Ingeborg Ribsskog - Baron Adeler Malteserordenen E-post til slottet om Mette-Marit videoen Er noe galt i Martine-saken? Problemer med Grandiosa? johncons-MUSIKK johncons-REISE johncons-FOTBALL

fredag 8. april 2022

Dette har jeg ikke sett før. Jeg var butikksjef i denne butikken fram til sommeren 2002. (Fra Østlandets Blad 10. januar 2003)

ikke sett før

https://www.nb.no/items/cf54bbc46a50fcaeabcfa4dd0f8d1dfb?page=9&searchText="rimi%20langhus"~5

PS.

Kunden sier, at han tror, at butikken har satt ut noe gammelt øl, når juleølet var borte.

Men jeg husker at noe av de første jeg gjorde, da jeg ble butikksjef der, våren 2001, var å rydde lageret.

(Og jeg sjekka alltid, hva som var på lageret.

Før jeg bestilte nye varer).

Så jeg tørr nesten å påstå, at det ikke stod noen gamle Hakon-øl-varer, på lageret.

Jeg tror det må ha vært snakk om dårlig rullering.

(At de som setter opp varene, ikke rullerer).

Og det er et 'training-issue', (noe med opplæringen av de ansatte).

Jeg var ikke klar over at det var dårlig rullering, av enkelte varer.

(Jeg kan ikke huske å ha fått noen lignende klager.

Da jeg var butikksjef der).

Da kunne jeg ha tatt opp dette, på et personalmøte.

Vi hadde personalmøter, hvor vi tok opp problemer.

For eksempel så var vi vel enige om, at vi skulle bli flinkere, til å rydde hyller.

Men hvis jeg hadde visst om denne saken, (hvis dette hadde skjedd mens jeg fortsatt var butikksjef der), så kunne vi jo heller ha prioritert, å bli flinkere, til å rullere varer.

(Jeg kunne ha fokusert på dette, på et personalmøte).

Jeg har jobbet en mannsalder i dagligvarebransjen.

Og jeg tror ikke at noen butikker, pleier å sjekke datoen, på tørrvarene.

(De pleier kun å ha dato-kontroll, på kjølevarer, (tørr jeg å påstå).

Man kan se på fenomenet Kiwi-Bob, som lever/levde av, å finne varer, med utgått dato, i Kiwi sine butikker, på Sørlandet/Østlandet).

Så sånn er nok det.

Bare noe jeg tenkte på.

Mvh.

Erik Ribsskog

PS 2.

Jeg har også vært på språkreise mye, til England, på 80-tallet.

Og vertsfamilie-faren, (Rick Hudson, fra Shoreham), han kjøpte en fire-pakning, (eller to), på the Off Licence, (av øl-slaget Holsten), når han handla øl.

(Husker jeg).

Så at en brite bare kjøper en ølboks.

(Til helga).

Jeg vet ikke om det kan være noe tull.

Jeg husker at det var en historie, om en ølflaske, da jeg var statist, under innspillingen av filmen Secondløitnanten, under førstegangstjenesten.

Så sånn var det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 3.

Her er mer om dette:

øl film

https://johncons.net/min_bok_3_jub.pdf

PS 4.

Han fra Hakon/ICA.

(Terje Gulbrandsen).

Han sier at de ansvarlige, ikke har fulgt rutinene.

Men som jeg nevnte overfor.

Så var det ingen rutiner, for å sjekke datoen, på tørrvarer.

Så her tuller Hakon/ICA.

(Må jeg si).

Den aktuelle varen.

Det var en såkalt 'own-brand'.

Eller EMV, (egen merkevare).

(Noe som var ganske nytt, i Rimi/Norge, på den tida.

For å si det sånn).

Og den varen, var muligens, en hyllevarmer.

(Som det heter).

Denne butikken hadde en spesiell/sær utforming.

Den hadde fått kjempehøye hyller, sånn at de skulle få plass til Rimi sitt mellomsortiment.

(Noen år før, så ble Rimi sine grunnsortiment-butikker omprofilert til ICA Nær.

Og de hadde dyrere priser.

Så det var ikke så populært.

Hvis jeg skulle tippe).

Men selv om Rimi Langhus hadde kjempehøye hyller.

Så var det for få hyller, til å få inn hele mellom-sortimentet.

Så vi kunne ikke bare gjøre om hyllene, etter planogram, (som andre Rimi-butikker).

Da hadde muligens denne varen fått en mer selgende plass.

(Sånn at dette problemet ikke ville ha skjedd.

For å si det sånn).

Og det er vel grunnen til, at denne butikken, ble nedlagt.

(At den var for liten, (til å få plass til Rimi sitt etterhvert utvidede sortiment)).

Og nå er istedet, en Extra-butikk der.

I et helt nytt lokale.

(Har jeg sett på nettet).

Og dette var et prosjekt, (det å bygge en større butikk), som distriktssjef Anne Kathrine Skodvin prata om, allerede i 2001/2002.

(Sånn som jeg husker det).

Og da virka det som, at dette ikke var en ny tanke.

