Ingeborg Ribsskog - Baron Adeler Malteserordenen E-post til slottet om Mette-Marit videoen Er noe galt i Martine-saken? Problemer med Grandiosa? johncons-MUSIKK johncons-REISE johncons-FOTBALL

mandag 6. oktober 2008

Folk søker på mye rart gitt. (In Norwegian).



PS.

Nå er det noen som skriver, at jeg må drepe kongefamilien osv.

Nå er ikke jeg sånn, at jeg driver å dreper kongefamilier osv., hele tida, bare så ingen skal tro det.

Jeg er vel en mer fredelig person, vil jeg si.

Men nå sa bestemor Ingeborg, på telefon, her for noen uker siden, at en av de familiene hun var fra, på morssiden.

Det var Gjedde.

Hun hadde en oldemor, som het Maren Gjedde, og en kjent kar, som koloniserte Trankebar, for Danmark-Norge, for mange år siden, fra Skåne, (før det ble svensk), Ove Gjedde.

Bestemor, sa at den Gjedde-familien, var en fin nordisk adel.

Det var gammel dansk adel, som hun sa.

Og jeg har også lest at det er skånsk adel.

Som om det er en skånsk-dansk adelsslekt da.

Og da er jo jeg nesten med der jeg og, selv om det på moren og mormoren mins side.

Så det er jo ikke så fint.

Det er jo ikke sånn, at jeg heter Gjedde, eller noe.

Jeg heter jo Ribsskog, som et navn fra Flatanger, i Trøndelag, hvor familien til morfaren min var fra.

Men bestemor, sa at Gjedde, var mye finere, og eldre slekt, i Norden da, enn de tyske Løvenskiold og de, som kom senere.

Så Gjedde er altså en nordisk (dansk eller skånsk) adelsslekt, som var både fra nærmere Norge, enn Tyskland, og som kanskje også var en eldre slekt enn Løvenskiold og.

I hvertfall i Norden da, sa bestemor.

Nå liker sikkert ikke han fra militæret, som het Løvenskiold, i troppen vår, som var 12/7 ener.

Det vil si at han skjøt og bærte på et våpen som het 12-7. Som var et kjempestort maskingevær, kan man si.

Som man kunne skyte til og med fly med.

Så han hadde en rå jobb i militæret, i infanteriet, må man kunne si.

Jeg var jo bare vanlig geværmann, med AG3, på et geværlag, i infanteriet.

Etter jul, var det.

Før jul var jeg rekrutt og reserve.

Det var litt flaut, å være reserve mellom rekrutten og jul.

Men men.

Det er sånn som skjer.

Jeg var en veldig pinglete ung mann, da jeg startet i militæret.

Jeg jeg veide kanskje 60 kg., maks.

Så jeg sleit litt i infanteriet.

Men jeg kom meg gjennom det på et vis.

Så sånn var det.

Men, så kommer vi til dette med kongefamilien da.

De er jo fra Oldenburg-familien, hvis jeg har skjønt det riktig.

(Min tipp-oldefar, Anders Gjedde Nyholm, som var general og sjef for Danmarks samlede styrker, altså sjef for generalkommandoen, på 30-tallet, i Danmark.

Han var knekt, eller ridder, av Oldenburg-familien.

Det var en av medaljene hans, leste jeg på et militærforum, etter at mormor fortalte mer om han, på telefon, for noen uker siden

Bare som en anekdote).

Men kongefamilien i Norge, de er jo egentlig fra Tyskland.

Denne Oldenburg-familien, som de er i.

Og som også de danske kongelige har vært fra, i mange hundre år.

De danske kongelige er også fra Oldenburg-familien.

Det er vel de som het Christian og Frederik, annenhver gang.

Og som Christiania, og Kristiansand, og Kristiansund, og Frederikstad, osv., var oppkalt eller.

Svenskene har til og med en by som heter Kristianstad.

Selv om de ikke uttaler det sånn.

Den byen ligger kanskje i Skåne da.

Det er mulig.

Det kan jeg sjekke.

Men om kongefamilien da kan ha en slags torn i siden, til Gjedde-familien da.

Siden Gjedde-familien er nordisk.

Mens Kongefamilien er tysk.

Så kanskje Kongefamilien sier til seg selv, at vi er den fineste familien i landet.

Også sier bestemor Ingeborg f.eks., at disse Løvenskiold og disse Oldenburgerne, de er bare en gjeng med tyskere alle sammen.

Vi Gjeddene, vi har vært i Norden mye lengre.

Så blir Kongefamilien sure på Gjeddene da.

Så søker folk på internett, at 'Ribsskog må drepe kongefamilien'.

Fordi jeg har Oldenburgerne på nakken, siden tippoldefaren min het Gjedde til mellomnavn og. tipp-tipp oldemoren min het Maren Gjedde osv.

Og de bodde i en bygning, på Mors, som var nesten et slott, som het Højris.

Så de var fine i Danmark og, selv om de måtte flytte fra Skåne, da Skåne ble svenskt, etter tap for Danmark-Norge, i den nordiske krig osv.

Ettersom jeg skjønte.

Så sånn var det.

Med vennlig hilsen

Erik Ribsskog

PS 2.

Kristianstad var i Skåne ja:

http://no.wikipedia.org/wiki/Kristianstad

PS 3.

Jeg sjekka det jeg sa, bare for å forsikre meg om, at jeg ikke sa noe feil, med at Gjedde-familien, hadde vært i Norden, før Oldenburgene.

