Ingeborg Ribsskog - Baron Adeler Malteserordenen E-post til slottet om Mette-Marit videoen Er noe galt i Martine-saken? Problemer med Grandiosa? johncons-MUSIKK johncons-REISE johncons-FOTBALL

torsdag 20. september 2007

Jo, Pluto er Mikke Mus' hund.

Den er oppkaldt efter planeten Pluto, som ble oppdaget i 30-årene.

Men som senere viste seg å være humbug (planeten altså, ikke hunden).

Hunden er som du nevnte kun en tegneserie-figur, og slettes aldri noen som påstod at den hund var ekte.

Planeten derimot, ble påstått å være den 9. planet i solsystemet.

Hva betyr så pluto, kan man spørre?

Jeg kikket på wikipedia, jeg så til og med på den danske siden:

http://da.wikipedia.org/wiki/Hades


Pluto, er et annet navn for Hades.

Dvs. navnet betyr: dødriket, dødsrikets hersker, med andre ord: dødsguden.

Så kan man spørre seg.

Er det ikke litt merkverdig da, at dette stoff plutonium.

At dette stoff, som er det aktive stoff i, man kan vel nesten kunne kalle det, dommedags-våpenet, atombomben.

Er det ikke litt merkverdig at dette stoff fikk navnet, kun tilfeldigvis, fordi det kom efter neptunium i periode-tabellen.

Jeg skal finne den link, øyeblikk:

http://dictionary.reference.com/browse/plutonium



'[After the dwarf planet Pluto (from the fact that it follows neptunium in the periodic table).]'


'1942, from Pluto, the planet (see Pluto), the element named on suggestion of Seaborg and Wahl because it follows neptunium in the periodic table as Pluto follows Neptune in the Solar System.'.


Så dette bringer frem flere merkverdigheter, vi ramser opp:

1. Navnet: Pluto betyr dødsguden, dødsriket, herskeren i dødriket. (Det er den samme gud som hades, og tilsvarende hel i norrøn mytologi. Det blir vel nesten som satan/djevelen da, i kristendommen).

Så her er problemet: Hvem vil kalle opp en planet etter pluto/hades/hel/satan/djevelen. Dette må vel kunne kalles en smule merkverdig(?)


2. Planeten: Planeten 'Pluto' var bare tull og tøys. Den ble godkent like før krigen, som den 9. planet. Hvilket den slett ikke var. Dette var kun noen år før noen andre vitenskapsmenn oppfant plutonium og atombomben.

Tydeligvis, så kunne man ikke stole på disses kollegaer som oppdaget planeten, så dette kan vel tolkes som om at man ikke skal tro på alt man hører i allefall.


3. Plutoniumen, fikk navnet etter pluto, pga.
at den tilfeldigvis fulgte neptunium i periode-tabellen.

Passer ikke navnet pluto(nium) fikk, (dødsguden, herskeren over underverdenen), litt for godt, til at det kan være en tilfeldighet, at det 'aktive stoff' i atombomben (som kan sende hele verden til dødsriket) fikk et slikt navn.

4. Og når vi igen da tenker på at Pluto var tøys og tull.

Kan det da ha vært at de som 'oppdaget' Pluto, var noen bekente/kolleger av de som 'oppdaget' Plutonium(?).

Dette var jo omtrent på samme tiden.

Og så senere så fortalte de verden at Pluto slett ikke var en planet, men at verden hadde blitt holdt for narr.

For, på en finurlig/sjov måte også fortelle verden at plutoniumen også var en joke?

Også ha det sjov bak ryggen på de vanlige mennesker?

Og le litt av de?

Vi må jo også tenke på disse ting:

Atombomben fungerer på den måten at verdens minste ting (atomet), skal lage verdens (jordens) største eksplusjon.

Og for å lage atombomben, trenger man (tungt)vann, som er den vanligste ting på jorden (vann altså).

Synes dere også at det nesten kan høres ut som at noen har laget en 'joke' her på andres bekostning?

Altså dette med navnet pluto/dødsguden/dødsriket/hades etc.

Som skal være tilfeldig.

Og så i tillegg, så skal man være bange for det minste som finnes: atomet, og det vanligste som finnes (tungt-)vann.

Synes ikke i også at det kan måske nesten høres ut som om man blir holdt for narr?

Er det kun meg som ser det på denne måte?

Jeg ser frem til å høre tilbakemeldinger angående dette!

På forhånd takk for svar!

Bloggarkiv

Populære innlegg

Om meg

Bildet mitt
Overhørte på Rimi Bjørndal, (jeg jobbet som butikksjef/leder i ti år, i mange forskjellige butikker), i 2003, at jeg var forfulgt av 'mafian', mm. Har etter dette ikke fått rettighetene mine, i mange saker. Blogger derfor om problemer med å få rettigheter, mm. Mine memoarer, (Min Bok 1-10), kan også finnes på johncons-blogg, (se: 'Etiketter'). Jeg blogger også om slektsforskning, (etter at min danskfødte mormor, som var etter adelige/kongelige, døde i 2009). Har også vært såvidt innom Høyre/Unge Høyre, i sin tid. Har også studert informasjonsbehandling/IT/Computing, (på NHI, HiO IU og University of Sunderland). Har også bakgrunn fra handel og kontor, (grunnkurs, økonomi med markedsføring og data). Er/var også i Heimevernet, (etter at jeg ble overført dit, etter førstegangstjeneste i infanteriet, (og en rep-øvelse i mob-hæren), i forbindelse med omorganiseringer, i Forsvaret, etter den kalde krigen). Blir også utsatt for mye nettmobbing, mm. johncons-blogg, (og mine memoarer og nettbutikk), er kjent fra TV-programmet Tweet4Tweet, i 2012, (selv om jeg måtte klage, for programmet var veldig useriøst/nedlatende, mm.).

Totalt antall sidevisninger

Etiketter