Så dette pusla/somla Hakon/ICA/Coop med, i mange år.

(Det å fikse problemet med, at Rimi Langhus, egentlig ikke hadde plass, til mellomsortimentet.

For å si det sånn).

Så sånn er det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 5.

Som jeg også har skrevet om, i memoar-bøkene mine.

Så er ofte øl/mineralvare-avdelingen, i butikken, en slags slagmark.

Øl/brus/vann er tunge varer, som butikkfolka nok helst ser, at bryggeri-folka stabler.

Og bryggeriene kommer med gratis kjøleskap, som selgere fyller opp.

Men som jeg har blogget om, så ville da for eksempel Ringnes, ofte legge noe søppel, oppå Hansa-varene.

Osv., osv.

Så å temme disse selgerne, (fra Ringnes/Coca-Cola/Hansa/Borg og Mack).

Det var ikke alltid så lett.

Så jeg må innrømme, at det jeg oftest jobba med, i disse øl/mineralvann-avdelingene.

Det var å få industrien, (det vil si selgerne), til å ikke breie seg for mye, der hvor handlevognene skulle kjøre osv., i den trange butikken.

Jeg husker at jeg satt en strek, (eller et kryss), i taket.

(På Rimi Langhus).

Og det var for å markere, hvor øl-torget begynte, (dette var rett etter inngangen, i butikken, (cirka der hvor hu Ingvill Storø, (som nå er direktør i Orkla Design), en gang prata om, (når jeg jobba der som 'sommer-butikksjef', ved siden av studier), at hu hadde vært på festival, og sett Fuck For Forest)).

Og da viste jeg en gang det krysset, til en selger, (muligens fra Ringnes), husker jeg.

(Muligens etter at jeg hadde slutta som butikksjef der.

Dette kan ha vært sommeren 2003.

Da jeg jobba som butikksjef-vikar der.

Når jeg hadde sommerferie, fra heltidsstudier, ved HiO IU).

Så det kunne være utfordrende, å få kontroll, på brus/øl-avdelingen.

En løsning kunne kanskje vært, at man også heiv ut industrien, når det gjaldt disse varene.

Og at butikk-folka heller stabla øl/mineralvann-varene selv.

(Og fylte opp kjøleskap selv.

Og ikke bare etterfylte de.

For å si det sånn).

Så sånn er muligens det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 6.

Det var forresten noe lignende, da jeg drev nettbutikken Posegodt, fra England, (fra 2010 til 2014).

En kunde mente at isbre-dopsene, (eller Glacier Mints, som de engelske heter), hadde gått ut på dato.

Og de var fra Home Bargains, (i Walton), husker jeg.

Men de dropsene, var ikke hyllevarmere.

(Tørr jeg å si).

Så om det har skjedd noe rart.

(Enten hos butikken eller hos kunden).

Men det er nok ikke sånn i England heller, at butikk-folka går rundt på knærna, og sjekker datoene, på alle tørr-varene.

(Hver dag/uke).

Ikke engang på varetellingene, skulle vi sjekke datoene.

(Sånn som jeg husker det).

Men etter at jeg fikk klagen, (på nettbutikken).

Så endret jeg rutinene, sånn at jeg alltid tok bilder, av varene, som jeg postet.

Sånn at jeg hadde dokumentasjon på, at holdbarhets-datoen, var bra.

Men dette, (at enkelte varer, går ut på dato, i hylla).

Det er et kjent problem, fra mat-butikkene.

(Jeg får nevne han Kiwi-Bob igjen.

Som alltid fant/finner masse dato-varer, i de fleste Kiwi-butikkene).

Og det butikkfolka pleide å gjøre da.

Det var at de tok ut varene, av hylla, når vi fikk klage, (på dårlig dato).

Og så kasta vi disse varene.

Og så skrev vi opp disse varene sin pris, på et svinn-registrings-skjema.

Men kolonial-varer var det som regel lite svinn/dato-problemer med.

Det var mest svinn, på frukt, kjølevarer og meieri-varer.

(Sånn som jeg husker det).

Så sånn var det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 7.

Det var ikke sånn at jeg gjorde om, på hyllene, i øl/mineralvann-avdelingen.

(Sånn som jeg husker det).

Det som jeg prioriterte.

Det var å flytte smågodt-stativet, til kassene.

For det var stort og grått.

Og det stativet stod i frukta.

Og det ødela en god del, for innsynet, (som det kalles, ifølge min tidligere butikksjef Elisabeth Falchenberg), i denne lille butikken.

Men dette var som sagt hyller, som var høyere, enn Rimi sine standard-hyller.

(Det var vel muligens sånn.

At de hadde senka topphylla litt.

Og at de brukte den hylla til å selge fra, (istedetfor å bruke den som lager-hylle).

For å si det sånn).

Og derfor var de ikke mulig å gjøre om, etter planogram.

Så det var vanskelig å unngå, at det ble litt harry.

