Ingeborg Ribsskog - Baron Adeler Malteserordenen E-post til slottet om Mette-Marit videoen Er noe galt i Martine-saken? Problemer med Grandiosa? johncons-MUSIKK johncons-REISE johncons-FOTBALL

søndag 17. april 2022

Her (på Sand gård) jobba jeg med å plukke jordbær, et par somre, på 80-tallet

jordbær

https://digitaltmuseum.no/0211810484854/sand-gard-berger?fbclid=IwAR2VhNMiqHQ0pbqfKRgDDg6zbuTDHtWvJGgvFtKuJQ7MsmcQLkI_UCwX77Y

PS.

Jeg jobba jo egentlig, for vår slektsbedrift Strømm Trevare, (også på Sand).

Men mine klassekamerater Carl og Ulf, (var det vel), kom på døra mi, (i Leirfaret), og tagg meg om, å bli med, på å søke jordbær-plukker-jobb.

Og min fars yngre bror Håkon, han sa, (da han hørte dette), at de/vi plukka for Jørgensen.

Men akkurat hvor den gården lå.

Det visste jeg ikke.

Og Carl mente at Jørgensen var en gammel gubbe.

(Sånn som jeg husker det).

Så det ble til, at jeg plukka jordbær, en sommer, i lag med Carl og Ulf.

(På Sand gård).

Og en av de neste somrene, så ville min yngre fetter Ove, (fra Follo), at vi skulle bo i lag, hos min farmor, (på Sand), og så jobbe som jordbær-plukkere, for Sand gård.

Og dette ville også min far at jeg skulle bli med på.

(Av en eller annen grunn).

Så jeg var liksom støttekontakt for Ove.

(Må man vel si).

Samtidig med at jeg jeg var jordbær-plukker.

Dette kan muligens ha vært sommeren 1986.

(Noe sånt).

Og den sommeren var det mindre bær, (husker jeg).

Og det har jeg lurt på grunnen til.

Men nå har visst ikke denne gården jordbær lenger.

(De har visst mest epler og plommer).

Så det er mulig, at de dreiv og trappa ned, (når det gjaldt jordbær), den sommeren, som jeg jobba i lag med Ove.

(Noe sånt).

Og før jeg begynte der.

(Helt på begynnelsen av 80-tallet).

Så var det ikke jordbær-jenter, som de hadde der.

En periode.

(På slutten av 70-tallet/begynnelsen av 80-tallet).

Så satsa de på polakker, (husker jeg).

Jeg husker at jeg så en polsk-registrert Lada, like ved butikken på Sand.

(Muligens på/ved eiendommen til Lærum.

Noe sånt).

Denne bilen skulle nok tilbake til Polen, (etter endt sommer-jobbing).

Og så skulle de handle litt mat, å ha med, på turen, da.

(Noe sånt).

Og Håkon sa, at disse polakkene, visst jobba som lærere, i Polen.

Og at de tjente mer, på å plukke jordbær, på Sand, i noen uker/måneder.

Enn de tjente, på sin lærer-jobb, i Polen, resten av året.

Så jordbær-plukker-lønn i Norge, det var direktør-lønn i Polen.

(Noe sånt).

Så sånn var visst det.

Bare noe jeg tenkte på.

Mvh.

Erik Ribsskog

PS 2.

Hu (Turid Sand) som har skrevet artikkelen overfor.

(Og som nå heter Turid Sand Borgersen).

Hu var så 'kaut', en periode, på slutten av 80-tallet.

(Må man vel si).

Jeg hørte stadig noe om henne.

(For å si det sånn).

Skoleåret 1988/89.

Så flytta min lillesøster Pia opp til meg, (i Leirfaret), etter at jeg hadde bodd aleine, (fordi at min onde stemor Haldis tvang igjennom dette), siden våren 1980.

Og en gang, (enten sommeren 1988 eller sommeren 1989), så gikk Pia og jeg i lag, til Berger-kafeen, (en søndag, kan det vel ha vært).

(For å kjøpe røyk og/eller godteri/cola).

Og når vi hadde gått forbi hovedhuset på Berger gård.

Så kom Turid Sand opp, fra Berger, (den veien som går opp forbi Fossekleiva Kultursenter der, (den veien heter visst 'Bergerveien', ifølge Google Maps)).

(Så hu var kanskje en kilometer unna gården hu bodde på.

Noe sånt).

Og så sier hu, til søstra mi.

(Hu later som at jeg ikke er der.

Må man vel si).

At ei jordbærjente på Dyrdal.

(Jeg visste ikke at de hadde jordbær der engang).

Hadde fått vrengt f*tta si, av en kar, som sneik seg inn til henne, (om natta).

Hu jordbær-jenta hadde visst våkna, mens han karen, hadde hatt hånda inni henne.

(Noe sånt).

Men dette har ikke hørt om, fra noen andre.

Så dette må man kanskje ta, med en klype salt.

(For å si det sånn).

