Ingeborg Ribsskog - Baron Adeler Malteserordenen E-post til slottet om Mette-Marit videoen Er noe galt i Martine-saken? Problemer med Grandiosa? johncons-MUSIKK johncons-REISE johncons-FOTBALL

fredag 2. september 2022

Jensen (som reklamerer mye for tida, i forbindelse med sitt 75 års-jubileum) skryter av at deres fabrikk fortsatt ligger i Svelvik. Bare at nå ligger den på mitt 'gromgutt-territorium' (på noen jorder osv. som min farmor sa at var våre, på 70/80-tallet). Så Jensen har elget på min farfars trevarefabrikk Strømm Trevareindustri (som var ene-leverandør av trevare-elementer til Jensen-madrassene) men de nevner ikke min farfar med et ord, på sitt nettsted

fortsatt i svelvik

https://jensen-beds.com/no/made-in-norway-siden-1947/

PS.

Jensen er forresten ikke et eget firma lenger.

De ble for flere år siden kjøpt opp, av det svenske firmaet Hilding Anders.

Så Jensen er bare et varemerke, i våre dager.

(Må man vel si).

Så sånn er vel det.

Bare noe jeg tenkte på.

Mvh.

Erik Ribsskog

PS 2.

Selv om Jensen Møbler er kjøpt opp av Hilding Anders/svenskene, så later de fortsatt som at det er en lokal familie-bedrift (i reklamene) men dette blir som et narrespill (og at de prøver å lure forbrukerne) må man vel si (og direktør Jensen blir vel litt, som en narr eller maskot, oppi dette, selv om han sikkert tjener en haug av 'blodpenger'):

maskot

(Samme link som overfor).

PS 3.

Her er mer om dette (fra Svelviksposten 27. mai 2004):

svensk eid

https://www.nb.no/items/258e3b6bd6a44fb0a043dc00e5950a9d?page=3&searchText=%22hilding%20anders%22

PS 4.

Jensen Møbler var visst eiet av Schage-familien (hvem nå det er) før svenskene overtok.

Så Jensen-familien har visst mista kontrollen, over sin fabrikk, for kjempelenge siden.

Men det virker som at direktør Jensen, ikke synes, at det er så viktig, hvem eierne er.

(Bare at de har nok penger til driften).

Så de ser kanskje på Jensen Møbler, som en slags verna bedrift (hvor de har sikre arbeidsplasser).

(Noe sånt).

Så sånn er muligens det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 5.

Jeg vet ikke om min farfar var i slekt med Jensen-folka.

(Siden at de begynte å samarbeide, på 50/60-tallet.

Eller når det var).

Men min farfar sin morfar, var jo en svensk skomaker, fra Värmland.

Som flytta til Svelvik, og fikk en del etterkommere der.

(Og han dro emigrerte også, sammen med en slektning/kollega).

Så det er mulig, at det finnes en del folk, i sjølve Svelvik (der den 'klyngen' med hvite skipperhus ligger), som er i slekt, med min farfar, osv.

(Noe sånt).

Så sånn er muligens det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 6.

Det er visst ei Jebsen-dame med (som varamedlem) i styret, til Jensen Møbler/Hilding Anders Sand/Norway.

Og Jebsen er veldig knytta, til (industristedet) Berger.

Den fabrikken, som vises, i begynnelsen av videoen, i PS 2.

Den viser Jensen sin første fabrikk.

Og den lå midt i den nevnte 'klyngen' av hvite skipperhus, i ladestedet Svelvik.

Så man må vel si, at Jensen har flytta, fra Svelvik til Berger.

Og at det er to forskjellige steder.

(Selv om begge stedene tidligere lå, i felleskommunen Svelvik.

Men hvis man går lenger tilbake i tid (til 50-tallet).

Så lå Jensen sin første fabrikk, i Svelvik kommune.

Mens den nåværende fabrikken ligger, på noen jorder, som da lå i Strømm kommune.

(For å si det sånn).

Så å forefekte, at Jensen fortsatt holder til, i Svelvik.

Det er kanskje en overdrivelse.

(For å si det sånn).

Noen vil kanskje mene, at de nå holder til, på Berger.

(Selv om skolen der nå er lagt ned.

Men det finnes fortsatt et fotball-lag der, osv.

For å si det sånn).

Så sånn er nok det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 7.

Her er mer om dette:

varamedlem

https://www.purehelp.no/m/company/details/hildingandersnorwayas/951898139

PS 8.

Jensen Møbler/Hilding Anders Norway er med i en såkalt næringsklynge (Norwegian Rooms) sammen med flere andre møbelprodusenter osv.:

næringsklynge

https://www.facebook.com/NorwegianRooms/

PS 10.

Det står også i artikkelen i PS 3.

At Jensen Møbler var Jensen-eiet fram til 1989.

Da Møller-gruppen overtok.

Så Jensen har 'fallen from grace' (som britene sier) kan det virke som.

(På slutten av jappetida).

Uten at jeg fikk med meg dette.

(Må jeg innrømme).

Jeg flytta jo til Oslo for å studere, høsten 1989.

Og etter det så har jeg ikke hatt så mye med min far å gjøre.

(Må jeg si).

Og hva min farmor og lillesøster Pia (som var naboer med Jensen Møbler, på den tida) forstod av dette.

Det kan man kanskje lure på.

(For å si det sånn).

Jeg kan ikke huske at min farmor (eller Pia) sa til meg (når jeg var på helge/ferie-besøk på Sand) at Jensen hadde gått konkurs/blitt overtatt.

Men Pia var mye ute og fløy, på den tida.

(Og hu var også venninne med ei Elin Jensen i Svelvik.

Som jeg seinere tilfeldigvis har funnet etternavnet til.

For å si det sånn).

Så det er mulig at Pia unngikk meg litt, på den tida.

(Noe sånt).

Så sånn er muligens det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

Bloggarkiv

Populære innlegg

Om meg

Bildet mitt
Overhørte på Rimi Bjørndal, (jeg jobbet som butikksjef/leder i ti år, i mange forskjellige butikker), i 2003, at jeg var forfulgt av 'mafian', mm. Har etter dette ikke fått rettighetene mine, i mange saker. Blogger derfor om problemer med å få rettigheter, mm. Mine memoarer, (Min Bok 1-10), kan også finnes på johncons-blogg, (se: 'Etiketter'). Jeg blogger også om slektsforskning, (etter at min danskfødte mormor, som var etter adelige/kongelige, døde i 2009). Har også vært såvidt innom Høyre/Unge Høyre, i sin tid. Har også studert informasjonsbehandling/IT/Computing, (på NHI, HiO IU og University of Sunderland). Har også bakgrunn fra handel og kontor, (grunnkurs, økonomi med markedsføring og data). Er/var også i Heimevernet, (etter at jeg ble overført dit, etter førstegangstjeneste i infanteriet, (og en rep-øvelse i mob-hæren), i forbindelse med omorganiseringer, i Forsvaret, etter den kalde krigen). Blir også utsatt for mye nettmobbing, mm. johncons-blogg, (og mine memoarer og nettbutikk), er kjent fra TV-programmet Tweet4Tweet, i 2012, (selv om jeg måtte klage, for programmet var veldig useriøst/nedlatende, mm.).

Totalt antall sidevisninger

Etiketter