), kritiserte at Isefjær hadde satt folk, (som muligens meg), som ikke var så god på slutta orden, i fremste rekke):

isefjær ny kompanisjef

PS 6.

Det var forresten noe lignende, under innspillingen av Secondløitnanten.

Da var Isefjær der, (husker jeg fra noe fotballsparking som vi dreiv med, da han spilte keeper).

Og troppens, (ihvertfall seinere), nest-kommanderende, sersjant Dybvig var der, (han sa at det var greit, da jeg/vi spurte, om vi kunne ta med en fotball, som vi fant, nede ved Kvikne IL sin fotballbane).

(Men jeg lurer på om det var sånn, at troppsjef Frøshaug, ikke fikk lov til å være med.

Hm).

Og da var det sånn, at kompaniets eneste fargede.

Det var min lagfører Bricen, (som seinere forklarte, at han var mulatt, (og ikke neger)).

Og Bricen stod i fremste rekke, (var det vel), under film-innspillingen.

Og regisøren, (det må vel ha vært prosjektansvarlig Erik Disch, (som Hamar Arbeiderblad nevner i en artikkel, fra 24. september 1992)), skjelte ut Bricen, på engelsk/amerikansk.

Siden at Secondløitnanten var en 'periode-film', (som de sa).

Og negere/mulatter, var det nok ikke så mange av, i den norske hæren, under andre verdenskrig.

(For å si det sånn).

Så Erik Disch forlangte, at Bricen, måtte plassere seg, i en av de bakerste rekkene.

For å ikke ødelgge, for filmens historiske korrekthet.

(Noe sånt).

Og dette kan man muligens si, at var kompanisjef Isefjær sin feil.

Han burde kanskje ikke sendt tropp 1 til Kvikne.

Siden at tropp 1 hadde en farget soldat.

Filmselskapet burde kanskje ha gjort det klart, at de ikke ønsket noen fargede soldater, sendt til Kvikne.

Så her hadde det nok skjedd noe surr et sted.

(Må man vel si).

Noe som førte til at Bricen fikk kjeft, (selv om han muligens bare gjorde, som Isefjær og/eller Dybvig sa).

Og denne episoden, må vel noen, ta på sin kappe.

Så det er mulig at det var Isefjær, som 'dreit seg ut'.

Jeg vet ikke hvordan kommunikasjonen mellom filmselskapet og Forsvaret var.

Det er mulig at det var noe 'stjernegriser', som bestemte, at tropp 1 skulle være med, (som statister).

(Noe sånt).

Så sånn var muligens det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 7.

Ved å bruke nymoderne fargeleggings-teknologi, så fant jeg ut, at jakka var hvit, (men om det er Winnem sin rød/hvit-stripete Poco Loco-genser, eller om det er min grønn/hvit-stipete Levis-genser, det er ikke like lett å se):

jakka hvit

PS 8.

Jeg lurer på om han med den svarte skinnjakka, (som står foran meg), er min tidligere klassekamerat, (fra Berger skole og Svelvik ungdomsskole), Rune Bingen.

Hm.

Ihvertfall så ligner han, som står bortenfor han igjen, på min tidligere klassekamerat Erland Borgen.

(Som jeg har nevnt overfor).

Og han som står bortenfor der igjen, (med mørke krøller/lokker), ligner på en fra Tangen, som vi hadde gym sammen med, i sjuende klasse, (og som hadde tagga, om Ozzy Osborne, på ranselen sin).

(Noe sånt.

Eller om det er Årnes, (som var på reserve-laget, (til tropp 1), samtidig med meg).

Hm).

Og han bortenfor han igjen, kan muligens være Sigmund Landaas.

Hm.

Og han bortenfor der igjen, kan muligens være Erik Friedmann.

(Selv om jeg ikke tørr å si dette sikkert).

Men hva disse karene gjorde der.

(Isåfall).

Det veit jeg ikke.

Jeg hadde ikke snakka med Rune Bingen og Erland Borgen, på mange år.

(Jeg flytta til Oslo, høsten 1989.

Og min far solgte 'min' leilighet, på Bergeråsen, våren 1989.

For å si det sånn).

Og hvis jeg skulle tippe, så var vel disse ferdige, med sin førstegangstjeneste.

Hm.

(For jeg venta til etter studiene.

Og studiene ble også et år forsinka.

Fordi at jeg jobba et år på Matland/OBS Triaden.

For å slippe å gå på sosialen, mens jeg gikk det andre året, på NHI.

For å si det sånn).

Og grunnen til at jeg ikke kjente igjen disse, (hvis det var dem).

Det var vel at jeg var litt som en fisk på land der.

Jeg hadde aldri hatt noe med Forsvaret å gjøre.

(Og jeg hadde egentlig ikke noe ønske om å ha noe med Forsvaret å gjøre heller.

Å bo på åtte manns-rom i et år, og bli hersa med av befal 24/7.

Det var ikke noe jeg drømte om, (for å si det sånn).

Jeg var vant til å bo aleine, fra jeg var ni år.

Og jeg var veldig selvstendig.

Og jeg syntes at dette førstegangstjeneste-året, var et eneste langt mareritt, (siden at jeg ikke hadde gått på ski på ti år, og jeg var ikke vant til å gå på hytteturer/fjellturer med pakning, osv.)).

(For å si det sånn).

Så sånn var det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 9.

Det er forresten mulig, at han høyeste, ikke er Erland Borgen, men en 'Erland Borgen-look-a-like'.

(Noe sånt).

Og da er nok ikke de andre fra Berger/Svelvik.

Da er det nok snakk om folk fra Hedmark/Innlandet.

(For å si det sånn).

Så sånn er nok det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

Bloggarkiv

Populære innlegg

Om meg

Bildet mitt
Overhørte på Rimi Bjørndal, (jeg jobbet som butikksjef/leder i ti år, i mange forskjellige butikker), i 2003, at jeg var forfulgt av 'mafian', mm. Har etter dette ikke fått rettighetene mine, i mange saker. Blogger derfor om problemer med å få rettigheter, mm. Mine memoarer, (Min Bok 1-10), kan også finnes på johncons-blogg, (se: 'Etiketter'). Jeg blogger også om slektsforskning, (etter at min danskfødte mormor, som var etter adelige/kongelige, døde i 2009). Har også vært såvidt innom Høyre/Unge Høyre, i sin tid. Har også studert informasjonsbehandling/IT/Computing, (på NHI, HiO IU og University of Sunderland). Har også bakgrunn fra handel og kontor, (grunnkurs, økonomi med markedsføring og data). Er/var også i Heimevernet, (etter at jeg ble overført dit, etter førstegangstjeneste i infanteriet, (og en rep-øvelse i mob-hæren), i forbindelse med omorganiseringer, i Forsvaret, etter den kalde krigen). Blir også utsatt for mye nettmobbing, mm. johncons-blogg, (og mine memoarer og nettbutikk), er kjent fra TV-programmet Tweet4Tweet, i 2012, (selv om jeg måtte klage, for programmet var veldig useriøst/nedlatende, mm.).

Totalt antall sidevisninger

Etiketter