Og det var også sånn, at min lillesøster Pia, dro meg over til Hurumlandet/Rødtangen, (hu kjente noen som hadde båt osv., (hu var liksom ei slags flyfille, på den tida, må man vel si)).

Dette var om kvelden.

(Dette var den dagen, jeg feira min atten års-dag.

Og vi møtte Annika Horten (og hennes kjæreste), nede ved fjorden.

Og Annika klagde, for de hadde tenkt til å dra på fest, hos meg.

Men den festen ble litt mislykka.

På grunn av at jeg ikke fikk kjøpt øl.

På grunn av at min Larvik-kamerat Frode Kølner, (som jeg møtte borte hos min farmor, for han var ikke så kjent der), ikke gadd å stoppe, utafor butikken på Sand.

For å si det sånn).

Og da sa Turid Sand, (på Hurumlandet).

At hu nettopp hadde blitt fingra, av en fra Oslo, som dro for å hente kondom.

(Turid Sand blåste i, om jeg hørte det.

Kunne det virke som).

Og hu mente, (hu skålte i fylla, må man vel si), at min lillesøster Pia, (disse var tidligere klassekamerater), også burde prøve denslags sex.

(Noe sånt).

Og min stesøster Christell, fortalte en gang, (noen måneder seinere, i leiligheten til hennes eldre halvbror Jan), at hennes bekjente Tom Bråthen, hadde fått Turid Sand, til å fingre seg.

Inne i en bil, i Holmestrand.

I forbindelse med at disse Berger-folka skulle på et utested der.

(Noe sånt).

Så sånn var det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 3.

Min søster Pia og stesøster Christell.

De plukka ikke jordbær, for hverken Jørgensen, Sand eller Dyrdal.

Men de plukka for Eknes.

En gård som lå, noen steinkast nord, (nede i en slags li), fra min farmors hus.

(Dette var muligens sommeren 1987.

Noe sånt).

Så sånn var det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 4.

Det er mulig at det var denne gården, som onkel Håkon mente, (jeg lurer på om det også heter Jørgensen, et par kilometer lenger sør, (de jordene som grenser til Gamlehjemmet/Bergeråsen)):

jørgensen hm


https://digitaltmuseum.no/0211810484854/sand-gard-berger?fbclid=IwAR2VhNMiqHQ0pbqfKRgDDg6zbuTDHtWvJGgvFtKuJQ7MsmcQLkI_UCwX77Y

PS 6.

I PS-et overfor, så nevnes Tykejordet.

Og jeg tror det må ha vært der, at Ove og jeg plukka, den sommeren.

Og at de fra cirka 1986, kun hadde jordbær, på dette jordet.

(Og at de istedet planta epletrær/plommetrær, i de andre jordbær-åkerne.

Noe sånt). 

Og at det derfor ikke, var så stas, å plukke der lenger.

(For å si det sånn).

Og det var på dette jordet, at jeg første gang så min tremenning Øystein Andersen, (han fra det oppsamlingshjemmet i Seoul, som min fars kusine Rediun, (og hennes ektemann Kai), hadde adoptert).

Og han var da, en bajas, (fra Lørenskog), må man vel si, (i den åkeren).

(Han plukka i lag med min kamerat Kjetil Holshagen, (som ikke hadde sagt fra til meg om, at han skulle plukke jordbær).

For å si det sånn).

Og grunnen til at jeg husker Øystein derfra.

Det er fordi at han, (som forresten var den eneste fargede der), mer eller mindre daglig, reiste seg opp i åkeren, og kasta jordbær, (i låret muligens), på andre folk, som plukka der.

(Av en eller annen grunn).

Så sånn var det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

Bloggarkiv

Populære innlegg

Om meg

Bildet mitt
Overhørte på Rimi Bjørndal, (jeg jobbet som butikksjef/leder i ti år, i mange forskjellige butikker), i 2003, at jeg var forfulgt av 'mafian', mm. Har etter dette ikke fått rettighetene mine, i mange saker. Blogger derfor om problemer med å få rettigheter, mm. Mine memoarer, (Min Bok 1-10), kan også finnes på johncons-blogg, (se: 'Etiketter'). Jeg blogger også om slektsforskning, (etter at min danskfødte mormor, som var etter adelige/kongelige, døde i 2009). Har også vært såvidt innom Høyre/Unge Høyre, i sin tid. Har også studert informasjonsbehandling/IT/Computing, (på NHI, HiO IU og University of Sunderland). Har også bakgrunn fra handel og kontor, (grunnkurs, økonomi med markedsføring og data). Er/var også i Heimevernet, (etter at jeg ble overført dit, etter førstegangstjeneste i infanteriet, (og en rep-øvelse i mob-hæren), i forbindelse med omorganiseringer, i Forsvaret, etter den kalde krigen). Blir også utsatt for mye nettmobbing, mm. johncons-blogg, (og mine memoarer og nettbutikk), er kjent fra TV-programmet Tweet4Tweet, i 2012, (selv om jeg måtte klage, for programmet var veldig useriøst/nedlatende, mm.).

Totalt antall sidevisninger

Etiketter