Ingeborg Ribsskog - Baron Adeler Malteserordenen E-post til slottet om Mette-Marit videoen Er noe galt i Martine-saken? Problemer med Grandiosa? johncons-MUSIKK johncons-REISE johncons-FOTBALL

fredag 2. juli 2010

Her kan man høre min oldemor Helga Ribsskog f. Dørumsgaard, sin bror, Asbjørn Dørumsgaard, fortelle om mine tippoldeforeldre fra Oppdal og Enebakk mm.





PS.

Han Asbjørn Dørumsgaard, han lurer jeg på om var i Noah-linjen, etter hans mor, Karen Pedersdatter, fra Fladeby.

Ihvertfall synes jeg at Arne Dørumsgaard, signaliserte dette, som jeg har visst på bloggen tidligere.

Men det er mulig at jeg tar feil.

Vi får se.

Mvh.

Erik Ribsskog

PS 2.

Man kan høre at min morfar, Johannes Ribsskog, sin onkel, Asbjørn Dørumsgaard, forteller at han er så glad i jord og skau og blomster osv.

Og det vil jeg nok tro, at er fordi han kanskje er etter Noah.

For da ligger det kanskje i genene hans, på en eller annen slags måte.

Eller at han har fått det gjennom slekta.

For han høres straks mer alvorlig ut, vil jeg si, i tonefallet, når han prater om 'fjell' og 'vann'.

Og de tingene ble vel sett på som alvorlige, i Noah-slekten.

Mens jord og skau og blomster, det var nok noe som var beroligende da, etter det tullet med Arken, på havet, i så lang tid osv.

Så dette passer med Noahs Ark teorien i Enebakk, som jeg har.

Og at Asbjørn Dørumsgaards mor, Karen Pedersdatter Fladeby, kanskje var etter Noah.

Vi får se om det er mulig å finne ut mer om dette.

Vi får se.

PS 3.

Som jeg har skrevet om på bloggen tidligere, så skjønte jeg ikke så mye, da jeg jobbet som Rimi butikksjef, og min mormor, Ingeborg Ribsskog, plutselig fortalte meg, en gang jeg var på sommerbesøk, hos henne, i Nevlunghavn, at vi var en 'kunstner-familie'.

Men nå skjønner jeg jo mer av det da, når jeg hører på Asbjørn Dørumsgaard, og han sier at han var fra en kunstnerfamilie, spesielt på farens side, han som var fra gården Dørumsgaard, (som Asbjørn Dørumsgaard, uttaler med 'å', på slutten, og ikke med 'a', som NRK-medarbeideren fra Vestlandet gjør. Kanskje merkelig nok. Men men).

Det var visst en,

(Ole (Olsen) Moene het visst han:

(Asbjørn Dørumsgaards far het jo Arnt Olsen Dørumsgaard, så han Ole Olsen Moene, han var kanskje farens bror, eller noe sånt).

Han hadde visst fått Keiser Willhelm, av Tyskland, til å se dum ut.

Så det kan kanskje være grunnen, til at jeg blir tullet med, av tyske firma, som Bertelsmann og Lufthansa, osv?

Hvem vet.

Vi får se.

Her er mer om dette:

http://www.lokalhistoriewiki.no/index.php/Ole_Olsen_Moene ).

som drev med treskulpturer, som min morfar også gjorde.

Og i Oslo, (hos City Self Storage), så har jeg en treskulptur, etter min morfar, som jeg fikk på 80-tallet, etter at han døde.

Med et religiøst motiv vel, men likevel.

Det virker vel ikke som at Asbjørn Dørumsgaard er så religiøs, selv om faren, fra Trøndelag, var klokker.

Min oldemor, Helga Dørumsgaard, hun ble også gift med en kristen kar fra Trøndelag.

Johan Ribsskog.

Kanskje merkelig nok.

Johan Ribsskog, var min morfars far.

Og det var kanskje etter han, at min morfar var kristen da.

Hvem vet.

Hvis han var kristen da, jeg kan ikke huske det fra oppveksten, at min morfar var kristen.

Men vi måtte vel be bordbønn, hos bestemor Ingeborg og bestefar Johannes, i Nevlunghavn.

Hvis ikke det var hos mora vår.

Hm.

Det er så lenge siden 70-tallet, så jeg har glemt litt hvordan det var.

Men vi måtte noen ganger be aftenbønn, Fader Vår, da jeg var sånn rundt fire år, og vi bodde i Storgata på Østre Halsen, husker jeg.

Da sa mora vår, at vi måtte be Fadervår, i senga, før vi sovna.

Så var hun i soverommet til meg og søstra mi, (vi hadde en køyeseng, hvor jeg lå underst).

For mora mi mente at jeg tålte det bedre, å få Pia over meg, enn omvendt, hvis bunnen falt ut, på den øverste senga.

