Ingeborg Ribsskog - Baron Adeler Malteserordenen E-post til slottet om Mette-Marit videoen Er noe galt i Martine-saken? Problemer med Grandiosa? johncons-MUSIKK johncons-REISE johncons-FOTBALL

torsdag 25. oktober 2007

Heltidsansatt

Innlegg: 328
Ble medlem: 01/09/2007

Originally posted by: Spaceisdeep


Du sier at du skjønner det hvis det er variasjoner mellom landene og det er jo det det er.

Videre sier du, ja ikke bare du at Grandiosa er Norges mest solgte middag, men der er jeg ikke enig. Grandiosa, eller pizza for den sak skyld er ikke noe jeg vil kalle for middag. Kveldsmat, lørdags-kos eller et kjapt lite måltid i en "stresset" hverdag.



Ang. variasjon mellom land er det masse varierte spisevaner.

Svenskene har "kjøttbullar", vi har kjøttkaker, danskene har frikadeller.

Danmark og Norge bruker mest kokte poteter mens svenskene tyr mer til potetmos.

Ja man kan ramse opp i det uendelige.

Hva er så unikt med Grandiosaen at den må ut i svenske butikker? Selger de Grandiosa i Danmark ? Finland eller andre land for den sak skyld ?



Dette har vi vel vært inne på før.

Det er ikke relevant å ta med at noen land liker kjøttbullar og noen liker kjøttkaker vel, ettersom her er det snakk om den italienske retten pizza.

Og pizza er også populært i Sverige, de har veldig mange pizzaresturanter osv. i Sverige.

Og det at pizza er populært i Sverige, det kan man jo se av at det selges 20 slag 'Grandiosa'-varianter der. (eller Orkla pizzaer da, for dette er jo La Mia, Orginale, Big One og paier).

Og i Finland har også Orkla virksomhet, og der selger de vanlig grandiosa.



link

Finnene selger også 'vanlig' Granidosa Pepperoni, og 'vanlig' Grandiosa Kjøttdeig og løk.

Pluss at de har Grandiosa Orginal, eller classic som den heter i Finland, i 2-pk.

Og de har også en som heter Grandiosa Hawaii, som står sammen med de andre 'vanlige' Grandiosaene på websiden deres.

Så dette virker som om er en 'vanlig' Grandiosa, som lages på Grandiosa-fabrikken på Stranda i Sunnmøre da, sammen med de andre pizzaene som vi kjenner som vanlige Grandiosaer i Norge.

Og Norge har jo også 'Lørdagspizza' og 'Full Pakke', som vel også lages på Pizzafabrikken på Stranda.

Så med 2-pakningen, så har vel Norge, syv produkter som lages på Grandiosa pizzafabrikken på Stranda.

Finland har, med 2-pakningen, fem produkter som lages på Grandiosafabrikken på Stranda.

Mens svenskene har null produkter fra Grandiosafabrikken i Norge, de har kun to produkter fra Big One fabrikken der borte på Sunnmøre.

Så dette må vel sies å være merkverdig og snodig.

Hva kommer det av at 'vanlig' Grandiosa er så populær i Norge og Finland, og så upopulær i Sverige.

I Danmark, så har ikke Orkla etablert seg enda, i hvertfall ikke med pizza, så vidt jeg har forstått.

Jeg prøvde å søke på Grandiosa med dansk Google, men da fant jeg bare den Full Pakke videoen som jeg linket til tidligere i tråden, og sånne ting da.

Så det virker ikke som om Orkla selger pizza i Danmark, av en eller annen grunn.

Det er vel vanskelig å komme inn på markedet fra scratch antagelig.

I Sverige så kjøpte de jo opp Procordia, og da fikk de inn varene sine i Sverige, gjennom Procordias etablerte posisjon i markedet.

Da har de plass i butikkene fra før, de har selgere som kjenner butikksjefene, og de har apparat som kjenne landet og kjedene osv.

Så da er det lett å snike inn et nytt produkt eller to, og avtale dette med butikkene.

Det samme i Finland, der heter merket på Grandiosaen 'Felix', og 'Felix' eies i Sverige i hvertfall, av Procordia.

Så her har nok Procordia vært inne på det finske markedet også, før de ble kjøpt opp av Orkla, og Orkla/Stabburet, kom på den måten også inn på det finske markedet.

Så det er mulig de leter en måte å komme inn på det danske markedet da, ved å kjøpe et dansk firma f.eks.

Det er mulig, men jeg trodde fra før at Norden var hjemmemarkedet til Orkla, så det er kanskje litt rart som du sier at de ikke selger pizza i Danmark, uten at jeg skal begynne å gjette noe om årsakene til det.

Men det er det kanskje noen andre som vet mer om.

Bloggarkiv

Populære innlegg

Om meg

Bildet mitt
Overhørte på Rimi Bjørndal, (jeg jobbet som butikksjef/leder i ti år, i mange forskjellige butikker), i 2003, at jeg var forfulgt av 'mafian', mm. Har etter dette ikke fått rettighetene mine, i mange saker. Blogger derfor om problemer med å få rettigheter, mm. Mine memoarer, (Min Bok 1-10), kan også finnes på johncons-blogg, (se: 'Etiketter'). Jeg blogger også om slektsforskning, (etter at min danskfødte mormor, som var etter adelige/kongelige, døde i 2009). Har også vært såvidt innom Høyre/Unge Høyre, i sin tid. Har også studert informasjonsbehandling/IT/Computing, (på NHI, HiO IU og University of Sunderland). Har også bakgrunn fra handel og kontor, (grunnkurs, økonomi med markedsføring og data). Er/var også i Heimevernet, (etter at jeg ble overført dit, etter førstegangstjeneste i infanteriet, (og en rep-øvelse i mob-hæren), i forbindelse med omorganiseringer, i Forsvaret, etter den kalde krigen). Blir også utsatt for mye nettmobbing, mm. johncons-blogg, (og mine memoarer og nettbutikk), er kjent fra TV-programmet Tweet4Tweet, i 2012, (selv om jeg måtte klage, for programmet var veldig useriøst/nedlatende, mm.).

Totalt antall sidevisninger

Etiketter