Ingeborg Ribsskog - Baron Adeler Malteserordenen E-post til slottet om Mette-Marit videoen Er noe galt i Martine-saken? Problemer med Grandiosa? johncons-MUSIKK johncons-REISE johncons-FOTBALL

torsdag 12. januar 2023

Mer fra Facebook

kona til ronald 1

PS.

Her er mer om dette:

kona til ronald 2

PS 2.

Ronald har visst også begynt med briller:

ronald briller

PS 3.

Som jeg vel har skrevet om, i Min Bok.

Så var det sånn, at rektor Borgen, på Berger skole.

Han fikk i stand en fotball-turnering (som skolen hadde vært år).

Og jeg lurer på om det var sånn, at kun tredje, fjerde og femte-klasse fikk lov å være med.

(Noe sånt).

Og i tredje og fjerde klasse, så var jeg med, på klassens første-lag.

(Sånn som jeg husker det).

Men i femte klasse, så ga klasseforstander Allum (RIP), i oppdrag, til Ole Christian Skjelsbek, å bestemme laget.

Og Ole sa, at jeg kunne velge mellom å være reserve på første-laget eller kapein på andre-laget.

Og da valgte jeg kaptein på andre-laget.

(For reserve hørtes litt kjedelig ut.

Med de spillerne (Ole, Erland, Stig, muligens Erik Ree og Geir Arne i mål).

Så ville det nok ikke bli mye spilletid, for en reserve.

For å si det sånn).

Og vi på andre-laget (Carl, Ulf, Espen, Ronald og meg).

Vi kom faktisk til finalen.

Og jeg har sjelden vært så glad.

Som da Ronald scorte, mot Tony og dem, på fjerde klasse sitt første-lag.

Sånn at vi kom til finalen.

(Hvor Carl (RIP) nektet å holde seg i forsvar (selv om jeg maste).

Sånn at vi tapte med mange mål (mot Ole og dem).

For å si det sånn).

Så sånn var det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 4.

Her er mer om dette:

ronald scorte vårt mål

https://johncons.net/minbok_jub3.pdf

PS 5.

Ronald sin far tok muligens selvmord (fra DT/BB 14. mai 1992):

muligens selvmord hm

https://www.nb.no/items/5dd242fee6c80dea0f0ffec44fbfdf79?page=13&searchText=%22kjell%20arne%20Lund%22

PS 6.

Mora var muligens same:

muligens same

PS 7.

Faren døde forresten i en brann (fra Tønsbergs Blad 14. mai 1992):

ronalds far død i brann tb

https://www.nb.no/items/6a0617b4cacc50c8bdae08283bd81bbe?page=3&searchText=%22kjell%20arne%20lund%22

PS 8.

Faren drev med fornybar energi, allerede på 80-tallet (fra DT/BB 19. august 1985):

vindkraft

https://www.nb.no/items/8340d89b33bf1cb48b7c516211b5bdf3?page=3&searchText=%22scan%20electric%22~9

PS 9.

Det står i artikkelen overfor, at Ronald og dem bodde, på Bergertoppen.

Men det er tull.

Det er ikke noe sted (på Berger) som heter Bergertoppen (vil jeg si).

(Avisa blander muligens med et sted i Røyken.

Som også lå/ligger i DT/BB sitt nedslagsfelt.

For å si det sånn).

Ronald og dem bodde, på Øvre, på Bergeråsen.

Og på Nedre på Bergeråsen, så ligger det en gate/plass (hvor jeg bodde på første halvdel av 70-tallet) som heter Toppen.

Så når DT/BB skriver Bergertoppen, så tror kanskje noen, at det menes Toppen, på Nedre Bergeråsen.

Men det riktige skal være Utsikten, på Øvre Bergeråsen.

(For å si det sånn).

Så sånn er nok det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 10.

Faren til Ronald solgte også Spectravideo hjemme-datamaskiner (fra DT/BB 23. april 1985):

spectravideo

https://www.nb.no/items/b72af896845e7182f2a40c22af8186d9?page=13&searchText=%22Utsikten%204%22~1

PS 11.

