Ingeborg Ribsskog - Baron Adeler Malteserordenen E-post til slottet om Mette-Marit videoen Er noe galt i Martine-saken? Problemer med Grandiosa? johncons-MUSIKK johncons-REISE johncons-FOTBALL

lørdag 4. oktober 2008

Flashback til danskebåten på 70-tallet. (In Norwegian).



Nå fikk jeg flashback til danskebåten, på 70-tallet.

Petter Wessel.

Vi dro til Danmark kanskje en gang i året, med enten Petter Wessel eller Stena Saga.

På 70-tallet, så var det familien, muttern eller fattern f.eks., som man ble med til Danmark.

På 80-tallet, så var det kanskje med kamerater osv., ofte.

Og på 90 og 2000-tallet, så var det med jobb da.

Så man endte opp på danskebåten gjerne i hvertfall en gang i året, av forskjellige årsaker.

Og på 70-tallet en gang, da vi var i Frederikshavn.

Da husker jeg at vi var på Damsgaard, en matforretning i Fredrikshavn, og handla.

Og da, så hadde jeg kjøpt Jolly Cola da.

Men det var før plastflaskene og skrukorkene kom.

Så hadde vi ikke oppdragelse da.

Men da fikk vi faktisk en oppdragelse, av kassamedarbeider.

Til odel og eie.

Det tror jeg aldri hadde skjedd i Norge.

I Norge så hadde man nok fått åpnet opp brusen, av personen i kassa, hvis man var heldig.

Men i Danmark, da fikk vi en ordentlig oppdragelse, av personen i kassa.

Det var veldig rart.

De skulle ikke ha tilbake oppdragelsen engang.

Så det var ikke dårlig, det tror jeg aldri hadde skjedd i Norge.

Kanskje de var vant til at folk spurte om oppdragelse da.

Det er mulig.

Men det var ganske rart syntes jeg.

Så sånn var det.

Med vennlig hilsen

Erik Ribsskog

PS.

De her sjokoladene, solgte de på Petter Wessel:



Det var veldig billige, de kosta kanskje 12 kroner for fem sjokolader, eller noe.

Noe sånt.

På 80-tallet, da vi dro med fattern osv., til Danmark.

Da var det et par år, som vi syntes det var så artig, jeg og Pia og Christell vel.

At det gikk ann å kjøpe sjokolade-plater, til å ha på brødskiva.

Altså på kneipskiva.

Det var kanskje det merke her.

Noe sånt:

http://www.toms.dk/Default.aspx?ID=1260

Sånn rundstekt kneipbrød, som så omtrent sånn her ut:

http://farm3.static.flickr.com/2184/2318671898_a2fbf5fdb8.jpg

Det var det eneste brødet omtrent, som ble spist i Norge, på 70 og 80-tallet, tror jeg.

Untatt hvis folk bakte brød da, sånn som farmora mi, som bakte et slag fint og et slag grovt brød.

Men det kneip-brødet, var så kjedelig, så på 90-tallet, så tror jeg alle var lei av det brødet.

Hvorfor det heter kneip, det vet jeg ikke.

Hva kneip kan bety.

Det kan man lure på.

Kanskje det står noe på nettet.

Vi får se.

Nei, jeg tror jeg får gi opp det kneipbrød-greiene.

Det heter bare kneipbrød, virker det som.

Det virker ikke som om at det betyr noe spesiellt.

Kanskje Kneip er et etternavn?

Og at personen Kneip, fant opp kneipbrødet da?

Det er mulig.

Hvem vet.

Bloggarkiv

Populære innlegg

Om meg

Bildet mitt
Overhørte på Rimi Bjørndal, (jeg jobbet som butikksjef/leder i ti år, i mange forskjellige butikker), i 2003, at jeg var forfulgt av 'mafian', mm. Har etter dette ikke fått rettighetene mine, i mange saker. Blogger derfor om problemer med å få rettigheter, mm. Mine memoarer, (Min Bok 1-10), kan også finnes på johncons-blogg, (se: 'Etiketter'). Jeg blogger også om slektsforskning, (etter at min danskfødte mormor, som var etter adelige/kongelige, døde i 2009). Har også vært såvidt innom Høyre/Unge Høyre, i sin tid. Har også studert informasjonsbehandling/IT/Computing, (på NHI, HiO IU og University of Sunderland). Har også bakgrunn fra handel og kontor, (grunnkurs, økonomi med markedsføring og data). Er/var også i Heimevernet, (etter at jeg ble overført dit, etter førstegangstjeneste i infanteriet, (og en rep-øvelse i mob-hæren), i forbindelse med omorganiseringer, i Forsvaret, etter den kalde krigen). Blir også utsatt for mye nettmobbing, mm. johncons-blogg, (og mine memoarer og nettbutikk), er kjent fra TV-programmet Tweet4Tweet, i 2012, (selv om jeg måtte klage, for programmet var veldig useriøst/nedlatende, mm.).

Totalt antall sidevisninger

Etiketter