Og jeg bygde vel ikke om akkurat disse hyllene, (som var tunge å shine/fronte, (noe jeg gjorde en gang, en natt før jeg skulle ha en 'Gro-uke', på slutten av 2001), sånn som jeg husker det).

Men det er mulig, at hvis dette ølet, har sått en i høyden, på den nederste hylla.

Så ville kanskje få, kjøpe dette ølet.

(Siden at det var et ukjent EMV-øl).

Og hvis øl-et har kun en høyde.

Så er det vanskelig å bestille, sånn at det er lett å rullere.

(For det er da vanskelig å se.

Akkurat hvor mye øl.

Som det er, innerst i hylla).

Og det er kanskje også vanskelig å rullere.

Sånn at vare-stablerne, (fra Rimi), bare dytter de nye øl-boksene inn i hylla, (uten å ta ut de gamle, og sette de foran).

Så sånn var muligens det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 8.

Det kan også være, at Rimi Langhus, har fått noen varer, fra en annen Rimi-butikk.

(Som har blitt bygget om, for eksempel).

Sånn at dette kan være problemer, som butikken har arvet, fra en annen butikk.

(For å si det sånn).

Så sånn er muligens det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 9.

Som jeg har blogget om tidligere.

Så vant jeg driftskonkurransen Rimi Gullårer, som butikksjef, på Rimi Langhus, for andre halvår av 2001.

(Denne konkurransen vant jeg, uten å prøve å vinne den.

Det vanskeligste var frukt-salg-økning-kravet.

Men frukta ble vi manet til, (av regionsjef Jon Bekkevoll, på butikksjef-møter, på Rimi sitt hovedkontor på Sinsen), å prioritere.

Og jeg hadde vært på en del frukt-kurs, osv.

Og jeg flytta jo den nevnte smågodt-sjokkselgeren.

Og satt istedet frukt-sjokkselgere der).

Men et av de andre kravene, i Rimi Gullårer-konkurransen.

Det var, at man skulle selge mer EMV-varer.

(Vi klarte dette, fordi at Anders Karlsson, gjorde om noen middags-mat-hyller, osv.

Sånn at de ble tilnærmet planogram.

Og planogram-ene favoriserte EMV-varene en del.

Så da fikk vi høyere EMV-andel.

For å si det sånn).

Men andre butikker, (for eksempel de stormarkedene, ute i Follo, som jeg aldri fikk besøkt, må jeg innrømme).

De har da kanskje bestilt inn, masse EMV-øl.

(For å prøve å vinne Rimi Gullårer-konkurransen).

Og så har kanskje butikken blitt bygget om eller stengt.

Og så har de andre Rimi-butikkene, i Follo, fått hver sin del, av denne butikken sine varer.

(På containere, med plastfolie rundt.

Eller noe sånt).

Og så har noen av disse varene, kanskje hatt dårlig dato.

(Siden at butikkene har tatt inn for mye EMV-varer.

Siden at de har håpet, at varetrykket, (eller impuls-salget), skulle hjelpe, med å øke EMV/Hakon øl-salget.

Noe sånt).

Så sånn er muligens det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 10.

Jeg jobbet jo en periode, som låseansvarlig, på Rimi Bjørndal.

(Ved siden av studier på HiO IU).

Etter at jeg slutta som Rimi Langhus-butikksjef.

Og da lurer jeg på, om det var sånn, at vi fikk noen varer, fra Rimi Prinsdal.

(Eller noe i den duren).

Hm.

Så da har kanskje Langhus også fått noen varer derfra.

(Selv om dette er lenge siden.

For å si det sånn.

Så det er mulig at jeg husker feil).

Så sånn er muligens det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

Bloggarkiv

Populære innlegg

Om meg

Bildet mitt
Overhørte på Rimi Bjørndal, (jeg jobbet som butikksjef/leder i ti år, i mange forskjellige butikker), i 2003, at jeg var forfulgt av 'mafian', mm. Har etter dette ikke fått rettighetene mine, i mange saker. Blogger derfor om problemer med å få rettigheter, mm. Mine memoarer, (Min Bok 1-10), kan også finnes på johncons-blogg, (se: 'Etiketter'). Jeg blogger også om slektsforskning, (etter at min danskfødte mormor, som var etter adelige/kongelige, døde i 2009). Har også vært såvidt innom Høyre/Unge Høyre, i sin tid. Har også studert informasjonsbehandling/IT/Computing, (på NHI, HiO IU og University of Sunderland). Har også bakgrunn fra handel og kontor, (grunnkurs, økonomi med markedsføring og data). Er/var også i Heimevernet, (etter at jeg ble overført dit, etter førstegangstjeneste i infanteriet, (og en rep-øvelse i mob-hæren), i forbindelse med omorganiseringer, i Forsvaret, etter den kalde krigen). Blir også utsatt for mye nettmobbing, mm. johncons-blogg, (og mine memoarer og nettbutikk), er kjent fra TV-programmet Tweet4Tweet, i 2012, (selv om jeg måtte klage, for programmet var veldig useriøst/nedlatende, mm.).

Totalt antall sidevisninger

Etiketter