Så sånn var det.

Mens en venninne, (Fru Gran?), reagerte på det, husker jeg.

Men men.

Og da ville mora mi sitte på sengekanten, i senga mi, og få oss til å be aftenbønn, eller fortelle et kort eventyr, eller synge en sang, noen ganger.

Men dette skjedde bare den første tiden vi bodde i Storgata, på Østre Halsen.

Etterhvert ville mora mi slutte med dette ritualet, av en eller annen grunn.

Men men.

Bare noe jeg tenkte på.

Så vi får se hva som skjer.

Vi får se.

PS 4.

Han Ola Rise, som Dørumsgaard nevner, han hadde vært i Fargo, i USA:

http://www.hoelslekt.no/skriv/ojr.html

Som min farmors mor, også var i USA.

Så her ser vi at amerikanerne, de angriper Noah-slekten.

Gjennom Dørumsgaard, som angrep Karen Pedersdatter Fladeby, (som nok var etter Noah, og var fra Enebakk da).

Og min far, som angrep min mor, som var i Noah-slekten, etter sin far, Johannes Ribsskog, barnebarn av Karen Pedersdatter Fladeby.

Så i 'uniten', så vet nok folk hva som foregår.

Se også på Jehovas Vitner, som vel er fra Amerika, og som har hovedkontor, for Norge, i Enebakk, (og som jeg har i slekta mi, min fars bror Runar sin kone Inger, er i Jehovas Vitner).

Det virker også som at Dørumsgaard, han syntes at morssida var gjevest.

Og hever stemmer, før han skal forklare hvem han er etter, på morssida.

Så stammer han litt, når han sier 'stammer'.

Så sier han at moren var fra gården Fladeby, som hans bestefar/hennes far, (altså Peder X-tensen, fra slektstreet mitt, for de som har sett det), med en lavere stemme da.

Etter å ha tenkt seg om.

Så her er det nok noe, med slekten til Karen Pedersdatter Fladeby, vil jeg si.

At hun nok var etter Noah, som vel Arne Dørumsgaard signaliserte, på fotografier av seg, fra 80-tallet osv.

Og i Enebakk, så har de jo også funnet et sted, ved et fjell, hvor en båt med de første menneskene i Norge, strandet, for ca. 10.000 år siden.

Her er mer om dette:

http://www.enebakkhistorielag.no/kulturminne_durud.htm

PS 5.

Olav Dalgard, som er i slekta mi og til Asbjørn Dørumsgaard, han ble sendt til konsentrasjonsleieren Sachsenhausen, av nazistene, under krigen:

http://no.wikipedia.org/wiki/Olav_Dalgard

Han hadde visst også vært mye i Sovjet.

Så han er kanskje linken mellom min morfar, og de sovjet-russiske kameraene, på loftet, i skipperhuset til min morfar og min mormor, i Nevlunghavn, på 80-tallet?

Hvem vet.

Vi får se hva som skjer.

Vi får se.

PS 6.

Her er mer om Bjarne Rise, som også er i slekta til meg og Asbjørn Dørumsgaard, (og min morfar Johannes Ribsskog), fra Oppdal:

http://www.selbu.kommune.no/skoler/Div/museum/bygdemuseet/rise/restaurering.htm

Bloggarkiv

Populære innlegg

Om meg

Bildet mitt
Overhørte på Rimi Bjørndal, (jeg jobbet som butikksjef/leder i ti år, i mange forskjellige butikker), i 2003, at jeg var forfulgt av 'mafian', mm. Har etter dette ikke fått rettighetene mine, i mange saker. Blogger derfor om problemer med å få rettigheter, mm. Mine memoarer, (Min Bok 1-10), kan også finnes på johncons-blogg, (se: 'Etiketter'). Jeg blogger også om slektsforskning, (etter at min danskfødte mormor, som var etter adelige/kongelige, døde i 2009). Har også vært såvidt innom Høyre/Unge Høyre, i sin tid. Har også studert informasjonsbehandling/IT/Computing, (på NHI, HiO IU og University of Sunderland). Har også bakgrunn fra handel og kontor, (grunnkurs, økonomi med markedsføring og data). Er/var også i Heimevernet, (etter at jeg ble overført dit, etter førstegangstjeneste i infanteriet, (og en rep-øvelse i mob-hæren), i forbindelse med omorganiseringer, i Forsvaret, etter den kalde krigen). Blir også utsatt for mye nettmobbing, mm. johncons-blogg, (og mine memoarer og nettbutikk), er kjent fra TV-programmet Tweet4Tweet, i 2012, (selv om jeg måtte klage, for programmet var veldig useriøst/nedlatende, mm.).

Totalt antall sidevisninger

Etiketter