Det var kanskje litt overdrevet, at Spectravideo, var Norges mest etterspurte hjemmecomputer.

Jeg husker at min kamerat Kjetil Holshagen, dro med min tremenning Øystein 'Seoul' Andersen, hjem til meg, høsten 1986 (var det vel muligens).

(Før jeg visste hvem Øystein var.

Det forklarte min far meg. 

For han dukket opp, i 'min' leilighet, mens Kjetil og Øystein var på besøk.

For å si det sånn).

Og når det gjaldt spill ihvertfall, så var det bare Commodore (64 og 128) som gjaldt (på den tida).

(Sånn som jeg husker det).

Så man må vel kanskje si, at dette var på grensen, til falsk markedsføring.

(Noe sånt).

Så sånn var muligens det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 12.

Jeg vet ikke om faren til Ronald ble anmeldt for falsk markedsføring.

Men det ble vel sagt, at faren gikk konkurs.

Og de flytta så til Sande.

Dette var vel vinteren/våren 1986.

(Noe sånt).

Og grunnen til at jeg husker når det var.

Det var fordi at Ronald, Arnt og Eirik.

De prakka på meg, et brukt luftgevær (som de ikke ville ha lenger, av en eller annen grunn).

Og dette var like før 17. mai 1986.

(Det siste året mitt på ungdomsskolen.

For å si det sånn).

16. mai er en ganske stor festdag, i Svelvik.

Så jeg husker at jeg tenkte, at Ronald sine brødre, kanskje trengte festpenger, før 16. mai.

(Noe sånt).

Og jeg tror at jeg betale cirka 130 kroner for det luftgeværet (som hadde et litt 'herpa' sikte, må man vel si).

Pluss at jeg også måtte kjøpe, en pølse i brød med rekesalat, til Eirik (som er den heterofile av Ronald sine tvilling-storebrødre).

Dette var på Berger-kaffeen.

Hvor det var avtalt, at jeg skulle møte Ronald sine brødre (som vel kom kjørende (det er mulig at noen kjørte de, for de gikk vel bare et årstrinn over meg på skolen, så de hadde vel antagelig ikke lappen, hvis ikke de 'dumpa' et år, siden at de hadde bodd i Sverige)).

Og så drassa jeg på luftgeværet, helt bort til min farmor på Sand (et par kilometer unna).

(Mener jeg å huske).

Jeg lurer på om jeg stakk luftgeværet-løpet, nedi olabuksa (på den sida som vendte bort fra riksveien).

(Og så hadde jeg kolben osv., under jakka.

Må det vel ha vært).

Sånn at biler som kjørte forbi ikke skulle få sjokk.

(For å si det sånn).

Og det luftgeværet, hadde visst Arnt og Eirik brukt, til å skyte min klassekamerat (som var en slags bølle/plageånd, som var stor som en fullvoksen mann, allerede i sjuende klasse) Odd Einar Pettersen med, i låret (mener jeg at Odd Einar sa, i klasserommet).

Så sånn var det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 13.

Her er mer om dette (fra 'Min Bok'):

mer om luftgevær


PS 14.

Spectravideo 728 fulgte forresten MSX-standaren.

Som var et forsøk fra Microsoft, på å skape en standard, for hjemme-datamaskiner.

Og MSX ble veldig populært, i Japan/Asia, blant annet.

Så man kunne visst få tak i kule spill (fra Konami blant annet) til Spectravideo (728).

Men akkurat hvor lett dette var, å få tak, i Norge.

(Som ligger langt fra Japan, osv.).

Det veit jeg ikke.

Det var vel i 1982, at jeg fikk min første hjemme-datamaskin (en Vic 20).

Så i 1985 (da faren til Ronald begynte å selge datamaskiner) så hadde jeg muligens kjøpt min tredje datamaskin alt (en Commodore 128, som jeg ble prakket på, av storebroren til Kjetil Holshagen).

(Jeg hadde ihvertfall kjøpt min andre datamaskin (en Sharp-maskin, som ble solgt ganske billig, på Spaceworld i Drammen)).

Så noe sånn 'Spectravideo-babling', i klasserommet (som det nok må ha vært en del av).

Det lot jeg nok meg ikke imponere noe særlig av.