Og her står at en av Ove Gjeddes og Bestemor Ingeborgs forfedre, Thorsten Giedde, var ganske mektig i Skåne rundt år 1420:

http://www.roskildehistorie.dk/stamtavler/adel/Gjedde/Gedde.htm

Han er også nevnt blant noen konger og sånn faktisk, på en amerikansk slektsforskningsside:

http://www.american-pictures.com/genealogy/persons/index-T-first.htm

Mens Oldenburgene, de kom ikke til Danmark før senere på 1400-tallet, såvidt jeg har forstått, fra Oldenburg i Nord-vest Tyskland vel.

I 1448, stod det på Wikipedia:

http://no.wikipedia.org/wiki/Christian_I

Og Gjedde-familien går visst enda lengre tilbake i Norden, i en annen gren, som dessverre var lenger nord i Sverige.

Bare fleiper.

Men jeg tror de muligens var i slekt med han Thorsten Giedde da.

Skal jeg se om jeg finner det:

http://www.roskildehistorie.dk/stamtavler/adel/Gjedde/Gaedda.htm

Her står det om en Niels Giedde, født rundt 1338, og står også at han hadde en far, som antagelig holdt til på Gieddeholm, i Sverige.

Og ble kanskje født på 1200-tallet eller noe da.

Da er vi vel tilbake til vikingetiden.

Skal jeg se hvor lenge vikingetiden varte.

Ja, vikingetiden, slutta vel i 1066, stod det:

http://historie.cappelen.no/historie1/kap12/

Så det var altså drøye hundre år før han faren til hans Niels Giedde ble født da.

Men man kan vel nesten regne med, tror jeg, at de Gieddene, var i Norden også under vikingetiden.

Siden de hadde en slags herregård, Gieddeholm, rundt år 1200, som de antar i den linken over der.

Og jeg har lest, at de som ble adelige i Norden, det var ofte lederne fra folkevandringstiden.

Jeg husker ikke når folk kom til Norden.

Men det kan jo være mange tusen år siden det.

Så nå tar jeg vel i litt mye, men det kan godt være at den Giedde-familien, går enda lengre tilbake en til 1338, som var det tidligste årstallet, på den oversikten i linken over.

Det er nok ikke umulig.

Så da hadde jeg flaks, at jeg ikke skreiv feil, tidligere i kveld.

For jeg fikk litt kalde føtter her, i tilfelle jeg hadde skrevet feil.

Spesiellt da jeg så at Oldenburgerne hadde vært på den danske tronen, helt siden 1448.

Så man må nok si at de har vært lenge i Norden de og.

Så det var egentlig bare flaks at jeg fikk riktig med det, vil jeg si.

Så nå hadde jeg flaks at jeg ikke dreit meg ut.

Så sånn var det.

PS 4.

Forresten, så fikk jeg på 34 års dagen min, et sølv ølkrus, fra 1700-tallet, fra bestemor Ingeborg, som har vært i den her Gjedde-familien da.

Det var et kort eller fotografi, av herregården eller slottet Højris, på Jylland, inni det kruset.

Skal jeg se om jeg finner mer om Højris:

http://www.hojriisslot.dk/

Her har visst det sølv ølkruset stått.

Skal jeg se om jeg finner bildet av bestemor Ingeborg, og onkel Martin, og dattra hans Liv-Kristin vel.

Hun er vel snart myndig nå, så det bildet her er rimelig gammelt.

Men men.

Det ølkruset, er det kruset, med en løve, med krone til og med på.

Og bestemor viste meg det, at noen hadde gravert inn 'Giedde' osv, på kruset da.

For de som eide kruset, de kunne gravere inn navnet sitt, før kruset ble arvet videre da.

Så det er vel en del folk som har hatt det kruset siden 1700-tallet.

Så det var en fin gave.

Det kruset ligger på City Self-Storage i Oslo, sammen med tingene mine fra HV osv.

Så jeg får håpe de tingene ligger der enda.

Vi får se.

Her var det bildet:



Nå har jeg egentlig jeg i alle år, syntes at Norge har vært mye finere enn både Danmark og Sverige.

Så jeg burde kanskje ikke skryte så mye av det, hvis jeg har noe fin dansk og skånsk familie, på morsiden osv.

Så det var kanskje litt teit.

Men jeg tenkte, at siden det virker som at jeg er forfulgt av den her 'mafian' da, så kanskje jeg får prøve å skryte litt av familien til bestemor da.

Selv om jeg ikke vet hva som hjelper mot sånn her mafia.

Men det er det kanskje noen andre som vet.

Det er mulig.

Bloggarkiv

Populære innlegg

Om meg

Bildet mitt
Overhørte på Rimi Bjørndal, (jeg jobbet som butikksjef/leder i ti år, i mange forskjellige butikker), i 2003, at jeg var forfulgt av 'mafian', mm. Har etter dette ikke fått rettighetene mine, i mange saker. Blogger derfor om problemer med å få rettigheter, mm. Mine memoarer, (Min Bok 1-10), kan også finnes på johncons-blogg, (se: 'Etiketter'). Jeg blogger også om slektsforskning, (etter at min danskfødte mormor, som var etter adelige/kongelige, døde i 2009). Har også vært såvidt innom Høyre/Unge Høyre, i sin tid. Har også studert informasjonsbehandling/IT/Computing, (på NHI, HiO IU og University of Sunderland). Har også bakgrunn fra handel og kontor, (grunnkurs, økonomi med markedsføring og data). Er/var også i Heimevernet, (etter at jeg ble overført dit, etter førstegangstjeneste i infanteriet, (og en rep-øvelse i mob-hæren), i forbindelse med omorganiseringer, i Forsvaret, etter den kalde krigen). Blir også utsatt for mye nettmobbing, mm. johncons-blogg, (og mine memoarer og nettbutikk), er kjent fra TV-programmet Tweet4Tweet, i 2012, (selv om jeg måtte klage, for programmet var veldig useriøst/nedlatende, mm.).

Totalt antall sidevisninger

Etiketter