Ingeborg Ribsskog - Baron Adeler Malteserordenen E-post til slottet om Mette-Marit videoen Er noe galt i Martine-saken? Problemer med Grandiosa? johncons-MUSIKK johncons-REISE johncons-FOTBALL

lørdag 2. august 2008

Sverige og Danmark. (In Norwegian).

Det er kanskje noen, som lurer på hvorfor vi, som var fra Norge, var så ofte, i Sverige og Danmark, at man til og med nesten begynte å skjønne hva danskene sier.

Det er fordi, at vi bodde i Vestfold, altså, det landet som er vest for Oslofjorden, skal jeg se om jeg finner et kart.



Nå satt jeg et kryss, der hvor Vestfold er ca.

Fattern bodde jo på Berger, og det er ikke mange timene å kjøre til Sverige, og vi bodde nærme nok svenskegrensa, til å få inn to svenske TV-kanaler.

Og i Larvik, sør i Vestfold, der var det jo danskebåten, Petter Wessel, hvor det kun tok noen timer over til Danmark, i hvertfall på dagtid, når båten vel kjørte litt raskere.

Men jeg vil si, at Vestfold, egentlig er et av de mest sentrale stedene, i Skandinavia.

For det er kort vei, både til Sverige og Danmark.

De sier kanskje at Skagen, er midtpunktet i Skandinavia, men i Danmark, så har du jo ikke landegrense, til noen andre skandinaviske land.

Vi kunne jo bare kjøre over til Sverige.

Jeg vet det er bro over Øresund nå, men de er jo ganske langt fra Norge da, i Skåne.

F.eks. hvis man bor i Vestfold, i Larvik f.eks. nå, så er det bare ca. 3 timer med den nye båten til Danmark, og kanskje 3 timer med bil til Sverige.

Så sånn hadde det seg, at vi var mye i Sverige og Danmark.

Sånn at jeg begynte å skjønne hva dansker sa osv.

Jeg har jo også en dansk mormor, men hun har ikke bodd i Danmark, siden krigen, og da i København.

Så hun prater et dansk, som er mye lettere å forstå, enn moderne dansk, vil jeg si.

Enn f.eks. sånn de prater på Jylland, nå, det er nok vanskeligere for nordmenn å forstå, enn sånn de pratet i København, like etter krigen.

Og vi var også i Tyskland et par ganger, og i Østerrike, og jeg og søstra mi, besøkte tanta vår, i Sveits.

Og kusina vår, Rahel, prater jo tysk, og noe dansk-aktig norsk, for hun har venner i Danmark.

Men jeg og søstra mi, og broren min Axel Thomassen, vi er altså ikke danske, vi er norske.

Moren vår, Karen Ribsskog, er født og oppvokst i Norge, og viste meg skøyteløp, på 70-tallet, vi kjørte opp på en høyde over Larvik, og da kunne vi se ned på EM i skøyter, var det vel, på Fram-banen.

Så sånn er det.

Og hun prøvde også være morsom, å si at hun forstod hva de sa, når det var nyheter på samisk, på radio.

Det var bare en radio-kanal omtrent, på den tiden, på 70-tallet.

Da hendte det hun satt seg ned i en stol, og skulle skjønne hva de sa da.

Hun vokste jo opp i Lofoten, så det er mulig hun lærte eller hørte noe samisk der, hva vet jeg.

Men men.

Og jeg dro jo mange ganger, på språkreise, til England, på 80-tallet.

Og en gang var vi på weekend-tur til Paris og, med STS Språkreiser, i 1985.

Og jeg så mye på Sky Channel, og Super Channel, da vi fikk det på Bergeråsen, i 1987 ca.

Og jeg pleide å høre på Radio Luxemburg, for jeg bodde aleine, på Bergeråsen, og det var ikke så mye på NRK osv. om natta osv., tror jeg.

Det var før nærradioene, med Radio 1 osv., kom.

Men da har jeg altså plukket opp litt språk her og der da, og vært en del på ferie og språkreise osv., i Europa.

Men det er ikke sånn at jeg er ikke er norsk fordet.

Det er jo bare at jeg har vært på ferie, i Danmark og England, osv., så da er jeg ganske vant til å være i utlandet da, kan man vel si.

I tilfelle noen tror at noe er galt, siden at jeg ikke får noe hjelp, fra Norge, selv om jeg er i England.

Jeg er jo norsk statsborger, men jeg ble jaget fra gården til onkelen min, i Larvik, i 2005, og det var noen som skulle skyte meg.

Og jeg hørte i 2003, i Oslo, at jeg var forfulgt av mafian.

Så, siden jeg ikke skjønte hvem det her var.

Så har jeg dratt til England, for jeg vet ikke hvem jeg kan stole på i Norge.

Men planen min, var å kontakte de innen politiet, i Norge, som var eksperter, på mafia, osv.

Kripos, var det, husker jeg Odd Einar Dørum sa, på nyhetene, da han var justisminister, i 2004.

Men det er mulig at Kripos ikke er enig med Dørum da, hva vet jeg.

Men jeg er i hvertfall norsk statsborger, så det burde være mulig å få rettighetene mine, uten å bli tullet med, i Norge, synes jeg.

Men dette virker det ikke som er mulig å få til.

Så hva som foregår, det vet ikke jeg, men jeg prøver å forklare litt på blogg i hvertfall da.

Så får man håpe at det er i orden.

Med vennlig hilsen

Erik Ribsskog

Bloggarkiv

Populære innlegg

Om meg

Bildet mitt
Overhørte på Rimi Bjørndal, (jeg jobbet som butikksjef/leder i ti år, i mange forskjellige butikker), i 2003, at jeg var forfulgt av 'mafian', mm. Har etter dette ikke fått rettighetene mine, i mange saker. Blogger derfor om problemer med å få rettigheter, mm. Mine memoarer, (Min Bok 1-10), kan også finnes på johncons-blogg, (se: 'Etiketter'). Jeg blogger også om slektsforskning, (etter at min danskfødte mormor, som var etter adelige/kongelige, døde i 2009). Har også vært såvidt innom Høyre/Unge Høyre, i sin tid. Har også studert informasjonsbehandling/IT/Computing, (på NHI, HiO IU og University of Sunderland). Har også bakgrunn fra handel og kontor, (grunnkurs, økonomi med markedsføring og data). Er/var også i Heimevernet, (etter at jeg ble overført dit, etter førstegangstjeneste i infanteriet, (og en rep-øvelse i mob-hæren), i forbindelse med omorganiseringer, i Forsvaret, etter den kalde krigen). Blir også utsatt for mye nettmobbing, mm. johncons-blogg, (og mine memoarer og nettbutikk), er kjent fra TV-programmet Tweet4Tweet, i 2012, (selv om jeg måtte klage, for programmet var veldig useriøst/nedlatende, mm.).

Totalt antall sidevisninger

Etiketter