Jeg var vel den første i klassen, som fikk TV-spill.

Og den første som fikk video.

Og muligens den første som fikk datamaskin.

Og jeg hadde ikke _så_ dilla på å spille spill.

Jeg synes etterhvert at det var morsommere å _lage_ spill (og andre data-programmer).

(For å si det sånn).

Så sånn var det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 15.

De mest populære spillene, på midten av 80-tallet.

Det var kanskje Defender of the Crown og California Games.

(Noe sånt).

Og disse spillene (og hundrevis andre).

De kom jo 'Seoul-Øystein' drassende med (han fikk tak i pirat-kopier) mer eller mindre hver helg, til meg (og Kjetil Holshagen) når jeg gikk på videregående.

Og de spillene fantes kanskje ikke, til MSX.

Så 'Spectravideo-gjengen' (som nok var ganske stor på Bergeråsen, jeg lurer på om blant annet Odd Einar Pettersen hadde Spectravideo).

De måtte muligens spille, litt mer barnslige japanske spill.

(Noe sånt).

Og det er mulig, at faren til Ronald, solgte mest av den billigste Spectravideo-maskinen.

Nemlig Spectravideo 328.

(Som en del muligens kjøpte, for konfirmasjons-pengene sine.

Hvis jeg skulle tippe).

Og den var visst ikke fullt ut MSX-kompatibel.

Så hvordan det var med spill til den datamaskinen, det veit jeg ikke.

Jeg pleide å kjøpe data-blader, litt tidligere på 80-tallet.

(For å punche inn spill.

Som jeg så spilte.

Men så fikk jeg VIC 20/Commodore-kassettspiller (som var utsolgt i databutikken på Solli Plass lenge, men som de hadde i Aalborg, en romjul (muligens i 1982) da min far dro med min lillesøster Pia og meg, til noen møbelbransje-kollegaer, på Jylland).

Og jeg kjøpte en kassett, med 100 spill, eller noe (muligens på Vestfoldutstillinga, hvor de hadde et slags rest-salg, eller noe lignende, på en stand, muligens sommeren/høsten 1983).

Så etter det, så gadd jeg ikke å punche inn mer spill-kode.

For jeg hadde jo hundre dårlige spill, fra før.

Så da trengte jeg vel ikke 101 dårlige spill.

For å si det sånn

Da var det morsommere å drive med programmering.

Må jeg si).

Men MSX kan jeg ikke huske, å ha lest noe om, i de nevnte databladene.

Men jeg leste kanskje de bladene mest nøye, rundt 1982/1983.

Og det var før MSX dukka opp.

(For å si det sånn).

Så sånn var muligens det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

Bloggarkiv

Populære innlegg

Om meg

Bildet mitt
Overhørte på Rimi Bjørndal, (jeg jobbet som butikksjef/leder i ti år, i mange forskjellige butikker), i 2003, at jeg var forfulgt av 'mafian', mm. Har etter dette ikke fått rettighetene mine, i mange saker. Blogger derfor om problemer med å få rettigheter, mm. Mine memoarer, (Min Bok 1-10), kan også finnes på johncons-blogg, (se: 'Etiketter'). Jeg blogger også om slektsforskning, (etter at min danskfødte mormor, som var etter adelige/kongelige, døde i 2009). Har også vært såvidt innom Høyre/Unge Høyre, i sin tid. Har også studert informasjonsbehandling/IT/Computing, (på NHI, HiO IU og University of Sunderland). Har også bakgrunn fra handel og kontor, (grunnkurs, økonomi med markedsføring og data). Er/var også i Heimevernet, (etter at jeg ble overført dit, etter førstegangstjeneste i infanteriet, (og en rep-øvelse i mob-hæren), i forbindelse med omorganiseringer, i Forsvaret, etter den kalde krigen). Blir også utsatt for mye nettmobbing, mm. johncons-blogg, (og mine memoarer og nettbutikk), er kjent fra TV-programmet Tweet4Tweet, i 2012, (selv om jeg måtte klage, for programmet var veldig useriøst/nedlatende, mm.).

Totalt antall sidevisninger

Etiketter